Hardeschijf flink aan snelheid afgeboekt.

Pagina: 1
Acties:

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-02 06:37

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik draai Windows XP Pro en heb twee harde schijven een Seagate ST320011A 20GB (Barracuda 7200.7) en een Samsung ST2514N 250GB. Mijn Samsung is in twee partities opgedeeld, waarvan op een Windows is geinstalleerd (en al mijn programma's). Sinds enkele weken is mijn probleem dat mijn Samsung harde schijf zeer traag is geworden. Ik merkte het als eerste bij het afspelen van muziek wat aan 1 stuk door kraakte in iTunes en andere mediaplayers, net als films die wel foto shoots leken (gek genoeg is hij weer iets sneller geworden, muziek afspelen gaat weer als nooit tevoren en films hebben nog maar af en toe een schokje). Later bij het kopieren van bestanden van de ene naar de andere plaats (of partitie). Ik heb misschien nog een 30% snelheid van wat ik had. Eerst dacht ik dat het mijn hele computer was, maar bestanden afspelen of kopieren binnen mijn Seagate gaat nog wel als vertrouwd. Ook het branden van 16X DVD'tjes is een ramp geworden. Hij begint (en eindigt volgens Nero v8) wel op 16X maar hij doet het met 2.5x tot 0.8X (duurt nu zeker 1 uur het branden van een DVD). Als ik vanaf mijn Seagate brand gaat het wellicht iets sneller, maar toch niet meer dan 6X (komt dat dan doordat Nero op mijn Samsung is geinstalleerd?)

Ik heb al getest met HDD Regenerator die vond op mijn Seagate 0 bad sectors en op mijn Samsung 1tje die recovered is. Volgens HDD Life is mijn Samsung nog 100% en mijn Seagate (die het wel normaal doet) 67%.

Wat kan dit zijn?

HD Tune Pro test even gedaan die geeft:
Samsung:
Transfer rate (read test):
minimum: 1.8MB/sec
maximum: 2.3MB/sec
average: 2.2MB/sec
access time: 14.3 ms
burst rate: 2.3MB/sec
CPU Usage 88.4%
Health: alle statussen OK
27 C

Seagate:
Transfer rate (read test):
minimum: 7.0MB/sec
maximum: 41.4MB/sec
average: 32.8MB/sec
access time: 13.8 ms
burst rate: 51.2MB/sec
CPU Usage 32%
Health: alle statussen OK
26 C

[ Voor 18% gewijzigd door Malarky op 26-04-2008 12:44 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-02 23:08
Ik zou een andere HDD aan de poort hangen en als die wel naar behoren functioneerd is je hdd waarschijnlijk dood aan het gaan :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:27

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

"CPU Usage 88.4%"
lijkt alsof de schijf in PIO-mode draait, kijk eens of dat zo is en of je hem op DMA kunt zetten

[specs]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Zorg in ieder geval dat je backups van eventuele belangrijke data maakt/hebt!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
@Jim423: kan ik gewoon mij twee harde schijven van kabeltjes wisselen en dan testen, of start mijn pc dan niet meer op, omdat mijn boot hdd opeens anders is?

@Fanatic_FS: Daar zie ik al wat geks, als ik de eigenschappen kijk van primair IDE-kanaal staat voor zowel aparaat 0 en aparaat 1 (wat wat is geen idee) overdrachtsmodus op 'DMA, indien beschikbaar', huide overdrachtsmodus apparaat 0 is 'PIO-modus', en apparaat 1 is 'Ultra DMA Mode 5'. Dit zou kunnen betekenen dat mijn Seagate dan apparaat 1 is (deze is ouder, dus die zou DMA ondersteuning kunnen missen). Maar als ik in HDD Tune kijk zie ik het volgende:

Samsung ST2514N (250GB):
Standard: ATA/ATAPI-7
Supported: UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100)
Active: UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100)

Seagate ST320011A:
Standard: ATA/ATAPI-5

Hoe kan dit?

@Ramon: voordat ik wat verander, doe ik dat, bijvoorbeeld vanacht. Want backuppen is met deze snelheid geen pretje.

Ps. Ik heb even wat getest met bestanden kopieren heen en weer en ik zie dat Taskmgr.exe en Explorer.exe 100% CPU (van wat er op dat moment nog vrij is) in nemen. Hoewel ze wat extra's pakken want heel mijn pc is dan traag. Iets (als een programma) opstarten gaat bijna niet meer. Net als dat ik moet stoppen met browsen als ik iets aan het downloaden ben (en dan heb ik uiteraard niet over Internet snelheid).

[ Voor 29% gewijzigd door Malarky op 26-04-2008 16:41 ]

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:27

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

probeer anders een je ide controller te verwijderen en dan opnieuw opstarten en opnieuw laten detecteren, misschien helpt dat.

[specs]

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
@ Fanatic_FS: ga ik even doen, dan zal ik in deze post mijn resultaten zetten. Nog even terugkomend op het laatste stukje uit mijn vorige post en dat jij zei hoog CPU gebruik. In mijn taakbeheer zie ik dat ik een leak heb. Ik heb bijvoorbeeld zogenaamd 80% CPU aan niet actieve systeem processen, maar ondertusen staat mijn CPU gebruik onderaan op 50%. Ik heb dit alles even gecontroleerd met Process Explorer en daar zie ik dat het process (als dat ene process is, hij heeft namelijk geen path, pid virtual size) Hardware Interrupts contstant 20% (ik heb hem zelfs naar 80% zien pieken) gebruik. Ik downloade net even wat met uTorrent (500kb/ps) en dan gaat dat process naar 40 a 50%. Hoort dat allemaal?

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 10:59
Malarky schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 16:21:

@Fanatic_FS: Daar zie ik al wat geks, als ik de eigenschappen kijk van primair IDE-kanaal staat voor zowel aparaat 0 en aparaat 1 (wat wat is geen idee) overdrachtsmodus op 'DMA, indien beschikbaar', huide overdrachtsmodus apparaat 0 is 'PIO-modus', en apparaat 1 is 'Ultra DMA Mode 5'. Dit zou kunnen betekenen dat mijn Seagate dan apparaat 1 is (deze is ouder, dus die zou DMA ondersteuning kunnen missen). Maar als ik in HDD Tune kijk zie ik het volgende:

Samsung ST2514N (250GB):
Standard: ATA/ATAPI-7

Seagate ST320011A:
Standard: ATA/ATAPI-5

Hoe kan dit?
Probeer eens je pc uit te doen, IDE kabels stevig in de schijven te drukken (en op het moederbord) en te kijken of de schijven allebij weer op UDMA mode draaien. Het herinstalleren van je IDE controller wil ook weleens helpen. zoals hierboven gezegd.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Ok, kabels aandrukken mocht niet baten maar ik heb de schijven van poort gewisseld en dit gaf opvallende resultaten (zowel in HD Tune als in mijn apparaatbeheer), tussen haakjes staan de oude situaties:

Premair IDE-kanaal:

- Apparaat 0 -
Apparaattype: Automatische detectie
Overdrachtmodus: DMA, indien beschikbaar
Huidige overdrachtmodus: niet beschikbaar (PIO-modus)

- Apparaat 1 -
Apparaattype: Automatische detectie
Overdrachtmodus: DMA, indien beschikbaar
Huidige overdrachtmodus: Ultra DMA Mode 2 (Ultra DMA Mode 5)

Read test; transfer rate:
- Samsung -
Minimum: 17.7MB/sec (1.8MB/sec)
Maximum: 71.7MB/sec (2.3MB/sec)
Average: 57.4MB/sec (2.2MB/sec)
Access time: 14.5 ms (14.3 ms)
Burst rate: 65.7MB/sec (2.3MB/sec)
CPU usage: 6.5% (88.4%)
Temperature: 31 C (27 C)

- Seagate -
Minimum: 19.9MB/sec (7.0MB/sec)
Maximum: 41.4MB/sec (41.4MB/sec)
Average: 35.3MB/sec (32.8MB/sec)
Access time: 13.6 ms (13.8 ms)
Burst rate: 60.8MB/sec (51.2MB/sec)
CPU usage: 4.6% (32%)
Temperature: 33 C (26 C)

Ik geloof niet dat ik alle veranderingen begrijp, maar het ziet er naar uit dat mijn HDD's weer draaien als ze vroeger deden. Voor zover mijn kennis reikt, ziet mijn HD tune lijstje er goed uit, apparaatbeheer weergeeft nog niet alles waarschijnlijk, maar met die driver dan he: hoe deinstalleer je dat ding fatsoenlijk dan. Ik gebruik nu gewoon die van windows (verder niets erbij of erop aan controllers). Ik weet wel hoe je die deinstalleerd, maar niet hoe je hem weer geinstalleerd krijgt en of je pc het dan nog wel doet, na deinstalatie.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je probleem was dat je schijf in PIO modus was gesprongen. Dit kan gebeuren als er fouten voorkomen in de dataoverdracht, waardoor Windows de snelheid omlaag schroeft om een probleemloze werking te garanderen. Echter, loopt alles dan via de CPU wat het onnoemlijk traag maakt.
Pagina: 1