PC uitgezet maar wil niet meer aan

Pagina: 1
Acties:
  • 530 views

• Steve_0
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 19:58
Beste tweakers,

Ik heb een tijdje geleden een PC gebouwd voor iemand. Heeft maandenlang goed zijn best gedaan tot op heden. De PC word op een nette manier afgesloten en schakelt zich dan automatisch uit, dus alles is OK.

Maar dan wil je de PC weer aanzetten en reageert hij niet meer. Je drukt op de AAN/UIT knop maar de PC geeft geen toontje van leven. Pas na ongeveer 10-30 minuten springt of de PC ff 1 seconde aan of blijft hij aan. Als die 1 seconde leven heeft getoond, dan wil die daarna wel weer gewoon aan met de AAN/UIT knop. De manieren waarop hij weer aangaat zijn erg afwisselend. De stroomstekker van de voeding uit het stopcontact halen en dan er weer in doen wil hij soms ook nog aan. Maar in de meeste gevallen wil hij geen leven tonen totdat er 10-30 minuten zijn verstreken.

Ik heb de kast opengeschroefd. De moederbord krijgt nog wel gewoon spanning (LEDje brandt) dus een defecte voeding kan het niet zijn. De spanningswaarden zijn ook OK als ik die uitlees. Temperaturen zijn verder ok. Stroomkabel er 5 minuten uitlaten heeft geen nut, je doet hem er weer in en je moet alsnog wachten tot die computer er zin in heeft om aan te gaan.

Ik heb nog in de BIOS de functie "After Power Failure" veranderd van 'Stay Off' naar 'Power on'. Ik dacht hiermee het probleem opgelost te hebben maar het probleem is weer teruggekomen. Ik ben nu echt ten einde raad.... Wie o wie helpt mij?

Computer specs:

Intel DG33FB (iG33 chipset)
Intel C2D E6300
2x 1GB Kingston DDR2-667 ValueRAM
NVIDIA Geforce 7600GT 256MB
Western Digital 320GB SATA300
Zalman 360W ZM360B-APS
NEC AD7173-S DVDbrander
Lian Li Cardreader

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:46
Alles afkoppelen en dan nog eens proberen, ik denk aan het moederbord.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Hallo,

kan bestzijn dat ie kort sluiting maakt.

doe maar even wat Jim423 zegt.

ik denk zelf met moederbord/leds

mvg
Pc-wizzard

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Steve_0 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:11:
De moederbord krijgt nog wel gewoon spanning (LEDje brandt) dus een defecte voeding kan het niet zijn.
Slechte conclusie. Die 0.01 watt die dat ledje nodig heeft is niets in vergelijking dat een werkend systeem van de voeding vraagt.

Waarschijnlijk is het een moederbord probleem, maar sluit de voeding dus niet zomaar uit.
De boel testen met een andere voeding is de enige manier om zoiets uit te sluiten.

• GebakkePizza
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Steve_0 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:11:
Je drukt op de AAN/UIT knop maar de PC geeft geen toontje van leven. Pas na ongeveer 10-30 minuten springt of de PC ff 1 seconde aan of blijft hij aan. Als die 1 seconde leven heeft getoond, dan wil die daarna wel weer gewoon aan met de AAN/UIT knop. De manieren waarop hij weer aangaat zijn erg afwisselend. De stroomstekker van de voeding uit het stopcontact halen en dan er weer in doen wil hij soms ook nog aan. Maar in de meeste gevallen wil hij geen leven tonen totdat er 10-30 minuten zijn verstreken.
Ik heb een tijd geleden dezelfde "procedure" moeten volgen om mijn pc aan te krijgen. Uiteindelijk bleek de boosdoener toch echt m'n voeding te zijn.

Ik woon in een oud gebouw, hierdoor heb ik last van variabele stroompieken. En dat vind/vonden mijn (ex)voeding(en) niet zo leuk. Maar gelukkig bestaan er RMA's! :9

//EDIT:
Zoals job al zei; zo'n ledje zegt niets.

[ Voor 4% gewijzigd door GebakkePizza op 26-04-2008 17:34 ]

Verwijderd

Misschien last van lekkende condensators of is de PC niet op een stopcontact met randaarde aangesloten.
En misschien staat er nog wat in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 00:22
Het feit dat hij het na een tijdje wel weer doet, doet me vermoeden dat het aan defecte elektrolytische condensatoren ligt. Door lekkage van het elektrolyt is de ontlaadcurve niet steil genoeg. Check of de condensatoren opgezwollen zijn of lekkage vertonen.

• Steve_0
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 19:58
Jongens, allemaal bedankt voor de reacties! :) 1 van deze dagen zal ik jullie adviezen even gebruiken bij de PC, omdat hij namelijk bij een kennis staat. Desnoods neem ik hem wel even mee naar huis. Met name wat Mastermind vertelt ga ik goed controleren. Hoorde namelijk dat bij Intel het wel meer voorkomt dat er bolle elco's op het moederbord verschijnen. Gelukkig 3 jaar garantie op de moederbord dus kan hem zo RMA doen als het moet.

Jullie horen nog van me!

[ Voor 3% gewijzigd door Steve_0 op 27-04-2008 22:55 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Concentreer je liever vooral hierop:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Wat Mastermind zegt komt daar rechtstreeks uit. En we verwachten dat je dat doet voordat je hier een topic opent, het staat niet voor niets in het beleid van dit subforum.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.