XP is in feite bijna verdwenen in de OEM-verkoop. Vista heeft hiermee zijn intrede gedaan, en volgens beweringen dus 'kiest' iedereen voor Vista (no wonder omdat je bijna nergens anders een XP machine nog tegenkomt).
Er wordt ook een hele hoop geroepen met dat XP toendertijd door de 'strot' geschoven werd, maar dat is stukken minder als met Vista. Met Vista is immers bakken vol met geld in reclame, bekendheid, de hype ook wel in gestoken allemaal. Dat het voor de helft niet werkt is deels te danken aan ten eerste de fabrikanten maar ten tweede aan de blijkbaar moeilijke architectuur waarvan een fatsoenlijke driver voor geschreven moet worden.
Er lopen werkelijk genoeg draadjes met de positieve & negatieve side-effects van Vista maar ik zou persoonlijk bij de aanschaf van een nieuw systeem toch echt nog bij XP blijven. Vista is het gewoon niet (bij mij) en gezeur dat ik m'n eigen bestanden niet verplaatsen mag ook al ben ik Admin is me te zotte. Ik wil niet uitvogelen
waarom ik wil het gewoon kunnen doen. En hetzelfde geldt voor oudere games die onder OpenGL met een Ati kaart brak draaien, terwijl met XP dit vlekkeloos werkt.
Het is niet alleen Vista hoor.. Het is ook de aanhang van programma's die met de Vista-theme komen en tegenwoordig 600MB vragen voor een brandprogramma

Een driver kost gemiddeld 30MB aan ruimte, en diezelfde driver en / of functies zijn in XP nog niet eens de helft.
Vista-ready logo's op PC's met mindere specs (denk aan een celeron met 512MB/1GB geheugen) is gewoon een leugen, want het loopt traag als dikke stront in een trechter. Je bent werkelijk verplicht om wel te moeten upgraden naar een nieuwe PC. Want dat is juist wat ook MS als OS-schrijver stimuleert, de verkoop van PC's. En daar doet MS goed aan om zo nu en dan hun policy te wijzigen & in dit geval de verkoop van XP op OEM-systemen te stoppen.
Nou ja goed mij heb je er niet mee

Ik blijf voorlopig wel lekker waar ik zit. Maar met de tegenwoordige implementatie van alles is het onmogelijk om op een Non-SP installatie van XP uberhaubt iets nog te kunnen installeren zonder Meuk pakket X Y Z te hebben. Want een oudere versie dwingt je notabene om up te graden naar een nieuwe (denk aan MSN 6.5 > ).
Overigens is de OEM-verkoop niet het enige wat je 'dwingt' tot koop/installatie van Vista. Halo 2? Werkt alleen op Vista
los van wat die releasegroup ooit een keer gepost had
. DX10.1 en hoger? Werkt wederom ook alleen op Vista. Microsoft kan het wel DX10 implementeren maar dan kunnen ze Vista onder een hele grote groep gamers gewoon niet 'kwijt', want wat is de meerwaarde van Vista dan?
Overigens riek ik ineens heel hard terug naar de tijd van hardcoded apps. Gigantische grafische demos op nog geen 64K aan grootte. Tegenwoordig heb je games van 11GB die enorm matig zijn. Waar is die tijd gebleven dat een programmeur constructief aan de slag ging ipv SDK's die overal geleverd worden, de maximale performance eruit wringen ipv standaard routine's aanmaken. Kijk naar Crysis, dat had werkelijk beter gekund. Met een 3-way-SLI monsterbak kan je er een beetje fatsoenlijk mee gamen, maar wel bijna 1000Euro aan Graka-power en jaarlijks 400eu bovenop je energierekening. Een gemiddelde kaart doet al zoveel berekeningen per seconde, ik durf te wedden dat op Windows 98 games het snelst zullen lopen, maar hier ook ontbreekt weer support van Fabrikanten waardoor je gewoonweg niet meer terugkan met je huidige hardware.
Overigens is de performance onder Games, Applicaties & Benchmarks op XP
beter als op Vista. Waarom zou je dan eigenlijk overstappen? Omdat je daarin helaas gedwongen bent wil je gebruik maken van die extra functies.
[
Voor 22% gewijzigd door
Verwijderd op 25-04-2008 17:32
]