[Ubuntu 7.10] Update-manager 139 error

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03
Ik wil graag de oude niet te vertrouwen laptop van mijn moeder upgraden naar Ubuntu 8.04. Hier staten de problemen. Ik vermeld wel even: het feit is dat die laptop met ieder besturingssysteem (98, Me, XP, Ubuntu) problemen heeft, Me draaide het stabielst maar is te verouderd, Ubuntu rest dus nog, en deze staat er om deze reden er dan ook al 1+ jaar op.

Ik wilde dus upgraden, maar de upgrade knop komt niet tevoorschijn, wel een update voor update manager. Die dus eerst installeren, maar om een vage reden faalt deze steeds met de foutcode 139. Google heeft er veel over te vertellen, maar dat gaat altijd over andere debs die falen, en niet update-manager zelf. Dus nog handmatig via de terminal proberen te installeren, werkt ook niet. Update manager (en dus ubuntu-desktop) verwijderen en opnieuw installeren werkt ook niet. De laatste source via apt-get downloaden en laten bouwen lukt ook niet. Ik ben echt ten einde raad, en ik wil ook niet opnieuw installeren.

Via de terminal proberen een dist-upgrade te doen werkt ook niet, hij wil eerst het gebroken pakket update-manager goed geinstalleerd hebben (eigenwijs). Ik denk dat er een foutje is gebeurt tijdens het downloaden van het pakket en zou graag hebben dat het pakket opnieuw gedownload wordt, maar hoe moet ik dat forceren?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Heb geen idee wat die foutcode betekent, maar begrijp dat APT nu dus niet meer verder wil omdat er een broken package is. Probeer in de terminal eens aptitude (dus "sudo aptitude", zie ook "man aptitude") - in veel gevallen suggereert aptitude een nuttige oplossing (dan staat er onderaan het scherm iets van druk op e om je opties om het op te lossen te bekijken, zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Nou het is gelukt hoor. Het is mij niet gelukt via aptitude maar ik heb een live cd opgestart en de ubuntu omgeving die geinstalleerd is gechrooted. Toen heb ik een apt-get dist-upgrade gedaan. Hij ging niet upgraden, maar hij probeerde wel update-manager te repareren. Hij gaf een paar fouten dat ie /dev/null niet kon creëeren, maar daarna gaf hij aan dat er geen broken packages meer waren. Herbooten naar de Ubuntu installatie, en het dist-upgrade knopje in update-manager aanklikken en klaar. Hij is nu aan het upgraden naar Hardy. :)

Ik vraag mij af waarom die laptop altijd van die rare problemen heeft. Aan het geheugen zal het niet liggen want ik heb al meerdere keren uitgebreid memtest uitgevoerd...

edit: Handig, is ie aan het downloaden verdwijnt dat venster ineens 8)7 Zonder error melding. Ik upgrade wel via de terminal....

[ Voor 8% gewijzigd door Sebazzz op 28-04-2008 12:37 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tja het hoeft niet aan het geheugen te liggen... misschien gaat het mis als je langere tijd veel CPU load hebt? Gebrek aan koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Zou dat verklaren waarom deze besturingssystemen in volgorde van slecht naar goed draaien: XP - 98 - Me - Ubuntu. De koeling moet oké zijn, het is een laptop. Wel moet ik vermelden dat ie omhuld in een laptoptas een paar jaar geleden een keer is gevallen. Er zit een lichte streep op het scherm, de cd speler doet het nog wel aardig maar heeft zijn beste wel gehad, en op de harde schijf zit of sector 0 of 1 een slechte sector. In theorie zou hij toch goed moeten functioneren, en datacorruptie, want dat is het gewoon als al die besturingssystemen slecht gaan draaien, kan niet aan hitte liggen lijkt me.

Het is een Targa Laptop met een AMD Athlon 4 ( O+ ) op 1,2 GHz. De laptop heeft 768 MB geheugen waarvan 16MB shared met de Savage S3 AGP 4x grafische kaart.

Dist-upgrade is trouwens nog steeds actief bezig, gaf net een broken package melding en kapte ermee, maar ik heb hem weer verder laten gaan met apt-get dist-upgrade -f zoals werd aangeraden door apt-get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Sebazzz schreef op maandag 28 april 2008 @ 14:02:
Zou dat verklaren waarom deze besturingssystemen in volgorde van slecht naar goed draaien: XP - 98 - Me - Ubuntu.
Nou als het een softwareprobleem zou zijn zou ik deze volgorde verwachten: Me - 98 - XP - Ubuntu ...
De koeling moet oké zijn, het is een laptop.
Rotsvast vertrouwen in Targa? ;)
In theorie zou hij toch goed moeten functioneren, en datacorruptie, want dat is het gewoon als al die besturingssystemen slecht gaan draaien, kan niet aan hitte liggen lijkt me.
Hete processor -> datacorruptie in de cache. Kan...
Het is een Targa Laptop met een AMD Athlon 4 ( O+ ) op 1,2 GHz.
Die hadden geloof ik nog geen on-die thermometers? Nou ja, je zou iig wat output kunnen vragen aan "acpi -t" om te zien of de boel heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Even een kleine update: Upgrade voltooid, maar ik denk dat als ik mijn Ubuntu cd's binnen hebt die ik heb besteld dat ik die laptop weer opnieuw installeert. Ik krijg veel meldingen dat er iets is gecrasht in de notification area, voor de rest werkt de browser en het emailprogramma prima.
Nou als het een softwareprobleem zou zijn zou ik deze volgorde verwachten: Me - 98 - XP - Ubuntu ...
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met Me. Ik vond het een fijn besturingssysteem en een mooie mix tussen 98 en XP. XP en 98 waren onstabieler op mijn toenmalige Packard Bell computer dan Me en Me was hartstikke stabiel :)
Rotsvast vertrouwen in Targa? ;)
Nou, eigenlijk wel. Ik Mijn vader heeft hier 3 laptops, stuk voor stuk jonger, en ze doen het allemaal best goed.
Hete processor -> datacorruptie in de cache. Kan...
Ja kan, maar ik denk niet dat dat zo is eigenlijk. Dan zou memtest ook errors moeten geven.
Die hadden geloof ik nog geen on-die thermometers? Nou ja, je zou iig wat output kunnen vragen aan "acpi -t" om te zien of de boel heet wordt.
Zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Sebazzz schreef op maandag 28 april 2008 @ 16:51:
Even een kleine update: Upgrade voltooid, maar ik denk dat als ik mijn Ubuntu cd's binnen hebt die ik heb besteld dat ik die laptop weer opnieuw installeert. Ik krijg veel meldingen dat er iets is gecrasht in de notification area, voor de rest werkt de browser en het emailprogramma prima.
[...]
Ja kan, maar ik denk niet dat dat zo is eigenlijk. Dan zou memtest ook errors moeten geven.
Nou nee, want tijdens memtest wordt de CPU nauwelijks belast - hij staat dan denk ik tussen de 90 en 100% van de tijd te wachten op antwoord uit het geheugen...

Ik zou CPU koelingsproblemen nog niet uitsluiten (kan natuurlijk ook een ander hardwareprobleem zijn - memtest is niet feilloos, of anders is het bijv de harde schijf...). Met name dat er nog steeds programma's crashen is niet echt veelbelovend... En zoals je zelf zegt, met elk OS tot nu toe gedoe.

In ieder geval, probleem met update-manager dus opgelost. Ik zou wel goeie backups bijhouden als je die machine gaat gebruiken. Groeten!
Pagina: 1