Toon posts:

Enkele vraagjes over RAID

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben zelf nog vrij nieuw in RAIDstructuren etc... Nu heb ik onlangs gehoord dat een vriend van me zijn HDD wegdoet, dus ik ga die binnenkort overkopen. Het is dezelfde als de mijne, dus ik dacht van wel eens in RAID te gaan draaien :)

Maar ik ben wat beginnen lezen in mijn handleiding van mijn moederbord (Gigabyte P35 DS3P) waar in staat als ik een RAID installeer, ik al mijn data op beide schijven kwijt ben (ik zou voor de RAID0 willen gaan, dat is het snelst) wat voor mij wel vrij moeilijk valt. Ook heb ik geen CD van XP, waardoor ik mijn XPinstallatie kwijt ben?

Of zijn er betere manier dan RAID0 dan toch? Ik zou het vooral doen voor de snelheid, niet voor de grote van de harde schijf...

Specs;
Gigabyte P35 DS3P
Samsung T166 (320GB) (binnenkort 2)

Bedankt!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ja, als je een RAID array aanmaakt, ben je in principe al je data kwijt.

Enige uitzondering hierop zou eventueel RAID1 zijn, dit kan, in theorie, zonder dataverlies (ook al hangt dit af van je chipset, je instellingen, het weer etc.).

Als je RAID voor snelheidwinst wil, zul je toch moeten backuppen en een Windows CD zien te bemachtigen. RAID1 maakt de boel alleen maar trager.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Raid0 in in bovenste configuratie de snelste oplossing. Ben je echter op zoek naar een veilige oplossing, dan kan je beter kiezen voor een Raid1 opstelling. Zelf heb ik nu 2x750GB Samsung F1 schijven in Raid0 op een P35 moederbord en het is echt supersnel! Games laden super snel, en kopieren tussen mappen ook.

Het beste is ook om je Windows opnieuw te installeren, wat ook nodig is bij het maken van een Raid array (alles op de schijven moet immers verwijderd/geformatteerd worden).

Succes!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS je bent goed opweg door in iedergeval de handleinding van je moederbord eens door te nemen, maar het lijkt mij beter dat jij je eerst wat beter in RAID gaat verdiepen. Een goed begin is om deze eens door te nemen: RAID FAQ .

Wees overigens bij RAID0 wel gewaarschuwd, dat al je data verloren gaat wanneer er één van de twee schijven defect raakt, hoe dit precies zit wordt wel duidelijk in het RAID FAQ. Dit topic sluit ik, omdat jij je beter eerst kunt gaan inlezen in de materie en er is genoeg informatie op het forum te vinden om jou verder te helpen, daar is een eigen topic niet voor nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 24-04-2008 23:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.