De ideale harddisk temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-02 22:28
Ik zat me zojuist eens af te vragen wat de ideale harddisk temperatuur is. Nadat ik dit artikel had gelezen:

nieuws: Google: hoge temperatuur geen oorzaak van harddiskfouten

Ik heb zojuist mijn server in de meterkast geplaatst. Dit volgde door enkele BSOD's, waarna deze ophielden zodra ik het 'na 20 minuten in standby zetten van de monitor' had uitgeschakeld. Nu draait deze al feilloos enkele uren.

Er zitten 3 harde schijven in. Een Maxtor van 160GB, die zit onderaan. Daar boven zitten 2 Maxtor's van 250GB.. De onderste kan ik uitlezen via SMART en is rond de 50 graden. De bovenste twee zijn wel erg heet, maar ik kan ze nog maar net vasthouden (halve minuut is te doen). Dit is met de zijkant van de kast aan één kant open en de meterkast dicht. Toch aardige tropische temperaturen imho.

Nu vraag ik me af of dit eventueel fouten kan veroorzaken of een defecte harddisk. Ik heb de twee Maxtor's van 250GB in RAID-1 zitten en hij moest straks al her-builden, maar dat kan ook met de BSOD eerder te maken hebben gehad..

In ieder geval, terzake: Wat is de ideale hd temperatuur en waarboven mag deze zeker niet komen?

Overigens ben ik van plan toch iets meer ruimte tussen de harde schijven te gaan houden en er een paar 120mm fans op te zetten. Herrie maakt ie toch al. XD

_@/'

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

50 graden is veeeel te veel voor een HDD. Die zitten meestal rond de 35-40 graden (wat al aan de hoge kant is).

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

HD tot 40 graden daarboven verkort de duur van hd(maar dat is natuurlijk zeer hoog)
lagere temperatuur dan 40 graden is natuurlijk beter dan een hoge temperatuur

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38
In het artikel wordt over hoge werktemperaturen gesproken, maar is dat relatief aan een serverruimte of aan een werkplek? 45c is voor een HDD op een werkplek niet veel, in een serverhok naar verhouding al wel...

• Steephh
Hmm. Morgen hem dan maar even uit de meterkast halen en flink wat fans erop richten en ze wat meer uit elkaar inbouwen. XD

_@/'

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38
Als jij hem in de meterkast hebt staan en daar geen koele lucht komt, kan je fans erin zetten wat je wil maar dat gaat toch geen resultaat geven

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Even een vraag tussen door, hoe zit het met de laptop schijven? Bij mij worden die nog wel heet waardoor ik niet meer of wil werken omdat het zo warm word onder je pols. 55 graden ongeveer.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik koel mijn hardeschijven heel goed tegenwoordig. Ik heb recentelijk een hardeschijf die al een tijd goed deed zonder problemen voor mijn neus kapot zien gaan. ipv in een kast met een koeler er op gericht had ik voor een test computer de schijf los op mijn bureau staan. Ik had niet door dat de schijf zelfs zo warm werd dat ik hem niet normaal lang kon aanraken. Ik denk dat het ongeveer 50 graden was. Niet lang daarna liep het OS vast en was de schijf dood. De printplaat deed het nog, want die heeft een andere schijf kunnen redden, maar het inwendige was zodanig defect dat ik er niks meer mee kon doen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Steephh
418O2 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 01:02:
Als jij hem in de meterkast hebt staan en daar geen koele lucht komt, kan je fans erin zetten wat je wil maar dat gaat toch geen resultaat geven
Oh, dat denk ik wel hoor.. Op die manier verspreid je de warmte enigzins over de hele meterkast in plaats van dat deze geconcentreerd zijn op alleen de schijven.

Overigens, kan de bekende 'Driver not less or equal' melding ook worden veroorzaakt door een fout in een van mijn harde schijven? Dat verklaat de reboots sinds de pc in de meterkast staat... :P

[ Voor 19% gewijzigd door Steephh op 25-04-2008 12:59 ]

_@/'

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

35 graden is ideale temperatuur, volgens de statistiek van google gaat alles daaronder ook eerder kapot ;)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-02 23:08
Maar mijn server boot schijf is ook 50 graden al 3 jaar.
Gaat die dan niet snel kapot ?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:00
Ik heb op campzone vorig jaar nog een raptor (36GB ADFD) van me 63 graden zien halen. Krappe kast, warme tent en dat ding heb daar 11 dagen gestaan. Schommelde regelmatig tussen 55 en 60 graden met als uitschieter die 63. Ding doet het nog steeds goed, gister nog Windows op gegooid. Maar uitkijken is aan te raden idd :)

Verwijderd

Jim423 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 16:33:
Maar mijn server boot schijf is ook 50 graden al 3 jaar.
Gaat die dan niet snel kapot ?
Heb hier 7 HD's draaien 24/7 met minimale koeling.
Draaien al ruim 3 jaar met temperatuur van rond de 50 graden zonder probleem.
Volgens mij zijn temperatuurverschillen veel funester voor HD's.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-02 22:00

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 15:43:
[...]

Heb hier 7 HD's draaien 24/7 met minimale koeling.
Draaien al ruim 3 jaar met temperatuur van rond de 50 graden zonder probleem.
Volgens mij zijn temperatuurverschillen veel funester voor HD's.
Inderdaad, de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de disks krimpen en uitzetten. Al vind ik 50 graden wel aan de hoge kant. Bij mij op werk staat er een aantal grote SAN kasten (elk kast 12x14 schijven) met fiberchannel hdd's erin. deze hebben een constante temperatuur van 24 graden.

Koop hier mijn P1 reader :)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik heb een server met 8x 750GB seagate 7200.10, die zijn gemiddeld tussen de 35 en 42 graden. Probleem is dat de server achter een afgetimmerde schuine kant staat ivm stuivende slaapkamer. Achter de schuine kant is er geen ventilatie dus daar wordt het nogal snel rond de 30 graden, waarna m'n schijven ook tegen de 42 aanlopen.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-02 18:21
418O2 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 01:02:
Dat boeid niet zo. Het principe van koeling door middel van ventilators is dat er luchtstroming is. Een meterkast is misschien niet zo groot, maar groot genoeg om de lucht behoorlijk te laten circuleren binnen de meterkast. Het vermogen dat afgestaan kan worden in de lucht zal na verloop van tijd wel afnemen als de temperatuur van de lucht toeneemt, meer voor de lucht in die hele meterkast op kan warmen is er al een hoop warmte gelekt naar de omgeving (door slechte isolatie).

Hardeschijven kunnen overigens prima 45 graden worden hoor, tussen de 35 en 40 is een nette temperatuur. Heb hier zelfs een hardeschijf (30GB Maxtor DiamondMax 8 PATA) die al zo'n 5 jaar lang meegaat, en dik 65 graden wordt :+ En hij draait nog als een zonnetje. Ik ken nog meer schijven die 60+ graden worden en elke dag weer prima draaien. De káns op uitval is misschien iets groter, maar zelf vind ik dat verwaarloosbaar. Aangezien je toch RAID1 (redundancy) draait is ook dat niet echt een probleem.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Atlas schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 00:35:
50 graden is veeeel te veel voor een HDD. Die zitten meestal rond de 35-40 graden (wat al aan de hoge kant is).
"Vroeger" had ik regelmatig harddisken die simpelweg pijn deden bij aanraken (>60 graden dus), vooral SCSI-disken moest je gewoon niet vastpakken... En voor zover ik weet konden ze daar prima tegen! Wellicht kan je de toegestane bedrijfstemperaturen simpelweg vinden in de specs van de fabrikant?

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Ik heb hier een externe harde schijf van het merk Lacie (Porsche ?). Ik heb de onderkant er maar van afgehaald en er een 92 mm fan op gezet tijdens het kijken van films.. want als ik hem één seconde aanraak haal ik al weer mijn vinger weg vanwege de pijn. En ik wil geen brandworden.. maar volgens jullie kan dit geen kwaad? Dan doe ik mijn PC kast weer dicht en zet ik de HDD boven op mijn kast zoals normaal.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Heb zelf expres voor een schijf gekozen met enkele platter. Mijn Samsung T166 320GB schijf heeft een 80mm op zijn tocus en deze wordt maximaal 26 graden. Je ziet vooral dat 3-platter+ modellen echt flink de warmte onder de billen krijgen als er op meerdere platters gewerkt wordt.

Bij het samenstellen van een server is het ook verstandig om 1 of 2 platter schijven te gebruiken :) .

De meeste mensen deugen!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Ik heb overigens ook een server beneden staan. Weliswaar staat deze niet in de meterkast. Er zit een 60 mm casefan in (dramatisch onlogische locatie) en een 60 mm fan op de CPU. Redelijk stil en de harde schijf is 37 graden en de processor is 33 graden op dit moment.

Er zit één harde schijf in, indien ruimte tekort komt er een 2e bij in of vervang in de harde schijf met een grotere.

[ Voor 19% gewijzigd door Red-Front op 26-04-2008 21:51 ]

• Steephh
Ok.. Veel schijven die 50/60 graden met gemak jaren volhouden blijkbaar.. :P Maar ik heb de harde schijven de afgelopen tijd rond de 30 graden gehouden, dus misschien is het beter om ze dan voortaan wat koeler te houden, aangezien ze dan toch wat meer uit gaan zetten door de hitte. Zou dat zo snel kunnen gebeuren in de 3 dagen dat de server aan heeft gestaan?

Nu nog het probleem met de BSOD's proberen te vinden. Maar aan de hd's zal het dus niet liggen. XD

_@/'

Verwijderd

Maxtor 6V320F0 48 °C (118 °F)
Seagate ST3400633AS 48 °C (118 °F)
WDC WD4000KD-00NAB0 46 °C (115 °F)
Seagate ST3400833AS 41 °C (106 °F)
Hitachi HDS722525VLAT80 43 °C (109 °F)
Maxtor 6V320F0 47 °C (117 °F)
Maxtor 6V320F0 48 °C (118 °F)

Met deze temps draaien de HD's al 3 jaar zonder enige uitval.
Ze staan wel altijd aan en temperatuurverschillen zijn hoogsten 5 graden.

• REDFISH
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

MTBF van fabrikanten wordt gegeven op 40 graden bedrijstemperatuur. Elke 10 graden minder levert een verdubbeling van de levensduur op. Bij mij met actieve koeling zitten ze rond de 23-27 graden max.

[ Voor 19% gewijzigd door REDFISH op 27-04-2008 04:34 ]

• Misluct
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05-2023
Steephh schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 12:58:
[...]

Overigens, kan de bekende 'Driver not less or equal' melding ook worden veroorzaakt door een fout in een van mijn harde schijven? Dat verklaat de reboots sinds de pc in de meterkast staat... :P
Deze melding heb ik een poosje terug ook gehad, dit bleek een stilstaande fan op mijn videokaart te zijn. Nadat deze weer werkt heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Weet niet of deze melding ook door andere problemen kan worden veroorzaakt.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Ondanks dat 'hdds gaan stuk door hoge temperaturen' naar fabeltjesland is verwezen hebben de microprocessoren op je hdd die aan foutcorrectie doen nog steeds wél moeite met het fiksen van fouten door expansie/contractie, dus temperatuurverloop.

Alle advies in de trant 'zoveel graden biedt zoveel meer levensduur' is gebaseerd op silicium, en dat is niet de bottleneck in je levensduur. De HDA [head-drive assembly] reageert heel anders op een omgeving dan silicium. Ongetwijfeld is er een hoop onderzoek naar gedaan door schijffabrikanten maar dat wordt uiteraard niet gepubliceerd...

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 12:29

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Ik kan geen uitspraak doen over de wetenschappelijke (on)juistheid van de stelling dat harde schiven minder lang meegaan met hogere temperatuur. Ik weet wel dat ik de afgelopen 2 jaar 3 schijven uit een RAID5 array van 5 schijven naar de fabrikant heb teruggestuurd omdat ze stuk waren. Deze schijven werden erg heet, te heet om aan te pakken.

Nu koel ik deze PC met buitenlucht (130 mm luchtslang aan een 220V 130 mm ventilator die buitenlucht aanzuigt) en die schijven verkeren in prima conditie:

code:
1
2
3
4
5
Temp of /dev/sda is 30 deg Celsius
Temp of /dev/sdb is 27 deg Celsius
Temp of /dev/sdc is 35 deg Celsius
Temp of /dev/sdd is 28 deg Celsius
Temp of /dev/sde is 24 deg Celsius

Ik ga de kast nog verder aanpassen op koelen met buitenlucht maar voorlopig heb ik daar even geen tijd voor.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• Steephh
Ik was net de bron van het nieuwsartikel aan het doorkijken en ik kwam dit tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zeelan21/fail_rates.PNG
Ook opvallend is de invloed van de temperatuur op een harddisk. Algemeen wordt aangenomen dat een harddisk eerder stuk gaat wanneer deze warmer wordt. Uit de resultaten van Google blijkt dit echter niet het geval te zijn. Het aantal kapotte harddisks neemt niet toe wanneer de werktemperatuur stijgt. Wel is er een duidelijke trend die laat zien dat fouten toenemen wanneer de temperatuur juist lager wordt. Alleen bij erg hoge temperaturen heeft warmte invloed op de failure rate.
Waarschijnlijk bedoelen ze bij het toenemen van de warmte dat stukje tussen 37 en 45 graden, want daarna neemt het heel licht weer iets toe. Ze hebben dus niet verder getest dan 50 graden (dus die schijven die boven mijn onderste schijf hangen zullen straks waarschijnlijk wel dood zijn) en het diepste punt ligt op 45 graden.

Ik heb de schijven nu uit de pc gehaald en ga eens een leuke cooling-constructie bedenken.. :P

_@/'

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Ik zou er juist een verwarmingselement op leggen...

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

De ideale temperatuur voor een harde schijf is een constante temperatuur, hoe minder verschillen tussen aan/uit of dag/nacht hoe beter het is. Als bovengrens zou ik 45C aanhouden en als ondergrens 15C. Dan zou je harde schijf een lang leven moeten kunnen hebben :P

Goud is geen geld

• REDFISH
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Als je de plaatjes mag geloven dan gaat elk jaar ongeveer 5% van de harde schijven sowieso kapot, ongeacht hoe oud die schijf is. Dat vind ik toch best veel.

Toch blijf ik het een beetje gek vinden. Actieve koeling lijkt dus eigenlijk slecht te zijn voor een harde schijf. Hij heeft het liever wat warmer.

[ Voor 32% gewijzigd door REDFISH op 27-04-2008 18:08 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Misschien is het zo dat de schijven die vaak koud waren ook meer pieken kenden. Ik heb uit de hele Google-statistiek geconcludeerd dat de range 35-45 graden OK is, veel daarboven of daaronder niet.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
REDFISH schreef op zondag 27 april 2008 @ 18:07:
Als je de plaatjes mag geloven dan gaat elk jaar ongeveer 5% van de harde schijven sowieso kapot, ongeacht hoe oud die schijf is. Dat vind ik toch best veel.
5% vind ik juist weinig! Als ik kijk hoeveel defecte disken ik gehad heb in mijn leven (en bad sectors noem ik dan een defecte disk), dan is dat ruim meer dan 5% per jaar geweest!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:42

The Zep Man

🏴‍☠️

REDFISH schreef op zondag 27 april 2008 @ 04:33:
MTBF van fabrikanten wordt gegeven op 40 graden bedrijstemperatuur. Elke 10 graden minder levert een verdubbeling van de levensduur op. Bij mij met actieve koeling zitten ze rond de 23-27 graden max.
Dus als mijn harde schijf -50 graden is, dan gaat hij wel HEEL veel keer langer mee? |:(

Als je je harde schijven in RAID1 of RAID5 hebt draaien dan boeit de temperatuur niet zo heel erg veel. Wanneer een harde schijf na een jaar de geest geeft door de te hoge temperaturen, heb je zelfs nog garantie.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36
Ook hier zijn mijn hdd's 50 - 55 graden altijd maar heb er nog nooit een verloren.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-02 23:08
Inderdaad, zolang de temperatuur niet meer dan 10 graden schommelt gedurende het aan staan van de drive zal het niet veel invloed hebben op de levensduur, denk ik dan tenminste :)
Als bovengrens zou ik 55 graden aanhouden, dit is ook wat de fabrikanten aangeven.

[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 01-05-2008 22:07 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1