[PHP]Resolutie achterhalen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 13:35
Hallo,

Ik zou graag de resoluties van mijn bezoeker ophalen, dit voor statistieken maar ook voor de lay-out
(om een mooiere hoogte te regelen).

Ik heb al even gezocht op google als "resolutie met php achterhalen", "superglobals" en ook op php.net (http://docs.php.net/manual/en/reserved.variables.server.php). NU ik vind het niet echt direct...

Kan iemand me hier bij helpen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zoiets is serverside niet beschikbaar. Je zult iets moeten bouwen i.c.m. javascript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Je zult het inderdaad door moeten geven met Javascript.

Wat betreft het gebruiken voor layout.. dan zou ik gewoon wat beter (x)html leren. Dan heb je geen gekke serverside-trucjes nodig om je layout te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Dit zul je echt via Javascipr moeten doen (of eventueel Java) echter als de browser Javascript blokkeert of niet accepteert zal dit niet werken. Zelf zou ik gewoon voor een OF een Flash oplossing gaan of geen max-height dingen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Ok bedankt. Maar inderdaad ik heb het voor de lay-out echt wel nodig. Ik heb namelijk een min-height (voor IE6 een gewone height) Nu voor sommige mensen hun resolutie ga je met 600px groot zitten voor anderen ga je met 600px erg klein zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn00
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 16:11
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
 function redirectPage() {
var url640x480 = "URL"; 
var url800x600 = "URL";
var url1024x768 = "URL";
if ((screen.width == 640) && (screen.height == 480)) 
window.location.href= url640x480;
else if ((screen.width == 800) && (screen.height == 600))
window.location.href= url800x600;
else if ((screen.width == 1024) && (screen.height == 768))
window.location.href= url1024x768;
else window.location.href= url800x600;
}
// -->
</SCRIPT>

zoek je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je dan achter 2 24 inch schermen zit?
Het is in 2008 niet meer verstandig sites te maken waarbij ervanuit wordt gegaan dat de gebruiker zijn browser full-screen draait.
Als je het alleen voor het loggen gebruikt vraag ik ten eerste: waarom schrijf je zelf je log, er is al genoeg op de markt en je vind het wiel opnieuw uit. Waarschijnlijk ook nog een vierkant wiel als je nog weinig ervaring hebt met programmeren.
Het lijkt mij het makkelijkst dit asynchroon naar de server te posten met javascript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
Lorduh schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 21:33:
Ok bedankt. Maar inderdaad ik heb het voor de lay-out echt wel nodig. Ik heb namelijk een min-height (voor IE6 een gewone height) Nu voor sommige mensen hun resolutie ga je met 600px groot zitten voor anderen ga je met 600px erg klein zitten.
En wat doe je dan bij mensen met een resolutie van bijvoorbeeld 1600 x 1200 (of groter) die in een venster browsen van zeg 1024 x 768 (of kleiner)? Kortom het lijkt me nogal onhandig om een min-height te koppelen aan je scherm resolutie.

Waarom specificeer je je min-height niet in een percentage van de hoogte van het scherm (als je het al wilt gebruiken). Ik zie min-height meer als een optie om af te dwingen dat bepaalde content zowiezo zichtbaar is, ook al zou de content van het element niet toereikend zijn om de juiste hoogte te genereren. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat van een element met een achtergrond afbeelding erin (waarvan je dus weet hoe groot die afbeelding is), de achtergrond afbeelding altijd helemaal zichtbaar is.

edit: pacoaw was me net voor :| .

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

Je moet niet in pixels denken, maar in percentages.
Uiteraard zijn sommige dingen wel in pixels zoals je header en footer, maar de rest moet allemaal liquid, dus met procenten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Ja, maar je kunt bijna niet (ook niet met EM's, ook niet met percentages, ook niet met punten of pixels) vaststellen waar een footer moet komen, althans niet dat hij altijd aan de onderkant van de browser staat, dit omdat max-height niet 'goed' gedefineerd wordt in het HTML/Body element.

Want wat is max-height in het HTML of Body element? Is dat de gehele pagina tot aan de onderkant? Is dat de onderkant van de browser? Of de onderkant van je code en alle elementen die erin staan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
Alex3305 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 22:09:
Ja, maar je kunt bijna niet (ook niet met EM's, ook niet met percentages, ook niet met punten of pixels) vaststellen waar een footer moet komen, althans niet dat hij altijd aan de onderkant van de browser staat, dit omdat max-height niet 'goed' gedefineerd wordt in het HTML/Body element.

Want wat is max-height in het HTML of Body element? Is dat de gehele pagina tot aan de onderkant? Is dat de onderkant van de browser? Of de onderkant van je code en alle elementen die erin staan? :)
De max-height is oneindig zolang je die niet geset hebt in een stylesheet (of inline style).

En je kan eigenlijk zelf definiëren wat de hoogte van je body is, zo kan je hem net zo hoog maken als je viewport (html en body op height 100% zetten in Standards Compliance mode). Zo kan je ook een min-height zetten op je html en body element, waardoor je dus wel af kan dwingen wat de minimale hoogte van je pagina is. En daardoor zou je in een child element van je body ook een min-height aan kunnen geven in een percentage t.o.v. je parent element (body dus in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Een max-height heb ik gewoonweg niet. Mijn lay-out moet een forum inkomen dus dat lijkt mij uit den boze.

*edit*

Inderdaad in procenten werken is veel beter. Tja eens mens kent steeds maar meer en meer en dan verliest hij zaken uit het oog...

[ Voor 40% gewijzigd door Lorduh op 26-04-2008 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
om te loggen: post het via bv ajax naar je log-script. laat dat terug posten op een zo veilig mogelijke manier als je kan. (google-analytics doet het ook met javascript, en al de rest ook - de rest gebruikt er ook een image voor om ook de gebruikers zonder javascript te loggen, maar dan mis je data zoals resolutie en dergelijken bij die bezoekers)

om je site er automatisch voor aan te passen:
gebruik het script hierboven, maar ipv screen.height/width gebruik je best window.height/width
dan past je site zich aan aan de venster-grootte ipv schermgrootte.

Ik (en wrs nog vele andere tweakers en websurfers) haat site's die mij dwingen een site in full screen te bekijken op de resolutie die zij kiezen, terwijl alle informatie perfect scrolbaar te maken is, en ik er nog andere vensters naast wil zichtbaar houden op mijn 24"...
(maw: als je zoiets ga doen om een min. resolutie op te dwingen jaag je je bezoekers weg ipv bij te houden)

om je layout er automatisch op aan te passen:
waarom denk je dat je in percentage's kunt werken in je style(-sheet) ???
heb je zelf al gevonden - dus ik kan mijn 'harde woorden' doorhalen :+

en hey: als beginnend web-designer zie je soms het bos niet meer door de bomen, maar kijk dan gewoon eens bij de site's die hetgeen toepassen wat jij ook wilt doen.
copy-paste wel geen code (kan je doen om te testen of als beginner), maar leer wel van hun oplossingen.

[ Voor 37% gewijzigd door soulrider op 26-04-2008 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
Het script hierboven wil je dus absoluut niet gebruiken. Die werkt maar met drie resoluties en javascript redirects zijn uit den boze als je je site geïndexeerd wil hebben.

Je kan wel verschillende stylesheets voor bepaalde resoluties doen, dat is al een stuk minder ingrijpend.

Het beste in mijn ogen is echter het totaal afleren van dergelijke designs te maken. Gebruikers letten toch niet zo erg op het design en je hebt alleen kans dat het in bepaalde gevallen niet meer goed werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door BarôZZa op 26-04-2008 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tenzij te echt een specifieke low res gebruikersgroep voor ogen hebt is het zeker aan te raden om gewoon voor bijv 1024/768 te ontwerpen met vervolgens je ontwerp zo dat het mee schaalt naat hogere resoluties. voor lagere resoluties gewoon zorgen dat het niet compleet dood gaat, maar als er minimale bugjes in komen is dat maar beter voor lief te nemen.

wil je echt gaat kijken voor bijvoorbeeld browser pda's wil je misschien liever naar user agent kijken en die een wat meer low res/mobile layout aanbieden

even wat stats.. op onze site zijn van de 300k bezoekers minder dan 5% met een scherm resolutie anders dan de volgende waarbij de eerste 3 al goed zijn voor meer dan 70% van de bezoekers.

1024x768
1280x1024
1280x800
1440x900
1680x1050
1152x864
1920x1200
1400x1050
1600x1200
1280x960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bosmonster schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 21:23:
Wat betreft het gebruiken voor layout.. dan zou ik gewoon wat beter (x)html leren. Dan heb je geen gekke serverside-trucjes nodig om je layout te fixen.
Daar is denk ik alles mee gezegd, simpel.... ben het er erg mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Nu ik werk met procenten maar wat valt mij op... Wanneer ik het browser scherm minder lang maak is het zo dat mijn menu eruit springt, het is gewoon de bedoeling dat je dan lekker kan scrollen met dat wieltje :p. Dit heb ik dan weer niet als ik bv een vaste minimum geef (bv. 600px). Heeft iemand een idee hoe ik dan toch kan zorgen dat het menu er netjes inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
Misschien is het een idee om zelf wat uit te zoeken? Ik zie in heel dit topic eigenlijk nog weinig eigen inzet terug.. Wat heb je zelf zoal al geprobeerd, waarop heb je gezocht etc..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Ik heb op w3c.org gezocht naar scroll enzo, maar ik vind niet echt iets nuttig. IK heb zelf ook al geprobeerd een twee min-height etc. in te stellen. Ik heb wel degelijk eerst wat gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
wat bedoel je met 'eruit springt' ?

lijkt me eerder een probleem met breedte en marge's ipv hoogte ...

als er scrollbars verschijnen waar je dat niet wilt - dan werk je waarschijnlijk met frame's of ook daar met variabele hoogte en/of breedte: geef je menu en soortgelijken een vaste hoogte en/of breedte

zoek niet op scroll maar op 'style','scrollbar' en soortgelijken (gebruik de juiste termen)

(wrs ergens een extra style statement bij zetten en voila weer opgelost)

en zoeken = eens kijken bij andere site's die er geen last van hebben - en eens kijken naar hun oplossing.

en geef ons eventueel bv een screenshot en wat beperkte code waarin het probleem voorkomt, is het ook wat makkelijker je te helpen, want je omschrijvingen zeggen ons nu niets.
Pagina: 1