UPnP werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Elekid
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-08-2023
Voorheen had ik altijd internet via de kabel en met mijn Linksys router had ik nooit problemen met UPnP. Nu ben ik echter overgeschakeld op ADSL en nu zit er dus een modem voor mijn draadloos router. Het is een Thomson ST546 v6. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat UPnP het weer doet? Ik vind dit namelijk nogal handig voor het gebruik van BitTorrent e.d.

Ik heb het aangezet in de modem, en in de Linksys router stond het dus al aan, maar het werkt nu niet :'(

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:26

franssie

Save the albatross

staat je modem op routerstand? Dan kan je 'm misschien op bridge zetten, dan is de situatie weer vergelijkbaar met toen je cable had.
Alleen als je ook VOIPd met je modem werkt dit niet, dan wil je je linksys op bridge stand zetten.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je hebt dus 2 routers achter elakaar geschakeld. Echter (ondanks dat ssdp broadcast over meer hops toestaat) alleen in je router het dichts bij de pc zal upnp daadwerkelijk werken.

je kunt de linksys vervangen door een switch )of zelfs gebruiken als een swtich door daar dhcp uit te zetten en niet meer de wan aansluitng te gebruiken, of

de router ufnctionaliteit van de modem uit te schakelen en hem in bridge status te gebruiken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Elekid
Hij stond op Orange ADSL, een vooraf ingestelde setting. Ik heb hem net even op bridge gezet, dan doet UPnP het inderdaad, alleen internet niet meer. Dan moet ik natuurlijk uit gaan zoeken wat die standaard instellingen zijn van Orange ADSL en die in gaan voeren in mijn Linksys router (ip en dns enzovoorts)? Waar vind ik dat?

Ik heb trouwens bij mijn router ooit de firmware verandert naar een dd-wrt variant. Bestaat er ook zoiets voor een thomson speedtouch?

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Kan je de linksys in DMZ mode plaatsen in je modem? Dan zou het in principe toch moeten werken lijkt me, aangezien de linksys dan doet alsof ie er niet is en je pc denkt direct met het modem verbonden te zijn.

Fout! ik bedoel de pc's in DMZ mode plaatsen in de linksys, dan klopt bovenstaande wel weer ofzo...

[ Voor 20% gewijzigd door Mar2zz op 24-04-2008 17:41 ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:30

The Zep Man

🏴‍☠️

Elekid schreef op donderdag 24 april 2008 @ 17:02:
Het is een Thomson ST546 v6. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat UPnP het weer doet? Ik vind dit namelijk nogal handig voor het gebruik van BitTorrent e.d.
Je kan je modem (ST546) in DHCP Spoof mode zetten. Hij werkt dan praktisch gezien hetzelfde als een kabelmodem: 1x het internetadres via DHCP uitreiken voor je Linksys router, samen met de juiste routeringsgegevens (zodat al het verkeer tussen je Linksys en het internet transparant door het modem heengaat). Zie hier voor meer informatie, profielen, etc. Het profiel heet "KPN PPPoA DHCP spoof Configuratie". Let op dat je hem voor de juiste firmware pakt. Ze hebben er twee: één voor modems die 5.2 draaien en één voor 5.3 of hoger.

Doordat deze oplossing transparant is (je modem bestaat niet meer voor je netwerkconfiguratie, tenzij je handmatig verbind met 10.0.0.138 achter je Linksys met een handmatig geconfigureerd IP adres) werkt Universal Plug and Play weer.

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 24-04-2008 17:54 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Elekid
OK, bedankt voor de snelle replies. Ik ga morgen de voorgestelde opties verder proberen. Nu moet ik eerst weer gaan studeren voor mijn tentamen van morgen :(

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
ik zou zeggen gewoon even handmatig die poorten forwarden.
unplug and pray is nu niet echt safe te noemen...

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

benedictuz schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:08:
In zijn huidige situatie zou hij dan alsnog tweemaal al zijn poorten moeten forwarden, wat gewoon omslachtig is. Ook zijn nu lagere protocollen, zoals IPSec, niet of beperkt bruikbaar.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

benedictuz schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:08:
Redelijk onbruikbare opmerking. Afbeeldingslocatie: http://forum.emule-project.net/style_emoticons/default/furious.gif
-Als je je apparatuur/users die nu in je lan hangt niet vertrouwt heb je een groter probleem, die hebben helemaal geen upnp nodig om bij jouw pc te komen.
-Als je software op je pc niet vertrouwd heb je een groter probleem als upnp.
-Openen van poorten in applicatie doe je toch wel, met of zonder upnp.

Volgens mij praat je enkel steve gibson (Thursday, December 20, 2001 ) na. Op tweakers wordt op zijn minst verwacht dat je het onderbouwd.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

leuk_he schreef op donderdag 24 april 2008 @ 23:13:
[...]

Volgens mij praat je enkel steve gibson (Thursday, December 20, 2001 ) na. Op tweakers wordt op zijn minst verwacht dat je het onderbouwd.
Een oud Russisch motto zegt "vertrouw, maar controleer". Als je de functie niet nodig hebt omdat je weet hoe port forwardings werken (en je wilt het ook handmatig doen), kan je beter Universal Plug & Play uitzetten op je router.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Als dit een discussie moet zijn, is het bij portforwarding niet zo dat je poorten altijd open staat, tenzij je ze weer handmatig dichtgooit, terwijl bij UPnP de poorten alleen openstaat als er een programma is dat daarom verzoekt. Daar valt ook wat voor te zeggen. Bij mensen die niet weten wat ze doen zal upnp ervoor zorgen dat er een wildgroei aan openstaande poorten zal zijn, maar als je weet wat je doet en welk programma welke poort op welk moment wil openen is UPnP misschien wel veiliger. Neem een torrentclient die via upnp poort xxxx openhoudt. als ie klaar is met downen en je stelt in dat ie dan zichzelf moet afsluiten, dan gaat die poort op dat moment ook dicht. Lekker idee als je niet thuis bent dat ie dan toch sluit...

• Elekid
De modem in bridge stand zetten lijkt mij de meest interessante mogelijkheid, echter, iedere keer als ik dat probeer heb ik geen internet meer. De info die ik op de site van orange kan vinden over het instellen van je modem is de volgende:

Als je een ADSL modem wilt installeren dat niet geleverd is door Orange of KPN, gebruik dan onderstaande instellingen:

Orange ADSL Go, Lite, Basic en Plus:

* VPI/VCI: 8/48
* Protocol: PPPoA
* Encapsulation: VC (null) (VCMUX)
* Formaat loginnaam: loginnaam@orange.nl, go, lite, basic of plus

Orange ADSL Direct:

* VPI/VCI: 0/35
* Protocol: PPPoA
* Encapsulation: VC (null) (VCMUX)
* Formaat loginnaam: loginnaam@orange.nl

Orange ADSL Family:

* VPI/VCI: 8/35
* Protocol: EthoA (Ethernet over ATM)
* Encapsulation: RFC 1483 Bridged IP LLC
* Wan Ipaddress: automatic (via DHCP)

Nu is het zo dat ik niet eens ergens kan vinden of ik ADSL direct, of 1 van die andere heb, ik zie dat nergens staan :S

Daarbij kan ik bij het instellen van de modem in bridge stand alleen het VPI/VCI instellen en niet het protocol en ook geen loginnaam. Zie ik iets over het hoofd?
Pagina: 1