[2003] Logon script werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• nico_van_wijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-11-2025
Ben windows 2003 aan het configureren, maar kom zo af en toe nog een probleempje tegen. Vandaar dat ik het hier nog maar eens vraag.

Wil tijdens het aanloggen van de client een script draaien om mappings te maken. AD en DNS draaien goed en alles werkt naar behoren alleen krijg ik de scripts niet aan de gang.

Heb een logon.bat gemaakt met diverse netuse opdrachten. Dit script staat op de server in de NETLOGON map (C:\WINDOWS\SYSVOL\sysvol\xxx.local\scripts)

In de AD zet ik bij het profile van de user bij login script de naam van het script: logon.bat, maar met geen mogelijkheid wordt het script gedraaid tijdens het inloggen. Ook heb ik het complete pad hierin gevuld (//server/NETLOGON/logon.bat), maar ook dit werkt niet. Ik heb via dit forum gezocht naar oplossing, kom van alles tegen wat ik heb geprobeerd, maar het werkt niet...

Weet iemand raad?

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
moet het niet \\server\netlogon\logon.bat zijn?

Heeft de user rechten op deze map?
Zet eens een pause in de batch of echo BESTAND IS GESTART > C:\test.txt of zo om te kijken of hij echt niet gerunt word.

• nico_van_wijk
Probeer nu net nog wat even uit, en nu gaat het wel goed.

Er stond op de OU waar de user in zit een GPO. Hierin had ik eingelijk niets bijzonders ingesteld. Deze heb ik er even afgegooid, en nu werkt het wel.

Iemand een idee hoe dit kan? Waarschijnlijk een setting in de policy, maar welke?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
nico_van_wijk schreef op zondag 27 april 2008 @ 23:28:
Iemand een idee hoe dit kan? Waarschijnlijk een setting in de policy, maar welke?
Vertel dan eens even wat je allemaal had ingesteld in die gpo, en wat je zelf als mogelijke oorzaak ziet. Het is de bedoeling dat het intiatief van jouw kant komt, wij kunnen natuurlijk onmogelijk raden welke combinatie van 30.000+ policy settings jij gecombineerd hebt ;)

Verder zetten we hier altijd het OS in de titel, zie daarover Windows Servers en Server-Software - Policy. Ik vul het even aan voor je.

[ Voor 10% gewijzigd door sanfranjake op 27-04-2008 23:54 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• nico_van_wijk
sanfranjake schreef op zondag 27 april 2008 @ 23:53:
[...]

Vertel dan eens even wat je allemaal had ingesteld in die gpo, en wat je zelf als mogelijke oorzaak ziet. Het is de bedoeling dat het intiatief van jouw kant komt, wij kunnen natuurlijk onmogelijk raden welke combinatie van 30.000+ policy settings jij gecombineerd hebt ;)

Verder zetten we hier altijd het OS in de titel, zie daarover Windows Servers en Server-Software - Policy. Ik vul het even aan voor je.
Gezien de toon keer op keer van jou reacties, zit jij helemaal niet op newbies te wachten. Ik ben bezig me te verdiepen in server 2003, maar loop gewoon tegen sommige zaken aan.

Een ieder is steeds bereid om me te helpen, maar van jou krijg ik iedere keer "de pin op de neus". In mijn vorige bericht melde ik dat: Hierin had ik eingelijk niets bijzonders ingesteld.

Ik had een policy er op gezet waar ik verder geen instellingen in gemaakt had.

Sorry dat ik zo reageer, maar zo voel ik het nu eenmaal.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RolfLobker schreef op zondag 27 april 2008 @ 23:28:
moet het niet \\server\netlogon\logon.bat zijn?
Nee, vul enkel de naam van het script in. Er wordt dan automatisch in de map Netlogon gekeken of dit script er staat. Rechten op de map Netlogon staan standaard al goed, daar hoeft (en mag) niets aan gewijzigd worden.

offtopic:
Verder denk ik niet dat je reactie richting Sanfranjake terecht is, hij probeert je nl. wel degelijk te helpen.

Je geeft zelf aan dat je "niets bijzonders" ingesteld hebt op je GPO. Toch geef je later zelf aan dat je toch vermoed dat het iets in de policy is. Zonder te weten wat je ingesteld hebt kunnen we je weinig tips geven.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:20
nico_van_wijk schreef op maandag 28 april 2008 @ 07:49:
...
Een ieder is steeds bereid om me te helpen, maar van jou krijg ik iedere keer "de pin op de neus". In mijn vorige bericht melde ik dat: Hierin had ik eingelijk niets bijzonders ingesteld.
...
Yep, maar enige basiskennis is toch wel vereist, anders moet je niks met policies gaan doen. Zoals kennis van het bestaan van de gpmc (en result wizard hierin) en gpresult. En het is onmogelijk die termen niet te vinden met enige zoekinspanning ;)

• nico_van_wijk
Ok, misschien is mijn reactie toch wat te heftig, Excuus.

Maar ik heb een policy op een OU gezet, daarna enkel ingesteld dat de gebruiker zijn control panel niet mag benaderen. Daarna heb ik dit weer uitgezet in de policy. Dus er staat eigenlijk niets in. Ik zal nog eens een andere policy aanmaken zonder hier daarna wat op in te stellen, kijken of daarna het script weer niet laad.

Update:

Nieuwe policy gemaakt zonder instellingen op de policy te doen. En inderdaad nu wordt het script niet meer uitgevoerd. Het moet dus een setting in de policy zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door nico_van_wijk op 28-04-2008 10:19 ]

• _H_G_
Als je gpresult /v >result.txt uitvoert op je client systeem, dan krijg je precies te zien welke policies toegepast zijn en waar ze vandaan komen.

[ Voor 45% gewijzigd door _H_G_ op 28-04-2008 10:25 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
nico_van_wijk schreef op maandag 28 april 2008 @ 07:49:
Gezien de toon keer op keer van jou reacties, zit jij helemaal niet op newbies te wachten. Ik ben bezig me te verdiepen in server 2003, maar loop gewoon tegen sommige zaken aan.
....

Sorry dat ik zo reageer, maar zo voel ik het nu eenmaal.
offtopic:
Dat is absoluut niet mijn intentie, en een geheel andere discussie die we beter elders kunnen voeren (mail, dm, msn, icq, met bier, whatever). enige wat ik probeer aan te stippen is dat je best wat duidelijker/vollediger mag zijn. Mensen komen hier om je te helpen, niet om een vraaggesprek te houden om er achter te komen wat jij bedoelt. Het is ook in je eigen belang zoveel mogelijk en volledige informatie te geven.
Met de 30k+ policy settings bedoel ik enkel te zeggen dat het gewoon onmogelijk is iets zinnigs te vermelden, tenzij jij ons bruikbare informatie geeft. We hebben hierover een aantal regels op dit forum, waar ook beginners zich aan moeten houden. En door even wat te googlen, en whitepapertje bij Microsoft lezen, en wat rommelen moet je gewoon met meer kunnen komen dan je deed :)

Wat nou als je een nieuwe gpo maakt, daarin het loginscript toewijst? Let wel op, dat zoekt niet altid in de netlogon maar in de subfolders van de gpo zelf in de sysvol. Je kan ook zelf een path opgeven.

Mijn spoorwegfotografie

• nico_van_wijk
Had al een gpresult gedaan, maar zie daar niets vreemds aan. Volgens mij kun je helemaal geen instelling maken in een policy of een script wel of niet uitgevoerd moet worden.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
nico_van_wijk schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:31:
Had al een gpresult gedaan, maar zie daar niets vreemds aan. Volgens mij kun je helemaal geen instelling maken in een policy of een script wel of niet uitgevoerd moet worden.
Je kan scripts in een gpo toewijzen. Zowel startup/shutdown als logon/logof. Blader maar eens naar de Windows Settings > Scripts-node van een group policy. Ook bestaan er optis om scripts (a)synchroon, over een trage lijn en nog veel meer uit te voeren.

Nofi, maar opmerkingen als deze hierboven doen mij toch bevestigen dat je nog niet voldoende kennis hebt van group policy om daar goed mee overweg te kunnen :P

Mijn spoorwegfotografie

• nico_van_wijk
sanfranjake schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:34:
[...]

Je kan scripts in een gpo toewijzen. Zowel startup/shutdown als logon/logof. Blader maar eens naar de Windows Settings > Scripts-node van een group policy. Ook bestaan er optis om scripts (a)synchroon, over een trage lijn en nog veel meer uit te voeren.
Klopt, dit heb ik ook geprobeerd, als ik hier het pad naar het script invul werkt het ook niet. Hij wil hem gewoon niet uitvoeren.
sanfranjake schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:34:
[...]
Nofi, maar opmerkingen als deze hierboven doen mij toch bevestigen dat je nog niet voldoende kennis hebt van group policy om daar goed mee overweg te kunnen :P
Ik bedoel eigenlijk dat er geen setting is om te disable dat een script niet uitgevoerd mag worden als deze staat ingevuld op het profile tabblad bij de eigenschappen van de user in de AD.

Ik snap er helemaal niets van, zodra ik de policy weggooi werkt het wel.

[ Voor 15% gewijzigd door nico_van_wijk op 28-04-2008 10:51 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:01

mutsje

Certified Prutser

zo'n policy is er wel degelijk :) je kan zeggen dat je *.bat niet uitgevoerd wil hebben in een software restriction policy bijvoorbeeld. Ook als je de toegang weigert tot de command prompt en deze volledig dicht zet heb je grote kans dat een loginscript niet meer werkt. als je de GPMC eens download kun je de policy wizzard gebruiken en zien wat de effectieve policies zijn voor given user X op server Y. of op een OU etc.

Verder adviseer ik je om af te stappen van .bat loginscript(s) maar over te gaan op vbs. Deze zijn niet alleen krachtiger maar gaan ook nog tijdje mee.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verbied je met die policy misschien toegang tot de commandprompt (is een expliciete setting om voor scripts wel toegang te geven) ??
edit:
Wat mutsje hierboven al zegt dus :P

Verder kan je misschien ook eens in de userenv.log kijken, en in de eventlogs, wat zie je daar zoal voorbij komen? How to enable user environment debug logging in retail builds of Windows

[ Voor 46% gewijzigd door sanfranjake op 28-04-2008 11:02 ]

Mijn spoorwegfotografie

• _H_G_
desnoods knal je even de gehele gpresults /v uitvoer hier :)

• nico_van_wijk
Hmm, ik zal eens zoeken. Maar ik verbied de commandprompt niet. Het vreemde is wanneer ik het script opzoek op via de client op de server. Kan ik hem gewoon draaien en worden netjes de mappings aangemaakt.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je het script nu .bat noemt, noem het dan eens .cmd, of andersom. En post ook eens de inhoud van het loginscript, misschien kunnen wij iets zien wat jij niet ziet :)

Mijn spoorwegfotografie

• SierdW
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09-2025
Ik heb ook eens een keer een dergelijk probleem gehad wat destijds werd verholpen door de naam van het script te veranderen... Ik heb nooit begrepen waarom dat heeft geholpen, maar misschien een idee voor jou? Krijg je trouwens foutmeldingen in het logboek van Windows, zoals time-outs?

• nico_van_wijk
Heb hem ge-renamed naar logon.cmd. Ook dit wil niet helpen. Hieronder de inhoud, op zicht niets bijzonders. Handmatig kan ik hem dus prima draaien.

net use * /delete /y

net use f: \\src_server\algemeen

NET TIME \\src_server /set /yes

• SierdW
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09-2025
Wat voor besturingssysteem hebben de clients?

• nico_van_wijk
Windows XP service pack 2

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

je hoeft de net time erin ieder geval niet in te zetten omdat clients op een domain automatisch de tijd van de domain controller halen. Je kunt dus bijvoorbeeld de domain controller(s) laten synchroniseren met ntp.pool.org wat gratis timeservers zijn.

Verder gpresult /v > c:\output.txt vanaf een command prompt en het resultaat eens in een reply post plaatsen :)

kopieer volgende eens in een logon.vbs file en pleur die in je netlogon directy. Die maakt ook een netwerkmapping aan. Wel even de driveletter goed zetten, verwijst nu naar de G schijf. de servernaam en sharenaam goed invullen.

Option Explicit

DIM objnet

Set objNet = Wscript.CreateObject("WScript.Network")

objNet.MapNetworkdDrive "G:", "\\servernaam\sharenaam"

wscript.quit

[ Voor 34% gewijzigd door mutsje op 28-04-2008 11:56 ]

• nico_van_wijk
Nou breekt mijn klomp! Was bezig met het vbscript van Mutjes en dacht laat ik het nog 1 keer proberen met een .bat. En nu werkt het.

In eerste instantie had de verwijzing gemaakt met \\server\Netlogon\logon.bat. Hierna nog gewoon de naam van enkel het batch bestand ingevuld en dat werkte niet. Dus daarna weer verder gaan prutsen. Maar nu blijkt dat wanneer ik voor de 2e keer inlog het script wel wordt uitgevoerd. Na iedere verandering die ik maak bij de eigenschappen van de user m.b.t. het script werkt het pas als ik de 2e keer inlog. Ondanks dat ik nog een gpupdate heb gegeven.

Komt dit mensen bekend voor?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

laat je het loginscript toevallig asynchrone meelopen dan kan je soms 2x moeten inloggen inderdaad. Dit is ook een policy instelling

• nico_van_wijk
Ik kwam die instelling inderdaad tegen, maar heb deze niet gebruikt.
Pagina: 1