D-link wireless N, krijg hem alleen werkend op G

Pagina: 1
Acties:

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik probeer mijn router (D-link DIR-655) en mijn notebook-adapter (D-link DWA-652) samen te laten werken op het N protocol.

Het lukt me nu alleen maar op 54 Mbps.

Ik heb de router alsvolgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: http://img110.imageshack.us/img110/4025/capturedlinkoj3.jpg

Ik krijg op deze manier dus gewoon een verbinding, maal als ik op mijn laptop kijk naar de signaal sterkte (ik ga dan met de muis boven het beeldschermpje in de taakbalk) dan is "zer goed" en 54 Mbps.

Ik heb via D-link al de laatste drivers gedownload voor zowel de router en de adapter.

Wie weet wat ik moet doen?

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-02 13:10
Kun je hem ook op "alleen 802.11n" zetten? Schakel 802.11g dus eens uit?

• sssensss
  • Niet online
Dat heb ik gedaan, maar dan krijg ik geen verbinding meer.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
kan je in de adapter niet instellen pak N via device manager?

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
sssensss schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 13:50:
Dat heb ik gedaan, maar dan krijg ik geen verbinding meer.
Oftewel, kan je netwerkkaartje het wel aan? Waarbij ik met netwerkkaart je wireless zooi in je computer bedoel...

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
sssensss schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 18:15:
Ik probeer mijn router (D-link DIR-655) en mijn notebook-adapter (D-link DWA-652) samen te laten werken op het N protocol.
Het lukt me nu alleen maar op 54 Mbps.
Ik heb via D-link al de laatste drivers gedownload voor zowel de router en de adapter.
Ik heb hier alleen ervaring met een Apple MacBook Pro en de DIR-655 en dat gaat sneller dan 54 Mbps. In elk geval boven de 100. Uit het geheugen, MacBook is met zoon mee dus ik kan het niet bekijken.

Mijn instellingen (anders dan jij, de rest hetzelfde): Transmission rate = best (automatic), WPA mode = WPA2 only, Cypher type = TKIP and AES

Ik las dat als je alleen N in de router toestaat dat je helemaal geen verbinding krijgt. Kan die notebook adapter (ken die niet, dus pas op: mogelijk suffe vraag!) wel N aan? En zoja, kun je dat niet ergens forceren?

Ik kan op je screen dump niet zien welke firmware in je router zit. Na een update naar 1.11 EU ging het hier allemaal beter en stabieler. Al kreeg ik met de oude 1.03 firmware ook een N verbinding.

Vraag: wat voor drivers heb je voor de DIR-655 nodig? Ik gebruik niks en het werkt ook.

Edit1: DWA-652 > Xtreme N Notebook Adapter vlgs. D-Link zelf

Edit2: je hebt toch niet een G draadloos geval aan je netwerk hangen? Dan schakelt alles terug naar die snelheid en blijf je bij 54 Mbps hangen

[ Voor 7% gewijzigd door fractal op 26-04-2008 14:43 ]

• sssensss
  • Niet online
LuckyY schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 13:59:
kan je in de adapter niet instellen pak N via device manager?
Als ik bij apparaat beheer kijk (eigenschappen van adapter>geavanceerd) dan kan ik kiezen tussen de volgende mogelijkheden:

802.11b preamble
map registers
network adress
power save mode
radio on/off
scan valid interval

• sssensss
  • Niet online
Hoe kan ik trouwens kijken met een extern programmaatje of zo, hoe hoog de snelheid is?

Ik kan dan bijv. op mijn laptop gaan downloaden van mijn andere computer.

• sssensss
  • Niet online
Ik gebruik nu trouwens de zero config van windows, en niet het configuratie tooltje van Dlink.
Maar dat is voor zover ik weet ook niet nodig.

• fractal
sssensss schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 14:38:
Hoe kan ik trouwens kijken met een extern programmaatje of zo, hoe hoog de snelheid is?
Dat kun je toch in je DIR-655 onder Status / Wireless zien bij het kopje Mode en Rate ?

Zie ook even mijn Edit2 in mijn vorige reactie.

• sssensss
  • Niet online
Dit staat in in het tabblad status (alleen het wireless gedeelte dan)
Afbeeldingslocatie: http://img395.imageshack.us/img395/9003/capturewirelesslanstatumf6.jpg

Ik heb verder geen draadloze apparaten, alleen deze extreem n adapter.

[ Voor 5% gewijzigd door sssensss op 26-04-2008 16:46 ]

• fractal
sssensss schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 16:44:
Dit staat in in het tabblad status (alleen het wireless gedeelte dan)

Ik heb verder geen draadloze apparaten, alleen deze extreem n adapter.
En las je dan links in het menu op Wireless klikt dan kom je in het scherm waarin je kunt zien welke wireless clients verbonden zijn met de router en via welk protocol en sneheid enzo.

En je zou daar dus moeten zien dat je een N verbinding hebt omdat er geen andere draadloze clients hebt. Dan weet je in elk geval of router / cleint wel op N met elkaar communiceren.

• sssensss
  • Niet online
Ik krijg het volgende te zien in het schermpje wat jij volgens mij bedoeld:

Afbeeldingslocatie: http://img521.imageshack.us/img521/30/capturewirelesslanstatufd0.jpg

Raar dat er ook geen ip-adres bij staat.
Ik heb de dhcp-server trouwens wel uitstaan, maar ja, dat zou niet moeten uitmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door sssensss op 26-04-2008 17:01 ]

• Pruts0r
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05-2025
Hier staat dat het moet werken:
http://www.dlink.com/products/?pid=532

Volgens mij kun je het beste WPA2 + AES gebruiken. Als je computer dat niet ondersteint installeer eens de WPA2 patch voor Window XP:
The Wi-Fi Protected Access 2 (WPA2)/Wireless Provisioning Services Information Element (WPS IE) update for Windows XP with Service Pack 2 is available

• fractal
sssensss schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 16:58:
Ik krijg het volgende te zien in het schermpje wat jij volgens mij bedoeld:

[afbeelding]

Raar dat er ook geen ip-adres bij staat.
Ik heb de dhcp-server trouwens wel uitstaan, maar ja, dat zou niet moeten uitmaken.
Hier staat wel een ip-adres (DHCP server staat wel aan), de Mode = 11ng, Rate = 117, Signal = 90%

Maar jij krijgt dus een g en geen n verbinding. Nu nog de vraag waarom en ik weet het eigenlijk niet meer.

Ik weet niet welke firmware versie jouw DIR-655 heeft. Ik ben van 1.03 naar 1.11 EU (vanaf de Duitse D-Link site te downloaden) en dat heeft qua stabiliteit en effectieve snelheid geholpen. Wie weet helpt het jouw router ook.

• sssensss
  • Niet online
fractal schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 17:09:
[...]

Hier staat wel een ip-adres (DHCP server staat wel aan), de Mode = 11ng, Rate = 117, Signal = 90%

Maar jij krijgt dus een g en geen n verbinding. Nu nog de vraag waarom en ik weet het eigenlijk niet meer.

Ik weet niet welke firmware versie jouw DIR-655 heeft. Ik ben van 1.03 naar 1.11 EU (vanaf de Duitse D-Link site te downloaden) en dat heeft qua stabiliteit en effectieve snelheid geholpen. Wie weet helpt het jouw router ook.
Staat dat getal bij "Rate " voor de snelheid waarop hij op dit moment draait?

Ik heb ook de 1.11 EU erop staan: 1.11EU, 2007/11/5

• fractal
sssensss schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 17:19:
Staat dat getal bij "Rate " voor de snelheid waarop hij op dit moment draait?
Ik heb ook de 1.11 EU erop staan: 1.11EU, 2007/11/5
ja, rate is de actuele snelheid en varieert bij iedere refresh van dat status scherm.

Je hebt dezelfde firmware als ik, en de nieuwste ook voor zover ik weet, dus waar het probleem nu zit ontgaat mij langzamerhand.

Toch ergens aan de kant van de PC kant schat ik.

• sssensss
  • Niet online
Pruts0r schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 17:04:
Hier staat dat het moet werken:
http://www.dlink.com/products/?pid=532

Volgens mij kun je het beste WPA2 + AES gebruiken. Als je computer dat niet ondersteint installeer eens de WPA2 patch voor Window XP:
The Wi-Fi Protected Access 2 (WPA2)/Wireless Provisioning Services Information Element (WPS IE) update for Windows XP with Service Pack 2 is available
Nou prutser, zo'n prutser ben je niet. ;)
Ik heb WPA2 gedownload en geïnstalleerd, en ik krijg nu het volgende te zien bij status:
Mode = 11ng, Rate = 144, Signal = 91%

Als ik op het draadloze netwerkpictogrammetje klik bij de taakbalk, krijg ik nu ook voor het eerst 300 Mbps te zien :P

Ik heb wat instellingen verandert in het lijstje met MCS niveaus.
waar zijn die niveaus trouwens voor, want het is volgens mij hoe hoger hoe beter, dus zet je hem toch altijd op de hoogste?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het feit dat je geen IP adres krijgt klopt natuurlijk ook al niet helemaal? Zou kunnen duiden op verkeerde instellingen van de beveiliging (typfout in de key ofzo). Geen idee of dat dan weer invloed kan hebben op het al dan niet kunnen verbinden via N?

En hoezo heb je de DHCP server uit staan? Dat lijkt me niet handig in een router? Of staat er nog een ander apparaat achter, wat die functionaliteit vervult?

Het werkt dus inmiddels? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 26-04-2008 18:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• sssensss
  • Niet online
Orion84 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 17:59:
Het feit dat je geen IP adres krijgt klopt natuurlijk ook al niet helemaal? Zou kunnen duiden op verkeerde instellingen van de beveiliging (typfout in de key ofzo). Geen idee of dat dan weer invloed kan hebben op het al dan niet kunnen verbinden via N?

En hoezo heb je de DHCP server uit staan? Dat lijkt me niet handig in een router? Of staat er nog een ander apparaat achter, wat die functionaliteit vervult?

Het werkt dus inmiddels? :P
Ik heb juist nooit begrepen waarom mensen een dhcp router aan hebben staan.
Ik heb bijv. een dreambox en nas op het netwerk zitten.
Ik ken al die getalletjes uit mijn hoofd, maar met een dhcp-server zou ik er niet meer utkomen. :)

Ik heb de computer nog even een paar keer opnieuw opgestart, maar hij blijft gewoon goed werken.
Het lijkt erop dat het goed werkt. Daar zou ik erg blij mee zijn, want ik heb weinig zin om uren of dagen te lopen klooien met dat stomme ding, terwijl het buiten mooi weer is.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Beetje vreemd dat die WPA2 patch voor XP ook voor 802.11n ondersteuning zorgt :?

Enfin - des te beter, dat weet ik dan ook weeral als ik ooit XP-installaties op een N-netwerk moet aanmelden :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• sssensss
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 18:09:
Beetje vreemd dat die WPA2 patch voor XP ook voor 802.11n ondersteuning zorgt :?

Enfin - des te beter, dat weet ik dan ook weeral als ik ooit XP-installaties op een N-netwerk moet aanmelden :P.
En je zou dan toch ook verwachten dat microsoft deze update standaard installeert, omdat zoveel mensen nu 11n hebben of binnenkort krijgen.

• sssensss
  • Niet online
Hij valt wel vaak weg trouwens.
En als ik een file van de computer download, lijkt het niet erg snel te gaan.
Beetje zoals het was eigenlijk, met mijn oude 11g verbinding.

Ik download net trouwens een testfile van versatel, dat ging wel snel.
100 MB in 30 sec.
gemiddeld zat hij op de 3,95 MB/sec.

Dat lijkt dus wel snor te zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door sssensss op 26-04-2008 18:46 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

sssensss schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 18:05:
[...]

Ik heb juist nooit begrepen waarom mensen een dhcp router aan hebben staan.
Ik heb bijv. een dreambox en nas op het netwerk zitten.
Ik ken al die getalletjes uit mijn hoofd, maar met een dhcp-server zou ik er niet meer utkomen. :)
[...]
Ik heb hier een DHCP server staan die aan bepaalde machines op basis van MAC adres een vast IP toekent. En andere machines krijgen gewoon een IP uit een bepaalde range. Zodat als er een keer iemand langs komt met een laptop ofzo, die meteen aan de gang kan, in plaats van dat ie eerst handmatig allerlei IP instellingen moet gaan fixen. Als je router zoiets niet ondersteunt kan je ook gewoon zorgen dat je de statisch ingesteld IP's buiten de DHCP pool houdt. Dus NAS 192.168.1.4, dreambox 192.168.1.5 en DHCP van 192.168.1.100 tot 192.168.1.150 bijvoorbeeld.

Alles puur op DHCP is inderdaad niet ideaal in sommige situaties (er zijn ook zat mensen die nooit een machine op IP benaderen, dus dan boeit dat niet). Maar gelukkig zijn er ook mengvormen. Alles statisch is ook verre van ideaal imho :)

Maar mooi dat de boel inmiddels in elk geval werkt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 26-04-2008 19:41 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

sssensss schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 18:20:
[...]

En je zou dan toch ook verwachten dat microsoft deze update standaard installeert, omdat zoveel mensen nu 11n hebben of binnenkort krijgen.
Hij zit niet in SP2, ik heb 'm al op meerdere computers apart moeten installeren om WPA2-ondersteuning te krijgen... Het is bovendien nog een update die een WGA-check vereist ook :*) .
sssensss schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 18:43:
Hij valt wel vaak weg trouwens.
En als ik een file van de computer download, lijkt het niet erg snel te gaan.
Beetje zoals het was eigenlijk, met mijn oude 11g verbinding.

Ik download net trouwens een testfile van versatel, dat ging wel snel.
100 MB in 30 sec.
gemiddeld zat hij op de 3,95 MB/sec.

Dat lijkt dus wel snor te zitten.
Heb je de signaalkwaliteit al gecheckt van je verbinding? Ik veronderstel dat die 3,95 MBps het maximum is wat je internetabonnement haalt?
Als ik intern van m'n laptop (draadloos G) naar m'n server (100 Mbit) dingen overzet dan gaat dat met snelheden rond de 3 MBps (WPA2 + scp), met pieken rond 3,3 of zelfs meer occasioneel. Ik heb dan wel een coverage van 95%+, ik weet niet hoe goed jouw signaal is. 802.11n zou in ieder geval ook een grotere range moeten hebben, hoe snel de beloofde nominale snelheden afnemen met de signaalkwaliteit, daar heb ik geen idee van. Als je kan testen hoe vlot interne transfers op je WLAN gaan, ik ben best benieuwd.

[ Voor 54% gewijzigd door Borromini op 26-04-2008 22:47 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• sssensss
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 22:39:
[...]

Hij zit niet in SP2, ik heb 'm al op meerdere computers apart moeten installeren om WPA2-ondersteuning te krijgen... Het is bovendien nog een update die een WGA-check vereist ook :*) .

[...]

Heb je de signaalkwaliteit al gecheckt van je verbinding? Ik veronderstel dat die 3,95 MBps het maximum is wat je internetabonnement haalt?
Als ik intern van m'n laptop (draadloos G) naar m'n server (100 Mbit) dingen overzet dan gaat dat met snelheden rond de 3 MBps (WPA2 + scp), met pieken rond 3,3 of zelfs meer occasioneel. Ik heb dan wel een coverage van 95%+, ik weet niet hoe goed jouw signaal is. 802.11n zou in ieder geval ook een grotere range moeten hebben, hoe snel de beloofde nominale snelheden afnemen met de signaalkwaliteit, daar heb ik geen idee van. Als je kan testen hoe vlot interne transfers op je WLAN gaan, ik ben best benieuwd.
Ik heb een 35 Mb glasvezellijn, dus die 3,95 MBps is het maximale wat mijn lijntje trekt.
Het is eigenlijk een 100 Mb lijn, maar er wordt ook telefoon, tv, e.d. over verzonden.

Ik heb gisterenavond eigenlijk de hele avond last gehad met de verbinding. Continu viel hij weg, en de verbinding was zeer traag.

Ik heb nu i.p.v. WPA2 + AES gewoon WPA + AES geselecteerd.
Hij draait nu de hele ochtend en gisterenavond in de late uurtjes zonder problemen en ook snel.
Ook wordt de verbinding herkent door Windows en door de router als een N verbinding.

Ik wil best wat test doen om te kijken hoe snel de interne Wlan snelheid is, maar als ik bijv. een bestand download van mijn computer, waar kan ik dan de snelheid zien?

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Met 'N' verbinding met de laptop heb ik een download in het LAN met een Gigabit wired PC van 7 a 8 MB/s.
Ook hier geen IP bij een N-verbinding overigens.

• sssensss
  • Niet online
Edgarz schreef op zondag 27 april 2008 @ 16:19:
Met 'N' verbinding met de laptop heb ik een download in het LAN met een Gigabit wired PC van 7 a 8 MB/s.
Ook hier geen IP bij een N-verbinding overigens.
Oké, dat ip nummer lijkt dus allen zichtbaar te zijn als de dhcp server die uitdeelt.

Hoe check je nu de snelheid als je van een andere computer download?
Heb je daar een speciaal programma voor of kun je dat in windows zien?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

sssensss schreef op zondag 27 april 2008 @ 10:55:
[...]

Ik heb een 35 Mb glasvezellijn, dus die 3,95 MBps is het maximale wat mijn lijntje trekt.
Het is eigenlijk een 100 Mb lijn, maar er wordt ook telefoon, tv, e.d. over verzonden.

Ik heb gisterenavond eigenlijk de hele avond last gehad met de verbinding. Continu viel hij weg, en de verbinding was zeer traag.

Ik heb nu i.p.v. WPA2 + AES gewoon WPA + AES geselecteerd.
Hij draait nu de hele ochtend en gisterenavond in de late uurtjes zonder problemen en ook snel.
Ook wordt de verbinding herkent door Windows en door de router als een N verbinding.

Ik wil best wat test doen om te kijken hoe snel de interne Wlan snelheid is, maar als ik bijv. een bestand download van mijn computer, waar kan ik dan de snelheid zien?
Als al je apparaten op het netwerk WPA2 aankunnen dan raad ik je aan om ook over te stappen op WPA2. Technisch gezien is er alleen WPA (TKIP) en WPA2 (AES-CCMP), en de twee encryptietechnieken zijn niet gelijkaardig in opzet en daardoor ook niet onderling uitwisselbaar. De hybride combinaties zijn niet gestandaardiseerd (het is een stoplap en dat gaat ook niet gebeuren) en durven nog wel es voor problemen zorgen.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

sssensss schreef op maandag 28 april 2008 @ 01:31:
[...]

Oké, dat ip nummer lijkt dus allen zichtbaar te zijn als de dhcp server die uitdeelt.

Hoe check je nu de snelheid als je van een andere computer download?
Heb je daar een speciaal programma voor of kun je dat in windows zien?
De windows download vensters van XP geven vaak al aan hoe snel het 'ongeveer' gaat.
Wil je het echt precies weten dan kun je een programma gebruiken, bv. het gratis Bitmeter (http://www.tucows.com/preview/407722) . Mooie grafiekjes O-)
Pagina: 1