Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
http://www.nu.nl/news/154...r_is%2C_blijft_XP%27.html
volgens Ballmer verkopen de meeste computerhandelaren pc's met XP's opvolger Windows Vista, en kiezen ook de meeste consumenten voor het nieuwe besturingssysteem.
Kiezen??? Waar kun jij nog een consumenten-pc (dus geen zakelijke lijnen, ongeacht het merk) vinden die met XP geinstalleerd geleverd worden? Voorzover mij bekend (en ik verkoop tientallen pc's per dag) zijn er zo goed als geen consumentenmodellen (Acer Aspire, HP Pavilion, etc) waar geen Vista meer op staat.

Ik vind helemaal niet dat de consument kiest voor Vista, ik vind dat de consument het door de strot geduwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

... Was dat ten tijde van XP anders dan?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Over een aantal jaar is iedereen XP weer vergeten en klagen we over het volgende OS.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bij de invoering van XP kon je nog kiezen vaak voor Windows ME of je kreeg een dubbele licentie voor W2000 en XP. dus dat was keuze en nu word je gedwongen door MS. Vista verkoopt niet goed nee Vista word je opgedrongen. Dus je hebt geen keuze. Dus het verkoopt goed als je 100 pc alleen met vista per dag verkoopt en geen keuze hebt voor XP dus dan gaat de omzet voor Vista omhoog. Dat klopt niet helemaal. XP Is nog steeds top en Vista staat in de kinderschoenen. Ik zie serieus geen business in Vista.

Ik heb net maar licentie weer aangevraagd voor een mijn IBM laptop om deze terug te zetten naar Xp. Netals een klant van mij wilde een Sony laptop en daar staat Vista op. Maar er moet XP op en dat kan niet van Sony dus je moet zelf maar weer aan de slag. Je wordt echt gedwongen om Vista te nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door itsalex op 25-04-2008 10:14 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet wat voor probleem je ermee heb, er zijn nog andere alternatieven, Linux, MacOS etc :)

Maar het lijkt me logisch dat fabrikanten voor nieuwe hardware niet 2 drivers willen ontwikkelen en aangepaste software pakketten willen maken. Overigens voldoet Vista en presteerd beter dan XP imho zolang je het maar niet op marginale hardware wil draaien. Mensen die een ouder systeem draaien kopen daar sowieso geen Vista op en blijven werken met XP, vandaar dat voor XP SP3 verschijnt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je kiest toch echt zelf voor Windows. :) In dat opzicht heeft Ballmer gewoon gelijk.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

itsalex schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:13:
...XP Is nog steeds top en Vista staat in de kinderschoenen. Ik zie serieus geen business in Vista.
Dat was hetzelfde toen XP werd ingevoerd. Dus Vista wordt uiteindelijk ook wel top.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

DeeJee schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:12:
Over een aantal jaar is iedereen XP weer vergeten en klagen we over het volgende OS.
Dat betwijfel ik toch. Ik draaide XP al voordat ie officieel verkocht werd (zoals zovelen) en het beviel me meteen goed. Het was duidelijk een vooruitgang t.o.v. Windows 98 en Windows 2000. Het was een stuk stabieler dan 98 met de NT kernel als basis en toch meer op consumenten gericht dan 2000. Wat biedt Vista ons behalve wat geliktere graphics? Eerlijk gezegd: dat een gebruiker standaard eindelijk beperkte rechten heeft zoals in UNIX-achtige systemen is wel duidelijk een technische verbetering.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenTeD123
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Volgens mij worden (sommige) laptop toch geleverd met ook een dubbele licentie? WindowsXp en WindowsVista?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:25
Dan moet je misschien in een pc-zaak gaan werken die zelfgemaakte pc's verkoopt, dan is het veel makkelijker om mensen xp aan te bieden, of zelfs Linux kan (das nog goedkoper voor je klanten ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

mrsar

waar een sar is,is een wodka

zag bij dell dat je daar gewoon voor xp kan kiezen bv,ook bij meerdere fabrikanten,dus wat is het probleem?

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:52
4 Maanden geleden wilde ik een laptop kopen, na wat rondzoeken bleek o.a. Fujitsu Siemens totaal geen support meer voor xp te hebben.
Vista or bust, is het motief op hun driver/support site.
Kies je voor FS, kies je ook voor Vista... Maar erg vrijwillig is die keuze niet. :(

Mede daardoor is het een Asus geworden, er zit Vista op als je 'm koopt, maar op de support/download site zijn nog gewoon drivers voor andere OS'en te vinden.

/me Richub bepaalt zelf welk OS er op zijn klapjap draait, verdulleme! :+

[ Voor 9% gewijzigd door Richub op 25-04-2008 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:08

JanvD

Portretfotograaf

ik ben anders gewoon een zeer tevreden vista gebruiker... ik zie geen reden om bij xp te blijven...
en misschien heb ik een lagere fps bij games, maar daardoor zijn ze wel mooier door dx10. Vista draait zeer stabiel en heb er nooit problemen mee. Daarboven komt dan ook nog dat het een stuk gelikter uitziet.

bovendien heb ik heel bewust voor vista bij mij nieuwe pc gekozen... (oem, dus zelf gebouwd, dus niemand heeft het mij opgedrongen)

[ Voor 17% gewijzigd door JanvD op 25-04-2008 10:30 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 13:32

bord4kop

maximaal 100KB!

Probleem IMHO is de gebundelde, of koppel verkoop.

Ik ben gedwongen om OS xxxx te kopen bij mijn nieuwe computer.

Dus ik betaal voor software, terwijl ik eigenlijk hardware koop :|
En dat doet Microsoft (en Apple ook toch?) als sinds DOS in samenwerking met IBM

Wat ik wil als consument is die die twee zaken gewoon los van elkaar kunnen aanschaffen.
Ja, ja wij tweakers doen dat meestal wel, maar de gemiddelde consument bedoel ik dan hè
Overigens is het bijna bij alle laptops zo dat daar (vrijwel altijd) Microsoft software bij zit.
Daar betaal ik toch voor?
Maar stel dat ik liever een ander OS wil draaien? Dan heb ik dus teveel betaald!

Ik bedoel maar, de consument struint het hele internet af naar de beste deal, kieskeurig, tweakers pricewatch ;) Mediamarkt krantjes worden in de gaten gehouden, etc. etc.

En dan is het OS ineens géén keuze :?

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

bord4kop schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:30:
Probleem IMHO is de gebundelde, of koppel verkoop.

Ik ben gedwongen om OS xxxx te kopen bij mijn nieuwe computer.

Dus ik betaal voor software, terwijl ik eigenlijk hardware koop :|
En dat doet Microsoft (en Apple ook toch?) als sinds DOS in samenwerking met IBM

Wat ik wil als consument is die die twee zaken gewoon los van elkaar kunnen aanschaffen.
Ja, ja wij tweakers doen dat meestal wel, maar de gemiddelde consument bedoel ik dan hè
Overigens is het bijna bij alle laptops zo dat daar (vrijwel altijd) Microsoft software bij zit.
Daar betaal ik toch voor?
Maar stel dat ik liever een ander OS wil draaien? Dan heb ik dus teveel betaald!

Ik bedoel maar, de consument struint het hele internet af naar de beste deal, kieskeurig, tweakers pricewatch ;) Mediamarkt krantjes worden in de gaten gehouden, etc. etc.

En dan is het OS ineens géén keuze :?
jij wordt helemaal NIETS gedwongen... op het moment dat jij je pc zelf in elkaar zet dan ben je Én goedkoper uit Én je hoeft geen Vista...
(en niet met argument aankomen dat je dat niet kan, want dan heb je alsnog een keus... óf het leren óf alsnog bewust voor vista kiezen óf het in elkaar laten zetten bij een pc-zaak, dat doen ze maar al te graag!

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Sorry hoor, het je bent niet gedwongen OSX of XP of Vista te kopen bij een nieuwe laptop. Er zijn fabrikanten die een laptop zonder OS verkopen, dan ga je daar maar heen.

En het is géén, ik herhaal nog maar eens, géén koppelverkoop, dat is iets heel anders, het zou goed zijn als je je daar eens in ging verdiepen voordat je onzin uitkraamt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 15:38

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

itsalex schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:13:
Bij de invoering van XP kon je nog kiezen vaak voor Windows ME [...]
Dit was bij de invoering van Vista niet anders (maar dan met XP). Maar de 'invoering van' is allang voorbij natuurlijk. We zijn ruim een jaar verder. Lijkt me sterk dat dit bij XP langer was hoor.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:13:
Ik weet niet wat voor probleem je ermee heb, er zijn nog andere alternatieven, Linux, MacOS etc :)

Maar het lijkt me logisch dat fabrikanten voor nieuwe hardware niet 2 drivers willen ontwikkelen en aangepaste software pakketten willen maken. Overigens voldoet Vista en presteerd beter dan XP imho zolang je het maar niet op marginale hardware wil draaien. Mensen die een ouder systeem draaien kopen daar sowieso geen Vista op en blijven werken met XP, vandaar dat voor XP SP3 verschijnt ;)
Ik draai óók Linux, dus ja, ik heb alternatieven en die gebruik ik ook.

Waar ik me aan stoor is dat 'stevie' zegt dat men masaal KIEST voor XP. Men kiest niet! Men zegt "aaa" en Microsoft schuift. Linux is niet voor iedereen als alternatief weggelegd.

En @ alle mensen die het over dubbele licenties hebben - dat klopt, maar zoals ik in mijn TS al aangeef, dit werkt alleen op ZAKELIJKE systemen. Consumenten hebben niks te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
wolkje schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:33:
[...]

Dit was bij de invoering van Vista niet anders (maar dan met XP). Maar de 'invoering van' is allang voorbij natuurlijk. We zijn ruim een jaar verder. Lijkt me sterk dat dit bij XP langer was hoor.
Ik kan me herrineren dat ik de beta's van xp had geprobeerd en uiteindelijk ook de final, daar zaten zoveel vervelende dingetjes in dat ik terug ben gegaan naar het toen veel stabielere win2k.
Dit heeft toch zeker wel ruim een jaar geduurd voordat xp zich kon meten met w2k.

Ook nu weer was vanaf de launch van alles mis met vista en nog steeds eigenlijk, het zal ongetwijfeld goed komen maar ik heb wel het idee dat het allemaal veel langer duurt dan met XP toendertijd.

De vraag is dit keer, of ik uberhaupt ga overstappen en niet gewoon wacht op het volgende OS, mede bepaald door de snelheidswinst die er nog steeds flink is tov Vista.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

DNS666 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:46:
[...]

De vraag is dit keer, of ik uberhaupt ga overstappen en niet gewoon wacht op het volgende OS, mede bepaald door de snelheidswinst die er nog steeds flink is tov Vista.
dan zal vista weer een flinke prestatiewinst hebben. Zo blijf je doorgaan...

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Ik vind SP1 een goede stap in de richting, tegen de tijd dat SP2 uit komt werkt het vast net zo soepel als XP.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

DNS666 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:46:
Ik kan me herrineren dat ik de beta's van xp had geprobeerd en uiteindelijk ook de final, daar zaten zoveel vervelende dingetjes in dat ik terug ben gegaan naar het toen veel stabielere win2k.
Dit heeft toch zeker wel ruim een jaar geduurd voordat xp zich kon meten met w2k.
Dat zou kunnen maar daar hebben we het toch niet over? Er zijn hier mensen die stellen dat ze bij de invoering van Vista geen keus hadden. En dat is gewoon niet waar. Je kon nog geruime tijd XP bestellen namelijk. Dat het nú niet meer kan is toch logisch? Dat was met de invoering van XP niet anders.
Ook nu weer was vanaf de launch van alles mis met vista en nog steeds eigenlijk, het zal ongetwijfeld goed komen maar ik heb wel het idee dat het allemaal veel langer duurt dan met XP toendertijd.
Het duurde langer omdat veel driverfabrikanten zo traag waren met het uitgeven van drivers. Alle systemen waar ik mee werk, draaiden vanaf moment nul al goed. En dat was bij heel veel nieuwe systemen zo. Voor de rest is het denk ik gewoon puur de media aandacht die 'de problemen met Vista' krijgt, die anders is als toentertijd met XP. Toen hoorde je niemand erover, terwijl de problemen v.z.i.w. minstens zo groot waren. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
wolkje schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:55:
[...]

Dat zou kunnen maar daar hebben we het toch niet over? Er zijn hier mensen die stellen dat ze bij de invoering van Vista geen keus hadden. En dat is gewoon niet waar. Je kon nog geruime tijd XP bestellen namelijk. Dat het nú niet meer kan is toch logisch? Dat was met de invoering van XP niet anders.

[...]

Het duurde langer omdat veel driverfabrikanten zo traag waren met het uitgeven van drivers. Alle systemen waar ik mee werk, draaiden vanaf moment nul al goed. En dat was bij heel veel nieuwe systemen zo. Voor de rest is het denk ik gewoon puur de media aandacht die 'de problemen met Vista' krijgt, die anders is als toentertijd met XP. Toen hoorde je niemand erover, terwijl de problemen v.z.i.w. minstens zo groot waren. :)
Fabrikanten willen geen drivers uitbrengen voor een OS dat 'minder' verkoopt. Het Officiële antwoord van mijn Account Managers bij o.a. Netgear en Linksys was dat ze niet gaan ontwikkelen voor bv Vista x64 omdat het toch niet verkocht word. Andersom kopen mensen geen x64 omdat er geen drivers voor zijn...

Daar schieten beide partijen dus niets mee op. Ondertussen is Vista x64 anderhalf jaar uit (ik draai het sinds de launch) en de ondersteuning is wmb nog steeds CRAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 11:02:
[...]

Fabrikanten willen geen drivers uitbrengen voor een OS dat 'minder' verkoopt. Het Officiële antwoord van mijn Account Managers bij o.a. Netgear en Linksys was dat ze niet gaan ontwikkelen voor bv Vista x64 omdat het toch niet verkocht word. Andersom kopen mensen geen x64 omdat er geen drivers voor zijn...

Daar schieten beide partijen dus niets mee op. Ondertussen is Vista x64 anderhalf jaar uit (ik draai het sinds de launch) en de ondersteuning is wmb nog steeds CRAP.
Wat voor exotische hardware heb jij dan dat het niet werkt, ik kan op drie systemen hier in huis Vista x64 installeren, en het werkt op alle drie de systemen probleemloos. 2 HP laptops van mijn werk kunnen ook probleemloos Vista x64 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

En dit heeft hoe te maken met klanten die geen keus hebben bij invoering van Vista? Waarom hebben we het nu plotseling over x64? En inderdaad beide partijen schieten niets op met de deadlock die jij beschrijft, maar toch is dat de schuld van die fabrikanten.
Fabrikanten die besluiten geen x64 drivers te maken om die redenen, sla ik gewoon over in mijn zoektocht voor producten. Die zijn niet serieus te nemen. Daarnaast zijn er volgens mij maar weinig normale consumenten die x64 draaien. Dus nogmaals, ik zie niet in wat dit alles met het topic te maken heeft. :?

Daarnaast ken ik genoeg mensen op Vista x64 die prachtig draaien, dus ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
wolkje schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 11:10:
[...]

En dit heeft hoe te maken met klanten die geen keus hebben bij invoering van Vista? Waarom hebben we het nu plotseling over x64? En inderdaad beide partijen schieten niets op met de deadlock die jij beschrijft, maar toch is dat de schuld van die fabrikanten.
Fabrikanten die besluiten geen x64 drivers te maken om die redenen, sla ik gewoon over in mijn zoektocht voor producten. Die zijn niet serieus te nemen. Daarnaast zijn er volgens mij maar weinig normale consumenten die x64 draaien. Dus nogmaals, ik zie niet in wat dit alles met het topic te maken heeft. :?

Daarnaast ken ik genoeg mensen op Vista x64 die prachtig draaien, dus ja..
Het was in reactie (zie ook quote) op het 'traag zijn' met drivers. Er is een verschil tussen traag zijn en botweg niet uit willen brengen.
c70070540 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 11:06:
[...]

Wat voor exotische hardware heb jij dan dat het niet werkt, ik kan op drie systemen hier in huis Vista x64 installeren, en het werkt op alle drie de systemen probleemloos. 2 HP laptops van mijn werk kunnen ook probleemloos Vista x64 draaien.
Exotisch.. een doodsimpele, door Linksys als dé wirelesskaart van dit moment beschreven, 300N Wireless PCI kaart voor de desktop. Mooi ding, maar Vista slaat snoeihard vast met de drivers die Linksys je kan leveren. (geen x64 dus)

Ik vind dat de consument niks te kiezen heeft. Tuurlijk zijn er enkele dingen te koop zonder OS, maar dat is maar mondjesmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
[...]

En wiens schuld is dat - ook als je vooruit kijkt? :)
Je hebt het dus over een software leverancier die al jaren x64 OS'sen aanbiedt (XP 64 en 2003 64bits, het is er - er wordt mee gewerkt, en steeds meer.
Daar ligt het niet aan.
Wel aan driverbakkers die eigenwijs blijven..

Ga je nu niet de verkeerde partij aanspreken met deze semi-rant?

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 25-04-2008 11:29 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 11:18:
Het was in reactie (zie ook quote) op het 'traag zijn' met drivers. Er is een verschil tussen traag zijn en botweg niet uit willen brengen.
Ik had het natuurlijk over de reguliere 32-bit drivers waar fabrikanten ook wat traag mee waren (Creative, nVidia). Dat er een verschil zit tussen niet uit willen brengen en traag zijn zal ik nooit ontkennen natuurlijk :)
Ik vind dat de consument niks te kiezen heeft. Tuurlijk zijn er enkele dingen te koop zonder OS, maar dat is maar mondjesmaat.
Nu kan men kiezen uit verschillende Vista versies, maar niet meer voor XP nee. Ik zie nog steeds niet in waarom dat een probleem is. Dit was met de invoering van XP écht niet anders.. Je weet wel dat we inmiddels een dik jaar verder zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
wolkje schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 11:29:
[...]

Ik had het natuurlijk over de reguliere 32-bit drivers waar fabrikanten ook wat traag mee waren (Creative, nVidia). Dat er een verschil zit tussen niet uit willen brengen en traag zijn zal ik nooit ontkennen natuurlijk :)

[...]

Nu kan men kiezen uit verschillende Vista versies, maar niet meer voor XP nee. Ik zie nog steeds niet in waarom dat een probleem is. Dit was met de invoering van XP écht niet anders.. Je weet wel dat we inmiddels een dik jaar verder zijn toch?
Nou, ik vind dat ze XP moeten blijven aanbieden tot Vista een waardige opvolger is. En dan moet Microsoft zelfs maar eens met driverbakkers om de tafel gaan zitten. Ze krijgen de middelen maar doen er niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 11:43:
Nou, ik vind dat ze XP moeten blijven aanbieden tot Vista een waardige opvolger is.
Dat jij dat vindt betekent volgens mij niet dat Vista dat niet al lang is. Jij bent maar één gevalletje bot gezegd. Volgens mij draait het inmiddels bij de rest allang goed. Dat jij nu issues hebt met Linksys doet daar helemaal niets aan af.
En dan moet Microsoft zelfs maar eens met driverbakkers om de tafel gaan zitten. Ze krijgen de middelen maar doen er niks mee.
Hoe denk jij, dat Microsoft driverbakkers onder druk kan zetten om drivers te gaan maken? :? Ze geld toeschuiven als ze het doen? Het is van belang voor de driverbakkers dat ze drivers maken hoor. Dat moet in elk geval hun primaire bron van inkomsten zijn.

En over welke middelen heb je het?

Oja wellicht interessant in deze discussie: nieuws: Dell blijft ook na 30 juni Windows XP leveren

Geen keus?

[ Voor 7% gewijzigd door Cloud op 25-04-2008 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

[...]

Nou, ik vind dat ze XP moeten blijven aanbieden tot Vista een waardige opvolger is. En dan moet Microsoft zelfs maar eens met driverbakkers om de tafel gaan zitten. Ze krijgen de middelen maar doen er niks mee.
Moet, moet, moet... Enige nuance ken je niet blijkbaar.

Microsoft stelt genoeg middelen beschikbaar om fabrikanten goede drivers te ontwikkelen. Goede drivers die geen problemen geven. Dat er veel fabrikanten zijn die geen goede drivers schrijven kan je dus moeilijk Microsoft aanrekenen. Die fabrikanten doen hun werk gewoon niet goed. En jij als consument zou daarin je verantwoordelijkheid en kracht kunnen nemen door dat soort fabrikanten links te laten liggen. Dat is het enige wat werkt. Geen omzet, geen winst, geen business. Dan zijn we snel van dat soort bedrijven af.

Deze zelfde problemen waren er ook met de introductie van Windows 95, Windows 98, Windows XP en zullen er altijd blijven. Elke nieuwe versie van een besturings systeem zal deze problemen hebben. Microsoft doet zijn best om zoveel mogelijk hardware out of the box te ondersteunen, maar er zal altijd hardware zijn die niet ondersteund wordt omdat de hardware fabrikanten niet kunnen/willen meewerken.

Soms kunnen ze niet meewerken omdat ze niet voldoende financiele middelen hebben, alvast weer een reden om zo een fabrikant links te laten liggen
Soms kunnen ze niet meewerken omdat het management een andere richting kiest, nog een reden om zo een fabrikant links te laten liggen
Soms willen ze niet meewerken om wat voor reden dan ook, en weer links laten liggen.

Koop je een nieuwe pc tegenwoordig, dan draait Vista daar probleemloos op. Zelfs Acer. Een vriendin van mij heeft net een Acer laptop gekocht voor 534 euro. Dat is toch een redelijke budget laptop, en Vista draait daar prima op, niet traag, geen andere problemen. Dus als je met je oude pc uit 2004 Vista wilt draaien, prima, maar klaag dan niet dat het wat trager werkt. Dat is te verwachten. Dat is het zelfde als je XP wilt gaan draaien op een systeem uit 1998.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
En dan moet Microsoft zelfs maar eens met driverbakkers om de tafel gaan zitten. Ze krijgen de middelen maar doen er niks mee.
Dat is een politiek mijnenveld - neem ATI/NVidia als voorbeeld, zodra MS met ATI/AMD om de tafel gaat zitten om issues uit te hameren loopt NVidia binnen de kortste keren stampei te maken dat de tegenpartij voordeel kan behalen in de onderlinge concurrentiestrijd.

Daar moet je, zelfs als - of misschien wel juist door - grootste softwareleverancier in de consumentensector heel erg voorzichtig mee zijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go2MvR
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-03-2021
mrsar schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:23:
zag bij dell dat je daar gewoon voor xp kan kiezen bv,ook bij meerdere fabrikanten,dus wat is het probleem?
De keuze van het OS bij Dell is naar mijn mening hééél beperkt, en ik spreek uit ervaring. Een paar weken terug heb ik een Dell XPS 720 gekocht (voor bedrijven), deze was helaas alleen te bestellen met Vista.

Op de site van Dell staat het volgende (voor consumenten):
Attentie: XP is alleen verkrijgbaar in het Engels op XPS 720 en XPS 720 H2C
Dus alleen op de XPS 720 en XPS 720 H2C, en de XPS 720 is inmiddels al niet meer te bestellen...

Conclusie: Windows XP is alleen verkrijgbaar voor de XPS 720 H2C, en alleen in het engels.

van-rijnsbergen.nl | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Ik heb destijds Vista gekocht, maar ben teruggegaan naar XP. Niet omdat ik dat graag wilde, maar omdat Plextor geen Vista drivers heeft voor de capturecard. De schuld ligt niet bij MS, maar bij een beperkte ondersteuning door Plextor.

En toch hoor je vaak "Vista zuigt, mijn (vul in) doet het niet eens (goed)". En deze slechte ondersteuning blijft niet beperkt tot de exotische merken, maar ook bedrijven als Creative hebben een erg slechte start gemaakt bij de release van Vista.

Desondanks wil ik Vista niet de hemel in prijzen: ik vind dat MS qua beveiliging is doorgeschoten. Het beperkt de gebruiker teveel en werkt soms onbegrijpelijk.

Mensen worden Vista niet opgedrongen: je kan zelf de keuze maken om een pc/notebook te kopen met Vista erop geinstalleerd. Niemand dwingt je. Het lijkt me sterk dat een winkel je niet wilt helpen aan een XP installatie (eventueel met bijbetaling). Vervolgens is de ondersteuning van XP voor rekening van de fabrikant (en daar laten merken als Acer het weer afweten).

I'm just taking care of business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 13:32

bord4kop

maximaal 100KB!

JaapJanWillem schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:32:
[...]

jij wordt helemaal NIETS gedwongen... op het moment dat jij je pc zelf in elkaar zet dan ben je Én goedkoper uit Én je hoeft geen Vista...
(en niet met argument aankomen dat je dat niet kan, want dan heb je alsnog een keus... óf het leren óf alsnog bewust voor vista kiezen óf het in elkaar laten zetten bij een pc-zaak, dat doen ze maar al te graag!
Volgens mij stel ik toch heel duidelijk dat het meestal zo is, niet dat het altijd zo is of onmogelijk te kopen zonder... etc.
Goed, ik zal het nog een keer proberen duidelijk te maken.

Consument gaat op zoek naar een bepaalde laptop. Die moet voldoen aan bepaalde eisen.
Consument zoek tot ie een ons weegt en heeft de beste aanbieding gevonden. Merken: HP, Toshiba Acer ( :+ ) en nog wat A-merken. (dat was nml. ook één van de voorwaarden).
Dan is het vaak, meestal, 9 van de 10 keer zo dat er al een OS meegeleverd wordt.

Of lees ik de advertenties niet goed
Het ging mij niet om Fista, maar om het feit dat er een OS aan mijn hardware gekoppeld zit.
Anderzijds is het natuurlijk zo, dat een hardware boer vaak wel een OS moet meeleveren omdat zijn product anders niet - goed - werkt (vanwege drivers).

Dan twee:
c70070540 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:32:
Sorry hoor, het je bent niet gedwongen OSX of XP of Vista te kopen bij een nieuwe laptop. Er zijn fabrikanten die een laptop zonder OS verkopen, dan ga je daar maar heen.

En het is géén, ik herhaal nog maar eens, géén koppelverkoop, dat is iets heel anders, het zou goed zijn als je je daar eens in ging verdiepen voordat je onzin uitkraamt.
1e gedeelte, zie hierboven.

Verder

Fijn dat je zo aardig blijft. :>
Koppelverkoop, klopt, is het niet ... echt, nee.
Echter dit is ook een stukje... euh... laten we zeggen commercie van Microsoft.

Daarbij;
Bij Dell kon je laptops kopen met een GPL OS (lees eigen keus). Maar die waren duurder!
Is dat dan niet een klein beetje .... ofwel, ofnie?

NB: ik weet niet hoe de status bij DELL nu is qua prijzen

Maar goed, ik begin een discussie, bij mijn 1e reply al, die niet helemaal aansluit bij dit topic.

offtopic:
Nog een kleine remark
ik heb op mijn linux machines nog geen enkel apparaat gehad dat niet werkte!

[ Voor 17% gewijzigd door bord4kop op 25-04-2008 17:20 . Reden: typo 's ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:06:

Ik vind helemaal niet dat de consument kiest voor Vista, ik vind dat de consument het door de strot geduwd wordt.
XP is in feite bijna verdwenen in de OEM-verkoop. Vista heeft hiermee zijn intrede gedaan, en volgens beweringen dus 'kiest' iedereen voor Vista (no wonder omdat je bijna nergens anders een XP machine nog tegenkomt).

Er wordt ook een hele hoop geroepen met dat XP toendertijd door de 'strot' geschoven werd, maar dat is stukken minder als met Vista. Met Vista is immers bakken vol met geld in reclame, bekendheid, de hype ook wel in gestoken allemaal. Dat het voor de helft niet werkt is deels te danken aan ten eerste de fabrikanten maar ten tweede aan de blijkbaar moeilijke architectuur waarvan een fatsoenlijke driver voor geschreven moet worden.

Er lopen werkelijk genoeg draadjes met de positieve & negatieve side-effects van Vista maar ik zou persoonlijk bij de aanschaf van een nieuw systeem toch echt nog bij XP blijven. Vista is het gewoon niet (bij mij) en gezeur dat ik m'n eigen bestanden niet verplaatsen mag ook al ben ik Admin is me te zotte. Ik wil niet uitvogelen waarom ik wil het gewoon kunnen doen. En hetzelfde geldt voor oudere games die onder OpenGL met een Ati kaart brak draaien, terwijl met XP dit vlekkeloos werkt.

Het is niet alleen Vista hoor.. Het is ook de aanhang van programma's die met de Vista-theme komen en tegenwoordig 600MB vragen voor een brandprogramma 8)7 Een driver kost gemiddeld 30MB aan ruimte, en diezelfde driver en / of functies zijn in XP nog niet eens de helft.

Vista-ready logo's op PC's met mindere specs (denk aan een celeron met 512MB/1GB geheugen) is gewoon een leugen, want het loopt traag als dikke stront in een trechter. Je bent werkelijk verplicht om wel te moeten upgraden naar een nieuwe PC. Want dat is juist wat ook MS als OS-schrijver stimuleert, de verkoop van PC's. En daar doet MS goed aan om zo nu en dan hun policy te wijzigen & in dit geval de verkoop van XP op OEM-systemen te stoppen.

Nou ja goed mij heb je er niet mee ;) Ik blijf voorlopig wel lekker waar ik zit. Maar met de tegenwoordige implementatie van alles is het onmogelijk om op een Non-SP installatie van XP uberhaubt iets nog te kunnen installeren zonder Meuk pakket X Y Z te hebben. Want een oudere versie dwingt je notabene om up te graden naar een nieuwe (denk aan MSN 6.5 > ).

Overigens is de OEM-verkoop niet het enige wat je 'dwingt' tot koop/installatie van Vista. Halo 2? Werkt alleen op Vista los van wat die releasegroup ooit een keer gepost had ;) . DX10.1 en hoger? Werkt wederom ook alleen op Vista. Microsoft kan het wel DX10 implementeren maar dan kunnen ze Vista onder een hele grote groep gamers gewoon niet 'kwijt', want wat is de meerwaarde van Vista dan?

Overigens riek ik ineens heel hard terug naar de tijd van hardcoded apps. Gigantische grafische demos op nog geen 64K aan grootte. Tegenwoordig heb je games van 11GB die enorm matig zijn. Waar is die tijd gebleven dat een programmeur constructief aan de slag ging ipv SDK's die overal geleverd worden, de maximale performance eruit wringen ipv standaard routine's aanmaken. Kijk naar Crysis, dat had werkelijk beter gekund. Met een 3-way-SLI monsterbak kan je er een beetje fatsoenlijk mee gamen, maar wel bijna 1000Euro aan Graka-power en jaarlijks 400eu bovenop je energierekening. Een gemiddelde kaart doet al zoveel berekeningen per seconde, ik durf te wedden dat op Windows 98 games het snelst zullen lopen, maar hier ook ontbreekt weer support van Fabrikanten waardoor je gewoonweg niet meer terugkan met je huidige hardware.

Overigens is de performance onder Games, Applicaties & Benchmarks op XP beter als op Vista. Waarom zou je dan eigenlijk overstappen? Omdat je daarin helaas gedwongen bent wil je gebruik maken van die extra functies.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:34
Go2MvR.nl schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 12:10:
[...]

De keuze van het OS bij Dell is naar mijn mening hééél beperkt, en ik spreek uit ervaring. Een paar weken terug heb ik een Dell XPS 720 gekocht (voor bedrijven), deze was helaas alleen te bestellen met Vista.

Op de site van Dell staat het volgende (voor consumenten):

[...]

Dus alleen op de XPS 720 en XPS 720 H2C, en de XPS 720 is inmiddels al niet meer te bestellen...

Conclusie: Windows XP is alleen verkrijgbaar voor de XPS 720 H2C, en alleen in het engels.
A. Bedrijven kunnen hun Vista nog steeds downgraden naar XP pro
B. Bel ff met je accountmanager bij Dell, hij/zij kan altijd wel een xp installatie voor je regelen ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08 14:04
De TS verkoopt ook geen maat PC's? Die stel je namelijk ook nog gewoon zelf samen, en zet je geen of wel een Windows versie op die jij wilt.

Tevens snap ik het probleem niet, de TS laat de indruk overkomen dat hij een hekel heeft aan Vista, ik wil geen flamewar beginnen, maar het is allang de BETA niet meer, grow up. Ik draai nu zelf ook Vista op mijn main-pc, orgineel ofcourse, en hij bevalt mij prima. En ja, ik speel games, en ja mijn framerate is goed, en ja mijn computer is stabiel, en ja ik dev graag op deze PC en dat gaat ookal goed.. What more do you want?

Ik vind de stelling men kiest massaal voor Vista wel oké, want hoe meer jongens ik erover spreek (alhoe wel ze eerst altijd tegen waren) hoe meer ik zie dat ze zelf ook Vista draaien en willen draaien. Het probleem is dat microsoft nooit zo'n slechte start had moeten maken (met de beta enzo, en eerste release), ze hadden gewoon nog even moeten door ontwikkelen. Maar ik zie, buiten het feit dat ALS je nog een oud pakket hebt die alleen voor XP geschreven is (wat zo ie zo dom is dat terzijde), dat je DAN nog aan XP wilt denken.
O ja, en als je nog een oude PC in de schuur hebt staan, snap ik wel dat je XP erop wilt, maar ja, je stopt ook in een ferrari casing geen opel astra motor. Vista heeft gewoon een goede motor nodig, zo be it.

Nog een pluspunt is btw, dat Vista betaalbaar is, dus geen wonder dat je het dan kiest toch?

zie edit

[ Voor 0% gewijzigd door semicon op 25-04-2008 17:29 . Reden: En dan was er nog die laptops... die zijn "designed voor vista" waarom dan nog XP?? Het smoesje met drivers gaan dan niet meer op. Tevens is het voor een laptop beter om Vista te nemen als je een student bent gezien de hibernate stand enorm ver ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 17:17:
XP is in feite bijna verdwenen in de OEM-verkoop. Vista heeft hiermee zijn intrede gedaan, en volgens beweringen dus 'kiest' iedereen voor Vista (no wonder omdat je bijna nergens anders een XP machine nog tegenkomt).
Ja. En vijf jaar geleden kon je ook geen win98 meer kopen bij je nieuwe XP machines.
Vista-ready logo's op PC's met mindere specs (denk aan een celeron met 512MB/1GB geheugen) is gewoon een leugen, want het loopt traag als dikke stront in een trechter. Je bent werkelijk verplicht om wel te moeten upgraden naar een nieuwe PC. Want dat is juist wat ook MS als OS-schrijver stimuleert, de verkoop van PC's.
't is uiteindelijk wel weer een kip/ei vraagstuk :)
Ga je je nieuwe OS wat uiteindelijk na RTM weer een jaar of 5 mee moet ontwerpen voor de stand van hardware van het moment van de eerste tekeningen op het bord, of kijk je vooruit en maak je een inschatting dat je met de te verwachten hardware van pak 'm beet begin 2007 ook echt goed kan gebruiken? :)

Pagina: 1