Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12 IR leds schakelen...

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views

• Haas83
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-06-2022
Ik wil graag 12 IR LED's het licht laten zien...

Nu heb ik 12 IR LED's ontvangen plus 12 12V weerstandjes, hoe kan ik deze het beste met elkaar verbinden? Helaas is het zo dat ik zelf een electronica noob ben maar hopelijk dat jullie mij verder kunnen helpen?

De LED's zijn 1.8V, 14Mw en daarbij heb ik 12 weerstandjes voor 12V bijgeleverd, deze moeten in verbinding komen met een 12V adapter. Nu heb ik hier een drietal schema's staan waar ik zelf dacht één van de linker twee te gebruiken maar weet niet of ik het dan juist in mijn hoofd heb of dst ik het handiger kan doen...

Kan iemand mij uitkomst bieden of ik op de goede weg ben?
Uiteindelijk moet het in één lange "plint" komen...

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
linksonder. da's de enige die werkt.

om het wat beter uit te leggen: een LEDje is een component die een bepaalde (min-of-meer) vaste spanningsval over zich heeft (dus niet als bij een weerstand een percentage van de totale spanning) (deze kun je in de datasheet vinden. in jouw geval is deze val dus 1.8V) en die op een bepaalde stroomsterkte (bij jou waarschijnlijk 14mW. niet 14Mw. watts is met een hoofdletter, en een hoofdletter M is mega, kleine m is mili. da's een factor 10^9 verschil. en geloof me, de 14MW LED moet nog uitgevonden worden vzviw. 14mW is wat logischer) mooi licht gaat geven. of, in jouw geval, saai niet erg mooi onzichtbaar licht, maar dat terzijde :+

als je erg veel LEDs serieel zet, say, alle 12 zoals in het plaatje linksboven, je 12*1.8V aan totale spanningsval hebt. da's meer dan 12V, en dan gaan de diodes gewoon sperren. in gewoon nederlands: ze geleiden niet eens, laat staan schijnen.

verder: al zouden de LEDs een spanningsval van exact 0.0V hebben (en het circuit dus lineair door te rekenen zijn) zou je twaalf weerstanden serieel hebben. nou zijn deze weerstanden natuurlijk doorgerekend om als +12V --- R --- LED --- GND geschakeld te worden en dan de 14mW door te laten. da's dan (ivm de spanningsval enzo) 10,2 / (14*10^-3) = 760 Ohm (geloof ik, uit mn hoofd).
stel nu dat er geen spanningsval is, en je zet daar twaalf van achter elkaar, dan heb je een weerstand van 12*760=10,2kOhm. als je de stroom hierdoorheen weer doorrekent is deze natuurlijk veel te laag om ook maar enigszins bij de vereiste waarde in de buurt te komen. 12 maal, om precies te zijn.

linksboven is dus zoiezo iets wat nooit zal werken, met welke weerstandswaarde dan ook (tenzij je een 40V bron gaat pakken oid, maar dan nog kun je 11 weerstanden besparen door gewoon het totaal in eentje te nemen, maargoed.)

dan rechts: in principe kan het werken. je spanningsval is 4maal zo hoog per kanaal, dus daar zou je de weerstand wel voor moeten verlagen. nou, in principe is dat nog geen ramp (als in, het zou wel min of meer werken, afhankelijk van je LEDs) aangezien dat 5,4V extra val is, je halveert de spanning bij gelijke weerstand dus halve stroom, dan moet het LEDje het nog wel doen. tenminste, in mijn ervaring doen ze het dan meestal nog redelijk. <halve intensiteit, dat wel, maat het werkt.

probleem met die opstelling zit m wel in de afwijkingen in productie tussen LEDs. nou moet ik wel gelijk zeggen dat ik hiermee nog NOOIT heb geexperimenteerd, aangezien ik de waarschuwing al gekregen had, maar de een gloeit wel harder dan de ander en als je ze met een weerstand serieschakelt, schijnt het zo te zijn dat er merkbaar verschil in lichtintensiteit zit. dit heb je als je ze elk individueel met een enkele weerstand tussen voeding en grond hangt heb je geen last hiervan.

de beste manier is dus die linksonder.

goed, ik zal al wel door drie man geninja'ed zijn, dus ik houd mn klep al :P als het niet helemaal duidelijk is sorry, ik heb hier dikke koorts :P maar correct is het wel, zover heen ben ik geloof ik nog niet hoor :P

succes iig :)
en waar is het voor?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Het aansluiten van led's is nogal basic, kan je perfect terugvinden in de FAQ, vandaar dat deze op slot gaat.
Om het toch nog eens duidelijk te stellen: met de weerstandjes die je nu hebt moet je het schema linksonder nemen (12 keer één weerstand in serie met één led).
Het rechterschema kan perfect werken, als je de weerstanden juist berekent (zie de FAQ, als je het eenvoudiger wil heeft google ongetwijfeld een rekenmodule voor jou), en heeft als voordeel dat je minder verliezen hebt (weerstand wordt minder warm).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Dit topic is gesloten.