780G, handmatig uitschakelen dedicated graka mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Ik vraag me af of het mogelijk is om met de nieuwe 780G chipset een dedicated grafische kaart te plaatsen, welke ik zelf, softwarematig kan uitschakelen als ik niet game? Google vond voor mij alleen maar artikelen waarin de kaarten die in hybrid crossfire kunnen draaien uitgeschakeld zouden worden, mits je geen monitor aan de dedicated graka hangt.
When you drop a Radeon HD 3450 card into a 780G-based motherboard, you’ll have those four display outputs from which to choose when you attach a monitor. Use the motherboard’s connectors. As the platform sits idle, AMD says it’ll power down the discrete card, offering even greater energy savings. Plugging in a monitor to the discreet card keeps the card running and power flowing.
Ik wil dus niet met een 34XX kaart in hybrid crossfire draaien. Het is de bedoeling dat ik handmatig tussen de twee kan kiezen, ivm hitte en lawaai. Iemand enig idee of dit mogelijk is, gezien een vergelijkbare optie dus wel ergens geimplementeerd moet zijn?

Dus:
Niet gamen, 780G verzorgt 't beeld via D-Sub, dedicated graka (bijvoorbeeld een HD3870) is softwarematig volledig uit te schakelen, zodat hij geen stroom verbruikt en dus ook geen hitte produceert.

Wel Gamen, HD3870 verzorgd het beeld als dedicated graka via DVI, de 780G wordt gedisabled en werkt niet mee in hybrid crossfire en klokt de HD3870 daarom ook niet terug.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik geloof dat het alleen (nog) maar werkt met de HD34x0.

"The ATI Hybrid Graphics technology was announced on January 23, 2008 with Radeon HD 3400 series video cards supporting hybrid graphics functionality."

Weet het niet zeker, maar volgens mijn gaat het niet werken, misschien in de toekomst.

Edit/
Van amd zelf:

"What Does An ATI Hybrid CrossFireX™ System Include?

An ATI Hybrid CrossFireX™ system includes an ATI Radeon™ HD 2400 Series2, ATI Radeon™ HD 3400 Series or ATI Mobility Radeon™ HD 3400 Series graphics processor and a motherboard based on an AMD 780 integrated chipset, all operating in a Windows Vista® environment."

[ Voor 38% gewijzigd door mad_max234 op 25-04-2008 19:44 ]

• plukke
Thnx voor je antwoord, gaat waarschijnlijk niet werken dus omdat het wel een expliciet onderdeel is van hybrid crossfire...

Bummer :|

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Wat jij wilt is PowerXpress volgens mij, maar dat wordt op het moment alleen ondersteund door de mobiele variant. Aan de andere kant: Die is er nog neit en zeker met de introductie van de 790GX chipset gok ik dat deze techniek in de toekomst (met driver update?!) naar de desktop komt.

Maar ok dit moment kan het gewoon niet, en niemand weet of het later wel kan.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

De kaart word ook niet helemaal uitschakelt bij hybride xfire, deze kaarten gaan in een deep power down p-state. Als het goed is hebben de HD 2400 rev2, HD34x0 kaarten meer P-state en kunnen ze in deep sleep gaan als ze niet nodig zijn, maar dit verbruik nog steeds stroom , wel iets minder dan dat hij in 2d modus zou doen, maar volledig uitgaan doet hij niet, je systeem zal meer verbruiken in idle stand met videokaart dan dat je alleen de IGP zou gebruiken.

@GENETX

PowerXpress is weer iets anders, die schakelt de videokaart uit als je op je accu gaat werken en schakelt de IGP in. En als je op netspanning zit dan schakelt hij de igp weer uit en de videokaart gaat weer aan.

PowerXpress heeft 2 modus

AC mode = Videokaart
DC mode = IGP

Misschien dat het nog meer doet maar dit is de belangrijkste functie, en zal alleen bedoeld zijn voor laptops, en dus alleen maar in de M780G te zitten en niet in de 780G/780v, 740G/740v, of 780GX.

[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2008 12:33 ]

• GENETX
Ik Quote:
plukke schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 18:00:
Dus:
Niet gamen, 780G verzorgt 't beeld via D-Sub, dedicated graka (bijvoorbeeld een HD3870) is softwarematig volledig uit te schakelen, zodat hij geen stroom verbruikt en dus ook geen hitte produceert.

Wel Gamen, HD3870 verzorgd het beeld als dedicated graka via DVI, de 780G wordt gedisabled en werkt niet mee in hybrid crossfire en klokt de HD3870 daarom ook niet terug.
Oftewel, exact wat PowerXpress doet, maar dan op de desktop. En eigenlijk ook wel wat ik een hele goed actie vindt: De hele dedicated graka uitschakelen wanneer je hem neit nodig hebt. AMD heeft blijkbaar de kennis in huis en zou een geweldige feature zijn nu wel toch wel eens wat energiebewuster mogen worden (vandeweek nog een gesprek op school over gehad met een Lector en dat is eigenlijk toch wel zorgwekkend!). PowerXpress naar de desktop zou een prima zet zijn en met de energieverslindende supervideokaarten van tegenwoordig zeker geen overbodige luxe.

Dat de PC aan het net hangt wil nog niet zeggen dat de energie niet schaars is!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Netspanning is niet schaars, en zal ook nooit worden in Nederland, dan zou dat een hele grote stap terug zijn in de vooruitgang van de mensen en technologie.

En energie is niet vuil hoor of schadelijk en kan net zoveel gebruik worden als je maar wilt, er zit overal om ons heen energie, wel moeten het op een andere manier gewonnen worden. Zijn al hele wijken in nederland die hun eigen stroom opwekken zonder enige milieu belasting of schaarste en het overige aan ons via het netwerk geven.

Gebruik geruist zoveel energie als je zelf wilt (en wilt betalen), des te eerder word er geïnvesteerd in meer duurzame energie. :)

Of je koopt nu al een zonnecel installatie van 1KW per uur voor 10.000 euro en kan je de komende 15 jaar 1KW per uur verstoken zonder gevolgen. Laat die lamp, TV en pc dan maar lekker aanstaan zonder gevolgen, de toekomst IMO. :+

• GENETX
Dan weet jij er niet veel van. Schaarste in de zin van: Het is neit oneindig.

Wanneer ons aardgas op is (wat op de termijn voor de duurzame oplossingen de vervanger wordt voor aardolie) dan zijn we afhankelijk van Rusland en het Midden-Oosten. Je weet wel wat de relaties met beide regio's zijn.. Daarbij: China groeit als een gek. Per jaar groeit hun behoefte aan energie met 2/3 van de totale behoefte van Engeland!

In China willen ze, zo zij de Lector, 240 kernreactoren bouwen, voor slechts 4% van de energiebehoefte van China.

Verder verwacht ik neit dat we met duurzame oplossingen genoeg energie kunnen opwekken, iig niet in eerste instantie. Dus we zullen wel degelijk meoten oppassen.

Maar we gaan offtopic, maar dan nog, energie besparen is goed, al was het al om de natuur te sparen!

• plukke
't is niet alleen om de natuur te sparen, ook om de warmteproductie (en zo de geluidsproductie) op een laag niveau te houden. Ik kan mijn systeem vrijwel passief koelen nu. Tijdens het gamen maakt het me niet uit dat ie meer lawaai staat te maken, maar als ie idle is moet ie gewoon weer stil zijn...

Ik zou het iig fantastisch vinden als dit te realiseren is...

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

plukke schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 14:55:
't is niet alleen om de natuur te sparen, ook om de warmteproductie (en zo de geluidsproductie) op een laag niveau te houden. Ik kan mijn systeem vrijwel passief koelen nu. Tijdens het gamen maakt het me niet uit dat ie meer lawaai staat te maken, maar als ie idle is moet ie gewoon weer stil zijn...

Ik zou het iig fantastisch vinden als dit te realiseren is...
Idlen de kaartjes van de radeon HD3000 reeks niet aan een zeer laag vermogen, in tegenstelling tot de GF8000 reeks van nvidia?
Pagina: 1