Ubuntu hardy problemen met videokaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-05 21:36

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
(jarig!)
Hallo,

Ik zit met een probleem met mijn instalatie van ubuntu 8.0.4. Dat is dat de videokaart niet geheel naar wens loopt.

Symptonen:
Na het instaleren drivers via het meegeleverde tooltje (gewoon aanvinken, hij doet de rest vanzelf) gaat mijn laptop zo nu en dan helemaal plat tijdens het opstarten. Na het scherm van ubuntu (met die mooie vollopende oliebalk) word het beeld dan zwart, is er nog heel even wat harde schijf activiteit en stopt hij vervolgens. ctrl alt backspace doet niets. Er is geen touw aan vast te knopen wanneer hij wel of niet hangt tijdens het opstarten, soms start ik hem 5 keer achter elkaar op en loopt alles prima om vervolgens in ééns weer te hangen, wanneer hij de volgende reboot weer werkt, of ik hem meerdere keren moet booten voordat het spontaan weer werkt, totaal onlogisch.

Gebruikte hardware:
Asus F5 notebook met een ATI radeon xpress 1100 grafische kaart.

Ik heb al gezocht op het ubuntu forum, maar hier mijn vraag niet beantwoord gevonden (wel enkele andere keren een vergelijkbare vraag gevonden die niet beantwoord werd) maar alleen een heleboel technische jargon in de terminal, die ik onderhand al wel een beetje heb leren kennen maar waar ik te weinig van snap om echt ingewikkelde dingen in uit te voeren.

Wie kan deze noob op linux gebied iets verder helpen?

Dinand Mentink - www.dinandmentink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Vast niet wat je wil horen, maar: kan je de restricted driver weer uninstallen (vinkje weghalen), en dan zien of alles goed werkt met de open-source driver? Zo ja, dan heb je denk ik reden om een bug report aan te maken. Betekent wel dat je het even zonder Compiz zal moeten doen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan idd de driver deinstalleren. Wat ik gelijk heb gedaan bij de installatie van Hardy, is de driver van AMD gedownload en die geïnstalleerd. Nou heb ik een x1400 in mijn laptop, dus dat werkt weer net even anders. Hoe dan ook, het werkt zonder problemen. Alles gaat lekker. Op http://wiki.cchtml.com kan je vinden hoe je de driver moet installeren. Werkt prachtig.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
(jarig!)
Ok, heb ik gedaan. Vinkje weggehaald en daarmee gedeinstaleerd. Hij draait nu weer normaal (zij het zonder compiz enzo).

Ik zal die wiki eens proberen. Misschien dat het werkt. Dank totdusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
(jarig!)
Ook geprobeerd. Maar de AMD drivers krijg ik ook niet voor elkaar. Of ik doe iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Hm, jammer. Ik heb twee releases terug de fglrx drivers al opgegeven. Geen compiz voor mij, maar ten minste wel werkende suspend/resume en regelbare scherm-helderheid (dat ging allemaal niet met die fglrx drivers).

Je zou een bug report richting AMD/ATi kunnen proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
(jarig!)
hmm. Dat is jammer. Alles werkt vlekkeloos in linux, behalve mijn videokaart. Ben bang dat ik daarom toch weer terug ga stappen naar window$. Helaas. Zal een bugreport naar ati sturen, maar ben er al wel achter dat ati weinig doet met hun linux drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

John_Glenn, vreemd dat je die problemen hebt. Sinds 8.2 geloof ik, werkt suspend en hibernate gewoon. Bij mij iig wel. Scherm helderheid aanpassen werkt nu ook prima (deed het al bij mij voor een deel). Ik heb absoluut geen problemen met mijn videokaart of andere hardware met Linux.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Nou ja, waar heb je ook 3D drivers voor nodig. Wiebelende schermpjes? Die paar games (die het toch maar matig doen op een geintegreerde videochip...)?
* John_Glenn kan goed uit de voeten zonder ATi drivers.
Pagina: 1