Wie kan me nog wat laatste tips geven voor PLASMA

Pagina: 1
Acties:

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-02 09:39
Ik sta op het punt van het aanschaffen van een plasma televisie. Na lang twijfelen ga ik toch maar voor een 42 inch plasma en niet voor een 50 inch. Aangezien ik ongeveer 3 meter a 3,25 van de plasma af zit. Echter ik twijfel tussen een aantal modellen en de mogelijkheden daarvan.

Overigens ben ik er ook nog niethelemaal van overtuigd hoe de pc gaat draaien op een 42 inch, omdat deze toch maar 1024x768 zijn wat betekend een 4:3 en dus geen 16:9 verhouding, dus geen breedbeeld.

Wie kan mij helpen om de laatste vragen helder te krijgen, het belangrijkste vind ik dat ik goed films kan kijken, media center kan draaien en gewoon internetten/ msn op de plasma tv. En uiteindelijk gewoon satelliet tv kijken.

Is plasma 42 inch met een 1024x768 resolutie voldoen, wil namelijk geen FULL HD, zie ik het nut niet van in. Is dit voldoende om een pc op aan te sluiten en goed overzicht te hebben?

Hoe zit het met de lichtinval, omdat een kant van mijn huiskamer helemaal een raampartij is?

Is het toch verstandiger om een 50 inch te nemen 1366x768 ivm aansluiten pc?

Mijn oog is gevallen op de panasonic 42PX80, panasonic 42PV70 of de samsung 42Q92, wat adviseren jullie?

Ben benieuwd naar de bevindingen, tevens zou ik nu nog willen weten hoe de pixels nu daadwerkelijk zijn ingedeeld op een 42 inch pc. Ik heb van iemand begrepen dat de pixel 1024x786, dat die 1024 pixels breder zijn en dat je dan toch breedbeeld hebt?

Tevens zou ik nog willen of je beeldkwaliteit met dat upscalen niet een stuk slechter wordt?

En is dit wel helemaal HD ready, kan ik hier gewoon in maximale kwaliteit 720p films op kijken?

• snifrrr
Niemand?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-02 23:11

Tjark

DON'T PANIC

snifrrr schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:54:
Is plasma 42 inch met een 1024x768 resolutie voldoen, wil namelijk geen FULL HD, zie ik het nut niet van in. Is dit voldoende om een pc op aan te sluiten en goed overzicht te hebben?

Hoe zit het met de lichtinval, omdat een kant van mijn huiskamer helemaal een raampartij is?

Is het toch verstandiger om een 50 inch te nemen 1366x768 ivm aansluiten pc?
Kun je dan niet gewoon beter bv een panasonic pz80 nemen die toch full-hd is? Zit je meteen goed in de resolutie voor pc en denk ik voor een mooie prijs

*insert signature here

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Die plasma is wel degelijk breedbeeld, alleen zijn de pixels niet vierkant (vandaar de 1024x768 resolutie). In de afspeel software is wel in te stellen dat hier rekening mee gehouden moet worden, maar over het algemeen gaat windows uit van vierkante pixels. Je gewone applicaties zullen er dus wel een beetje uitgerekt uit gaan zien.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 20:31

oXygeN

oftewel oxje...

OF je stuurt alsnog een breedbeeld res naar de plasma tv, enige nadeel is dat ie et dan moet scalen zodat et in z'n native resolutie past, met als gevolg dat tekst niet helemaal scherm is.

Bij een full hd heb je dat probleem dan weer niet, omdat je dan '1:1 pixel mapping' hebt als je er 1920x1080 heenstuurt

\o/

• snifrrr
en hoe is dit in de situatie als je media center gebruikt, heb je daar dan ook last van.

en kan iemand aangeven welke je het beste kunt pakken in geval van veel lichtinval

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gebruik je een HTPC voor enkel het HT doeleinde of ook voor word, msn etc etc?
Indien je een HTPC gebruikt is de 1024x768 geen enkel probleem. Je kan in mediaportal instellen dat het een wide scherm is. Als je met IE en MSN etc aan de gang wilt gaan raad ik de full hd aan wegens de 1:1 pixelmapping.

Ik heb zelf de 42PX80 en heb er geen enkel moment spijt van (gebruik em wel zonder HTPC, wil een popcornhour ipv een HTPC) dat ik geen full hd heb. Ik heb enkel "spijt" dat hij niet groter is wanneer ik naar films kijk :+ (kijk ik naar interviews dan is 42" echt het maximale)

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 25-04-2008 22:02 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Als je van plan bent om regelmatig je desktop op je plasma te gebruiken c.q. er mee
te internetten dan zou ik toch wel voor een full-HD gaan, al is het maar om een correct
onvervormd aspect ratio te krijgen.
Voor alleen films en tv-kijken is een HD-ready wel voldoende.

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
De 1:1 pixelmapping is absoluut niet zondermeer nodig.

Via HDMI en Component kun je een 720p signaal naar de tv sturen die dat dan zelf over 1024x768 pixels verdeeld. Die scaling is echter zo goed dat je niet enorm veel verschil zit met native aansturing.

Als je een 720p signaal naar de tv stuurt is alles gewoon 16:9 dus het maak geen drol uit wat voor app je dan draait.

Als je media center applicaties gaat draaien is 1024x768 genoeg, pas als je echt vaak vanuit de desktop werkt is een full-hd op dat vlak nodig.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 22:12

Smarron

The bend

Je kunt de resolutie van de bron gewoon op 1280x720 zetten, dat werkt prima. Ik heb dit op de 360 ook ingesteld en ik ontvang netjes een 720p signaal zowel met gamen als met HD-films. Ik heb ook een 42" plasma van LG met 1024x768 resolutie.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Smarron schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 23:17:
Je kunt de resolutie van de bron gewoon op 1280x720 zetten, dat werkt prima.
Dat weet ik wel, maar puur voor internet/tekstleesbaarheid is 1:1 toch echt te prefereren.

Nogmaals, als je 'm echt regelmatig voor desktop/internetten gebruikt is full-HD toch echt een poepie mooier.
(even los van het feit dat je in dat geval toch eigenlijk beter een LCD kunt kopen, ik zou namelijk niet één uur lang m'n desktop op een plasma laten staan...)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 01:40 ]

Pagina: 1