Toon posts:

Oh ik erger me kapot aan de muis acceleratie!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in de topic titel al duidelijk wordt; ik vind de muis acceleratie echt niet prettig werken. Ik heb een macbook met een mighty mouse. Op het touchpad is het inderdaad een vooruitgang die acceleratie, maar met de muis :X

Is er een manier om dit uit te zetten?

EDIT; Opgelost:
Jongens ik heb gevonden wat ik zocht; Steermouse

Hier kan ik de muis acceleratie mooi mee uitzetten, en de acceleratie op het trackpad mee behouden. Ik ben helemaal happy, bedankt voor jullie hulp

(Voor de mensen die niet snapten wat mijn probleem was; als ik s'avonds lekker aan het laptoppen was, met gebruik van de mighty mouse. Moest ik de muis redelijk snel bewegen om te komen waar ik iets wilde aanklikken. Maar zeker s'avonds wil ik juist wat minder snel met de muis 'schuiven' . Echter met de acceleratie aan is dit geen doen, je kunt dan maar iets aanklikken binnen een straal van 3cm. Nu kan ik s'avonds dus gewoon lekker rustig aan doen, en de muis lekker rustig over de muismat 'schuiven' )

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 11:29 ]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

[google=turn off mouse acceleration mac os] is kapoet? :?

[ Voor 202% gewijzigd door Muthas op 25-04-2008 17:34 ]

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 13:05
Google levert dit tooltje op.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

Ik ergerde mij daar ook kapot aan toen ik nog een mac mini had. En ja, het valt niet gewoon af te zetten bij de standaardopties in het OS, wat best jammer is.

Tooltjes, zal allemaal wel, maar vind het toch jammer dat voor zoiets simpel de toevlucht moet genomen worden tot tooltjes.

Je merkt wel dat apple vooral een notebook producent is (and a good one at that!!). Veruit de beste touchpad uit de complete notebook-industrie, en lekker groot ook. Die muis acceleratie is dus het gevolg van het zoeken naar een optimaal touchpad-gebruik.

Ik kwam toen ook net van windows af, en ik had de grootste moeite om icoontjes aan te klikken (het versnellen/vertragen met de hand was best lastig). Ik leek net een motorisch gehandicapte soms 8)7 En telkens 'overshoot'... Na een paar weken ging het wel beter.

Toch weer typisch zo een 'feature' waar apple erg in gelooft (de acceleratie) en met een 'hard hoofd' toch maar probeert door te drukken. Dus je zal muizen volgens hun visie of je muist helemaal niet. Ze zouden er ook voor kunnen opteren om standaard de muis-accelaratie aan te zetten, maar voor de gevorderde user ergens in een 'verweg-tabje' een optie plaatsen om het af te zetten, lijkt me toch een professioneler gebaar naar de users toe.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik heb de muis 'tracking speed' op 1 streepje voor "Fast" staan en vind dit lekker werken. Anders kun je 't meer in 'Windows-stijl' zetten met bijv. USB Overdrive

Verwijderd

Waarom kan je het niet gewoon uitzetten bij je mac variant van mouse properties?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 17:43:
Ik kwam toen ook net van windows af, en ik had de grootste moeite om icoontjes aan te klikken (het versnellen/vertragen met de hand was best lastig). Ik leek net een motorisch gehandicapte soms 8)7 En telkens 'overshoot'... Na een paar weken ging het wel beter.
Wel grappig om te lezen, ik heb er bij de Mac eigenlijk nooit over nagedacht om te moeten 'afremmen', dat is er blijkbaar door de jaren heen zo ingesleten. Ik zit me juist op een Windows computer wel eens te ergeren, bij iemand die de muis erg 'snel' heeft staan zwabber ik rond als een dronken stier :)
Toch weer typisch zo een 'feature' waar apple erg in gelooft (de acceleratie) en met een 'hard hoofd' toch maar probeert door te drukken. Dus je zal muizen volgens hun visie of je muist helemaal niet. Ze zouden er ook voor kunnen opteren om standaard de muis-accelaratie aan te zetten, maar voor de gevorderde user ergens in een 'verweg-tabje' een optie plaatsen om het af te zetten, lijkt me toch een professioneler gebaar naar de users toe.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 18:24:
Waarom kan je het niet gewoon uitzetten bij je mac variant van mouse properties?
Nâhh... helemaal uitzetten is ook wat. Deze 'feature' is daadwerkelijk een uitkomst voor grafisch werk, waarbij je meestal met een groot scherm werkt maar toch pixel-precies moet kunnen tekenen. Het is echt fijn dat je niet hoeft te kiezen tussen snelheid of precisie. Het is voor switchers dan wel des te jammerlijker dat Apple geen simpel schuifje biedt waarmee je de acceleratie kunt instellen (ik meen me te herinneren dat dat ergens in System 7.5.3 of 8 erin zat toen Apple de muisacceleratie invoerde). Zo'n schuifje zouden de Windows gebruikers halverwege kunnen zetten om langzaam te kunnen wennen. Want bijvoorbeeld met Photoshop werkt het echt wel een stukkie beter hoor :)

MacOSX kennende zal wel ergens een .plist bestandje staan waar een getalletje voor de accelaratie instaat, en die tooltjes die je kunt downloaden zijn dan niet anders dan een front end om dat in te stellen.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Muis acceleratie is ook de reden dat ik als niet-Mac-gebruiker altijd m'n target mis en daarna een paar cm terug moet bewegen... Heel vervelend, maar helaas kan ik niet gewoon (onder KDE) de snelheid instellen, helaas alleen maar de versnelling.
Wie dat ooit verzonnen heeft... Het is totaal niet intuitief, als ik sneller wil bewegen, beweeg ik de muis toch wel sneller?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 18:47:
Wie dat ooit verzonnen heeft... Het is totaal niet intuitief, als ik sneller wil bewegen, beweeg ik de muis toch wel sneller?
Bij mijn weten werkt het ook exact zo, alleen wordt de snelheid flink overdreven als je zelf je beweging hard aanzet. Dit omdat je dan ook bij een giga groot scherm met een korte snelle haal aan de andere kant bent (zonder je muis op te hoeven tillen) en vervolgens op die plek toch meteen een pixelprecieze actie kunt doen (als je het enigszins gewend bent tenminste).

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 17:43:
Je merkt wel dat apple vooral een notebook producent is (and a good one at that!!). Veruit de beste touchpad uit de complete notebook-industrie, en lekker groot ook. Die muis acceleratie is dus het gevolg van het zoeken naar een optimaal touchpad-gebruik.
Bullcrap, mouse settings staan los van trackpad. Enige wat ik je kan zeggen is geef jezelf de tijd om even te wennen. Dat ik van Windows overging naar Macintosh moest ik ook even een weekje wennen, daarna heb je niets meer in de gaten en nergens last van. Moet trouwens wel zeggen dat de Macintosh acceleratie lekkerder en preciezer werkt met grafische shizzle dan de Windows acceleratie, die is veek te snel en remt niet af als je langzamer beweegt.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 12:23
Ik werk al jaren met Windows en de laatste 5 jaar ook met Apple. En ik heb echt werkelijk geen idee waar jullie het over hebben als er staat dat je moet wennen aan de muis :S. Ik ervaar echt niks anders. Links = links, rechts = rechts enz.
Als je je muis sneller beweegt dat gaat ie sneller over het scherm, goh.
Terwijl ik dit nu zo eens zit te tikken zit ik natuurlijk ook wat met de muis te klieren :)
Bedoelen jullie soms dat als je snel beweegt dat je maar een kort stukje nodig hebt om bij voorbeeld aan de andere kant van het scherm te komen en dat als je langzaam schuift je een veel groter stuk nodig hebt? Is me echt nooit opgevallen en heb echt nooit moeten wennen aan het schuiven met een muis in OSX.

Verwijderd

goed, aangezien ze hier niet kunnen lezen:

optimaliseren voor grafisch werk (wat je zelf zegt) => optimaliseren voor fijne handmotoriek => ERGO... levert goede resultaten voor trackpad-gebruik.

Als ik beweer dat de apple trackpads een stuk aangenamer werken dan de acer ed. counterparts dan is dat een persoonlijke voorkeur/mening, dus doe er mee wat je wil (grootte en travel response) (heb zelf geen apple trouwens)

Daarnaast had ik hetzelfde probleem als de TS, waardoor ik steeds naast de icoontjes terecht kwam. Het 'effect' waar hij over spreekt bestaat dus wel, en is enkel kwestie van gewenning. Dus wennen of tooltje gebruiken, case closed, next...

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 01:45 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Alvi, doe zelf eens normaal. Het hoeft niet per definitie zo te zijn dat men een optimalisatie heeft doorgevoerd voor de trackpad. Als je nou domweg eens leest wat mensen hier tikken dan had je moeten vermoeden dat het eerder komt doordat men de muis beweging heeft geoptimaliseerd voor iets als een groot scherm en/of voor grafisch werk. Als je je bedenkt dat Apple nogal veelvuldig gebruikt wordt in de grafische sector dan is het al helemaal niet zo raar meer dat ze de muisacceleratie juist voor die doelgroep optimaliseren. Met een beetje dom nadenkwerk kom je zelf ook wel tot de conclusie dat iets specifiek afstemmen op trackpads (waarbij het merendeel van je producten er geen heeft!) toch wel aardig grote onzin is. Het riekt naar complottheoriën als je het mij vraagt, nogal overdreven.

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 22:39:
God, was ik effe vergeten hoe pedant apple gebruikers wel kunnen zijn... :X Dan gaf ik nog niet eens kritiek op apple...
Wat is nou weer 'pedant'?

Een beetje zoeken kan geen kwaad: http://www.vandale.nl/van...denboek/?zoekwoord=pedant ;).

[ Voor 18% gewijzigd door Hoedje op 26-04-2008 11:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jongens ik heb gevonden wat ik zocht; Steermouse

Hier kan ik de muis acceleratie mooi mee uitzetten, en de acceleratie op het trackpad mee behouden. Ik ben helemaal happy, bedankt voor jullie hulp :)

(Voor de mensen die niet snapten wat mijn probleem was; als ik s'avonds lekker aan het laptoppen was, met gebruik van de mighty mouse. Moest ik de muis redelijk snel bewegen om te komen waar ik iets wilde aanklikken. Maar zeker s'avonds wil ik juist wat minder snel met de muis 'schuiven' . Echter met de acceleratie aan is dit geen doen, je kunt dan maar iets aanklikken binnen een straal van 3cm. Nu kan ik s'avonds dus gewoon lekker rustig aan doen, en de muis lekker rustig over de muismat 'schuiven' :))

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
Pak een woordenboek?
[list=1]pe·dant (bijvoeglijk naamwoord; pedanter, meest pedant)
• eigenwijs en verwaand

The devil is in the details.

• Dancing_Animal
Ja dag, tik dan normaal Nederlands. Hoeft niet iedereen hier te Googlen / Vandale te gebruiken om te begrijpen wat pedant is.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

offtopic:
Pedant is normaal Nederlands Niet iedereen heeft dezelfde woordenschat en zeker vandaag de dag niet door het wat simpeler taalgebruik. Je kunt ook iemand bedanken voor het uitbreiden van je woordenschat ipv zo te zeiken zoals je nu doet.

• Dancing_Animal
offtopic:
Hallo, je zei zelf dat alvi normaal moet doen en nou zou ik 'm moeten bedanken omdat ik 'een woordje van hem geleerd heb'? Mijn woordenschat is best uitgebreid, maar dit woord ken ik niet. Wel jammer dat je zegt dat ik zit te zeiken, dat slaat nergens op. Ook apart dat het zinnetje waarin alvi zei dat Apple gebruikers pedant kunnen zijn ineens weg is.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Het gaat een beetje ver om het topic nu op slot te doen. Maar laat het duidelijk zijn dat de discussie over het gebruik van het woord pendant hier niet op z'n plaats is. Reageer dus liever ontopic en maak een topic report aan i.p.v. het topic te vervuilen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-02 16:44
Mag ik nog even toevoegen dat de slechte acceleratie ook komt door de Mighty Mouse..

Ik had tot sinds kort een draadloze Mighty Mouse icm USB Overdrive X, maar nu ik een Logitech v470 is USB Overdrive overbodig, en zelfs zonder de logitech software reageert/accelereert de muis gewoon zoals verwacht. Echt een gigantische verschil ivm de Mighty Mouse.
Pagina: 1