• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:43
Beste lezers,

Ten eerste, product is niet voor mij zelf maar voor een fanatiek fotograaf met een D300. Momenteel zit hij nog op een USB kabel die direct aangesloten is op z'n computer. We zijn goede vrienden en doen veel voor elkaar en wil hem dus een cadeautje geven.

Ik zat te denken aan een Cardreader, maar dan geen USB maar een Firewire cardreader. Pikte toevallig laatst nog op dat ie zich zo ergerde aan de usb snelheden.

Na wat rondzoeken op internet ben ik een aantel readers tegen gekomen:

Lexar
Scandisk

Echter vereisen deze een grote Firewire aansluiting. De laptop waar het op aangesloten is, is een Dell M1710, en die heeft volgens mij maar een 1943 / Firewire-400 aansluiting!!

Als ik de specificaties zo bekijk van die readers zie ik dat ze 800 nodig hebben, oftewel.. de 400 aansluiting op de laptop is alleen data, en geen stroom!
De readers vereisen 800, dus stroom!

Ik wil de persoon ik kwestie dus een snellere data overzetting geven voor z'n camera. Iemand tips kwa cardreader? Zijn er mogelijkheden voor een stroom firewire kabel zodat deze readers toch aangesloten kunnen worden?

Betreffende kaartje: CF Extreme 2gb

Hoop dat jullie wat info kunnen geven! :)

edit:
http://www.sonnettech.com/product/fw_adapter.html dit wel gevonden, maar dat is enkel een converter en leverd geen extra stroom....

[ Voor 5% gewijzigd door Tomino op 26-04-2008 22:03 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

USB2.0 is toch snel genoeg, de traagheid zal toch meestal van de memorykaartjes komen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom per sé FireWire? Ik heb een Sandisk USB-reader en die is behoorlijk snel. Deze: http://sandisk.com/Produc...xtreme_20_USB_Reader.aspx

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 20:03

Elektronicanet

Leds do it!

Ik heb op Ebay voor € 15,00 inclusief verzendkosten een UDMA USB2.0 cardreader gekocht. Ding werkt uitstekend en houdt een Extreme III kaartje gewoon bij :)

Nederlander in België

• djkooij
  • Laatst online: 27-01 12:39
Cardreaders zijn lastig. Er zit zo ontzettend veel troep tussen de verkrijgbare readers, dat de keuze lastig is.

Kijk anders even op deze uitgebreide test van Maart dit jaar. Weet je direct welke modellen geschikt zijn voor je vriend.

Verwijderd

ik heb de sandisk en ben daar uitermate tevreden van. Het is een 800, maar kan gerust op een 400 aangesloten worden (beide kabels zijn meegeleverd, want 400 en 800 hebben een verschillende connector). Zorg er wel voor dat de 400 één is mét stroom, zoals je ook zelf aangeeft. Op een laptop is het vaak de kleinere versie van een 400 met enkel data zonder stroom.
De sandisk reader is gemaakt voor Extreme 4 kaarten, weet niet welke versie jouw vriend heeft ...
hij werkt uiteraard wel met andere kaarten ook maar heeft een optimale snelheid bij de extreme 4 ;)

veel succes :9

Verwijderd

Facemodder schreef op zondag 27 april 2008 @ 08:22:
Cardreaders zijn lastig. Er zit zo ontzettend veel troep tussen de verkrijgbare readers, dat de keuze lastig is.
Er zijn zelfs cardreaders die bv. CF met een lekkere hoge snelheid uitlezen en dan bv. SD significant lager uitlezen, dan wat je zou mogen verwachten. Andersom hetzelfde. Veel hangt af van de gebruikte chip in het ding. Hardware.info had een keer een geheugenkaartjes en cardreaders test, inmiddels al wat langer geleden. Sandisk's FireWire cardreader (ze zullen er inmiddels waarschijnlijk al een aantal verschillende hebben) deed het toen erg goed, wist goede winst te pakken tov andere cardreaders met Extreme IV, waar andere ophielden ging die verder zeg maar ;)
Dus dat lijkt me in ieder geval geen slechte keuze. Een reader van Samsung deed het ook goed..mja dat zullen er ook meer zijn. In ieder geval lijkt het erop dat het zeker geen kwaad kan even uit te zoeken wat voor jou geval het beste is, moet je CF kaartjes uitlezen en doe je nauwelijks wat met xD, SD, MMC , kijk dan naar een reader die CF goed doet. Idem dito voor SD natuurlijk. Zo maar de eerste de beste kopen kan dus ongunstig uitpakken.

Facemodders link checken ;)

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Elektronicanet schreef op zondag 27 april 2008 @ 00:04:
houdt een Extreme III kaartje gewoon bij :)
Wat is dit voor een krom argument :D
In mijn cardreader gaat een Extreme III sneller dan de cardreader zelf?

• Elektronicanet
  • Laatst online: 25-01 20:03

Elektronicanet

Leds do it!

baquelappe schreef op zondag 27 april 2008 @ 16:31:
[...]
Wat is dit voor een krom argument :D
In mijn cardreader gaat een Extreme III sneller dan de cardreader zelf?
In deze dus niet... De cardreader houdt het Extreme III kaartje bij. Zo beter?

Nederlander in België

• Johnny
  • Laatst online: 27-01 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Tomino schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 21:50:
Echter vereisen deze een grote Firewire aansluiting. De laptop waar het op aangesloten is, is een Dell M1710, en die heeft volgens mij maar een 1943 / Firewire-400 aansluiting!!

Als ik de specificaties zo bekijk van die readers zie ik dat ze 800 nodig hebben, oftewel.. de 400 aansluiting op de laptop is alleen data, en geen stroom!
Je haalt hier een paar dingen door elkaar, Firewire 400 heeft 6 pinnen en 4 pinnen bij de kleine aansluiting die op de Dell laptop van je vriend zit. Friewire 800 heeft 9 pinnen en staat hier helemaal los van.
Ik wil de persoon ik kwestie dus een snellere data overzetting geven voor z'n camera. Iemand tips kwa cardreader? Zijn er mogelijkheden voor een stroom firewire kabel zodat deze readers toch aangesloten kunnen worden?

Betreffende kaartje: CF Extreme 2gb
De Canon 300D heeft enkel USB 1.1 dus foto's overzetten de meegeleverde kabel is inderdaad traag. Iedere cardreader met USB 2.0 zou dus al een enorme verbetering zijn, je hebt helemaal geen Firewire nodig.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• djkooij
  • Laatst online: 27-01 12:39
Johnny schreef op zondag 27 april 2008 @ 16:50:
De Canon 300D heeft enkel USB 1.1 dus foto's overzetten de meegeleverde kabel is inderdaad traag. Iedere cardreader met USB 2.0 zou dus al een enorme verbetering zijn, je hebt helemaal geen Firewire nodig.
Hij heeft het over een d300 (nikon) neem ik aan. Da's andere koek dan een 300d.
In de praktijk is de doorvoersnelheid van Firewire zeker sneller dan USB2. Of dit ook benut wordt door je cardreader hangt af van de gebruikte chipset in deze. En als je memory card het niet bijbeent heeft het sowieso niet veel zin....
Zo eenvoudig is het allemaal niet... zie de link in mijn vorige post hierboven. Als je alleen leest heb je meer baat bij reader X, schrijf je daarentegen ook vaak naar de kaart heb je meer aan Y etc. en dan ook nog afhankelijk van het type geheugen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 12:19:
[...]
Er zijn zelfs cardreaders die bv. CF met een lekkere hoge snelheid uitlezen en dan bv. SD significant lager uitlezen, dan wat je zou mogen verwachten. Andersom hetzelfde. Veel hangt af van de gebruikte chip in het ding. Hardware.info had een keer een geheugenkaartjes en cardreaders test, inmiddels al wat langer geleden. Sandisk's FireWire cardreader (ze zullen er inmiddels waarschijnlijk al een aantal verschillende hebben) deed het toen erg goed, wist goede winst te pakken tov andere cardreaders met Extreme IV, waar andere ophielden ging die verder zeg maar ;)
Dus dat lijkt me in ieder geval geen slechte keuze. Een reader van Samsung deed het ook goed..mja dat zullen er ook meer zijn. In ieder geval lijkt het erop dat het zeker geen kwaad kan even uit te zoeken wat voor jou geval het beste is, moet je CF kaartjes uitlezen en doe je nauwelijks wat met xD, SD, MMC , kijk dan naar een reader die CF goed doet. Idem dito voor SD natuurlijk. Zo maar de eerste de beste kopen kan dus ongunstig uitpakken.

Facemodders link checken ;)
Nee dus, alleen een CF variant. Voor mij niet erg trouwens :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Scandisk? :D

(1394, niet 1943 :P)

Anyway, onzin. Firewire 400/800 gaat om de hoogst haalbare datasnelheid, 400 of 800mbit/sec. Of je FiWi poort wel of geen stroom geeft ligt aan het aantal pinnetjes: 4 geeft geen stroom, 6 of meer wel.

Verder heb ik een SanDisk Firewire CF reader, prima ding. Stevig en snel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1