[Leopard] Afbeeldingen laden traag in Finder

Pagina: 1
Acties:

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Wat me steeds weer opvalt is dat het behoorlijk lang duurt voordat afbeeldingen geladen worden in Finder. Dit is bij eigenlijk elke view, maar bij Icon View en Cover Flow valt het natuurlijk het meeste op.

Ik heb bijvoorbeeld een paar mappen met veel foto's en andere afbeeldingen. Daar heb ik standaard de grootte van de icon maximaal gezet, zodat ze goed zichtbaar zijn en ik er doorheen kan scrollen om alles mooi te bekijken. Het probleem is dat zodra er veel bestanden in staan (50-100, laat staan een paar duizend) het behoorlijk lang duurt voordat al die afbeeldingen geladen zijn.

Als ik een stuk naar beneden scroll duurt het soms gewoon 5 tot 10 seconden totdat Finder 'bij is' met de thumbnail weergave. Voor Cover Flow geldt hetzelfde, waardoor ik het eigenlijk nooit gebruik. Als ik een stuk naar links of rechts scroll duurt het gewoon veel te lang voordat alle foto's om de huidige heen geladen zijn. Hierbij maakt 't ook niet uit of er 10 of 10.000 afbeeldingen in de folder staan. En om fatsoenlijk te kunnen browsen is dat best irritant.

Hebben meer mensen hier last van? Is er iets aan te doen? Kan er niet gecached worden zodat niet alles telkens weer opnieuw geladen hoeft te worden?

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
Ik ken het (en kon het nog van Windows), da's ook de reden waarom ik Cover Flow nooit echt ben gaan gebruiken.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat voor machine heb je? Bij de MB van mijn nichtje vond ik het toch wel heel snel gaan, in tegenstelling tot mijn PM. Die laatste is natuurlijk wel een stukje ouder.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
breinonline schreef op zondag 27 april 2008 @ 08:06:
Wat voor machine heb je? Bij de MB van mijn nichtje vond ik het toch wel heel snel gaan, in tegenstelling tot mijn PM. Die laatste is natuurlijk wel een stukje ouder.
Dit is op een MacBook C2D 2GHz, 2GB met Leopard 10.5.2 (al was 't it 5.0 en 5.1 niet veel anders volgensmij).

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Ik heb precies de zelfde hardware als jij, en als ik 'scroll' met coverflow dan haal ik soms wel de afbeeldingen in maar zodra ik weer stilsta dan krijgen de zichtbare bestanden voorrang en zijn die binnen een seconde weer als afbeeldingen te zien.

Getest met een directory met 50+ wallpapers van 1680x1050. Wellicht dat het met 8mpix foto's wat minder soepel gaat maar dat kan ik nu niet voor je proberen.

Het is mogelijk dat het genereren van die afbeeldingen een lage prioriteit heeft en dat het dus aanzienlijk vertraagd als je andere dingen op de achtergrond aan het doen bent.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 03:45

alienfruit

the alien you never expected

Volgens mij cachen ze die thumbs niet :)
Pagina: 1