Ik heb mijn Ubuntu Gutsy workstation gisteren geupgrade naar Hardy (8.04). Sindsdien heb ik het probleem dat emacs in 95% van de gevallen hangt als ik een bestand op een cifs/samba mount bewerk. Openen van het bestand gaat goed, er door bladeren ook, uit version control halen ook, maar zodra ik een bewerking doe (nieuwe regel, backspace, nieuwe letter, etc.) hang emacs en kan ik 'm alleen nog maar afschieten. Tegelijkertijd zie ik het netwerkverkeer omhoog schieten. iptraf vertelde mij dat het meeste verkeer naar de server op poort 445 ging. Dat is de poort voor
Het probleem doet zich voor bij alle bestanden die ik geprobeerd heb, van simpele tekst en C-code tot LaTeX bestanden die met SVN beheerd worden.
Ik start emacs op vanuit een terminal window, dus niet uit het menu.
De share wordt gemount met het volgende script:
Dit heb ik al geprobeerd:
- Emacs opstarten met de -q switch om de .emacs file niet te laden
- Emacs opstarten met de -nw switch om binnen de console te blijven.
- Bestanden met gvim en gedit geopend. Geen probleem, alles werkt.
- Bestand van de CIFS mount kopiëren naar de lokale schijf en dan bewerken: geen probleem.
- De share opnieuw mounten.
Wellicht ten overvloede:
- Voor de upgrade naar 8.04 werkte dit zonder problemen.
- De server is niet veranderd. Het is (dacht ik) een Red Hat Enterprise machine.
- Soms gaat het dus wel goed. Als ik dan hetzelfde bestand een paar tellen later open is het weer hommeles.
code:
volgens /etc/services.1
| microsoft-ds 445/tcp # Microsoft Naked CIFS |
Het probleem doet zich voor bij alle bestanden die ik geprobeerd heb, van simpele tekst en C-code tot LaTeX bestanden die met SVN beheerd worden.
Ik start emacs op vanuit een terminal window, dus niet uit het menu.
De share wordt gemount met het volgende script:
code:
1
2
3
4
5
| #!/bin/bash /usr/bin/sudo mount -t cifs -o credentials=/home/ph0t0nix/.smb/cred,\ workgroup=fysica,uid=ph0t0nix,gid=users,\ file_mode=0640,dir_mode=0750 \ //homedirs.phys.uu.nl/ph0t0nix /home/ph0t0nix/HomeVenus |
Dit heb ik al geprobeerd:
- Emacs opstarten met de -q switch om de .emacs file niet te laden
- Emacs opstarten met de -nw switch om binnen de console te blijven.
- Bestanden met gvim en gedit geopend. Geen probleem, alles werkt.
- Bestand van de CIFS mount kopiëren naar de lokale schijf en dan bewerken: geen probleem.
- De share opnieuw mounten.
Wellicht ten overvloede:
- Voor de upgrade naar 8.04 werkte dit zonder problemen.
- De server is niet veranderd. Het is (dacht ik) een Red Hat Enterprise machine.
- Soms gaat het dus wel goed. Als ik dan hetzelfde bestand een paar tellen later open is het weer hommeles.