gebruikersnamen veranderen via script

Pagina: 1
Acties:

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
situatie:
School:
125 personeelsleden
1200 leerlingen
Windows 2003 server R2 met sp2 (domein: ABC)
exchange 2007 (wordt gehost bij fusischool: domein XYZ)

Ik zit met het volgende:

op dit moment wordt er door personeelsleden ingelogd met hun rooster afkorting:
bv 2bmws afgekort 2bs: ik log dan in met 2bs
Nu wil ons hoofd ict dat we inloggen met het eerste deel van het emailadres. email is 2bmws@xyz.nl
de login wordt dus 2bmws (of UPN 2bmws@abc.nl)
dus moet ik van alle personeelsleden de loginnaam wijzigen.

nou had ik gedacht om dat te doen via een script,
dus een csv maken en inlezen met CSVDE, maar daar kan ik niet zeggen "change 2bs to 2bmws"
dan gekeken naar DSADD - hier kan ik wel vinden hoe ik bepaalde gegevens van een gebruiker wijzig (naam en adres enz.) maar niet hoe ik de loginnaam wijzig.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat alle rechten behouden blijven dus iedereen verwijderen en opnieuw aanmaken is geen optie.

tevens moet ik de namen van de homedirectory's veranderen die staan ook op afkorting en moeten dus ook weer het zelfde worden als de loginnaam.

kan iemand mij een duwtje in de goeie richting geven.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

VB/ADSI scripting gebruiken :)
Met logging en degelijke foutafhandeling uiteraard.

Change logon name:
http://www.microsoft.com/.../qanda/mar08/hey0325.mspx

Al zou je ook kunnen volstaan met de juiste UPN configgen voor je users als stap 1.

Homedir:
http://www.microsoft.com/.../qanda/dec05/hey1202.mspx
http://www.microsoft.com/.../qanda/feb06/hey0206.mspx

Maar wat wel even belangrijk is:
Kun je vanuit ABC wel controleren wat er bij XYZ voor email adressen gebruikt worden, of staan deze in je eigen AD?

[ Voor 91% gewijzigd door alt-92 op 25-04-2008 13:33 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• 2bmws
De email-adressen staan niet in m'n eigen ad, maar ik heb wel een lijst van de mail-adressen in excel en aan de hand van die excel lijst zijn de adressen in XYZ ingevoerd.

bedankt voor de links, ik ga daar ff mee stoeien...

• 2bmws
ok, ik zou verder moeten kunnen met het script waar ALT-92 me op attendeerde:

http://www.microsoft.com/.../qanda/mar08/hey0325.mspx

alleen hierin staat dat bij alle gebruikers de Givenname en de Lastname ingevuld moeten staan, en guess what, dat heb ik dus niet.

Nu wil ik via dsmod user, de voornaam, achternaam en weergavenaam aanpassen (deze staat voor sommige gebruikers op voornaam + achternaam en voor anderen op achternaam + voornaam.)
maar ik loop vast:

ik heb even een testgebruiker aangemaakt dstest en die staat in de OU school en daaronder in de OU personeel
Nu wil ik dus de volgende scriptregel hier op loslaten:
code:
1
dsmod user "CN=dstest,OU=school,OU=personeel,dc=domein,dc=local" -fn Henkie -ln moose -display "Moose\, Henkie" -desc "testaccount dsmod"

maar ik krijg dan deze foutmelding:
DSMOD mislukt: CN=dstest,OU=school,OU=personeel,dc=domein,dc=local: Mapobject is niet gevonden.

Ik vermoed zelf dat ik niet OU moet gebruiken maar wat dan wel? CN is het ook niet.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

2bmws schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 08:35:
ik heb even een testgebruiker aangemaakt dstest en die staat in de OU school en daaronder in de OU personeel, maar ik krijg dan deze foutmelding:

DSMOD mislukt: CN=dstest,OU=school,OU=personeel,dc=domein,dc=local: Mapobject is niet gevonden.
Als de bovenliggende OU "school" is, met een OU hieronder "personeel", dan moet je beide even omdraaien in je script.

Zoals het er nu staat heb je een user (CN), die in een OU "school" zit, de OU "school" zit in de OU "personeel". Dat lijkt me net verkeerd om. (beetje lastig uit te leggen).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• 2bmws
Question Mark schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 08:46:
[...]

Als de bovenliggende OU "school" is, met een OU hieronder "personeel", dan moet je beide even omdraaien in je script.

Zoals het er nu staat heb je een user (CN), die in een OU "school" zit, de OU "school" zit in de OU "personeel". Dat lijkt me net verkeerd om. (beetje lastig uit te leggen).
Je hebt helemaal gelijk, helemaal overheen gekeken.....

Thanx

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Overigens zal je waarschijnlijk ook rekening moeten houden met dubbele achternamen, tussenvoegsels, streepjes en dat soort zaken die niet op een eenduidige manier zijn aangemaakt...

Jan, van der Sluis
Sluis, Jan van der
Van der Sluis, Jan
Van, der, Sluis, Jan

enz..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• 2bmws
Correct, dat moet ik dus ook allemaal aanpassen..

ben nu bezig met CSVDE, maar met welke syntax geef ik aan welke OU ik wil hebben
ik wil dus een lijstje hebben van gebruikers, zodat ik deze kan aanpassen en met dsmod kan invoeren.
ik kan wel een lijst krijgen met alle gebruikers maar daar zitten ook de computer accounts en leerlingen tussen, ik wil alleen de personeelsleden..

in ad ziet het er als volgt uit:

OU schoolnaam
- OU leerlingen
- OU personeel
- OU pers mandatory profile
- OU pers roaming profile

het gaat me om de ou's mandatory en roaming :?

ik heb geprobeerd:

- d (basis DN)
- p SUBTREE (bereik BASE en OneLevel niet geprobeerd)
- r (LDAP-filter)
- l (LDAP-kenmerkenlijst)

gebruikt bij filter en kenmerkenlijst
OU=pers mandatory profile,OU=personeel,OU=school,dc=domein,dc=local
de onderstreepte heb ik ook met " " geprobeerd en ook een keer weggelaten

waar kijk ik nu weer overheen???? :?

ps. heel vervelend dat ik hier de enige sysop ben, kan nooit eens overleggen, zo van heb je daar aan gedacht enz. vandaar dat ik het hier post...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou allereerst een uitdraai maken zodat je kan bepalen hoe het eruit ziet en je daarop kan baseren.

Overigens kun je met
http://www.microsoft.com/.../qanda/feb08/hey0229.mspx

Ook al een heel eind komen als je daar even goed naar kijkt. Enige wat je daar niet in hoeft te doen is de dictionary te gebruiken.
Als je dan je output naar een textfile doet met tab-separated ben je vrij snel klaar.

Verwijderd

2bmws schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:04:

ps. heel vervelend dat ik hier de enige sysop ben, kan nooit eens overleggen, zo van heb je daar aan gedacht enz. vandaar dat ik het hier post...
Off topic: Toevallig ooit een cursus aangevraagd?
Als je de enige systeembeeerder bent voor 1325 man, is dat een aardige klus, daarvoor zou ik e MCSE wel gaan halen...

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:01

mutsje

Certified Prutser

let wel op als je het Name atribute wil veranderen je eerst een move aktie moet doen alvores een rename aktie en dan een move aktie terug. Dit kan binnen de OU zelf gebeuren.

• 2bmws
mutsje schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:45:
let wel op als je het Name atribute wil veranderen je eerst een move aktie moet doen alvores een rename aktie en dan een move aktie terug. Dit kan binnen de OU zelf gebeuren.
Hoe bedoel je? waarom moet ik eerst een move actie doen? ik kan toch gewoon renamen?
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:34:
[...]

Off topic: Toevallig ooit een cursus aangevraagd?
Als je de enige systeembeeerder bent voor 1325 man, is dat een aardige klus, daarvoor zou ik e MCSE wel gaan halen...
Wel met MCSA begonnen ja, vandaar dat ik nu ook zo druk ben met het scripten, komt ook in de examens naar voren, en het is nog nodig voor het werk ook.... :P

[ Voor 40% gewijzigd door 2bmws op 07-05-2008 20:18 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:01

mutsje

Certified Prutser

2bmws schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:15:
[...]

Hoe bedoel je? waarom moet ik eerst een move actie doen? ik kan toch gewoon renamen?

[...]

Wel met MCSA begonnen ja, vandaar dat ik nu ook zo druk ben met het scripten, komt ook in de examens naar voren, en het is nog nodig voor het werk ook.... :P
het Name atribute is de naam die je in je rechtervenster ziet als je een OU opent bijvoorbeeld. Dit is weer een ander atribuut dan de DisplayName. En neen deze kun je niet zomaar hernoemen, de DisplayName, UPN etc wel trouwens.

• 2bmws
Ja, ok dat wist ik die is wat lastiger te hernoemen ja.

Pagina: 1