iMac geeft geen geluid meer

Pagina: 1
Acties:

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Hoi,

Ik heb een C1D iMac (begin 2006). Vanavond heb ik mijn iMac via een jack naar tulip kabel op mijn versterker aangesloten.

Meteen nadat ik dat deed (de iMac stond nog aan toen ik de verbinding maakte) had ik geen geluid meer. Bij het harder en zachter zetten via de volume knoppen op m'n keyboard kwam de sound overlay grafiek vreemd knipperend in beeld. Ook viel op dat ik tijdens het instoppen van de kabel op de line-out van de Mac ergens binnen in de Mac even een rood lampje zag branden. Na het weer verwijderen van de kabel kwam het geluid niet terug. Als ik een koptelefoon op de koptelefoon uitgang aansluit hoor ik ook daar niets. Na een softe reset was heel even m'n geluidsdevice helemaal weg (in system preferences -> sound -> output was het device "internal speakers" weg), maar na de mac helemaal uitgezet te hebben en weer aan is alles weer terug.

Echter. Nog steeds geen geluid. Ook geen boing tijdens opstarten. Softwarematig staan de volume instellingen op max, mute staat zeker niet aan. In system profiles staat audio (built in) gewoon in de lijst en bij audio en available devices staat speaker en headphone er gewoon tussen.

Iemand een idee hoe ik weer geluid terug kan krijgen?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17
Een rood lampje betekend vaak een SPDIF connectie, maar hoe je dit kunt oplossen, dat weet ik niet. Anders Apple toch even bellen?

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Heb je wel geluid met koptelefoon nu?

Mac checked altijd of er iets aangesloten is en schakelt dan software-matig om van speakers naar koptelefoon (en andersom). (rode lampje aan/uit)

Op mijn powerbook heb ik de pinnetjes in de uitgang verbogen en nu denkt hij dat er altijd een jack in zit.. rode lampje brand altijd.. hij schakelt niet meer naar speakers.. Volume altijd op VOL en kan niet wijzigen. Als ik koptelefoon er in steek herkent ie die wel (duurt soms 2-3 seconden).. en dan kan volume wel gewijzigd worden. (als ik koptelefoon er in of uit doe terwijl er iets van geluid speelt.. gaat ie wel eens over de zeik).

Anyhoo.. bij mij zijn het dus de pinnetjes in de uitgang. Met verbogen paperclip kun je ze 'bijbuigen'.. bij mij schieten ze dan weer terug.. maar je kan kijken of dat het is..

• flowerp
kaassouffle schreef op donderdag 24 april 2008 @ 23:59:
Heb je wel geluid met koptelefoon nu?
Nee, nog steeds niet. Ik kan het volume wel wijzigen. Balkje in die sound overlay gaat dan gewoon naar links of naar rechts. Het rode lampje brand overigens niet meer. Dan was alleen even tijdens het inpluggen van die kabel en ook toen ik die kabel een beetje heen en weer bewoog. Toen ik eerst geen geluid hoorde dacht ik dat de kabel er niet goed in zat ofzo.

Ik heb ook geprobeerd op te starten met de koptelefoon erin, maar ook dat helpt niet. Zo op het gezicht lijkt nu alles normaal. Geluids device staat overal als aanwezig, geen rood lampje van binnen, volume knoppen reageert de mac op, en geen meldingen in welke log file ik ook bekijk.

Maar dus nog steeds geen geluid...

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Was er ooit niet eens iets met 'hulpprogramma's > Audio-Midi Configuratie' ?
Misschien daar ff kijken?

• flowerp
Als follow up: Ik heb de Apple Hardware Test gedraaid vanaf de installatie CD, zowel de simple als de extended test, maar beide geven geen problemen aan. Ook heb ik van de Leopard DVD opgestart, en ook daar zegt system profiler dat de audio devices er gewoon zijn.

Het enigste wat ik tot nu toe voor elkaar heb gekregen is als ik naar dat aparte midi setup programma'tje ga en ik een midi apparaat toevoeg terwijl er een koptelefoon aangesloten is, ik heel zacht wat static op de interne speakers hoor. In de koptelefoon is echter niets te horen. Als ik de koptelefoon er uit plug en wat rommel bij die midi apparaten is er geen static te horen.

Opvallend is tevens dat de (ingebouwde) microfoon het ook niet lijkt te doen. Bij de diverse panels die over de microfoon gaan staan van die kleurtjes die de input weergeven, maar deze slaan niet uit als ik wat roep.

Het lijkt dus wel of de gehele sound chip of subsysteem kapot is, maar dan op zo'n manier dat de software denkt dat alles nog in orde is. Zou het 'hot' in pluggen van de audio kabel in de line-out jack zoiets kunnen veroorzaken? Ik zie mensen eigenlijk altijd computers of laptops op boxen aansluiten zonder eerst de computer helemaal af te sluiten.

• flowerp
Het viel me nu pas op, maar de jack waar ik de kabel naar m'n versterker had ingeplugged, was de audio line in en niet de audio line out. Die laatste heeft de intel iMac helemaal niet meer. 8)7 Mijn oude iMac (een G3) had wel een altijd een aparte line out, vandaar dus de verwarring.

Maar het zou toch niet zo zijn dat het aansluiten van een versterker op een line-in meteen het hele audio systeem van de mac sloopt?

edit:
Ik heb de handdoek maar in de ring gegooid en een externe USB geluidskaart voor de iMac gekocht (creative xmod). Past qua kleur ook nog eens mooi bij de iMac ;) Geluid doet het nu weer. Blijft een zeer wazig probleem. Waarschijnlijk is er toch iets kapot gegaan, maar vreemd dat de Mac zo fragiel is dan. Hele oude pc onboard geluids kaarten konden zelfs al automatisch detecten of je een ingang op een ingang aansloot. Maar goed...

[ Voor 34% gewijzigd door flowerp op 25-04-2008 18:38 ]

Pagina: 1