Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Iemand toevallig dit stukje gelezen? draadje

Ik vraag me af hoe het komt dat het ANP durft mensen te vergelijken met 8 jaar werkervaring tov mensen met 0 jaar en dan claimed dat iemand meer verdient. Overigens heb ik zo de grootste twijfels of een loodgieter/technieker daadwerkelijk zoveel verdient aangezien bij ons (ik werk op bij een grote aannemer) externe lees wel het buitenpersoneel waar het ANP het over heeft stukke lager staat ingeschreven gemiddeld tov binnenpersoneel. Het enigste wat hun loon dan zo dermate kan opkrikken is de bouwvak toeslag maar of ze zo hoog komen ...

Iemand die toevallig hier zelf in de techniek zit en dan de buitendienst die wat cijfers heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-07 20:55
Het artikel in Trouw is nogal onduidelijk. In de kop wordt gesproken over "startende loodgieters" maar in het artikel wordt gesproken over een 22-jarige geschoolde loodgieter. Volgens mij ben je als startende loodgieter een stuk jonger dan 22 jaar. Er worden dus appels met peren vergeleken en er wordt wat gechoogeld met definities, hetgeen een leuk artikel en publiciteit oplevert. Jammer dat de journalist in kwestie hier niet iets kritischer naar kijkt.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sorry, maar ik kan geen touw vastknopen aan wat je nu eigenlijk probeert te zeggen in je tweede alinea...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:08

rob_erwt

What does this button do?

argro schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:39:
Volgens mij ben je als startende loodgieter een stuk jonger dan 22 jaar.
Niet persé: je bent 16 of 17 als je van het vmbo af komt. Daarna doe je 4 jaar mbo en dan zit ja al op de 20 / 21 jaar. Dat is nog steeds geen 22, maar het komt aardig in de buurt toch? :)

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-07 20:20
goede technische mensen zijn slecht te vinden, en hoewel er in dit nieuwsbericht een beetje gerommeld is met cijfers is dit toch de kant waar we opgaan. mensen staan je raar aan te kijken als je van het vwo afkomt en 'maar' de pabo gaat doen omdat je het nou eenmaal leuk vind om voor de klas te staan. hele rare ontwikkeling

daarnaast verwijt je (volgens mij) de journalist ervan appels met peren te vergelijken, maar zelf overdrijf je ook heel erg met de 8 jaar ervaring.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
rob_erwt schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:45:
[...]

Niet persé: je bent 16 of 17 als je van het vmbo af komt. Daarna doe je 4 jaar mbo en dan zit ja al op de 20 / 21 jaar. Dat is nog steeds geen 22, maar het komt aardig in de buurt toch? :)
Het komt misschien aardig in de buurt maar juist startsalarissen stijgen in de eerste jaren relatief snel. Wanneer je op je 20ste starter bent dan zou ik bij een 22 jarige niet van een startsalaris willen spreken. Vergelijk dan het salaris van een loodgieter van 22 jaar met een acedemicus met 2 jaar werkervaring, dat zou een heel ander beeld geven. Ik vermoed echter dat dat beeld niet interessant genoeg is om een artikel over te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt

rob_erwt

argro schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:58:
[...]
Het komt misschien aardig in de buurt maar juist startsalarissen stijgen in de eerste jaren relatief snel. Wanneer je op je 20ste starter bent dan zou ik bij een 22 jarige niet van een startsalaris willen spreken. Vergelijk dan het salaris van een loodgieter van 22 jaar met een acedemicus met 2 jaar werkervaring, dat zou een heel ander beeld geven. Ik vermoed echter dat dat beeld niet interessant genoeg is om een artikel over te schrijven.
Daar heb je een punt. Maar dat er tekorten zijn aan technisch personeel valt moeilijk te ontkennen. En dat daardoor hun startsalarissen harder stijgen dan van een pas afgestuurdeerde socioloog (om een willekeurige academische opleiding te noemen) lijkt mij dan ook niet zo vreemd.

Beetje hetzelfde gebeurt op dit moment weer in de ICT. We staan nog net niet te solliciteren in de autoshowroom, maar veel scheelt het al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Kijk maar even in het andere topic, van ''Wat verdient een gemiddelde ICTér'' Daar staat echt superveel over dit onderwerp. Of in ''Starsalarrisen WO/HBO''

Daarnaast, denk ik dat de gemiddelde loodgietert nog wel meer verdiend. Het zijn vaak handige jongens die savonds in de nabije buurt nog even het een en ander opknappen dan wel slopen of verbouwen. Uiteraard is het buiten de 40 urige werkweek om en als ict'er kun je ook bijklussen, maar denk dat het wat minder is dan in de bouwwereld. Vind het wel apart, en voor de bouwmannen onder ons is het een goede ontwikkeling om eens rond te kijken of ze niet een carriere switch kunnen maken tegen hoger salaris.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
argro schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:58:
[...]
Hetzelfde wat ik vermoed, overigens een loodgieter loopt een aantal jaar een duale studie normaal, maw 1 a 2 dagen studie en de rest van de tijd werken ze waardoor ze de nodige jaren werk-ervaring opbouwen. Dus bij 22 jaar hebben ze snel 4 a 6 jaar werk-ervaring (ipv 8 wat ik in gedachte had). Als je al 6 keer aan tafel hebt gezeten over je loon zit je snel hoger, maar ik betwijfel ten sterkste of het daadwerkelijk zo is dat een loodgieter na 6 jaar werken van 1500 naar 2200 euro gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
rob_erwt schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:05:
[...]

Daar heb je een punt. Maar dat er tekorten zijn aan technisch personeel valt moeilijk te ontkennen.
Dat ontken ik ook zeker niet. Ik ben het alleen niet eens met de strekking van het artikel in Trouw. Maarja, zonder het verdraaien van feiten blijft er zo weinig nieuws over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Gaat het om dit stukje?
Volgens het detacheringsbedrijf, één van de grootste van het land, verdient een geschoolde loodgieter van 22 jaar bijvoorbeeld 2400 euro bruto per maand. Dat is iets meer dan de 2350 euro die een academicus volgens recente cijfers gemiddeld zou krijgen.
Dan kan dat wel kloppen namelijk. Je kunt bijv. naar de CAO kijken of op Monsterboard nagaan.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt

rob_erwt

argro schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:18:
[...]
Dat ontken ik ook zeker niet. Ik ben het alleen niet eens met de strekking van het artikel in Trouw. Maarja, zonder het verdraaien van feiten blijft er zo weinig nieuws over....
Het berichtje van Trouw is verder een flut bericht zonder bijzonder veel info. Dat ben ik zeker met je eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:32
In het artikel in de volkskrant werd gesproken van een vakvolwassen werknemer zoals bv loodgieter of timmerman. Deze heeft dus al behoorlijk wat werkervaring als 'leerling', zoals bijvoorbeeld in een leer-werk combinatie.

Op zich is het altijd de vraag welk referentiepunt je neemt (dag van de eerste baan, laatste dag van de studie, etc.). Daarom zou het beter geweest zijn de inkomensontwikkelingen tegen de leeftijd te plotten voor een aantal scenarios waaronder dat van een middelbaar opgeleide loodgieter en een academisch geschoolde software engineer bv. Dan zal ook duidelijk worden dat de groeicurves na verloop van tijd anders gaan lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik kan er de vinger niet op leggen, maar de sfeer van deze draad is een beetje dat het een 'schande' is dat een loodgieter of timmerman meer zou verdienen dan iemand die net is afgestudeerd. Dat is toch niet erg? Wees liever blij voor de man of vrouw die dit eerzame beroep uitoefent. In hoeverre de cijfers kloppen kun je over twisten, maar vakkennis en vraag en aanbod bepalen in dit geval het salaris. Kennelijk beloont de markt deze groep goed.

Edit: is het zo dat men zich aangevallen voelt in zijn of haar beroepskeuze of misschien zelfs minderwaardig voelt als iemand die een 'minder' baantje doet ongeveer evenveel verdient in de eerste jaren van zijn of haar werkzame leven?

[ Voor 20% gewijzigd door Roenie op 26-04-2008 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

n4m3l355 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:34:
Ik vraag me af hoe het komt dat het ANP durft mensen te vergelijken met 8 jaar werkervaring tov mensen met 0 jaar en dan claimed dat iemand meer verdient.
Ik vraag me af hoe het komt dat jij zoveel moeite hebt met het in de krant verschijnen van een eenvoudig feit. Bang voor je salaris?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4743

Confusion schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 08:52:
[...]

Ik vraag me af hoe het komt dat jij zoveel moeite hebt met het in de krant verschijnen van een eenvoudig feit. Bang voor je salaris?
Ik stoor mij altijd aan dit soort dingen in kranten. Heeft niets te maken met salaris.

Wat er in feite staat is zoiets van: Iemand die al een aantal jaar werkt en goed is in zijn/ haar vakgebied, dat ook erg gewild is op de markt, verdient meer dan een starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 4743 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 09:59:Ik stoor mij altijd aan dit soort dingen in kranten. Heeft niets te maken met salaris.

Wat er in feite staat is zoiets van: Iemand die al een aantal jaar werkt en goed is in zijn/ haar vakgebied, dat ook erg gewild is op de markt, verdient meer dan een starter.
Nou ja, eigenlijk staat er dat iemand die al een aantal jaar werkt met zijn of haar handen meer verdient dan dan een starter met een 'hogere' opleiding. Voor iemand met een goede opleiding kan dat lastig te begrijpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roenie schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 10:06:
[...]
Nou ja, eigenlijk staat er dat iemand die al een aantal jaar werkt met zijn of haar handen meer verdient dan dan een starter met een 'hogere' opleiding. Voor iemand met een goede opleiding kan dat lastig te begrijpen zijn.
Niet specifiek 'met zijn of haar handen'. Het gaat wel degelijk om een bepaalde groep hier.

Ik ken namelijk genoeg mensen die behoorlijk intensief werk hebben in de bouw of een fabriek en die echt alleen maar kunnen dromen van dit salaris bij de start.

Hoewel een vriend van mij in de buurt komt, dankzij een toeslag voor ploegendienst.

Ik ga er eigenlijk van uit dat je studeert om werk te doen dat je leuker vind. En waar je dus meer voldoening uit haalt. Het salaris zie ik zelf als bijzaak. Toegegeven, een heel belangrijke bijzaak, maar niet de hoofdmoot.

Als ik geen salaris zou krijgen, zou ik niet werken, begrijp me niet verkeerd, maar ik ga niet voor het geld naar mn werk.. Ok, dit klinkt wat vaag, maar ik hoop dat men mij begrijpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 4743 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 10:13:Niet specifiek 'met zijn of haar handen'. Het gaat wel degelijk om een bepaalde groep hier.

Ik ken namelijk genoeg mensen die behoorlijk intensief werk hebben in de bouw of een fabriek en die echt alleen maar kunnen dromen van dit salaris bij de start.

Hoewel een vriend van mij in de buurt komt, dankzij een toeslag voor ploegendienst.

Ik ga er eigenlijk van uit dat je studeert om werk te doen dat je leuker vind. En waar je dus meer voldoening uit haalt. Het salaris zie ik zelf als bijzaak. Toegegeven, een heel belangrijke bijzaak, maar niet de hoofdmoot.

Als ik geen salaris zou krijgen, zou ik niet werken, begrijp me niet verkeerd, maar ik ga niet voor het geld naar mn werk.. Ok, dit klinkt wat vaag, maar ik hoop dat men mij begrijpt :)
Nou ja, timmerman of loodgieter schaar ik onder de beroepen waarbij je met de handen werkt. Dat die groep meer verdient op een bepaald moment kan wat ontluisterend werken voor degenen die 'het hoofd belangrijker vinden dan de handen'. Je hebt mensen nodig die een brug tekenen en mensen die hem bouwen zeg ik altijd.

Overigens begrijp ik wat je bedoelt met studeren om leuk werk te krijgen. Voor een loodgieter kan zijn of haar werk echter heel leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roenie schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 10:20:
[...]

Overigens begrijp ik wat je bedoelt met studeren om leuk werk te krijgen. Voor een loodgieter kan zijn of haar werk echter heel leuk zijn.
Uiteraard. Maar ik neem aan, dat als je de capaciteit hebt, je deze ten volle wil gebruiken en dus verder studeert.

Tenzij je natuurlijk al loodgieter wilde worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Anoniem: 4743 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 09:59:
Dat staat er inderdaad. Welk punt je hiermee wilt maken ontgaat me helemaal. Wat is het probleem?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Confusion schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 11:08:
[...]

Dat staat er inderdaad. Welk punt je hiermee wilt maken ontgaat me helemaal. Wat is het probleem?
Dat ik me best voor kan stellen dat mensen zich ergeren aan de suggestieve titel van het artikel. Wat ik ook min of meer aangeef in de alinea voorgaand aan het stukje dat je quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 01:50

DinX

Motormuis

Dit verbaast me eienlijk niet zoveel, want het is al enkele jaren aan de gang. Ik ben nu 26, en toen ik nog op de middelbare school zat leek het voor veel ouders schijnbaar minderwaardig als hun zoon of dochter een vak leerde en niet ging verderstuderen. Toen had je dus erg veel jongeren die mede door de ouders gepushed werden om moeilijkere richtingen te kiezen dan wat de kinderen wilden of kunden. Misschien niet letterlijk, maar over de richtingen als hout, bouw, electronica,... werd toch wat minder gepraat.

Nu 10 jaar later zie je het resultaat ervan. Een hele hoop mensen met een academische opleiding en een groot tekort aan goede stielmannen (gebruiken jullie dat woord in Nederland ? :) ).
Je ziet nu ook wat voor prijzen sommigen vragen (bijvoorbeeld na hun uren) voor van die klusjes. Veel van de technische ensen doen na hun uren nog klusjes. Dan betaal je toch al snel 50-60 euro per uur voor een beetje tegelaar bijvoorbeeld. Laat staan de echte knelpuntberoepen.

Ze was het hier pas nog in het nieuws, de tarieven die loodgieters buiten de normale uren vragen (bijvoorbeeld een kapotte CV in het weekend enzo). Dan spreek je al snel over uurlonen boven de 100 euro + voorrijkosten. Dat is nu eenmaal vraag en aanbod.

Ook in de ICT is het weer goed zichtbaar. Ik heb de jaar-2000-boom net gemist, en ben pas 3-4 jaar geleden op de arbeidsmarkt gekomen. Toen ik begon aan m'n opleiding (2001) zag je bij de jobbeurzen op school de laatste jaars met een dik contract, bedrijfswagen, massa's extra-legale voordelen de deur uit gaan. Ze werden al in dienst genomen voordat ze goed en wel afgestudeerd waren. Echter 4 jaar later toen ik afgestudeerd was was het al heel wat minder. De school vond nog met moeite bedrijven om te komen naar de job-beurs, en veel van m'n klasgenoten hebben et als ik erg lang naar werk lopen zoeken. De lonen en voordelen waren ook weer wat minder. Ik ben m'n eerste jaar begonnen met 350 man, de eerstejaars toen ik afstudeerde waren nog maar met 150.
Nu begint de markt echter weer open te bloeien. Ik krijg geregeld telefoons of ik nog graag op m'n huidige werkplek zit en ofg ik niet weg wil voor betere verloning, voorwaarden,.... Ze zijn dus weer volop op jacht. Voor m'n huidige job waren we met 150 man bij het eerste examen, nu is er pas weer een examen geweest ... nog geen 15 inschrijvingen.

Dit heb je dus in alle sectoren een beetje denk ik, dat golfpatroon. Het ene moment is er een overschot aan "denkers", een ander moment dan weer aan mensen die met hun handen werken. Altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven. Ik zal echter nooit m'n kinderen forceren van een bepaalde richting uit te gaan. Als m'n kinderen later loodgieter wil worden, leuk voor hem/haar als hij/zij dat graag doet. Wil hij/zij dokter worden, zal ik hem daar ook ook steunen.

Jammer genoeg zie ik nog erg veel ouders tegenwoordig die niet die mening hebben. Als ik zie dat kinderen in de club vaak veel moeite hebben op school, en dan in een richting zitten die gewoon erg zwaar is denk ik vaak "laat ze dan iets kiezen wat hun beter ligt".

Ik zie trouwens het probleem niet met het feit dat ze meer verdienen, zelfs al waren er genoeg. Misschien ben ik wat te goed van inborst op dat vlak, maar ik zie niet in waarom een stielman minder zou moeten verdienen dan iemand die 5 jaar een hogere opleiding gevolgd heeft. Als ik de kunde niet heb om een kast te bouwen, sja, dan heb ik pech en moet ik daar een schrijnwerker veel geld voor betalen. Net zozeer als hij veel mag betalen als hij z'n computer moet binnendoen in de winkel als hij daar niks van kent.

[ Voor 7% gewijzigd door DinX op 26-04-2008 12:55 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

Dit heb je dus in alle sectoren een beetje denk ik, dat golfpatroon. Het ene moment is er een overschot aan "denkers", een ander moment dan weer aan mensen die met hun handen werken. Altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven. Ik zal echter nooit m'n kinderen forceren van een bepaalde richting uit te gaan. Als m'n kinderen later loodgieter wil worden, leuk voor hem/haar als hij/zij dat graag doet. Wil hij/zij dokter worden, zal ik hem daar ook ook steunen.
Yep, dat staat ook wel bekend als de varkenscyclus.

Ik vind het zo vreemd dat technische MBO'ers vergeleken worden met álle academici. Een academicus kunstgeschiedenis zal nu eenmaal inderdaad minder verdienen dan een loodgieter, maar iemand met een technische universitaire studie zal een veelvoud verdienen van het salaris van een loodgieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tsja, van de startende academici zijn het de tandartsen die het beste verdienen (lees: de tandartsen hebben zodanig veel invloed op het aantal opleidingsplaatsen, dat ze het tekort in stand kunnen houden). Loodgieters kunnen ook redelijk vragen wat ze willen, simpelweg omdat ze per klant maar korte tijd bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 01:50

DinX

Motormuis

RemcoDelft schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 13:07:
Loodgieters kunnen ook redelijk vragen wat ze willen, simpelweg omdat ze per klant maar korte tijd bezig zijn.
Ook omdat die in veel gevallen naar "noodgevallen" gaan. Als jij 's avonds zonder verwarming zit, of geen warm water meer hebt in het weekend maken zij daar mooi gebruik van. Dan heb je de keuze: ofwel veel geld betalen, ofwel een andere zoeken die gewoon net zoveel rekent of niet te vinden is :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:48
Iemand die zijn beroep kiest in functie van het beoogde salaris komt bedrogen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

RemcoDelft schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 13:07:
Loodgieters kunnen ook redelijk vragen wat ze willen, simpelweg omdat ze per klant maar korte tijd bezig zijn.
Maar wat is veel? De gemiddelde loodgieter kost je € 35,-/40,- excl. BTW per uur, excl. evt. voorrijdkosten.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Guardian Angel schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 14:14:
[...]

Maar wat is veel? De gemiddelde loodgieter kost je € 35,-/40,- excl. BTW per uur, excl. evt. voorrijdkosten.
En wat krijgt hij zelf? Een euro of 10 a 15 per uur houd ie zelf over de rest gaat naar de baas/overheid/premies. Wat hij daarintegen na de tijd doet daar houd ie natuurlijk wel stevig aan over. Overigens dat ze kunnen vragen dat ze willen heeft natuurlijk te maken zeker voor een loodgieter dat ze gewild zijn wanneer er problemen zijn, maar ook door een gebrek aan. Dit valt eigenlijk over de gehele lijn, het is moeilijk om aan goede vaklieden te komen met als gevolg dat ze 'duur' zijn. En na de tijd kunnen ze net zo goed gekke prijzen vragen aangezien je ze anders niet krijgt. Beetje tegelaar ben je toch snel 30 euro per uur voor kwijt zwart. Ik denk dat er niet veel freelancers zijn die zeker als beginner zijnde een gelijk loon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Wat verdiend een beetje loodgieter dan tegenwoordig met 5 jaar ervaring? Euro-tje of 2000 per maand bruto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227610

Roenie schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 07:20:
Ik kan er de vinger niet op leggen, maar de sfeer van deze draad is een beetje dat het een 'schande' is dat een loodgieter of timmerman meer zou verdienen dan iemand die net is afgestudeerd. Dat is toch niet erg?
Mijn vader was fabrieksarbeider. Twintig jaar geleden keek hij een beetje op naar mensen die "op kantoor zaten". Tegenwoordig is de situatie toch wat anders. Een hoogopgeleide ICT'er met een kantoorbaan, is de fabrieksarbeider van nu geworden. In deze tijd zijn er zoveel HBO'ers, dat het niet speciaal meer is. Je moet echt flink carierre maken wil je een prima salaris hebben. Bovendien kunnen timmermannen en zo beter bijklussen. Als ik als ICT'er iemand helpt met zijn computer, dan mag dat niks kosten. Een timmerman die een dak maakt voor een tuinhuisje, vraagt gewoon 400 euro voor een (zater)dag werk. Tegenwoordig kun je beter niet de ICT ingaan als je veel wilt verdienen, je gaat de ICT in omdat je van dat vak houdt. Alle gejammer over het tekort aan ICT'ers ten spijt, salaris blijft tegenvallen, dus zo hoog is de nood blijkbaar niet. Ik wil heel graag weg uit de ICT, niet alleen vanwege het tegenvallende salaris, maar ook vanwege werk/privé balans - (te) veel studeren, alleen om bij te blijven, zeer ouderwetse arbeidsverhoudingen in de ICT enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Omgekeerd als ICTer is doorwerken tot je 65ste geen probleem, ik zie een loodgieter nog niet op zijn rug liggen in de kruipruimte wanneer hij 65 is. Laat hem dan ook nu wat extra verdienen imo dat zal hij op termijn zeker nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Misschien is Salaris ook niet echt alles om je hoofd over te buigen, kijk even naar wat een ict'ert moet doen en een bouwvakkert. De ict'ert komt schoon thuis en de bouwvakkert onder het stof/verf/puin/etc. De ict'ert zit over het algemeen in een schonere branche, denk dat een olieplatformmedewerker die tanks van binnen moet schoonmaken ook wel meer verdient dan een academicus.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 10:08
Tja, bij ons op bedrijf is het zelfs zo, dat de voormannen, die dus meewerken in de fabriek, vaak lonen hebben, die gelijk liggen met de lonen van de lagere leidingsgevenden op kantoor.

Waarom?

Omdat het wel iets meer is dan met je handen werken en je veel praktische kennis en oplossingen moet weten, daar betaalt een bedrijf echt wel voor, omdat ze het niet kunnen veroorloven om deze specifieke vakkennis kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227610 schreef op maandag 28 april 2008 @ 11:50:
[...]

Mijn vader was fabrieksarbeider. Twintig jaar geleden keek hij een beetje op naar mensen die "op kantoor zaten". Tegenwoordig is de situatie toch wat anders. Een hoogopgeleide ICT'er met een kantoorbaan, is de fabrieksarbeider van nu geworden. In deze tijd zijn er zoveel HBO'ers, dat het niet speciaal meer is. Je moet echt flink carierre maken wil je een prima salaris hebben. Bovendien kunnen timmermannen en zo beter bijklussen. Als ik als ICT'er iemand helpt met zijn computer, dan mag dat niks kosten. Een timmerman die een dak maakt voor een tuinhuisje, vraagt gewoon 400 euro voor een (zater)dag werk. Tegenwoordig kun je beter niet de ICT ingaan als je veel wilt verdienen, je gaat de ICT in omdat je van dat vak houdt. Alle gejammer over het tekort aan ICT'ers ten spijt, salaris blijft tegenvallen, dus zo hoog is de nood blijkbaar niet. Ik wil heel graag weg uit de ICT, niet alleen vanwege het tegenvallende salaris, maar ook vanwege werk/privé balans - (te) veel studeren, alleen om bij te blijven, zeer ouderwetse arbeidsverhoudingen in de ICT enz...
Mijn ervaring is dat je als HBO 'kantoorpikkie' toch al gauw een stuk meer krijgt dan welke 'arbeider' dan ook.

In de ICT hangt het er gewoon net van af wat je doet. Zit je in de grote poel waar alle starters in zitten, ja dan is je salaris minder. Zit je in een niche dan is het een stuk beter.

Als HBO ICT'er zit je, met een 2-3 jaar werkervaring echt wel aan de 2400 euro. Plus eventuele leasebak. Meestal nog een, relaxed, niet te zwaar, leuk baantje op een kantoor ook. Met vele ontwikkelmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:58
Ik zie wel als ik kijk naar bijvoorbeeld andere mbo'ers die in de bouw / loodgieterij / dat soort dingen een stuk meer verdienen als starter dan mensen die in de ict beginnen. Maar aan de andere kant denk ik wel dat je als ict'er een stuk sneller en makkelijker kan groeien in functie en salaris. Dit omdat in de ict de opleidingsmogelijkheden over het algemeen gewoon erg goed zijn, en er zijn een hoop certificeringen etc te behalen om naar betere functies te groeien.

Ik weet niet zeker hoe dit bij vakken als loodgieter / bouwvakker etc zit, maar wat ik bij mensen zie die ik ken beginnen die gewoon bij een lokaal bouwbedrijf en blijven daar eigenlijk gewoon altijd op dezelfde functie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 07:38
Hier dacht ik laatst ook aan ja, ben starter over 2 maanden. Mensen die handig zijn met hun handen kunnen thuis ook een hoop zelf verbouwen. Hier verdienen ze dus ook aan.
Terwijl wij, de hoger opgeleide, dat niet kunnen. We willen meer naar perfectie streven dus thuis moet alles ook goed gebeuren.

Het zal niet veel schelen denk ik na 40 jaar werken. Een luie HBOer en een fanatieke MBOer. Het verschil tussen een fanatieke HBOer en een MBOer is natuurlijk wel aanzienlijk omdat MBOers volgens mijn mening minder doorgroeimogelijkheden hebben.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 10:05

FunkyTrip

Funky vidi vici!

kraaitje schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:29:
Wat verdiend een beetje loodgieter dan tegenwoordig met 5 jaar ervaring? Euro-tje of 2000 per maand bruto?
Die 23 jarige jongen die mijn WC kwam maken in opdracht van de woningstichting pakte bijna 2500 in de maand. Was hard aan het sparen om een eigen huisje te kopen en bedrijf te beginnen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
FunkyTrip schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 12:04:
[...]

Die 23 jarige jongen die mijn WC kwam maken in opdracht van de woningstichting pakte bijna 2500 in de maand. Was hard aan het sparen om een eigen huisje te kopen en bedrijf te beginnen.
En omgekeerd ken ik dr ook zat die 1800 euro in de maand vangen. Hoeveel ze verdienen is een sterk verhaal wat volgens mij wel te vergelijken valt met wat we zien bij "wat verdient een ict'r". Ik had na aanleiding van het nieuws eens gegoogled op vacatures en die varieren van tussen de 1600 tot 2200 euro per maand. Zodoende vond ik het ook ietwat frapant dat men stelt dat een loodgieter veel verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:42

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

n4m3l355 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 12:26:
[...]

En omgekeerd ken ik dr ook zat die 1800 euro in de maand vangen. Hoeveel ze verdienen is een sterk verhaal wat volgens mij wel te vergelijken valt met wat we zien bij "wat verdient een ict'r".
Dat topic is trouwens wel leuk, maar deels ook een psychologisch draadje. Als je goed verdient dan ben je daar eerder trots op en post je dat ook eerder. Dus je ziet soms hoge bedragen voorbijkomen in dat topic en veel "gemiddelde" bedragen en lage bedragen. Volgens mij zijn er genoeg Tweakers/ICT-ers die onder het gemiddelde zitten, maar die zullen dat volgens mij niet zo gauw posten in dat topic. Deels heb ik het idee dat je gauw een verkeerd beeld kunt krijgen in dat topic en dat iedereen meer dan gemiddeld "hoort" te verdienen.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:06

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zoiets was trouwens extra opvallend in het "hoe lang is je penis" topic in de HK. In de startpost stond de gemiddelde lengte. Toevalligerwijs postte vrijwel niemand een lengte onder het gemiddelde. Conclusie: Gotters hebben een grote penis 8)7 (yeah right :P). Nou ligt de "manhood" een stuk gevoeliger dan het salaris, maar het was een mooi voorbeeld van hoe vertekend het beeld kan zijn.

Maar goed, iig fijn om te horen dat ik meer verdien dan een loodgieter :Y)

[ Voor 28% gewijzigd door .oisyn op 29-04-2008 16:25 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

Exirion

Gadgetfetisjist

.oisyn schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 16:23:
Zoiets was trouwens extra opvallend in het "hoe lang is je penis" topic in de HK. In de startpost stond de gemiddelde lengte. Toevalligerwijs postte vrijwel niemand een lengte onder het gemiddelde. Conclusie: Gotters hebben een grote penis 8)7 (yeah right :P)
Ik denk inderdaad dat je dit soort topics niet te serieus moet nemen. Als ik soms zie wat sommige mensen met een bepaalde opleiding en baan beweren te verdienen dan denk ik ook: gelul. Ik ken ook wel mensen die nog geen 40 zijn en dik een ton in euro's verdienen, maar als je de topics moet geloven zit iedereen dik boven het gemiddelde voor een bepaald opleidingsniveau en bestaat de minderheid die op het gemiddelde zit uit stumpers :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218044

Een academicus kunstgeschiedenis zal nu eenmaal inderdaad minder verdienen dan een loodgieter, maar iemand met een technische universitaire studie zal een veelvoud verdienen van het salaris van een loodgieter.
Inderdaad. Een pas afgestudeerde student kunstgeschiedenis, verdient €1500,- per maand bruto, dat is ook zo'n beetje het gemiddelde startsalaris van een mbo'er.
Pagina: 1