Toon posts:

[XP] Met attrib een file 'system' maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hola,

In Windows XP heb je twee opties wat betreft het weergeven van verborgen bestanden en mappen. Show hidden files & folders en de optie Hide protected operating system files. Ik heb ze beide enabled, dus ik zie doorzichtige mapjes voor hidden mapjes en protected system files zie ik niet. Dit vind ik prettig :)

Nou is het zo dat ik ergens 1 bestand en 1 map heb staan die daar niet weg mogen, onder geen voorwaarde. Maar ik hoef ze nou ook weer niet continue te zien ;) Heb best een geordende mappenstructuur en die dingen maken het dus een beetje minder geordend. Hidden maken heeft geen zin, dan zie ik ze nog. Dus ze zouden in de catagorie "Protected operating system files" moeten gaan vallen.

Nou heb ik met Attrib de map en het bestand als "system" ingesteld (attrib -S [filename] /S /D) maar ik zie ze nog...

Jullie raden het al... Is het mogelijk om, en zo ja hoe, met attrib of op een andere manier, die bestanden te markeren als "protected operating system files" zodat ik ze niet meer continue zie.

Mijn weergaveopties wijzigen is niet echt een optie, evenals het verplaatsen van de bestanden.

edit:
Misschien is het handig als een modje ff quotation marks om het woord "system" heen zet, zo lijkt het net alsof ik een filesystem wil bouwen met attrib ofzo :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 21:23 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

attrib <folder> +h +s moet werken?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:09
Hier werkt het gewoon, je moet natuurlijk wel +s gebruiken ipv -s. En je moet hem tegelijk ook hidden maken, dus bijv. attrib +h +s test.txt

[ Voor 34% gewijzigd door sewer op 24-04-2008 21:48 ]

Verwijderd

Ik weet niet of je de map vaak gebruikt, maar als je wil dat een map echt veilig is. Dan alle rechten voor de map verwijderen. Dan krijg je van die mappen als 'System Volume Information'.

Rechten verwijderen kan door middel van:
Bij map opties: Eenvoudig mappen delen uit te schakelen
In eigenschappen van de map geavanceerd.
De rest lijkt me voor zich spreken.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
sewer schreef op donderdag 24 april 2008 @ 21:46:
Hier werkt het gewoon, je moet natuurlijk wel +s gebruiken ipv -s. En je moet hem tegelijk ook hidden maken, dus bijv. attrib +h +s test.txt
Lol, ik deed idd wel +S maar niet +H ook nog. Dacht dat alleen system wel genoeg zou zijn... *zucht* had ik zelf kunnen verzinnen... Thanks :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 23:41:
Ik weet niet of je de map vaak gebruikt, maar als je wil dat een map echt veilig is. Dan alle rechten voor de map verwijderen. Dan krijg je van die mappen als 'System Volume Information'.

De rest lijkt me voor zich spreken.
Err.. Moet je eigenlijk alleen doen als je heel goed weet wáár je mee bezig bent.
Ik zou dan ook nooit zomaar aanraden om 'effe alle rechten eraf" te halen.
(LOCAL)SYSTEM zal je er bijvoorbeeld toch liever wel op willen laten staan - al was het maar omdat je dan met een omweg nog ervoor kan zorgen dat je als user weer bij die data kan komen.

Zorg dan in ieder geval dat je een backup maakt van de DACLs (met subinacl bijvoorbeeld).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:04:
[...]

Err.. Moet je eigenlijk alleen doen als je heel goed weet wáár je mee bezig bent.
Ik zou dan ook nooit zomaar aanraden om 'effe alle rechten eraf" te halen.
(LOCAL)SYSTEM zal je er bijvoorbeeld toch liever wel op willen laten staan - al was het maar omdat je dan met een omweg nog ervoor kan zorgen dat je als user weer bij die data kan komen.

Zorg dan in ieder geval dat je een backup maakt van de DACLs (met subinacl bijvoorbeeld).
Idd :X

Ik wilde hem alleen maar niet zichtbaar voor mezelf, veiligheid interesseert me (in dit geval) totaal geen *beep* ;)
Pagina: 1