Klopt mijn interne geheugen wel?

Pagina: 1
Acties:

• Mangafan2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03-2025
Tijdens spellen spelen zoals Crysis of Company of Heroes heb ik om de 10 seconden dat de framerate op 1 komt te staan en na een paar seconde weer soepel verder gaat.
Hoe kan dit komen? Ik heb de meest recente drivers van processor en grafische kaart geinstalleerd.

Computer specs:
GeForce 8800GTX
AMD Athlon 64 2x 6000+
2 GB RAM
250GB IDE
Asus M2N-CM DVI moederbord

Een kennis zei dat het misschien aan mijn geheugen lag, dat het niet snel genoeg zou zijn of dat het niet goed geregeld word.
Ik heb 2 dezelfde type geheugen modules.

2x
SDRAM-DDR2
DDR2 - 667 (PC2 - 5300)

Dit zijn mijn prestaties na het alt-tabben uit Crysis wanneer het traag ging:
http://img187.imageshack....emoryduringcrysis2sr3.jpg

Ligt het aan mijn geheugen of valt dat niet zo te zien? |:(

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Valt zo weinig over te zeggen denk ik..

Hoe zit het met je moederbord drivers? Korte haperingen duiden vaak op bv IDE-problemen, welke opgelost kunnen worden met de juiste drivers :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Mangafan2
Drivers voor mijn IDE schijf?
Mijn moederbord heeft ook de meest recente driver.

Mijn IDE schijf is niet gepartitioneerd, zou het daar aan kunnen liggen (was verkeerd geformateerd)? Of is het de driver? Of is mijn harde schijf niet meer zo goed?

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Mangafan2 schreef op zondag 27 april 2008 @ 02:45:
Drivers voor mijn IDE schijf?
Mijn moederbord heeft ook de meest recente driver.

Mijn IDE schijf is niet gepartitioneerd, zou het daar aan kunnen liggen (was verkeerd geformateerd)? Of is het de driver? Of is mijn harde schijf niet meer zo goed?
- Zonder een partitie krijg je er geen Windows op ;)

- Mobo drivers kun je altijd even opnieuw installeren. Verwijder eerst je IDE-kanalen eens, reboot... dan installeert windows ze opnieuw (evt. met jouw driver cd)

- De gezondheid van je harde schijf kun je testen met een programma :)

Verwijderd

Dit is echt een inkoppertje.....

Drivers voor de IDE schijf?
Drivers voor een moederbord? (oke, die is lullig maar eigenlijk gaat het om drivers voor de chipset)
En als je schijf niet geparitioneerd is, hoe kan je dan Crysis spelen? Je PC zou dan met de melding 'no operating system found' moeten komen ;)

Zoals Michael Knight al aangeeft is dit wel heel erg gokwerk zo.
Ik zou ook zeggen installeer nog eens de juist chipsetdrivers voor je mainboard.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of je geheugen op de juiste snelheden loopt is makkelijk te zien, kijk gewoon in de bios waar deze op staan ingesteld.

• Mangafan2
Ehh ja sorry bedoelde te zeggen dat ik maar 1 grote partitie heb. Weet niet of het wat uit maakt dat ie dan de hele schijf langs moet lopen.
En driver voor moederbord (chipset) heb ik de nieuwste versie van. Ook van de grafische kaart en processor.
Geheugen loopt ook op de juiste snelheid.
De gezondheid van mijn IDE schijf is ook goed na het gescant te hebben met een programma van het merk zelf.

Als ik mijn IDE kanalen verwijder verlies ik dan geen data of wat dan ook?
Bedoel je gewoon dat ik het op onherkenbaar moet zetten en dan rebooten?

[ Voor 31% gewijzigd door Mangafan2 op 27-04-2008 04:53 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Mangafan2 schreef op zondag 27 april 2008 @ 04:20:
Als ik mijn IDE kanalen verwijder verlies ik dan geen data of wat dan ook?
Bedoel je gewoon dat ik het op onherkenbaar moet zetten en dan rebooten?
Als je de IDE-controllers verwijdert, detecteert Windows deze bij het opstarten weer. De data op de schijven blijft behouden. :)

[ Voor 5% gewijzigd door _the_crow_ op 27-04-2008 11:19 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Weet wel dat IDE de boel wel eens kunnen ophouden. Het is nu niet de snelste meer.
Kijk ook eens wat je allemaal op de achtergrond hebt lopen, check voor spy/malware, virus e.d.
En maybe is je schijf wel aan het overlijden ja, dus kijk die ook even na zoals al eerder gezegd ;)

[ Voor 26% gewijzigd door DaLoona op 27-04-2008 12:24 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Mangafan2
Met de programma van Maxtor zelf (heb een 250GB Maxtor HD) stond er dat het goed was, ik weet geen andere manieren om te checken.

Ik heb de kanalen verwijderd en het werd weer terug gezet, maar merk geen verschil.

Dus het zou waarschijnlijk liggen aan mijn IDE schijf en niet mijn interne geheugen?
Misschien moet ik maar dan eens overstappen op SATA schijf, maar dan moet ik het wel zeker weten dat het aan mijn IDE schijf ligt.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 19:40

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

heb je geen programma (op de achtergrond) lopen wat iedere 10 seconden polt ?

Ik weet nog dat MBM (Motherboard Monitor) ervoor zorgde dat bij mij iedere seconde het systeem hing!

Kijk eens, zonder Crysis, wat je taskmanager doet .. ververst hij keurig iedere seconde, of hangt hij iedere 10 seconden steeds even!? En zo ja, welk programma veroorzaakt dit?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• DaLoona

DaLoona

Bij Crysis wordt en geheugen en cpu veel gebruikt, met als gevolg veel swapping en dan wordt IDE traag, spreek uit ervaring 8)7
Als je toevallig vista x64 versie hebt, zou je 4 GB erin kunnen prikken, dat wil bij dat spel nog wel eens helpen, alhoewel het nu al bijna niets gebruikt bij je :P
Maar weet zeker dat er niets anders aan de hand is voordat je geld gaat uitgeven, als later blijkt dat het niet had gehoeven ;) .
Zoals eerder gezegd, controleer je achtergrond processen eens en zet dat indexing ook maar uit, ja ook XP heeft dat :)

[ Voor 6% gewijzigd door DaLoona op 27-04-2008 13:28 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Mangafan2
ing._Buttje schreef op zondag 27 april 2008 @ 13:12:
heb je geen programma (op de achtergrond) lopen wat iedere 10 seconden polt ?

Ik weet nog dat MBM (Motherboard Monitor) ervoor zorgde dat bij mij iedere seconde het systeem hing!

Kijk eens, zonder Crysis, wat je taskmanager doet .. ververst hij keurig iedere seconde, of hangt hij iedere 10 seconden steeds even!? En zo ja, welk programma veroorzaakt dit?
Sorry maar wat bedoel je met polt?

En moet ik bij prestaties kijken in taskmanager voor het controleren van het verversen?
DaLoona schreef op zondag 27 april 2008 @ 13:21:
Bij Crysis wordt en geheugen en cpu veel gebruikt, met als gevolg veel swapping en dan wordt IDE traag, spreek uit ervaring 8)7
Als je toevallig vista x64 versie hebt, zou je 4 GB erin kunnen prikken, dat wil bij dat spel nog wel eens helpen, alhoewel het nu al bijna niets gebruikt bij je :P
Maar weet zeker dat er niets anders aan de hand is voordat je geld gaat uitgeven, als later blijkt dat het niet had gehoeven ;) .
Zoals eerder gezegd, controleer je achtergrond processen eens en zet dat indexing ook maar uit, ja ook XP heeft dat :)
Ik heb 2GB met XP, sorry was vergeten mn OS erbij te zetten.
Indexing uitzetten? Bij computerbeheer? Die indexing? Wil het even zeker weten O-)
Want het indexing daar staat wel uit.

Maar ik heb het niet alleen bij Crysis maar ook bij Company of Heroes ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Mangafan2 op 27-04-2008 13:49 ]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Zelfs van 2 naar 3 gig kan nog veel uitmaken als het door het swappen komt.. extra stukje 1GB erbij kost bijna niets momenteel :)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Hij swapt wel, maar aangezien het wisselbestand niet helemaal volloopt volgens Everest (screenshot?) lijkt het me toch wel wat onwaarschijnlijker.

Probeer eerst eens Windows XP opnieuw te installeren en kijk daarna pas verder. Overiegns mis ik een hele hoop dingein je TS, waaronder "Wat heb je zelf al gedaan om het probleem te verhelpen?"

• Mangafan2
Ik heb maar ruimte voor 2 geheugensloten in mijn moederbord, dat zou betekenen dat ik een geheugenmodule van 2GB moet kopen, dat is al wat duurder ;(

Het wilt ook nooit soepel bij mij gaan |:(

• DaLoona

DaLoona

Yep, msconfig intoetsen bij uitvoeren.
Ga naar tabblad services and vink indexing daar ook uit, maar die had je dus waarschijnlijk al te pakken.
Maar kijk het voor de zekerheid even na.
Schijf al gedefragmenteerd, wil ook wel eens helpen ;)
Mangafan2 schreef op zondag 27 april 2008 @ 14:29:
Ik heb maar ruimte voor 2 geheugensloten in mijn moederbord, dat zou betekenen dat ik een geheugenmodule van 2GB moet kopen, dat is al wat duurder ;(
Als je dat doet, kun je het wel beter van hetzelfde merk doen, mixen gaat nog al eens fout :P

[ Voor 42% gewijzigd door DaLoona op 27-04-2008 16:38 ]

• Mangafan2
Bedankt voor de hulp mensen, ik waardeer het echt.
Bedankt voor de tijd en energie die jullie in mij hebben gestoken!

Ik ben achter het probleem gekomen, het is de temperatuur.
Ik heb de kast open gehaald en grote ventilator er naast gelegd.
Nu heb ik geen problemen meer.
Tijdens het spelen haalt mijn CPU de 55 graden en GPU 75 graden, met de ventilator nu minder.
En nu draait het wel goed :)

Neem aan dat ik nu een nieuwe behuizing moet kopen of niet? Ik heb een klein standaard kastje, verder geen extra fans of wat dan ook.
Maar dat hoort niet op deze board hehe.

Maar bedankt! _/-\o_

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 19:40

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

owjah, dat kon ook :P

p.s. MBM pollen = verversen, wanneer MBM een meting doet

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
Hmm, 55 en 75 voor CPU respectievelijk GPU zou geen probleem moeten zijn. Maar ik vermoed dat je dat snel na een stress gemeten hebt, en dan zijn ze al snel een stuk lager dan dat ze zijn daadwerkelijk tijdens stress.

Je kunt proberen de fan van je GPU sneller te laten draaien, dit kan geloof ik niet standaard in de nVidia drivers maar wel met nTune, dat is een tooltje dat als extraatje bij je driver wordt geinstalleerd. Misschien is dat voldoende en kun je dan weer normaal gamen zonder dat je een nieuwe kast o.i.d. nodig gaat hebben.

Verder kun je ook nog een CPU koeler kopen mocht dat het probleem zijn, dat is denk ik de kleinste en simpelste investering.

Het zou ook gewoon zo kunnen zijn dat je de heatsink van je CPU of GPU gewoon even vrij van stof moet maken, even stofzuigen doet vaak wonderen.

[ Voor 9% gewijzigd door A Lurker op 27-04-2008 23:59 ]

• Mangafan2
Ja maar ik heb alles nieuw dus het zal wel niet aan de stof liggen.
Ik heb nTune, maar ik zie nergens staan hoe je de fan sneller kan laten draaien.
En hoe snel zou het moeten gaan?

Klopt tijdens het stressen is natuurlijk een verschil wanneer ik uit het spel ga.
Maar ik deed het wel zo snel mogelijk haha.

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-05 14:39
een vriend had met 2gb ram hetzelfde in crysis en coh. 2gb bijgeprikt en alles liep weer vloeiend :)

• Mangafan2
Maar nu loopt het vloeiend met een ventilator er naast. =/

Verwijderd

Mangafan2 schreef op maandag 28 april 2008 @ 14:38:
Maar nu loopt het vloeiend met een ventilator er naast. =/
Heb je al gezocht wat te warm wordt, NB misschien? ;)
Ik neem aan dat je niet altijd een ventilator ernaast wilt hebben blazen. :9

• Mangafan2
Haha klopt
Nee ik weet niet welk onderdeel te warm word, ik weet ook niet hoe ik dat moet nakijken, kan ze wel aflezen maar ik weet niet op welk temperatuur het langzaam gaat.
Wat is NB?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 23:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

North Bridge = onderdeel van je chipset op je moederbord

[ Voor 17% gewijzigd door ajhaverkamp op 28-04-2008 15:16 ]

This footer is intentionally left blank

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11-2025
Northbridge, chipje dat onder andere je geheugen en cpu met elkaar verbind. Als deze te warm is kan eea merkbaar trager gaan of het systeem kan crashen.
Pagina: 1