Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43
Een vraagje voornamelijk voor de juristen onder ons:

I.v.m. de komende feestdagen is het kantoor van onze opdrachtgever gesloten van 30 april tot en met 5 mei. Hierdoor kunnen wij niet werken. Vrijdag 2 mei en maandag 5 mei zijn volgens de werkgever normale werkdagen en standaard werken we 36 uur per week. Mijn collega is iedere vrijdagmiddag vrij. Nu zegt haar werkgever (detacheringsbedrijf) dat ze deze dagen moeten compenseren op andere vrijdagmiddagen.

Mag dit of is dit niet toegestaan?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 08:23
Ben geen jurist maar ben wel externe geweest ;) daarom mijn stelling:

- je bent in dienst van de detacheerder en hebt daarmee een contract om X-uur te werken tegen Y-geld.

Als de plek waarmee de detacheerder een contract heeft (en niet jij..) niet toegankelijk is (gesloten, brand, calamiteit etc) dan blijft volgens mij over dat je die dag naar je standplaats 'de locatie waar het gebouw staat van de detacheerder, je eigen huis, ..) en daar de dag doorbrengt.

Jij kunt volgens mij niet in alle bochten worden geduwd omdat de contractpartij gesloten is (en jij wel wilt..)

just my-2-cents.
Ardana schreef op maandag 28 april 2008 @ 08:58:

I.v.m. de komende feestdagen is het kantoor van onze opdrachtgever gesloten van 30 april tot en met 1 mei. Hierdoor kunnen wij niet werken. Vrijdag 2 mei en maandag 1 mei zijn volgens de werkgever normale werkdagen en standaard werken we 36 uur per week. Mijn collega is iedere vrijdagmiddag vrij. Nu zegt haar werkgever (detacheringsbedrijf) dat ze deze dagen moeten compenseren op andere vrijdagmiddagen.

Mag dit of is dit niet toegestaan?

• tooltime
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-01 20:30
Het is donderdag 1 mei.

Woensdag en donderdag zijn dit jaar beiden feestdagen en gelden dus als een zondag. Niets compenseren, gewoon vrij! Deze vrijdag is een vrij loze dag, daarom zie je vaak in CAO's dat een werkgever een aantal verplichte vrije dagen aan kan wijzen. In dit geval zullen veel werkgevers de 2e mei dan ook als een verplichte vrije dag aangeven. Dit verlof moet je dus wel zelf opnemen.

Terug naar vraag van TS...de 1e mei is geen gewone werkdag. Ik denk dat de baas zich vergist met dag vd arbeid wat in NL niet als feestdag geldt. Echter, dit jaar is de 1e wel een feestdag (hemelvaart ofzow). Blijft de vrijdag over...dit soort situaties zouden beschreven moeten zijn in de cao/collectieve afspraken. Zo niet dan zou ik zeggen dat wanneer je altijd vrij bent op vrijdag, dat nu ook zal zijn. De vier uur van de ochtend zou je dan verlof op moeten nemen. Als dit niet al verplicht was dan is het iig normaal om te doen. Wil je dit niet, dan moet je volgende week vrijdag gewoon 8 uur gaan werken: probleem opgelost.

Al met al...1 mei is dit jaar dus een feestdag!

• tooltime
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-01 20:30
HamsterDance2 schreef op maandag 28 april 2008 @ 09:03:
Ben geen jurist maar ben wel externe geweest ;) daarom mijn stelling:

- je bent in dienst van de detacheerder en hebt daarmee een contract om X-uur te werken tegen Y-geld.

Als de plek waarmee de detacheerder een contract heeft (en niet jij..) niet toegankelijk is (gesloten, brand, calamiteit etc) dan blijft volgens mij over dat je die dag naar je standplaats 'de locatie waar het gebouw staat van de detacheerder, je eigen huis, ..) en daar de dag doorbrengt.

Jij kunt volgens mij niet in alle bochten worden geduwd omdat de contractpartij gesloten is (en jij wel wilt..)

just my-2-cents.

[...]
Als je het zo bekijkt...inderdaad. Desalniettemin zou ik deze vraag bij HR neerleggen. 9 van de 10 keer zijn hier afspraken over gemaakt.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

30 April en 1 Mei zijn dit jaar nationale feestdagen. Gewoon vrij dus en niks compenseren.
Jouw collega hoeft dus alleen vrijdag-ochtend te werken.
Zal wat zijn als iedereen de verplichte vrije-dagen moest compenseren.

[ Voor 41% gewijzigd door KillerAce_NL op 28-04-2008 09:19 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk dat ardana maandag 5 mei bedoeld en dat de klant een overheidsinstelling is. Deze hebben elk jaar op 5 mei vrij.

Ik zou gewoon op het kantoor van de detacheerder gaan zitten. Sterker nog, dat is exact wat ik maandag ga doen :D. Ik heb een overeenkomst met de detacheerder en de detacheerder heeft een overeenkomst met de klant.

Maar goed, als diegene waarover in de topicstart gesproken wordt daadwerkelijk vrijdag en maandag thuis blijft zitten dan is het wel logisch dat ze die anderhalve dag of opneemt of inhaalt.

[ Voor 22% gewijzigd door Janoz op 28-04-2008 09:23 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Janoz schreef op maandag 28 april 2008 @ 09:21:
Ik denk dat ardana maandag 5 mei bedoeld en dat de klant een overheidsinstelling is. Deze hebben elk jaar op 5 mei vrij.

Ik zou gewoon op het kantoor van de detacheerder gaan zitten. Sterker nog, dat is exact wat ik maandag ga doen :D. Ik heb een overeenkomst met de detacheerder en de detacheerder heeft een overeenkomst met de klant.

Maar goed, als diegene waarover in de topicstart gesproken wordt daadwerkelijk vrijdag en maandag thuis blijft zitten dan is het wel logisch dat ze die anderhalve dag of opneemt of inhaalt.
Idd ik heb het ook gehad bij een detacheerder. De klant was dicht dus ik kon daar niet werken. Ik had toen de keuze of gewoon op kantoor gaan zitten en geen vrije dagen inleveren of vrij nemen tegen een halve dag ( Voor mij voordelig omdat ik een vrije dag heb voor de helft en voor de detacheerder voordelig omdat ik anders betaald de hele dag vrij zinloze dingen zit te doen. ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Ardana
Ze kan niet op het kantoor van de detacheerder werken. Dus moet ze, als er sprake is van compensatie, deze op de werkplek van de opdrachtgever compenseren.

Maar goed, ik ben dus vooral benieuwd naar artikelen en bronnen.

Met excuses over de onduidelijkheid over de dagen.

[ Voor 32% gewijzigd door Ardana op 28-04-2008 09:30 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ardana schreef op maandag 28 april 2008 @ 09:29:
Ze kan niet op het kantoor van de detacheerder werken. Dus moet ze, als er sprake is van compensatie, deze op de werkplek van de opdrachtgever compenseren.

Maar goed, ik ben dus vooral benieuwd naar artikelen en bronnen.

Het lijkt me dat de persoon een contract heeft bij de detacheerder. Daarin staat opgenomen wat er is afgesproken. Als daarin niet word genoemd dat de dag na hemelvaart ( 2 mei ) een verplicht vrije dag is dan moet de detacheerder voor die dag gewoon betalen en de persoon is verplicht om te werken. Het lijkt me niet dat een werkgever op individuele basis mag beslissen dat iets een verplicht vrije dag is.

Als de detacheerder voor die dag geen passend werk kan vinden is dat het probleem van de detacheerder. Anders kan een werkgever ook gewoon tegen zijn personeel zeggen dat ze maar een andere dag moeten komen werken op het moment dat er niet genoeg werk binnen gehaald is.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 28-04-2008 10:45 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ow, op die fiets.
Idd als de plek waar ze gedetacheerd dicht is, dan is dat het probleem van de detacheerder, niet van haar.
De detacheerder KAN voorstellen om vrij te nemen en anders moet deze maar zorgen dat zij ergens anders aan de slag kan (op kantoor bij de detacheerder b.v.).
Detacheerders weten dit ruim vantevoren, beetje zwak om dit op de werknemer af te schuiven.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Janoz schreef op maandag 28 april 2008 @ 09:21:
Errrr? Ik ben (ook gedetacheerd) werkzaam binnen een gemeente (is ook overheid), en daar word 5 mei toch echt gewoon gewerkt hoor, is ook gewoon open enzo (dingen als zelf opgenomen verlof daar gelaten uiteraard).

Dat een overheidsinstelling per definitie op 5 mei vrij is, klopt volgens mij dan ook niet.

A.s. vrijdag is het idd wel dicht, maar dat is van mijn eigen bedrijf uit (detacheringbureau) ook al het geval.

Virussen? Scan ze hier!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

wildhagen schreef op maandag 28 april 2008 @ 11:07:
Errrr? Ik ben (ook gedetacheerd) werkzaam binnen een gemeente (is ook overheid), en daar word 5 mei toch echt gewoon gewerkt hoor, is ook gewoon open enzo (dingen als zelf opgenomen verlof daar gelaten uiteraard).

Dat een overheidsinstelling per definitie op 5 mei vrij is, klopt volgens mij dan ook niet.

A.s. vrijdag is het idd wel dicht, maar dat is van mijn eigen bedrijf uit (detacheringbureau) ook al het geval.
Dit is opmerkelijk. T/m 2007 weet ik zeker dat in de CAO van de gemeenten stond dat een feestdag was. Kan zijn dat het met de laatste CAO veranderd is. Dat zou je in het boekje terug moeten kunnen vinden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Sterker nog ik werk bij een gemeente en ben op 5 mei gewoon vrij hoor (zonder dat me dat een vrije dag kost :))

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:52

Cyphax

Moderator LNX
Cyberpope schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 08:22:
[...]

Dit is opmerkelijk. T/m 2007 weet ik zeker dat in de CAO van de gemeenten stond dat een feestdag was. Kan zijn dat het met de laatste CAO veranderd is. Dat zou je in het boekje terug moeten kunnen vinden.
1 keer in de 5 jaar is dat een feestdag bij de meesten voor zover ik weet. :)

ABVAKABO schrijft dit erover:
Is 5 mei elk jaar een vrije dag?

5 Mei is wel een erkende nationale feestdag, maar daarmee nog geen wettelijk verplichte vrije dag. Dat moet dan geregeld zijn in de bedrijfsregeling of cao. Als er niets over 5 mei geregeld is in de bedrijfsregeling of cao, dan is er geen recht op een doorbetaalde vrije dag. Lees meer op de site van het 4 en 5 mei comité .
Op http://www.abvakabofnv.nl...i_elk_jaar_een_vrije_dag/

[ Voor 38% gewijzigd door Cyphax op 29-04-2008 10:06 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Ambtenaren (Rijk, Gemeente, ZBO's) zijn volgens mij altijd op 5 mei vrij, meeste andere bedrijven geven alleen vrij in lustrumjaren (2005,2010,2015, etc).

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Cyberpope schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 08:22:
[...]

Het bericht wat wij kregen:
Bevrijdingsdag geeft geen recht op verlof omdat het volgens de CAR/UWO geen feestdag is. Ook is 5 mei niet aangewezen als een verplichte ADV-dag (dit zal jaarlijks opnieuw worden bekeken). Dit betekent dat het gemeentehuis gewoon open is. Er kan uiteraard wel verlof gevraagd en verleend worden, mits de bezettingsafspraken nageleefd worden.
Voor de niet-kenners: de CAR/UWO is dus de CAO voor gemeenten.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 29-04-2008 10:23 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Cyphax schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 10:05:
1 keer in de 5 jaar is dat een feestdag bij de meesten voor zover ik weet. :)
Van de Nederlandse wikipedia pagina over feestdagen:
5 Mei is sinds 1990 weliswaar aangewezen als jaarlijkse nationale feestdag, maar een werkgever hoeft alleen in de lustrumjaren (2000, 2005, 2010 etc) een werknemer een vrije dag te geven.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:22
Dan kost het haar dus 1,5 dag vrij (1 voor die maandag en 0,5 voor die vrijdag).

Tenzij de die vrijdagochtend en maandag bij haar detacheerder op kantoor gaat werken. Ik neem aan dat er als gedetacheerde afspraken zijn gemaat over wat er is afgesproken als de opdrachtgever zijn kantoor sluit.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:34

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

edit de startpost dan 8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Ardana
jongentje schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 16:53:
Dan kost het haar dus 1,5 dag vrij (1 voor die maandag en 0,5 voor die vrijdag).

Tenzij de die vrijdagochtend en maandag bij haar detacheerder op kantoor gaat werken. Ik neem aan dat er als gedetacheerde afspraken zijn gemaat over wat er is afgesproken als de opdrachtgever zijn kantoor sluit.
Dat is dus de vraag. Er zijn geen afspraken over gemaakt, en het is niet mogelijk om op 't kantoor van de werkgever te gaan werken. Zij wil wel werken, maar dat kan ze niet wegens omstandigheden die buiten haar schuld liggen (gesloten kantoor).

M.i. valt dit onder ondernemersrisico voor de werkgever en mag het niet van de vrije dagen afgetrokken worden. Maar hoe onderbouw ik dat?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

wildhagen schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 10:19:
Het bericht wat wij kregen:

Voor de niet-kenners: de CAR/UWO is dus de CAO voor gemeenten.
Klopt... staat niet in de CAR-UWO. Opmerkelijk. Zouden wij hem dat elk jaar van het college gekregen hebben? Dat was zeker bij carnaval zo, maar dan werd dat er explicitiet bij vermeld... Opmerkelijk.
Ardana schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:26:
Dat is dus de vraag. Er zijn geen afspraken over gemaakt, en het is niet mogelijk om op 't kantoor van de werkgever te gaan werken. Zij wil wel werken, maar dat kan ze niet wegens omstandigheden die buiten haar schuld liggen (gesloten kantoor).

M.i. valt dit onder ondernemersrisico voor de werkgever en mag het niet van de vrije dagen afgetrokken worden. Maar hoe onderbouw ik dat?
Niet standaard....

Een werkgever mag een aantal dagen als verplichte vrije dag aanwijzen. Maar dit dient collectief te gebeuren. Is dat gebeurd?
Confusion schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 10:25:
[...]

Van de Nederlandse wikipedia pagina over feestdagen:

[...]
Volgens mij niet correct. Is dat volledig CAO bepaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 29-04-2008 17:51 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Cyberpope schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:49:
[...]

Klopt... staat niet in de CAR-UWO. Opmerkelijk. Zouden wij hem dat elk jaar van het college gekregen hebben? Dat was zeker bij carnaval zo, maar dan werd dat er explicitiet bij vermeld... Opmerkelijk.
Idd wel typisch. Want ik weet bijvoorbeeld van de gemeente waar ik zelf woon dat ze wel gesloten en vrij zijn daar.

Misschien dat bij jullie het wel als een verplichte ADV-dag (zoals mijn quote al zei) is aangewezen? Zoniet kan ik het ook niet verklaren eigenlijk.

Virussen? Scan ze hier!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

wildhagen schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:59:
[...]

Idd wel typisch. Want ik weet bijvoorbeeld van de gemeente waar ik zelf woon dat ze wel gesloten en vrij zijn daar.

Misschien dat bij jullie het wel als een verplichte ADV-dag (zoals mijn quote al zei) is aangewezen? Zoniet kan ik het ook niet verklaren eigenlijk.
Het was geen ADV-dag (ben overigens nu geen ambtenaar meer, vorige jaar op 5 mei ook al net niet meer)). Dat soort brugdagen werden heel duidelijk aangegeven. Maar bij carnaval kregen we ook altijd vrij met complimenten van het college (of te wel die dagen krijgen we kado). 5 mei was gewoon vrij,. geen adv voor in te leveren. Gok dat het onder artikel 4.2.1. lid 4 viel
Voor zover het dienstbelang niet anders vereist, geldt, hetgeen in dit artikel ten aanzien van het verrichten van arbeid op zondag is bepaald, ook voor kerkelijke of nationale, landelijke, regionale of plaatselijk erkende feest- of gedenkdagen die door het college zijn aangewezen als dagen, waarop de openbare dienst van de gemeente is gesloten
Zeker een VVD college waar je werkt :P

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Nee, ook daar kan de detacheerder zijn problemen niet op zijn werkgevers afschuiven. Onvoldoende plek om 9 uur 's ochtends? Jammer, dan draai je om en ga je alsnog naar huis. Maar het telt wel als werkdag omdat de werknemer bereid was te werken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Ardana
Juridisch onderbouwde conclusie (tot dusver):
Er is geen CAO waarin dit afgesproken is, dus dit blijkt voor risico van de werkgever te gaan, mijn collega hoeft hier geen vrije dagen in te leveren, noch hoeft ze hiervoor te compenseren als ze geen vrije dagen wil inleveren.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mits er ook geen afspraken zijn met de OR dat deze vrijdag een verplichte vrije dag is voor het kantoor van de werkgever. In dat geval dient ze voor deze dagen wel een dag in te leveren.

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:12
Ardana schreef op maandag 28 april 2008 @ 08:58:

I.v.m. de komende feestdagen is het kantoor van onze opdrachtgever gesloten van 30 april tot en met 5 mei.
Ok, kantoor opdrachtgever gesloten. Werkgever (de detacheerder) nog steeds open.
Hierdoor kunnen wij niet werken.
Jawel hoor. Bij de werkgever of thuis in opdracht van de werkgever. De verantwoordelijkheid om jou werk te bezorgen ligt bij de werkgever. Zijn er niet wat interne projectjes waar ze wat in kan betekenen? Een beetje initiatief...
Vrijdag 2 mei en maandag 5 mei zijn volgens de werkgever normale werkdagen en standaard werken we 36 uur per week.
Dus opbouw van twee compensatiedagen per maand.
Mijn collega is iedere vrijdagmiddag vrij. Nu zegt haar werkgever (detacheringsbedrijf) dat ze deze dagen moeten compenseren op andere vrijdagmiddagen.
De vrijdag is ze nog steeds vrij. Dit is immers haar compensatiedag. Hier zie ik dus geen probleem. De maandag moet door haar zelf gecompenseerd worden (door een vrij dag op te nemen) tenzij dit anders afgesproken is in haar overeenkomst.

Volgens mij is dit niet zo heel erg moeilijk hoor. Dit speelt bij elke wergever/detacheerder. Mijn opdracht (een bank) is vrijdag en maandag niet gesloten. Ik kan dus gewoon bij de opdrachtgever werken. Echter zoals vele duizenden hebben veel mensen vrijdag dagje vrij genomen. Heel erg efficient is het dus niet om die dag toch daar op kantoor te gaan zitten, dus ik werk thuis. Maar wel voor de opdrachtgever. Mocht dit niet kunnen (omdat bijvoorbeeld het kantoor van de opdrachtgever dicht is) dan werk ik thuis of op kantoor van mijn werkgever, maar dan ook in opdracht van mijn werkgever.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:35
-W0kk3L- schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 08:39:
De vrijdag is ze nog steeds vrij. Dit is immers haar compensatiedag. Hier zie ik dus geen probleem. De maandag moet door haar zelf gecompenseerd worden (door een vrij dag op te nemen)
Met die laatste zin spreek je de rest van je reactie tegen lijkt het.
Volgens mij is dit niet zo heel erg moeilijk hoor. Dit speelt bij elke wergever/detacheerder.
Klopt, maar dat zegt nog niets over de professionaliteit bij al die detacheerders en/of de mate waarin deze detacheerders bedrijfsrisico's trachten af te schuiven op haar werknemers in hun zoektocht naar billables. Overigens wil de aard van detachering nog wel eens verschillen per sector en mijn educated guess zegt me dat de branche waarna TS refereert niet de IT is.

Detacheerders blinken over het algemeen niet uit in de hoeveelheid vrije dagen (bv 25, dus 5 bovenwettelijk). In principe mag een werkgever een aantal dagen aanwijzen als verplicht vrij, maar willekeur is daarbij uitgesloten (als in: dan en dan is er even geen werk voor je dus neem maar vrij). Compensatie eisen zoals in de TS wordt gesteld is ook vreemd als generieke regel: wanneer zou iemand die fulltime werkt dit moeten compenseren er vanuit gaande dat de werkgever (detacheerder) per definitie meer werktijd kent dan de inlener... Dus ook op basis van deze hele praktische overwegingen moet de conclusie zijn dat de detacheerder werk moet verschaffen voor het verschil, zoals velen hierboven terecht aangeven op basis van arbeidsrechtelijke argumenten :)

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:12
Rukapul schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 08:55:
[...]

Met die laatste zin spreek je de rest van je reactie tegen lijkt het.
Ehm, hoe dan? De vrijdag is een normale compensatiedag. Dus of de opdrachtgever nou dicht is of niet, dat doet er niet toe. Het kantoor van haar eigen werkgever is gewoon geopend. Het is niet zo dat ze haar compensatiedag moet verruilen voor een verplichte vrije dag omdat haar werkgever gesloten is. Enkel het kantoor van de opdrachtgever is gesloten.

En op de maandag is de werkgever verplicht om wat voor haar te regelen qua werk. Dat mag hij inderdaad niet doorschuiven naar de werknemer. Het is gewoon een werkdag. Alleen op dat moment is ze niet aan het werk bij de opdrachtgever. De werkgever zal in eerste instantie proberen om werk voor haar te regelen. Tenminste, dat zou ik dan doen Sociaal? Misschien niet. Zakelijk? Zeker :-) Tuurlijk mag hij haar ook een betaalde vrije dag geven. Maar als hij haar vrij geeft, kost het hem geld.
Klopt, maar dat zegt nog niets over de professionaliteit bij al die detacheerders en/of de mate waarin deze detacheerders bedrijfsrisico's trachten af te schuiven op haar werknemers in hun zoektocht naar billables. Overigens wil de aard van detachering nog wel eens verschillen per sector en mijn educated guess zegt me dat de branche waarna TS refereert niet de IT is.
Klopt, daarom zou ik (als ik in de werkgeverrol zat) een klusje gezocht hebben voor die dag op kantoor. Desnoods kennisverbreding door het inplannen van trainingen of het doen van een intern project etc. Verzin het maar...
Detacheerders blinken over het algemeen niet uit in de hoeveelheid vrije dagen (bv 25, dus 5 bovenwettelijk). In principe mag een werkgever een aantal dagen aanwijzen als verplicht vrij, maar willekeur is daarbij uitgesloten (als in: dan en dan is er even geen werk voor je dus neem maar vrij).
Klopt, mijn oude werkgever (overheid) deed dat, in de vorm van brugdagen. Die hadden deze vrijdag bijvoorbeeld als brugdag gepland. Verplichte vrije dag opnemen.
Compensatie eisen zoals in de TS wordt gesteld is ook vreemd als generieke regel: wanneer zou iemand die fulltime werkt dit moeten compenseren er vanuit gaande dat de werkgever (detacheerder) per definitie meer werktijd kent dan de inlener... Dus ook op basis van deze hele praktische overwegingen moet de conclusie zijn dat de detacheerder werk moet verschaffen voor het verschil, zoals velen hierboven terecht aangeven op basis van arbeidsrechtelijke argumenten :)
Die volg ik even niet... De detacheerder doet toch niet meer of minder werk voor de werkgever? Enkel minder voor de opdrachtgever.
Pagina: 1