Waarom prijzen/toevoegingen verwijderd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaktubbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05-2024

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Topicstarter
Ik heb vorige maand tijdens het zoeken naar goedkope dvd-recorder van Panasonic de pricewatch geraadpleegd, en na wat zoekwerk een aantal goedkope(re) shops toegevoegd. Na 2 dagen waren ze *allemaal* verdwenen.

Nu heb ik enkele dagen terug voor het PC spel MoH-Airborne een prijs bij proxis toegevoegd (19,99+2 porto) terwijl goedkoopste op PW vanaf 31,92 is. En ja hoor, na enkele dagen *weer* verwijderd.

Dat kleine shopjes die *wel* in de lijst van PW staan worden geupdate, lijkt me de bedoeling. Ik meld ook af en toe een prijs of link die niet klopt via het icoontje, en spammen of verkeerde pw's invullen doe ik niet aan.

Wat is er dan loos, dat dit gebeurt? Zou toch op z'n minst een PM'achtig berichtje verwachten met een standaardtekstje. Dit stimuleert niet echt, en geeft toch het idee dat de vaste shops bevoordeeld worden? Graag een reactie van een terzake doend iemand (mocht dit richting moddereter-draadje gemoved moeten worden, prima)

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

reviews: Tweakers.net FAQ:
De meeste prijzen in de Pricewatch worden bijgehouden door de shops zelf. Ook gewone bezoekers kunnen prijzen aan de database toevoegen. Bedrijven kunnen kosteloos prijzen toevoegen, de prijzen blijven drie dagen in de Pricewatch staan. Na drie dagen vervallen de prijzen, zodat de Pricewatch actueel blijft. Bedrijven met een Pricewatch Manager abonnement kunnen, een onbeperkt aantal prijzen toevoegen. Zij beschikken tevens over extra mogelijkheden zoals database koppelingen, deeplinks, uitgebreide statistieken.
:) ?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ah, dank je JHS :)

[ Voor 91% gewijzigd door Orion84 op 26-04-2008 20:44 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaktubbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05-2024

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Topicstarter
Okay.... Zal ongetwijfeld elders besloten/bediscussieerd zijn, maar shops die dus niet aangesloten zijn (zoals bv op kieskeurig, vergelijk) moet je dus toch raadplegen. Na week of 2 weken is bij hoop spul prijs aan verandering onderhevig, maar 3 dagen... Goed dat ik het weet, thnx voor de reactie.

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Oei.. is dat veranderd? In het verleden was dat toch langer? En bleef de goedkoopste er in staan totdat iemand aangaf dat het niet meer klopte?

Verder lees ik:
1. Ook gewone bezoekers kunnen prijzen aan de database toevoegen.
2. Bedrijven kunnen kosteloos prijzen toevoegen, de prijzen blijven drie dagen in de Pricewatch staan. Na drie dagen vervallen de prijzen, zodat de Pricewatch actueel blijft.

Of vervallen de prijzen van bezoekers ook na 3 dagen?

Schrik hier wel van moet ik zeggen. Ik vertrouwde redelijk blindelings op T.net op dit punt, maar begrijp nu dat ik daarmee het forse risico loop dat ik alleen de goedkoopste van de betalende shops aantref.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Cyberpope schreef op zondag 27 april 2008 @ 12:01:
Oei.. is dat veranderd? In het verleden was dat toch langer? En bleef de goedkoopste er in staan totdat iemand aangaf dat het niet meer klopte?
Hetgeen tot gevolg had/heeft dat een helehoop prijzen niet klopten en het meldpunt daardoor vol stond met klachten over prijzen die niet langer klopten.
Verder lees ik:
2. Bedrijven kunnen kosteloos prijzen toevoegen, de prijzen blijven drie dagen in de Pricewatch staan. Na drie dagen vervallen de prijzen, zodat de Pricewatch actueel blijft.

Of vervallen de prijzen van bezoekers ook na 3 dagen?
Alle prijzen vervallen na drie dagen. Ik heb de tekst iets verbeterd aangezien deze voor meerdere uitleggen vatbaar was.
Schrik hier wel van moet ik zeggen. Ik vertrouwde redelijk blindelings op T.net op dit punt, maar begrijp nu dat ik daarmee het forse risico loop dat ik alleen de goedkoopste van de betalende shops aantref.
De meeste prijzen worden gelukkig door shop en users dagelijks bijgewerkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Longbeard schreef op maandag 28 april 2008 @ 15:51:
Hetgeen tot gevolg had/heeft dat een helehoop prijzen niet klopten en het meldpunt daardoor vol stond met klachten over prijzen die niet langer klopten.

De meeste prijzen worden gelukkig door shop en users dagelijks bijgewerkt. :)
Naar mijn gevoel is dit in tegenspraak met elkaar... Want zodra er prijs geupdate word en dit goedkoper is als de tot dan goedkoopste shop, zou hij automatisch komen te vervallen... Alleen als hij de goedkoopste is dan zou hij blijven staan...

Maar oke, allemaal academisch. Belangrijkst is dat ik dit nu weet en voor mijzelf iets minder geloof in de uitkomst van de pricewatch moet stellen en in elk geval nog even moet checken op andere sites. Zeker omdat ik meestal bij de minder hard lopende hardware kijk. Bij de populaire producten zal het weinig uitmaken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik merkte afgelopen weken bij het zoeken naar de goedkoopste leverancier voor een Sony scherm (40X3500) en voor een PS3 dat er veel goedkopere leveranciers waren dan op de Pricewatch te vinden waren (via kieskeurig.nl gevonden). Voor PC hardware zal ik de Pricewatch nog wel gebruiken, want daar is simpelweg geen vervanging voor, maar voor andere zaken ga ik nu eerst naar kieskeurig.nl. Ik heb in het verleden overigens nooit echt het gevoel gehad dat de Pricewatch overmatig veel outdated prijzen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Cyberpope schreef op zondag 27 april 2008 @ 12:01:
Oei.. is dat veranderd? In het verleden was dat toch langer?
Ja het was wat langer, varierend van een paar dagen tot een maand oid, afhankelijk van in welke categorie het stond.
En bleef de goedkoopste er in staan totdat iemand aangaf dat het niet meer klopte?
Nee, volgens mij was er geen 'oneindig' optie. De andere reden dat voorheen een prijs kon verdwijnen was omdat shops met gratis vermeldingen niet meer dan X prijzen mochten vermelden, waarbij de prijzen in de top5 van een product niet meegeteld werden.
Nu mogen gratis shops in principe zo veel prijzen plaatsen als ze willen, maar is de termijn waarbinnen we de actualiteit van die prijs niet meer willen garanderen verlaagd.
Die twee zijn technisch hetzelfde.
Sterker nog, de goedkoopste van de shops waarbij de prijzen automatisch ingevoerd worden... Maar dat risico bestond eerder dus ook al, maar dan op diverse plaatsen wel met een hogere termijn.

't Is helaas vrijwel onmogelijk om actuele en correcte prijzen te garanderen van alle nederlandse online winkels. Zelfs met het automatisch importeren van prijsdata is dat nog niet perfect, al is het alleen maar omdat we tientallen winkels missen, maar geeft wel een redelijk accuraat beeld. Helaas kost het ons veel moeite (en daarmee ook geld, door uurloon etc) om de pricewatch kwa producten en prijzen actueel en bruikbaar te houden, dus kunnen we het niet aan onszelf verantwoorden om domweg alle winkels maar gratis erin op te nemen. En dat heeft weer als gevolg dat we ergens een bepaald soort grens moesten leggen voor wat we nog verantwoord vonden.
Ik heb me verder niet bezig gehouden met die grens, dus kan hem ook niet verdedigen of uitgebreid toelichten, maar dan heb je in ieder geval wat meer van de motivatie waarom er uberhaupt zo'n grens is.
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 17:12:
Ik merkte afgelopen weken bij het zoeken naar de goedkoopste leverancier voor een Sony scherm (40X3500) en voor een PS3 dat er veel goedkopere leveranciers waren dan op de Pricewatch te vinden waren (via kieskeurig.nl gevonden). Voor PC hardware zal ik de Pricewatch nog wel gebruiken, want daar is simpelweg geen vervanging voor, maar voor andere zaken ga ik nu eerst naar kieskeurig.nl.
De TV's en vergelijkbare producten zijn juist dingen die we nog niet zo lang geleden in de lijsten hebben opgenomen, waardoor we ook een groot deel van de online verkopers nog missen die zich niet ook computerhardware voeren. Sommige van die bedrijven ken(n|d)en Tweakers.net niet eens :)
Ik heb in het verleden overigens nooit echt het gevoel gehad dat de Pricewatch overmatig veel outdated prijzen had.
Het automatisch invoeren van prijzen bestaat al jaren en aangezien de actuele prijzen doorgaans dalen zakten de verkeerde prijzen vanzelf omlaag, daardoor viel het wellicht wat minder op?

[ Voor 22% gewijzigd door ACM op 28-04-2008 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ACM schreef op maandag 28 april 2008 @ 17:25:
Sterker nog, de goedkoopste van de shops waarbij de prijzen automatisch ingevoerd worden... Maar dat risico bestond eerder dus ook al, maar dan op diverse plaatsen wel met een hogere termijn.

't Is helaas vrijwel onmogelijk om actuele en correcte prijzen te garanderen van alle nederlandse online winkels. Zelfs met het automatisch importeren van prijsdata is dat nog niet perfect, al is het alleen maar omdat we tientallen winkels missen, maar geeft wel een redelijk accuraat beeld. Helaas kost het ons veel moeite (en daarmee ook geld, door uurloon etc) om de pricewatch kwa producten en prijzen actueel en bruikbaar te houden, dus kunnen we het niet aan onszelf verantwoorden om domweg alle winkels maar gratis erin op te nemen. En dat heeft weer als gevolg dat we ergens een bepaald soort grens moesten leggen voor wat we nog verantwoord vonden.
Ik heb me verder niet bezig gehouden met die grens, dus kan hem ook niet verdedigen of uitgebreid toelichten, maar dan heb je in ieder geval wat meer van de motivatie waarom er uberhaupt zo'n grens is.
Hoeft je ook niet te verdedigen. Maar je geeft wel een duidelijk verhaal. Het is niet zo zeer de hoeveelheid niet kloppende prijzen die de doorslag heeft gegeven (want het blijkt wel dat dit zelf ook nu niet te garanderen is), maar de combinatie met winkels die "gratis" gebruik maken van de pricewatch om zich te profileren. Een zeer legitieme reden en dan is elke grens discutabel.

In het verleden (heb ik het gevoel) werd hier heel duidelijk naar het belang van de gebruiker gekeken (je voorbeeld van top5... hoor je bij de 5 goedkoopste dan telde die prijs niet mee, zeer gunstig voor de gebruiker), nu is dat accent enigszins verschoven naar het commerciële belang van de pricewatch. Een verdedigbare keuze.

Voor mij is het alleen een beetje het gevoel dat er steeds meer aan de commerciële groei van T.net geofferd wordt (jaja, ik weet het.... gebruikers staan nog steeds voorop), wat mij als gebruiker van redelijk vroeg toch een wrange smaak nalaat. Ze schuift in mijn beleving steeds meer op naar kant van sites zoals de nationalevacaturesite en dat soort dingen. Commercieel en bruikbaar voor je eigen gewin, maar niet meer "van ons" (weet ik, ook nooit geweest) en altijd voor jezelf in het achterhoofd houden dat er belangen kunnen spelen die strijdig zijn aan de "gebuikers", los van het feit die natuurlijk enorm belangrijk zijn en ze daar niet 100% tegenin zullen gaan.

Maar dat laatste ligt volledig bij mij en is ook geen verwijt naar T.net toe. Alleen heb ik wel het gevoel dat het voornamelijk met de onzichtbare hand gaat en je per toeval achter dit soort dingen moet komen en daar voel ik me niet prettig bij. Des al niet te min, verdedigbare keuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Cyberpope schreef op maandag 28 april 2008 @ 18:22:
Het is niet zo zeer de hoeveelheid niet kloppende prijzen die de doorslag heeft gegeven (want het blijkt wel dat dit zelf ook nu niet te garanderen is), maar de combinatie met winkels die "gratis" gebruik maken van de pricewatch om zich te profileren.
Klopt, we willen natuurlijk graag dat winkels gebruik maken van de automatische prijsimport. En dat zeker niet alleen omdat wij er dan geld aan verdienen, maar ook domweg omdat we dan veel beter weten dat de prijzen actueel en correcter zijn :)
Bovendien zorgt dat er voor dat zodra wij een nieuw product toevoegen, mits met de correcte productcodes van de fabrikant, dat we dan ook na de eerstvolgende cronjob al diverse prijzen bij het product hebben.
nu is dat accent enigszins verschoven naar het commerciële belang van de pricewatch. Een verdedigbare keuze.
Klopt, hoewel het automatisch invoeren van de prijzen met diezelfde wijziging juist toegankelijk is gemaakt voor alle winkeliers, in plaats van enkel voor de genen die er extra voor wilden betalen.
Voor mij is het alleen een beetje het gevoel dat er steeds meer aan de commerciële groei van T.net geofferd wordt
De commerciele belangen zijn helaas bijna altijd nadelig voor de bezoeker. Advertenties zitten in de weg, zaken als een HP-special zorgen voor net weer een beetje meer twijfel over de authenticiteit van de andere artikelen, etc... En uiteraard komt dat alles weer (o.a.) doordat we uberhaupt willen groeien, dus meer functionaliteit, etc. Daarvoor neem je dan weer meer mensen aan, waardoor we ondertussen al op 20 full time medewerkers (als ik even snel tel en er komen er weer meer bij) en nog diverse part timers en freelancers zitten. Maar die doen het natuurlijk ook allemaal niet voor niks (ik iig niet :P ).
Maar dat laatste ligt volledig bij mij en is ook geen verwijt naar T.net toe.
Dat is inherent aan het simpele feit dat alles groter en/of beter moet. Daardoor komen er enerzijds meer kosten en zijn er anderzijds uberhaupt meer zaken die commercieel interessant worden, simpelweg doordat ze groter/bekender/etc worden.
Alleen heb ik wel het gevoel dat het voornamelijk met de onzichtbare hand gaat en je per toeval achter dit soort dingen moet komen en daar voel ik me niet prettig bij.
Sommige dingen zijn nadelig en lang niet alles komt bij het publiek terecht. Maar er zijn ook weer andere zaken die hierdoor mogelijk worden, zoals de samenwerking met MSI ivm die overclock challenge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ACM schreef op maandag 28 april 2008 @ 17:25:
De TV's en vergelijkbare producten zijn juist dingen die we nog niet zo lang geleden in de lijsten hebben opgenomen, waardoor we ook een groot deel van de online verkopers nog missen die zich niet ook computerhardware voeren. Sommige van die bedrijven ken(n|d)en Tweakers.net niet eens :)
Nou, dat klinkt aardig, maar dat is niet waar hoor. ;) Ik weet nog goed dat ik op zoek was naar een LCD TV (toch maar niet gekocht in die periode) en dat ik al mijn LCD TV prijsgegevens uit de Pricewatch haalde. Daar heb ik een topic over geopend:

[LCD TV] Samsung LExxR serie - LE32R41B / LE32R51B

Da's 2 1/2 jaar geleden. ;) En daar had Pricewatch toch echt wel de goedkoopste prijzen staan, vaak was dat nog beter dan op kieskeurig.nl.
Het automatisch invoeren van prijzen bestaat al jaren en aangezien de actuele prijzen doorgaans dalen zakten de verkeerde prijzen vanzelf omlaag, daardoor viel het wellicht wat minder op?
Dat kan, maar dat zou dan nu toch nog steeds zo moeten zijn? Misschien zijn er nog wel andere redenen dat bepaalde prijzen niet op de Pricewatch terug te vinden zijn, maar het fenomeen dat hier uitgelegd is, leek me een zeer plausibele reden.

Als de reden om door users ingevoerde prijzen slechts 3 dagen vast te houden puur en alleen geweest is om fouten te voorkomen, dan snap ik het wel, maar ik wil daar twee opmerkingen over maken:

1) Op het moment dat je er achter komt dat deze beslissing niet goed was, ben je al een flink aantal gebruikers kwijt (je komt er namelijk pas achter als je ziet dat het gebruik van de Pricewatch achteruit gaat, of als er klachten komen), en die zijn moeilijk terug te winnen.
2) Ik weet niet hoe andere gebruikers erin zitten, maar ik zal zeker geen prijzen toevoegen die maar 3 dagen vastgehouden worden; nu ik dit weet, zal ik mijn tijd niet gaan verspillen aan het updaten van prijzen als je die gegevens 4 dagen later weer weggooit. Als users niet meer gaan toevoegen, zullen ze ook minder geneigd zijn aan te passen of fouten te rapporteren, en kom je dus uiteindelijk op een slechter gevuld systeem dan eerst - je user-moderatie systeem raakt eigenlijk in onbruik.

Ik denk dat het voor de PC-hardware allemaal nog wel mee zal vallen - geen concurrentie, veel gebruik, veel controle en dus vaak up to date. Voor rand-produkten raakt tweakers echter een deel van hun klanten kwijt, vermoed ik zo. Dat kan een keuze zijn, maar om de beste in bepaalde hoek te zijn alleen maar omdat er geen alternatief is, vind ik meestal niet zo'n kunst. Als de Pricewatch ook echt kan opboksen tegen kieskeurig.nl (en dan wel de secties die de Pricewatch voert natuurlijk, want wasmachines hoef ik er echt niet terug te zien ;)), dan ben je pas echt goed bezig.

Maw: pas op, druk jezelf niet in een niche-omgeving, probeer te concurreren, dat houdt jou en je produkt scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 21:13:
Nou, dat klinkt aardig, maar dat is niet waar hoor. ;) Ik weet nog goed dat ik op zoek was naar een LCD TV (toch maar niet gekocht in die periode) en dat ik al mijn LCD TV prijsgegevens uit de Pricewatch haalde. Daar heb ik een topic over geopend:

[LCD TV] Samsung LExxR serie - LE32R41B / LE32R51B

Da's 2 1/2 jaar geleden. ;) En daar had Pricewatch toch echt wel de goedkoopste prijzen staan, vaak was dat nog beter dan op kieskeurig.nl.
Voor zover ik begrepen heb zijn pas de laatste maanden op het gebied van consumentenelectronica vrij stevig gegroeid in aantallen producten (en dus prijzen). Waarschijnlijk waren de TV's een vrij slecht voorbeeld, maar tot een paar weken geleden stonden er bijvoorbeeld behalve de beelddiagonaal nauwelijks specificaties bij de TV's.
Dat kan, maar dat zou dan nu toch nog steeds zo moeten zijn? Misschien zijn er nog wel andere redenen dat bepaalde prijzen niet op de Pricewatch terug te vinden zijn, maar het fenomeen dat hier uitgelegd is, leek me een zeer plausibele reden.
Er zijn uiteraard meerdere redenen.
Als de reden om door users ingevoerde prijzen slechts 3 dagen vast te houden puur en alleen geweest is om fouten te voorkomen, dan snap ik het wel, maar ik wil daar twee opmerkingen over maken:
De prijzen zijn op het moment van invoeren nog niet per se fout, maar een paar dagen later kunnen (of zullen) ze wel verouderd zijn. Hoeveel dagen hangt o.a. van het soort product en de populariteit van dat product af.
Voor rand-produkten raakt tweakers echter een deel van hun klanten kwijt, vermoed ik zo.
Het is al sinds ik bij tweakers.net begonnen ben (januari 2002) dat het gros van de prijzen via de automatische importering gebeurt. Dus jouw dramatische voorstelling gebeurt - hopelijk - niet zo. Desalniettemin heb je wel een valide punt dat niemand de moeite neemt om een prijs in te voeren als ie dat vier dagen later nog es kan doen, tenzij ie er zelf baat bij heeft.
Maw: pas op, druk jezelf niet in een niche-omgeving, probeer te concurreren, dat houdt jou en je produkt scherp.
Waarom denk je dat diverse producten in de consumentenelectronica, games, boeken etc zijn toegevoegd? :) Om juist niet enkel in een niche van enkel de losse hardware te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ACM schreef op maandag 28 april 2008 @ 21:41:
Voor zover ik begrepen heb zijn pas de laatste maanden op het gebied van consumentenelectronica vrij stevig gegroeid in aantallen producten (en dus prijzen). Waarschijnlijk waren de TV's een vrij slecht voorbeeld, maar tot een paar weken geleden stonden er bijvoorbeeld behalve de beelddiagonaal nauwelijks specificaties bij de TV's.
Dat laatste zal ik direct toegeven, maar daarvoor kijkt men dan ook niet in de Pricewatch, volgens mij. Het gaat vooral om de produkten en de prijzen zelf, en hier had ik 2 1/2 jaar geleden geen enkel commentaar op, maar nu moet ik constateren dan de Pricewatch niet mee kan met kieskeurig.nl.
De prijzen zijn op het moment van invoeren nog niet per se fout, maar een paar dagen later kunnen (of zullen) ze wel verouderd zijn. Hoeveel dagen hangt o.a. van het soort product en de populariteit van dat product af.
Nogmaals, ik snap de redenering. Maar als dit de belangrijkste reden is voor het feit dat de resultaten (voor mij, in bepaalde categorieen) niet kunnen opboksen tegen die van de concurrent, dan vraag ik me af of je het kind niet met het badwater weggooit. Wat dat betreft denk ik dat het goed is dat dit topic er is, want dan wordt er op zijn minst nog eens over nagedacht (en dat hoeft niet perse tot een andere conclusie te leiden, als het maar tot een goed onderbouwde conclusie leidt die uiteindelijk de dienstverlening ten goede komt).
Het is al sinds ik bij tweakers.net begonnen ben (januari 2002) dat het gros van de prijzen via de automatische importering gebeurt. Dus jouw dramatische voorstelling gebeurt - hopelijk - niet zo.
Zoals ik al zei: ik zie dat alleen gebeuren bij de randprodukten, niet bij de core produkten (PC hardware). Maar nogmaals, het gevaar bestaat dat het wel goed gaat bij PC hardware omdat daar minder/geen concurrentie is.
Waarom denk je dat diverse producten in de consumentenelectronica, games, boeken etc zijn toegevoegd? :) Om juist niet enkel in een niche van enkel de losse hardware te zitten.
Pcies! Dus dan is het wel zaak om te zorgen dat de inhoud ook concurrerend kan zijn. Om de Sony Bravia KDL-40X3500 nog maar eens aan te halen: op dit moment zijn er op kieskeurig.nl 7 aanbieders met prijzen lager dan 2299,- en op de Pricewatch slechts 2. Drie van die 7 zijn goedkoper dan de eerste aanbieder op de Pricewatch (grappig is overigens dat het verschil afgelopen zaterdag nog veel groter was - goedkoopste op tweakers Pricewatch was 2249,- en op kieskeurig.nl 2069,- (en die laatste heb ik dus ook besteld)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ACM schreef op maandag 28 april 2008 @ 20:07:
De commerciele belangen zijn helaas bijna altijd nadelig voor de bezoeker. Advertenties zitten in de weg, zaken als een HP-special zorgen voor net weer een beetje meer twijfel over de authenticiteit van de andere artikelen, etc... En uiteraard komt dat alles weer (o.a.) doordat we uberhaupt willen groeien, dus meer functionaliteit, etc. Daarvoor neem je dan weer meer mensen aan, waardoor we ondertussen al op 20 full time medewerkers (als ik even snel tel en er komen er weer meer bij) en nog diverse part timers en freelancers zitten. Maar die doen het natuurlijk ook allemaal niet voor niks (ik iig niet :P ).
Dat hoeft ook niet. En ja jullie groeien flink. Mag ook. En blij dat dit ook gewoon een normale discussie is. In het verleden kreeg ik vaak het gevoel dat dit niet gezegd mocht worden omdat ik dan mails kreeg waarin de neutraliteit benadrukt werd of ging het plots erg over mijn toon in het debat ipv de inhoud. Naar mijn gevoel erg jammer.

Want het is onvermijdelijk dat zoals je zelf stelt, de commerciële belangen voor de gebruiker gaan en deze worden steeds groter. Dat merk je als bezoeker wel, hoewel het lastig is een feitelijk vinger achter te krijgen. Voor mij persoonlijk is de neutraliteit van T.net tegenwoordig hetzelfde als bij de HiFi-magazines.

De nieuwe gebruiker zal er weinig van merken, want die weet niet beter. Als gebruiker vanaf 2000, voel je wel degelijk dat het steeds commerciëler gaat en dat dit ten koste van de gebruikers gaat, hoe voorzichtig dat ook gebeurd. En ja, het remt mij om nog ergens aan bij te dragen op t.net. Ik vul geen shopsurveys meer in of pas prijzen aan. Sorry.

Ik moet ook erkennen dat T.net nog steeds erg open is. Dit draadje is er een voorbeeld van. Maar dat wil niet zeggen dat ik het nog een teruggang vind, hoever T.net ook uitsteekt boven andere sites.
Sommige dingen zijn nadelig en lang niet alles komt bij het publiek terecht. Maar er zijn ook weer andere zaken die hierdoor mogelijk worden, zoals de samenwerking met MSI ivm die overclock challenge.
Dat zeg ik ook niet. En dat zijn leuke dingen, maar voor mij (dat is dus persoonlijk) zat er meer waarde in de neutraliteit van T.net en de gebruikers onderling, als in dit soort "fun". Echter ik zie wel dat je als site in de vaart der volken mee moet en het is wat dat betreft een prachtig product dat er neer gezet wordt. Ik vind het alleen jammer dat het ten koste gaat van een aantal andere waarden. En soms stoor ik me vooral dat er zo geheimzinnig over gedaan wordt (naar mijn gevoel dan). Hoewel ik daar ook wel weer de waarde van snap, want net zoals bij de HiFi-magazines mag het ook weer geen publiek geheim worden, want dan is het ook snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-10 16:54

Daniel

Kapitein NCC-1701
Vroeger (dat is: pre-2001) was de Pricewatch voor 95% afhankelijk van de input van gebruikers. Er bestond wel een rudimentair Pricewatch Administrator-systeem maar dit werd slechts sporadisch gebruikt. Daar kwam bij dat de input van gebruikers weliswaar goedbedoeld was, maar over het algemeen slecht up to date werd gehouden. In die tijd was het ook mogelijk om als gebruiker onbeperkt nieuwe shops en producten toe te voegen. Dat was een goed werkend systeem zolang het klein was, maar je kunt simpelweg van gewone gebruikers niet verwachten dat ze belangeloos duizenden producten en prijzen bij gaan houden. Daarnaast moest elke prijs met de hand worden toegevoegd en bewerkt, in plaats van dat een database-koppeling mogelijk was.
De Product- en Shopqueue zijn enkele jaren geleden al ingevoerd, waardoor elk nieuw product en elke nieuwe shop eerst door ons wordt gechecked voordat het wordt toegevoegd, om database-vervuiling te voorkomen. Je wilt niet weten hoeveel producten nog dagelijks uit de productqueue worden gegooid die al lang in de de DB staan.

We hebben eind 2001 de keuze gemaakt om de 'druk' van het toevoegen van prijzen meer bij shops te gaan leggen. De Pricewatch Administrator werd omgebouwd tot Pricewatch Manager en daar werd een vast bedrag van tussen de 50 en 335 euro per maand voor gevraagd, afhankelijk van de gewenste functionaliteit. In een later stadium werd het topabonnement afgeschaft waardoor het maximumbedrag op 167 euro per maand kwam te liggen. Tegelijkertijd moesten we een systeem verzinnen om a) shops te 'dwingen' om een PW Manager-account af te nemen en b) niet de mogelijkheid voor kleinere shops en gebruikers om prijzen toe te voegen compleet af te sluiten.
Op dat moment is besloten om het aantal prijzen per categorie, per shop, te limiteren tot 5, ténzij de prijs tot de vijf laagste behoorde. In het begin werkte dat systeem op zich prima, maar de tijd schrijdt voort en shops worden slimmer.
Op een gegeven moment werd er op redelijk grote schaal ge/misbruik gemaakt van deze gratis mogelijkheid: verschillende vrij grote en derhalve kapitaalkrachtige shops vonden zelfs onze spotprijzen voor de Pricewatch Manager te hoog en bouwden zelf scriptjes die via de - voor gewone gebruikers bedoelde - handmatige mogelijkheid prijzen toevoegde en daarmee ons systeem feitelijk nutteloos maakte. Daarnaast had de laagste-prijzen limiet een vrij extreem prijs- en dus margedrukkend effect. Shops beconcurreerden elkaar letterlijk tot op de cent om bij de populaire producten tot de 5 laagste te blijven behoren.

Na een tussentijdse prijsverhoging waren we inmiddels op 60 tot 180 euro per maand voor de PW Manager aangeland. Daarmee hadden we niet direct een optimaal prijsniveau bereikt. Voor kleine shops met weinig producten waren we per product gerekend erg duur, terwijl juist de grote shops die soms tientallen procenten van hun totale omzet via de Pricewatch genereren bij ons letterlijk voor fracties van centen per doorklik zaken konden doen.

Bovendien, zoals Arjen al opmerkt, de hoeveelheid werk en daarmee de kosten voor het up to date houden van de Pricewatch-database neemt alleen maar toe. Er moest derhalve iets gedaan worden om te zorgen dat wij als Tweakers.net een rechtvaardiger vergoeding zouden krijgen voor de hoeveelheid omzet die wij aan shops bezorgen en te zorgen dat shops geen misbruik meer kunnen maken van een voor consumenten bedoelde mogelijkheid, zonder dit volledig onmogelijk te maken. Het feit dat de Pricewatch in principe open staat voor iedere shop hebben we altijd als een sterk punt beschouwd. Let wel, bij sites als Kieskeurig en Vergelijk is dit niet eens mogelijk. We hebben gekeken in hoeverre er door gewone gebruikers nog gebruik gemaakt werd van de handmatige mogelijkheid om prijzen te bewerken. Dat bleek simpelweg niet veel voor te stellen. Het overgrote deel van de prijzen werd en wordt bijgewerkt door shops, dus we hebben ons geconcentreerd op het optimaliseren daarvan.
Per 1 januari 2008 geldt voor de Pricewatch net zoals bij alle andere grote prijsvergelijkers een CPC-systeem: oftewel, de shop betaald ons een vergoeding per doorklik op één van hun prijzen in de Pricewatch. Over de hele linie zijn we daarmee voor de shops die maandelijks tienduizenden clicks (en daarmee ook tienduizenden euro's omzet) uit de Pricewatch kregen fors duurder geworden, maar anderzijds betalen shops met een klein assortiment en weinig clicks nu ook aanzienlijk minder. We halen ons 'deel' nu weg bij diegenen die daadwerkelijk het meeste profijt van de Pricewatch hebben, want ons een eerlijk systeem lijkt. Daarnaast dwingen we shops nu om hun productassortiment zo up to date mogelijk te houden. Immers: een niet kloppende prijs in de database levert geen omzet op en kost dus alleen maar geld, elke keer dat er wel iemand op klikt.

We hebben erg lang nagedacht over een systeem waarbij we enerzijds de mogelijkheid wel open hielden om gebruikers en shops gratis prijzen te laten toevoegen, maar anderzijds konden zorgen dat het voor de shop daadwerkelijk meerwaarde zou hebben om klant te worden.
De meest eenvoudige methode was volgens ons het opheffen van alle beperkingen, maar met behoud van een Time To Live van 72 uur voor elke prijs van een niet-betalende shop. Hiermee is het voor shops mogelijk om het hele assortiment gratis in de Pricewatch te hebben, zolang de prijzen maar up to date worden gehouden. Dat het voor gewone gebruikers die over het algemeen maar één keer een prijs toevoegen weinig zin meer heeft om nog prijzen toe te voegen klopt en vinden we ook vervelend, maar we zagen feitelijk geen andere mogelijkheid. We kunnen niet enerzijds een open systeem handhaven en anderzijds de Pricewatch financieel gezond houden. Gezien de zeer beperkte mate waarin er nog door gebruikers prijzen werden toegevoegd was dat een offer wat we moesten brengen. Elke andere vorm van gebruikersinput zoals de Shop Review of de Product Review die echt voor gebruikers, door gebruikers bedoeld zijn, is natuurlijk onverminderd nuttig en wordt ook zeer gewaardeerd. Ik zou het dan ook nogal jammer vinden als je op grond van het feit dat het toevoegen van prijzen aan de Pricewatch voor slechts drie dagen nut heeft ook daarmee zou stoppen. Uiteindelijk is dat immers input die niet door iemand anders geleverd kan worden. Het prijzen toevoegen zal meer en meer door shops zelf gaan gebeuren, maar voor een Shop Review zijn je medegebruikers toch echt afhankelijk van (en over het algemeen zéér geholpen met) jouw mening.

Tenslotte nog het volgende: het klopt inderdaad dat wij in bepaalde productcategorieën de concurrentie (nog) niet aankunnen met met name Kieskeurig. In onze 'core business', de losse componentenmarkt zijn we wel de sterkste (over het algemeen de meeste prijzen én de laagste prijzen) maar op het gebied van consumentenelektronica missen we nog erg veel input. Deels omdat de shops die daar bij Kieskeurig het aanbod verzorgen bij ons geen prijzen plaatsen, anderzijds omdat we qua producten en productdata nog het nodige missen. Daar wordt door het Pricewatch-team op dit moment hard aan gewerkt, zo zijn sinds gisteren vele TV's toegevoegd en voorzien van specificaties. Het is één van de doelen om op termijn op alle elektronica- en IT-gerelateerde productcategorieën de concurrentie met Kieskeurig aan te kunnen.
Pagina: 1