Toon posts:

Plotselinge systeem uitval + raar harde schijf geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuwe computer inelkaar gebouwd, alles aangesloten en op het eerste gezicht alles werkende gekregen.
Op het moment dat ik Vista wou installeren sloot hij halverwege de installatie gewoon zomaar af (zwart scherm en een raar soort vastlopend geluid vanuit me hardeschijf)

Dus afijn ik probeer vista opnieuw te installeren en alles schijnt goed te gaan, tot hij moet gaan rebooten.
Op het moment dat mijn computer probeert te rebooten krijg ik een mooi zwart scherm en een computer die niet afsluit.
Doormiddel van de reset knop te gebruiken heb ik toch vista er goed op gekregen.

Als vista uiteindelijk draait is er niks aan de hand, ik heb drivers en programma's geinstalleerd zonder probleem. Alleen hij blijft plotseling afsluiten, ook het hele reboot verhaal begrijpt hij niet, ik krijg elke keer hetzelfde.
De computer blijft aanstaan terwijl windows allang is afgesloten.

Ik heb nu de SeaToolsforWindows van seagate gebruikt om mijn harde schijf te testen, hij komt er bij alle tests goed uit behalve bij Long Drive Self test (aangezien hij niet lang genoeg de tijd heeft voordat hij weer uitvalt)

Het gaat hier om een SATA harde schijf.
En om een beetje een indicatie van mijn systeem aan te geven PC
Alleen op de videokaart moet ik nog wachten, ik draai nu op een oud geforce 6200 (64mb ram).

Ik weet verder niet wat voor specs er nog meer moeten komen dus vraag maar raak.
Als iemand enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn en misschien weet op te lossen zou ik daar erg blij mee zijn.
Groeten xteeahn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Krijgt het ding wel genoeg stroom? Niet dat het geval halverwege uitvalt doordat de voeding niet betrouwbaar genoeg is. Hoe zijn je 12V lijnen? En wat zijn je volledige specs?

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
@Terw_Dan
Ik heb er geen ervaring mee, maar als je voeding het niet meer kan bijbenen valt je hele systeem toch gewoon uit?

@xteeahn
Je kan even proberen om een 3D applicatie te starten en hopen dat je gpu wat stroom trekt, als het goed (fout) is valt dan je PC uit. Dan weet je dus dat je voeding te zwak is. Eventueel Prime95 of Orthos draaien om je processor te belasten?

[ Voor 9% gewijzigd door Red-Front op 25-04-2008 20:55 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Red-Front schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 20:52:
@Terw_Dan

Ik heb er geen ervaring mee, maar als je voeding het niet meer kan bijbenen valt je hele systeem toch gewoon uit?
Zou kunnen. Kan ook zijn dat 1 van de 12V rails brak is waar je de hdd aan hebt hangen, maar de andere waar je proc aan hangt het nog wel goed doet.

• Red-Front
Zou kunnen :)

Als xteeahn hetgeen even probeert wat ik doe dan weten we dat ook meteen. Xteeahn, heb je geen andere HDD ergens liggen die je kunt gebruiken om simpelweg te testen? En een live cd van Linux met je HDD('s) losgekoppeld?

Verwijderd

Topicstarter
De 12V lijn zouden goed moeten zijn aangezien ik ze vers uit de doos heb, ook met een 800W voeding zou ik toch voldoende vermogen moeten hebben.

Ik ben nu volop prime95 aan het testen maar merk verder niks in shutdowns, ik werk op dit moment al anderhalf uur zonder.

Zover de specs
Moederbord:
CPU Type QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600, 2400 MHz (9 x 267)
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset Intel Bearlake G31/G33/P35
Systeemgeheugen 3328 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
BIOS Type Award Modular (11/16/07)
Communicatiepoort Communications Port (COM1)

Scherm:
Video kaart NVIDIA GeForce 6200 LE (64 MB)

Multimedia:
Geluidskaart Creative CA20K1 X-Fi Xtreme Fidelity Audio Processor
Geluidskaart Realtek ALC885 @ Intel 82801IB ICH9 - High Definition Audio Controller

Opslag:
IDE controller Intel(R) ICH9 2 port Serial ATA Storage Controller 2 - 2926
IDE controller Intel(R) ICH9 4 port Serial ATA Storage Controller 1 - 2920
Opslag controller AGP6WQFX IDE Controller
Opslag controller GIGABYTE GBB36X Controller
Opslag controller Microsoft iSCSI Initiator
Harde schijf ST3250410AS ATA Device (232 GB, IDE)
Optische Station ATAPI DVD A DH20A3P SCSI CdRom Device
Optische Station GT6775C UTO449R SCSI CdRom Device
SMART Status harde schijf OK

Netwerk:
Netwerkkaart Realtek RTL8168B/8111B Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0) (192.168.1.106)

Moederbordeigenschappen:
Moederbord ID 11/16/2007-P35-ICH9-6A79OG07C-00
Moederbordnaam Onbekend

Front Side Bus Eigenschappen:
Bus Type Intel AGTL+
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 267 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 1067 Mhz
Bandbreedte 8533 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen:
Bus Type Dual DDR2 SDRAM
Bus Breedte 128 bit
DRAM:FSB verhouding 12:8
Werkelijke kloksnelheid 400 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 800 Mhz
Bandbreedte 12800 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen:
Bus Type Intel Direct Media Interface

Grafische Processor Eigenschappen:
Video kaart nVIDIA GeForce 6200 LE
BIOS versie 5.44.02.62
GPU Codenaam NV44LE
PCI-apparaat 10DE-0163 / 1043-820B
Transistoren 77 miljoen
Procestechnologie 0.11 um
Verpakkingsoppervlak 110 mm2
Bus Type PCI Express x16 @ x16
Geheugengrootte 64 MB
GPU Klok 351 Mhz (origineel: 350 MHz)
RAMDAC kloksnelheid 400 Mhz
Pixel Pipelines 2
TMU Per Pipeline 1
Vertex Shaders 2 (v3.0)
Pixel Shaders 2 (v3.0)
DirectX hardware ondersteuning DirectX v9.0c
Pixel vulsnelheid 702 MPixel/s
Texel vulsnelheid 702 MTexel/s

ATA Apparaat-eigenschappen:
Model ID ST3250410AS
Serienummer 6RY5YN0Q
Revisie 3.AAE
Apparaattype SATA
Parameters 484519 cylinders, 16 koppen, 63 sectoren per track, 512 bytes per sector
LBA Sectoren 488395055
Buffer 16 MB
Meervoudige Sectoren 16
ECC Bytes 4
Ongeformatteerde Capaciteit 238474 MB

ATA Apparaat Eigenschappen:
48-bit LBA Ondersteund
Advanced Power Managment(APM) Niet ondersteund
Automatic Acoustic Management Niet ondersteund
Device Configuration Overlay Ondersteund
DMA Setup Auto-Activate Niet ondersteund
General Purpose Logging Ondersteund
Host Protected Area Ondersteund, Geactiveerd
In-Order Data Delivery Niet ondersteund
Native Command Queuing Ondersteund
Phy Event Counters Ondersteund
Energiebeheer Ondersteund, Geactiveerd
Power-Up In Standby Niet ondersteund
Read Look-Ahead Ondersteund, Geactiveerd
Release Interrupt Niet ondersteund
Beveiligingsmodus Ondersteund, Gedeactiveerd
SMART Ondersteund, Geactiveerd
SMART Error Logging Ondersteund
SMART Self-Test Ondersteund
Software Settings Preservation Ondersteund, Geactiveerd
Tagged Command Queuing Niet ondersteund
Schrijfcache Ondersteund, Geactiveerd

Zou het niet gewoon de grafische kaart zijn die het niet trekt? ik zie nu namelijk ook allemaal trillende streepjes bij het resizen van vensters (bij screenshot maken zijn ze weg)

• Red-Front
Heb je (de juiste) drivers geinstalleerd?
http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk

Ik begrijp overigens niet wat je met "Zou het niet gewoon de grafische kaart zijn die het niet trekt?" bedoelt. Als je aero uitschakelt zou er toch geen probleem moeten zijn? Probeer anders de classic skin een tijdje.

Overigens rare keuze, onbekend moederbord, ide aansluiting op harde schijf, enorm slechte gpu en dan toch een quad core met 3 Gb ram er in stoppen.

[ Voor 74% gewijzigd door Red-Front op 25-04-2008 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel de juiste drivers geinstalleerd, dat van die kaart was zomaar een idee aangezien hij vrij oud is.

Kennelijk herkent everest mijn moederbord niet maar het is een Gigabyte GA-P35-DS3R, zoals ik al zei heb ik gewoon een sata schijf erin hangen waarom hij er IDE van maakt vat ik niet.

En die grafische kaart is alleen maar een tijdelijke oplossing ik wacht op de XFX GeForce 9800 GX2.
En eigenlijk zit er 4gb ram in alleen windows geef maar 3,3 aan terwijl hij toch gebruik maakt van de volle 4gb (volgens microsoft dan)

En dan tot dusver te test result van prime95
[Fri Apr 25 21:31:42 2008]
Self-test 1024K passed!
[Fri Apr 25 21:48:31 2008]
Self-test 8K passed!
[Fri Apr 25 22:04:57 2008]
Self-test 10K passed!
[Fri Apr 25 22:21:36 2008]
Self-test 896K passed!
[Fri Apr 25 22:38:07 2008]
Self-test 768K passed!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 22:40 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:24
Als ik je PC bekijk en lees
dan heb je geen koeling op je proc zitten...
maar dat geloof ik eigenlijk niet. ;)
Heb je al met minder, dus zonder de geluidskaart en de TV-kaart gedraaid?
En de beeldscherminstellingen laag?
lees ook dat je hem nu al anderhalf uur draaiend hebt, dus het gaat steeds beter.
je draait vista 32 bit; maak ik op uit de 3,2 GB RAM benutting.

Is het afsluit probleem er nog? Dat de machine aanblijft nadat Windows afsluit?
Daar kun je in Windows en het BIOS naar kijken.

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
De koeling was inbegrepen bij de processor :)
En eigenlijk het enige extra wat erin zit is mijn geluidskaart, ik draai nu even zonder.

Het rebooten schijnt te werken met en zonder geluidskaart, toch ging hij al 3 keer uit tijdens het typen van deze text. Vreemd genoeg precies na ctrl-x ctrl-v of ctrl-c en ctrl-v.

Ook de seetools van seagate heb ik nu allemaal kunnen doen en die geven een goeie uitslag,
toch ga ik even kijken wat er gebeurt met een gewoon IDE harde schijf

Edit: Kennelijk ligt het niet aan de harde schijf geluidskaart of dvd brander, al ontkoppel ik deze dan blijft hij afsluiten.
Ik heb nu een power tuner utility gedownload van mijn voeding en die geeft aan "Hardware connect fail" toch ben ik er vrij zeker van dat ik alles goed heb aangesloten :S

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 14:36 ]

• Red-Front
Livecd van linux proberen? En dan bijv. met OpenOffice wat dingen proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet denk ik weet wat er aan de hand is, ik heb even mijn grafische kaart belast met wat games.
Tijdens het gamen kreeg ik hetzelfde verhaal met computer aan windows uit, alleen deze keer met een oneindige biep.

Er staat in de handleiding van mijn moederbord "Graphic card not inserted properly" ik weet zeker dat hij er goed in zit,
maar ik denk aan een compatibilty probleem met grafische kaart-moederbord. (iemand die dit kan ondersteunen?)

Ik moet nog even wachten op cd's voordat ik aan een live cd kan beginnen

Verwijderd

Probeer een beetje gestructueerd te werk te gaan. Ontkoppel alle overbodige hardware en zet alle overbodige chips van je moederbord uit.
CPU + mobo + 1 latje geheugen + grafische kaart + voeding + harde schijf (eventueel een andere om uit te sluiten dat het aan de originele ligt)
Ga testen en probeer waar te nemen wanneer en of het probleem zich hiermee voordoet. Monitor temperatuur en spanningen, belast geheugen (run memtest), cpu en grafische kaart, belast alles tegelijk etc.
Indien de problemen zich nu niet voordoen koppel je een extra stuk hardware aan of activeer je 1 vd onboard chips en ga je weer testen. Als het probleem zich dan voordoet weet je dat dat ene onderdeel er voor iets tussenzit. Doet het probleem zich weer nog niet voor ga je naar het volgende onderdeel etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het proberen, ik moet alleen nog wachten op de grafische kaart.
Allemaal bedankt voor de replies
Pagina: 1