Toon posts:

[Vista]Gigabit netwerk niet bepaald snel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een gigabit netwerk maar wanneer ik een bestand naar mijn server stuur gaat het maar met 15 MB/s. Vreemdgenoeg wanneer ik een bestand van mijn server naar mijn computer stuur gaat het in eens 50 MB/s. Maar wanneer ik dit heb gedaan en ik stuur weer iets die kant op, gaat het weer 20MB/s. Het lijkt heel erg aan vista te liggen..iemand endig idee? Gigabit netwerk hoort wel degelijk 30/40 MB/s te gaan.

Hardware:
Maximus formula met onboard pci-e netwerk kaart.
Server: Gigabit netwerk kaart van Netgear GA311
Router: D-link DGL-4300 gamer lounge

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
50mb's dan is er echt iets mis in je netwerk -_-
Heb je de kabels gecontroleerd?
Wat voor kabels ?
Heb je al dingen uitgesloten (hd's/cpu)?
Wat doet je cpu load onder een bestand?
Kan je in de router ook FD Gbit instellen ?
Het is algemeen bekend dat vista iets slomer is met netwerken.
Toch zijn er genoeg manieren om iets op te krikken.
Heb je je netwerk adapters trouwens wel full gbit ingesteld.

[ Voor 6% gewijzigd door LuckY op 26-04-2008 11:25 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hebben we het hier over MByte/s of Mbit/s, in dat eerste geval lijkt er gewoon ergens een bottleneck te zitten in schrijf/lees snelheid, die er andersom niet is. Als het Mbit/s zijn, dan is het wel heel ernstig brak?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
500mbps dus 50mb/s heen en 150mbps terug. En wanneer ik eerst wat ophaal en dan verzend gaat het in eens 20/25 mb/s.

De server is een athlon xp barton 3200+ met 2x 400GB 7200 seagate baracuda deze zijn zeker geen bottleneck. En mijn pc is een intel q6600 met alle toeters en bellen.

De kabel is nieuw een rj45 kabel die verbonden is met de router.

EDIT: Als ik onder vista naar speed instellingen kijk (speed & duplex) kan ik geen 1000mbps kiezen terwijl hij wel op 1000mbps draait.. Er staat onder link speed 1Gbps. Het moet wel aan staan aangezien het ophalen van bestanden 500 @ 600mbps gaat

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 11:40 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gebruik nou gewoon ff een hoofdletter B, als je bytes bedoeld ;)

mbps en mb/s is namelijk gewoon hetzelfde megabit per seconde (nog afgezien van het feit dat een kleine m voor milli staat ipv mega, maar die verwarring zal in dit geval niet zo snel worden gemaakt).

Verder, wat voor programma gebruik je voor het versturen? Gewoon windows filesharing? Dat is namelijk sowieso al niet heel erg ideaal. Er zijn ook wel testtooltjes voor, die vanuit het geheugen een lading data versturen, puur om te testen. Ben even de naam kwijt, maar als je hier op andere topics zoekt over trage netwerken kom je ze we tegen.

[ Voor 42% gewijzigd door Orion84 op 26-04-2008 11:44 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• LuckY
  • Niet online
Iperf heet die tool.

Probeer is je Harde schijven te testen wat de maximum doorvoersnelheid is?
Bij mij is dat 80mBps (7200 Sata(slechte onboard controller))
Rj45 kabel = Cat5 cat5e cat6?
Heb je de laatste drivers geinstaleerd?

Heb je ook je cpu speed bekeken van je file server wat die doet als je groote bestanden overzet.?
Heb je al je router uitgesloten ?
Heb je al een crosscable gebruikt.

Heb je überhaupt de GoT search gebruikt aangezien er hier 10 topics over zijn

Verwijderd

Topicstarter
van de server naar mijn pc gaat alles als een trein daar ben ik tevreden mee. Terug is het een ramp. Hardwarematig is alles in orde. Kijk...ik start mijn pc op en ik stuur meteen wat die kant op. Dan gaat het niet sneller dan 150mbit dus 15mb/s. Wanneer ik iets van die kant ophaal gaat het lekker snel 500mbit. Dan als ik iets weer die kant op stuur gaat het al iets sneller 230mbit. Ik ga die tool even gebruiken kijken wat er gebeurd.

• LuckY
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:06:
van de server naar mijn pc gaat alles als een trein daar ben ik tevreden mee. Terug is het een ramp. Hardwarematig is alles in orde. Kijk...ik start mijn pc op en ik stuur meteen wat die kant op. Dan gaat het niet sneller dan 150mbit dus 15mb/s. Wanneer ik iets van die kant ophaal gaat het lekker snel 500mbit. Dan als ik iets weer die kant op stuur gaat het al iets sneller 230mbit. Ik ga die tool even gebruiken kijken wat er gebeurd.
Ooit gehoord van Lees en schrijf snelheden van harde schijven ?
Je kan wel beweren Maar heb je test uitgevoerd , is je HD niet gewoon brak.
Als jij je netwerkkaart niet op 1000 Full duplex kan zetten is die ook maar bagger.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je test het toch wel met fatsoenlijk grote bestanden neem ik aan? En je PC is ondertussen niet druk met allerlei andere zaken? En op welke manier verzend je die bestanden?

offtopic:
En gebruik nou eens de goede afkortingen, voor er weer mensen in de war raken ;) dus 15MB/s, niet mb/s, want mb/s is hetzelfde als mbps, mbit, net hoe je het noemt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik word gek van die termen okee 15MB/s :D... Ik verzend bijvoorbeeld een HD film 12GB die kant op die gaat maar met 15MB/s. Ik haal wat vanuit die kant weer op 1GB bestand ofzo die gaat lekker snel 50MB/s. Dan stuur ik weer die film dan gaat het in eens 20/25MB/s (nog niet snel zat)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 12:14 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, dat heb je nou al een keer of 4 verteld, als je nou ook nog even antwoordt geeft op alle vragen die gesteld worden, dan komen we misschien nog ergens ;)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Probeer dan ook even iperf/netCPS (desnoods met meerdere threads) om te kijken wat je daarmee door je lijn trekt..

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:16:
Ja, dat heb je nou al een keer of 4 verteld, als je nou ook nog even antwoordt geeft op alle vragen die gesteld worden, dan komen we misschien nog ergens ;)
Ik krijg ok 4x de zelfde vraag :D Ja ik download nu die app om even te kijken wat mijn netwerk haalt

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 12:19 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:18:
[...]

Ik krijg ok 4x de zelfde vraag :D Ja ik download nu die app om even te kijken wat mijn netwerk haalt
Nee? Ik vraag je al een paar keer op welke manier je die bestanden verstuurd, dus via FTP, windows filesharing, of weet ik wat, daar geef je geen antwoord op. En zo zijn er nog wel wat opmerkingen en vragen waar je niet op reageert ;)

• LuckY
  • Niet online
ok deze vragen zijn belangrijk : Hoe zet je de bestanden over (welk protocol)
Wat voor Cat kabel gebruik je (staat op de kabel): Cat 5 /cat 6
Heb je ook al de Maximun van je schijven getest?
Draaid 1 van je pc's met een raidconfiguratie:?
Zijn de laaste drivers geinstaleerd?
Heb je een test met een crosscable gedaan?

Zo kan je erachter komen waar de bottleneck zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet welke cat het is hoe kijk ik daar naar maar waarom is dat belangrijk ik haal toch 50MB/s vanuit de server.
Maximum van de schijven in de server 60/65MB/s maximum sschijven mijn pc rond 100MB/s
ik heb geen raid configuratie
alle laatste drivers zijn geinstalleerd.
Met crosscable wil de netwerk niet sneller dan 100MBPS waarschijnlijk ligt het aan de kabel?

Ik heb de schijven getest met HDTOOL

Ik krijg die iperf niet aan de praat geeft een java fout..

Alles gaat via windows filesharing. Geen apart programma.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 12:31 ]

• BHQ

BHQ

Iperf werkt anders perfect in een cmd schermpje hier. en er is nog netcps..

'welke CAT' staat op de kabel zelf, maar CAT5 trekt al gigabit snelheden als ze goed geknepen en niet al te lang zijn.

Windows file sharing is overigens toch wel het beroerdste wast je kan gebruiken om te testen, als je bijv. zou FTP' en zal je al een stuk sneller zijn.

-edit-
Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:38:
Non discussie met personen die weigeren om de juiste termen en aanduidingen te gebruiken.
Mijn advies : noe een maal verzoeken dat wel te doen en daarne kappen met deze thread.
Na herhaaldelijk aandringen gebruikt ie nu toch echt de goede termen hoor ;)

[ Voor 99% gewijzigd door BHQ op 26-04-2008 12:44 ]

• LuckY
  • Niet online
Je kan het op de kabel lezen staan zinnen op en ergens staat catagory 5 /5e/6

Verwijderd

Non discussie met personen die weigeren om de juiste termen en aanduidingen te gebruiken.
Mijn advies : noe een maal verzoeken dat wel te doen en daarne kappen met deze thread.

Verwijderd

Topicstarter
Okee ik heb met netcps de snelheid getest en vanuit mijn pc naar de server gaat het met 14MPS volgens netcps. Vanuit de server naar mijn pc met 22MPS. Het zijn CAT 5e kabels.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 12:43 ]

• LuckY
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:39:
Okee ik heb met netcps de snelheid getest en vanuit mijn pc naar de server gaat het met 14MPS volgens netcps. Vanuit de server naar mijn pc met 22MPS. Het zijn CAT 5e kabels.
Test het is met FTP

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Wat ik ook nog mis is chipset van de betreffende netwerkkaarten en driver versie.

Verwijderd

Topicstarter
FTP begint met een piek van 35MB/s daarna gaat het omlaag naar 12MB/s trager dan windows fileshare dus.. In de server zit een Netgear GA311 (waarschijnlijk realtek)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 12:51 ]

• BHQ

BHQ

Recentste driver? een Realtek kan wel meer CPU hoggen, maar die 8169's zijn echt nog heel behoorlijk qua transfer speeds.

• LuckY
  • Niet online
Ik heb trouwens nog niks gehoord over de cpu load van de server tijdens file transfers?
En welk os is de server?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Wat is de interface van die server kaart ? pci32-33/pci32-66/pci64-32/pci64-66/pcix/pcie ?

Verwijderd

Topicstarter
Server is windows xp en de cpu load is rond de 10% 20% waar kan ik de interface vinden? Ik lees nu 66 mhz werking ondersteund in everest dus moet wel pci32-66 zijn dan. En everest ziet de kaart als:

Realtek RTL8169/8110 Gigabit Ethernet Adapter

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 14:57 ]

• LuckY
  • Niet online
Xp is ook niet echt wat je noemt een server os.
Je kan gaan spelen met de window size Jumbo frames

Verwijderd

Topicstarter
LuckyY schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 14:57:
Xp is ook niet echt wat je noemt een server os.
Je kan gaan spelen met de window size Jumbo frames
Ik heb geen licentie van andere operating systems dus xp lijkt mij het meest gepast. Jumbo frames kan ik niet aanzetten want mijn router ondersteunt dat niet. Als ik het aan zet kan ik de server niet meer in. Allebei de kaarten ondersteunen het wel trouwens.

Maar wat ik heel raar vind is wanneer ik wat van de server naar mijn pc stuur dat het wel gewoon 50MB/s gaat...

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 18:35 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12

lier

MikroTik nerd

500MB/s
En jij klaagt over je snelheid...?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
50MB/s van de server naar mijn pc (lekker snel typisch gigabit) en van mijn pc naar de server 15MB/s (traag)

Ja ik heb hem door MB/s of MBps :)

[ Voor 135% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 15:18 ]

• LuckY
  • Niet online
-niks-

[ Voor 99% gewijzigd door LuckY op 26-04-2008 15:13 . Reden: Niks ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 15:06:
50Mbps van de server naar mijn pc (lekker snel typisch gigabit) en van mijn pc naar de server 15Mbps (traag)
Is het nou echt zo moeilijk? 50Mbps = 50 Megabit per seconde, en dus allesbehalve snel voor gigabit LAN (1000 Megabit per seconde, ofwel 1 Gigabit per seconde). Als je 50 Megabyte per seconde bedoelt, gebruik dan 50MBps of 50MB/s. B staat voor byte, b staat voor bit. En daar zit een factor 8 verschil tussen. Een byte is 8 bits.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 26-04-2008 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zal het een verschil maken als ik bijvoorbeeld een Intel PRO/1000 GT netwerk kaart koop?

Ik heb ook een beetje offtopic vraag tussendoor... is het juist goed als ik de harddisks in de server na een uur inactive aangestaan te hebben automatisch uit laat zetten? En wanneer ze nodig zijn dat ze weer aan gaan...Of moeten ze gewoon 24/7 door blijven draaien? Miscchien dat het constant opspinnen slecht is voor de schijf?

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 18:35 ]

Verwijderd

Heb je de diverse tips al gevolgd met betrekking tot de performance van tcp en Vista die je op het web kan vinden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 15:06:
50MB/s van de server naar mijn pc (lekker snel typisch gigabit) en van mijn pc naar de server 15MB/s (traag)

Ja ik heb hem door MB/s of MBps :)
Je hebt nog niets door m.i.
is n.l. MBps en Mbps

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 20:45:
[...]

Je hebt nog niets door m.i.
is n.l. MBps en Mbps
Je kan wel erg ver gaan he. :o Het onderscheid tussen megabytes en megabits is nu in ieder geval duidelijk en daar gaat het voornamelijk om.

• Greggy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Probeer het programma burstcopy. Hier haal ik echt alles uit mijn netwerk.100 a 110 MB/s

2 x Intel PRO kaartjes en een 3Com office connect switch.

Over FTP haal ik rond de 50 a 60 MB/s, windows file sharing gaat zelfs nog sneller maar niet veel.

Op dat programma kan je ook zien welke kant de bottleneck is. De pc of de server. 8)

euhm !!!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je al TCP Optimizer gebruikt?

• BHQ

BHQ

Heeft onder Vista geen zin helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb burst copy geinstalleerd en ik haal ongeveer hetzelfde als ik met windows haal. Van de server naar mijn pc gaat als een trein maar naar de server is dramatisch traag

En ik heb een aantal tips op het internet gevolgd. Zoals het uninstalleren van externe differentiele compressie (dit zou mijn netwerk speed drastisch versnellen) Ik heb niks gemerkt :o
Pagina: 1