Cyberpope schreef op zondag 27 april 2008 @ 13:32:
[...]
Nee, ik noem het slachtoffers. Wellicht omdat ik in mijn werk juist o.a. met die kant van de samenleving in aanraking kom. Van mensen die daarmee echt knel komen te zitten, wat tot schulden leidt. (ondertussen is de discussie wel iets breder als UPC). Wat leidt tot toename van huiselijk geweld en helaas in extreme gevallen tot de moord zoals die vader die het laatst met alle schulden niet meer zag zitten. Ik zie dus weldegelijk slachtoffers, vooral bij de kinderen uit dit soort gezinnen.
tsja, ik ken ook wel moordzaken om juist het tegenovergekeerde.
er vallen per jaar tientallen doden omdat veel mensen in onze maatschappij niet kunnen omgaan met de regelzucht op drugsgebied.
verder is dat natuurlijk spijkers op laag water zoeken. uiteindelijk accepteren we allemaal dat er dingen fout gaan omdat we niet de hele samenleving kunnen lastigvallen met allerlei beperkende regels.
waarom sterven er bijv. zoveel mensen aan een hartaanval? omdat we de burgers samenleving niet willen laten opdraaien voor het stationeren van een ambulance+dokter op elke hoek van de straat.
dat klinkt heel lomp, maar zo zit de wereld wel in elkaar.
[...]
Waarom dat wel optreden tegen kinderarbeid? Waar ligt de grens? En hoe bepaald je die? Er zijn hele perioden geweest waarin kinderarbeid en slaven normaal waren. Wat ook verdedigd werd met het feit dat het goed was voor deze mensen.
die grens is uiteraard arbitrair, net zoals hij die nu ook is.
maar je zou kunnen denken aan (ongeveer) het kader dat het huidige kinderrechtenverdrag, mensenrechtenverdrag en bupo hebben neergezet.
je kan natuurlijk een hele scherpe grens bedenken (dat is op zich niet zo moeilijk), maar dan kom je meteen in de libertarische hoek terecht.
[...]
Nee, want ik laat ze het volledig recht over hun eigen netwerk en verslechter hun concurrentie positie ten opzicht van anderen niet.
maar je beperkt wel het recht om consumenten min of meer onbeperkt uit te knijpen.
let wel, ik ben daar op zich geen voorstander van, maar dat is ze wel ooit beloofd (verkocht zelfs)
[...]
Je kunt wel er voor zorg dragen dat bedrijven niet onredelijk misbruik maken van hun positie.
dat is dus machtsmisbruik.
de positie die dat verrotte UPC heeft, hebben ze namelijk wel eerlijk vergaard.
"misbruik maken van je positie" is namelijk, binnen een rechtstaat, een contradictio in terminis. de enige die dat zou kunnen is weer diezelfde meerderheid.
[...]
Die verschillen zijn niet zo groot. Daarbij zeggen die cijfers zo goed als niets. Zo sterven er procentueel veel meer mensen in academische ziekenhuizen. Maar dat is omdat die ook de zwaarder gevallen opnemen. Zonder een volledig begrip van dit soort cijfers is het totaal nutteloos om vergelijken te trekken. En als ik aan kanker lijdt, heb ik niet echt de luxe om me daar eens een half jaar in te verdiepen voordat ik behandeling neem.. I.t.t. die DVD-recorder die ik wil gaan komen en gewoon kan uitstellen.
hence het onderste zinnetje van wat ik schreef. in dit geval zal eea ongetwijfeld geregeld worden door ziektekostenverzerkaars. dat gebeurt zelfs nu al. verzekeraars kijken inmiddels (bij naturapolissen) naar de prijs-kwaliteitsverhouding, iets dat in het verleden zelden gebeurde. immers: de ziekenhuizen waren eenheidsworst en de overheid (dan wel consument onder dwang van) betaalde toch wel.
nogmaals, we kunnen niet van alles alles weten. maar zaken op grote lijnen inschatten kunnen we echt wel.
[...]
Maar om overleven gaat het al lang niet meer in deze maatschappij. Dat is wel geregeld. Zelfs al ben je nog zo dom, puur overleven lukt wel. Maar overleven an zich maakt niet dat iemand deel uit maakt van een maatschappij. Dus moet je je als maatschappij dat ook niet inrichten op de andere aspecten?
wat is "deel uitmaken van de maatschappij" dan wel?
we hebben op dit moment, ondanks het massale collectivisme, ook hele volksstammen die leven van uitkering naar uitkering, van sigaret naar sigaret en van goede tijden slechte tijden naar oprah winfrey.
dat kan je nouwelijks verheffender noemen dan "overleven".
[...]
Hier heb je 100% gelijk in. Maar hoeveel mensen zouden die euthanasie verplicht moeten ondergaan, voordat de rest wijs genoeg wordt? Dat is de vraag! Ik zou er niet 1 willen accepteren.
geen idee, maar zoals ik eerder al zei: in ieder systeem vallen doden. shit happens.
verder is dit uiteraard een overdreven voorbeeld, je zou kunnen beginnen met "niet-storneerbare automatische incasso's tot 500 euro altijd toegestaan". dat werkt ook wel
de regel-maatschappij is niet in 2 dagen ingevoerd, dus je moet ze ook niet in 2 dagen afschaffen.