Hardy heron upgrade: na reboot nog steeds 7.10

Pagina: 1
Acties:

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09-2025
Hoi,

Ik probeer iemand remote te helpen die een upgrade heeft gedaan van Ubuntu 7.10 naar 8.04 via de update manager. Na op de check knop gedrukt te hebben, kreeg deze persoon een dialoog met de text "new distribution release 8.04 is available" met de upgrade knop. Na deze knop ingedrukt te hebben en een 20 minuten lange download gevolgt door een restart, kwam echter nog steeds 7.10.

Tijdens de upgrade kwam wel deze melding:
Dat is natuurlijk al vreemd, want dat is een 7.10 upgade.

uname -a geeft:
Linux laptop 2.6.22-14-generic #1 SMP Tue Feb 12 07:42:25 UTC 2008 i686 GNU/Linux
Dat is dus duidelijk niet 8.04 (oh, en de klok staat dus klaarblijkelijk ook niet goed ;)) Met een apt-get update, apt-get upgrade komen er ook alleen 7.10 packages binnen. Via update manager en een druk op de check knop komt er ook niet meer de melding "new distribution release 8.04 is available".

Iemand enig idee?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:03
check je /etc/apt/sources.list eens, zijn dat hardy sources?

|>

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

flowerp schreef op zondag 27 april 2008 @ 15:28:
(oh, en de klok staat dus klaarblijkelijk ook niet goed ;))
Knap dat je dat af kunt leiden uit de tijd dat de kernel gecompiled is...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• flowerp
CyBeR schreef op zondag 27 april 2008 @ 15:37:
[...]
Knap dat je dat af kunt leiden uit de tijd dat de kernel gecompiled is...
Ik ben ook knap. Ik weet dat die kernel revisie helemaal niet op die tijd was gecompiled. :o Maar je hebt gelijk, het is natuurlijk helemaal niet de systeem tijd. Mijn bad. :$

Anyway, remote iemand helpen is af en toe nogal lastig, want nu blijkt de upgrade button voor 8.10 opeens wel weer te komen in de update manager. Of deze button er al de hele tijd was of 'opeens' er weer kwam is remote natuurlijk ook niet achterhalen. Iniedergeval, ze heeft hem nu ingedrukt en het systeem is weer vrolijk aan het upgraden. We wachten het dus nog even af ;)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• flowerp
De update blijft falen, maar nu vanwege connections die halverwege falen. Ik vermoed dat de Ubuntu upgrade servers het nogal druk hebben op dit moment.

Weet iemand of er een optie is om de timeout voor een connection langer te zetten of het aantal retry attempts omhoog te gooien? Ook zou een fatsoenlijke resume button wel erg leuk zijn in plaats van steeds helemaal overnieuw te moeten beginnen ;)

• simon
zoals ik zei, je apt sources moet je naar kijken...

|>

Verwijderd

check je sources of deze aangepast zijn naar hardy sources:

code:
1
#: vim /etc/apt/sources.list

en vervolgens upgraden

code:
1
#: apt-get update; apt-get-update; apt-get dist-upgrade

in een terminal kun je beter zien wat er precies misgaat.

• simon
of als vim je te complex is kun je nano gebruiken (wel effies sudo openen).

|>

• flowerp
simon schreef op zondag 27 april 2008 @ 21:17:
of als vim je te complex is kun je nano gebruiken (wel effies sudo openen).
Hehehe, en dat zeg je tegen iemand die in hex assembly opcodes op de c64 zat in te tikken in een sumiere hex editor :P

De repositories waren natuurlijk nog gewoon 7.10 aangezien er na apt-get update/upgrade vrolijk 7.10 packages door kwamen. Ik probeerde iemand remote via de telefoon te helpen en dan is het een beetje lastig om precies te zien wat er wel en niet gebeurd.

Nu was de upgrade naar hardy dus begonnen, maar stopte halverwege telkens vanwege "connection fails" problemen. Wellicht dat ik even een nieuw topic moet openen, want dat probleem heeft dus niets meer met het huidige probleem te maken. De persoon die ik hielp dacht dat ze geupgrade had naar 8.04 maar dat bleek dus helemaal niet zo te zijn. Het zijn de connection fails problemen die grofweg halverwege optreden en de upgrade afbreken.

Wellicht dat een simpele setting om de time-out of retry amounts wat hoger te zetten helpt. Anders kan ik altijd nog de CD image laten downloaden en de sources.list laten aanpassen om daarvan te upgraden, maar dat is wat meer gedoe om telefonisch uit te leggen.

• simon
je kan ook kijken welke mirror hij gebruikt, misschien staat die nog op US ofzo.. gewoon andere kiezen, NL, DE ofzo..

|>

• flowerp
simon schreef op zondag 27 april 2008 @ 21:43:
je kan ook kijken welke mirror hij gebruikt, misschien staat die nog op US ofzo.. gewoon andere kiezen, NL, DE ofzo..
Inderdaad, dat zal ik ook even meenemen. Het is trouwens een zij, ook vrouwen gebruiken Linux ;)

• simon
met hij bedoel ik de koe in apt hoor... niet de gebruiker ;)

|>

• flowerp
simon schreef op zondag 27 april 2008 @ 22:21:
met hij bedoel ik de koe in apt hoor... niet de gebruiker ;)
offtopic:
De ambiguïteit van een niet context-vrije taal :P

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Als de update-manager/aptitude --dist-upgrade opnieuw faalt, gewoon je /etc/apt/sources.list naar hardy update, en de combo "sudo aptitude update; sudo aptitude full-upgrade" uitvoeren.

Mijn sources.list (hardy gebruiker) ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Belnet mirror voor basispaketten
deb http://ftp.belnet.be/mirror/ftp.ubuntu.com/ubuntu/ hardy main restricted universe multiverse
deb-src http://ftp.belnet.be/mirror/ftp.ubuntu.com/ubuntu/ hardy main restricted universe multiverse
deb http://ftp.belnet.be/mirror/ftp.ubuntu.com/ubuntu/ hardy-updates main restricted universe multiverse
deb-src http://ftp.belnet.be/mirror/ftp.ubuntu.com/ubuntu/ hardy-updates main restricted universe multiverse

# Veiligheidsupdates
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu hardy-security main restricted universe multiverse
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu hardy-security main restricted universe multiverse

Belgische mirror, maar deze werkt toch :p (gisteren veranderd aangezien de main mirror bokkig doet sinds de release)

bedoel je btw niet 8.04 ipv 8.10?
Pagina: 1