Toon posts:

Vreemd utp kabel probleem na vervanging router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:

Een week geleden voordat we op vakantie gingen ondekte ik dat mijn router stuk is gegaan. Na terugkomst een nieuwe router gehaald van hetzelfde merk maar dan een met een 100mb switch ipv 1gb. Na configuratie via mijn laptop waaronder het configureren van het mac adres dat gekoppeld is aan het kabel modem heb ik de router op zolder op dezelfde plaats en kabel aangesloten waar de oude router stond. Wat blijkt nu, de router krijgt maar geen dhcp adres van het kabel modem. Dit is dus over dezelfde kabel waar de oude router voorheen probleemloos over werkte. Het vervelende is dat deze kabel door de muren heenloopt waar ook de kabel van de cv termostaat door heen gaat. Deze kabel is verlengt dmv een koppelstukje om de kamer te bereiken waar de pc's staan.

Gedaan:

1. In eerste instantie dacht ik aan een kabelbreuk, maar na controle van de zichtbare kabels leek me
dat onwaarschijnlijk. Vervolgens heb ik een kabel tester van m'n werk gehaald (zo een die test of de
draadjes goed verbonden zijn) en de kabel doorgemeten, deze gaf aan dat de kabel OK was.

2. Router beneden aangesloten met een losse kabel aan het kabelmodem, dan werkt alles prima.

3. De kabel die van beneden naar boven loopt even gebruikt als verbinding tussen de router en de laptop om te zien of de laptop een dhcp adres krijgt. Helaas dit lukte ook niet.

4. Zelfde situatie als 3 maar dan de laptop met een fixed ip ingesteld. dan kan ik goed communiceren met de router (of nas, ook getest).

5. Uiteindelijk heb ik de kabel op zolder op ong 1,5 meter van de plek waar de kabel de muur uitkomt
afgeknipt en daar een rj45 stekker op geknepen. Met deze situatie kwam ik iets verder, de router krijgt nu wel een dhcp adres van het modem maar internetten gaat vreselijk traag in tegensteling tot situatie 2 waarbij internetten lekker snel gaat. Wat ook opvalt aan de router is dat het "lampje" van de internet verbinding snel knippert in tegenstelling tot situatie 2 waarbij dit lampje af en toe eens
knippert.

Specs:

oude router, netgear wnr854t
nieuwe router, netgear WNR834Bv2, laatste firmware V2.0.8_2.0.8
lengte kabel van kabel modem naar zolder, ongeveer 15 meter
kabel modem, arris tm402b
provider, chello, classic 8mb

Nou snap ik dus gewoon niet waarom alles met de oude router goed werkte en na installatie van de nieuwe router niet. En dat het aan de kabel lijkt te liggen. Maar wie kan mij verklaren waarom. Kan een kabel zomaar defect raken door een router die stukgaat? Ik heb weinig zin om een nieuwe kabel te trekken aangezien deze ook voor een stuk in de muur weggewerkt is.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Heb je je kabel modem ook gereboot (even een minuutje de stroom eraf), nadat je de nieuwe router hebt aangesloten? Dit is bijvoorbeeld bij @home wel nodig ik weet niet hoe dat bij chello is.

If I can't fix it, it ain't broken.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik gok zo maar dat je geen rekening hebt gehouden met de aderparen

zou je even kunnen vertellen in welke volgorde je de kleuren hebt aangesloten

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
@borizz, ik heb idd ook diverse keren het modem gereboot.

@fish, de aders zijn aangesloten volgens een standaard utp kabel, de kabel tester laat ook zien dat deze goed aangesloten zijn.

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 13:06
Misschien cross-cable gebruiken?
De pennetjes in de connectoren willen ook nog weleens verkeerd buigen, makkelijk te controleren.
Anders nog eens de auto-negotiation instellen op 100 mbps full duplex (of iets anders fixed).

Verwijderd

Topicstarter
@jan-marten, crosscable ook al geprobeerd zonder resultaat. Speed en duplex zijn zowel op het modem en de router (wan) niet instelbaar.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-03 14:10

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:19:

@fish, de aders zijn aangesloten volgens een standaard utp kabel, de kabel tester laat ook zien dat deze goed aangesloten zijn.
als je @home hebt(en ik denk dat dit bij chello hetzelfde werkt ? ) is een reboot van het modem niet genoeg !
even 5 min modem van stroom afhalen !

modem onthoud namelijk ook na een normale reboot het laatstaangesloten mac adress, en alleen deze kan dan een dhcp lease krijgen.

Dus ---> modem ---> +- 5min van de stroom af

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-04-2008 12:14 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
@Def!ance, zie situatie 2

2. Router beneden aangesloten met een losse kabel aan het kabelmodem, dan werkt alles prima.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:19:

doe toch maar even geven .. de meeste kabeltesters testen niet alles
even kijken en intypen kost je 2 minuten, tenzij het teveel moeite is natuurlijk

(je zou niet de eerste zijn die het toch verkeerd had)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik het probleem niet opgelost krijg heb ik maar een devolo ethernet over 220 aangeschaft om daarmee de verbinding van beneden naar zolder te maken wat voor zover wel goed werkt moet ik zeggen.

topic kan gesloten worden wat mij betreft.
Pagina: 1