CPU Cooler blijft koud, wordt er wel gekoeld?

Pagina: 1
Acties:

• beezze
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 16:55
Ik heb een Intel Q6600 @ 3,0 gHz prima en stabiel; Hij wordt gekoeld door de Asus Silent Knight

Mijn temps zitten ongeveer tussen de 40 en 45 op idle. Omdat het vandaag een warme dag is zit het er een paar graden boven.

Maar goed, ik heb altijd al m'n twijfels gehad toen ik die Silent Knight er op had gezet met de koelpasta die ik erbij kreeg. De pasta was erg hard en moeilijk uit te smeren. Ik heb nergens kunnen vinden wat de consistentie van de bijgeleverde koelpasta moet zijn, maar ik heb wel gelezen dat het best dure is met zilver deeltjes erin etc.

Nu is het zo dat de heatsink van de Silent Knight eigenlijk helemaal NIET warm aan voelt. Zelfs niet na een half uur met prime95 waardoor m'n cpu-cores naar iets van 69-71 graden schiet.

Ik vraag me nu dus af, of mijn cpu wel wordt gekoeld of niet? Want je zou verwachten dat de heatsink wel een beetje warm wordt. Maar dit is zeker niet het geval.
Waarschijnlijk koelt het wel een beetje, maar meestal worden die dingen toch wel eenigsinds warm?

Het is verder wel dat de fan op idle op iets van 1300 rpm staat en met full load schiet ie naar 2300 rpm.

Dus.. horen die dingen zó koud te blijven of zal ik 'm er toch ff afhalen, beetje nieuwe pasta op smeren er er weer op monteren?

Danks

To Beezze or not to Beezze

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Zo te lezen ben je niet echt overtuigd, of je koeler er wel goed opzit, en/of de pasta wel goed is aangebracht. Ik zou zeggen: Doe het overnieuw, met betere, AC5 of keramische pasta. En bekijk het dan nog eens.
Als de temperaturen dan nog zo zijn, kun je dat iig uitsluiten

(ik dacht laatst ook dat hij bij mij goed zat, maar bleek toch nog beter te kunnen) :P

[ Voor 27% gewijzigd door pcgek op 27-04-2008 22:06 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:06
Als je koeler niet warm aanvoelt op 70 graden, is ie absoluut niet goed gemonteerd en moet je het dus even opnieuw en dan ook goed doen met fatsoenlijke pasta, zoals boverngenoemde Arctic Silver 5 (AS5) of Zalman Super Thermal Grease (ZM-STG1). Deze laatste vind ik zelf erg fijn, omdat je het kunt uitsmeren met het bijgeleverde kwastje, AS5 is veel dikker en smeer je uit met bijvoorbeeld een oud bank/bibliotheek/ofietsindiegeest pasje.

Verwijderd

70 C is wel erg hoog. Zou het nog een keer doen en de perfecte dosis koelpasta gebruiken. Ik ben fan van AS5. Ik had temps van 60 graden stressed met een e6600 op 3.6 Ghz ( 1.55Vcore ). En had het koelblok opnieuw gemonteerd ( D-Tek Fuzion ) met een nieuw laagje koelpasta en nu zijn de temps tussen de 55 en 50 graden stressed. Gewoon opnieuw monteren. Niks te verliezen

• Gorion3
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-01 07:23

Gorion3

ABC++

Ik heb dus het zelfde probleem, alleen een andere cooler (freezer 7 pro) en mijn CPU word nadat ik van moederbord ben veranderd ook erg heet. Cooler word dus totaal niet warm, er komt ook geen hete lucht ofzo langs als ik aan het stressen ben. Het koelblok heb ik zelf al 5x opnieuw erop gezet, maar op een of andere manier pakt hij gewoon niet goed de CPU.

Kan het er misschien aan liggen dat de freezer 7 pro al in een ander moederbord is gebruikt? Ik gebruik trouwens AS5 en moederbord (nieuwe) = X38.

Waar het natuurlijk ook aan zou kunnen liggen is dat de sensors verkeerd worden uitgeleest.

Awesomenauts! Swords & Soldiers

• beezze
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 16:55
OKE ik zal 'm er is af halen en opnieuw opzetten met een vers laagje thermal grease.

ohja, en dit vond ik bij een review van m'n koeler:
don’t forget to put some thermal grease on the CPU before you install the frame. You can use the included grease from ASUS – it is very thick and hard to apply, but is as efficient as Arctic Silver 5.
Dus ik gebruik die gwn weer en zal het deze keer wat beter aanbrengen, ik had de vorige keer echt heel slordig gewerkt.
Maar wat wel trouwens raar is, Als dit ding niet warm wordt hoe zorgt hij er dan voor dat m'n cores op idle tussen de 40 en 45 zitten?

To Beezze or not to Beezze

Pagina: 1