Toon posts:

Sata schijf wel/niet herkend?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 schijven: een maxtor (hele grote) en een WD. Toen ik afgelopen weekend Windows XP opnieuw installeerde kon ik alleen kiezen uit 1 van de schijven: de maxtor. Het lijkt erop dat mijn computer (of in ieder geval windows) de SATA schijf van WD niet herkent.... In Windows zelf heb ik nu alleen een C:\ schijf, en dat is de Maxtor (die voorheen nog gewoon lekker F:\ was..).

In de bios, als ik kijk bij BOOT, dan staat er onder 1st 2nd en 3d een kopje Hard Disks > klik ik hierop dan geeft ie aan twee harddisks te zien:
  1. HDD SM Maxtor 6L16
  2. Raid WDC WD800JD-0
Maar... als ik ga naar ADVANCED > IDE config, dan staat er (naast nog wat andere zooi) dit:
  1. primary IDE slave: ATAPI CD-ROM
  2. secondary IDE master: Hard Disk
  3. Sata1: not detected
  4. Sata2: not detected
Op deze SATA WD schijf staat nogal wat data die ik niet kan missen... weet iemand waar het aan kan liggen / wat ik kan doen om dit te fixen?

Tnx in advance!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 15:33 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:59
Staat de detectie optie misschien op None ipv Auto?
Dan detecteerd het bios hem wel maar negeert de drive...

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Neen... staat allebei op auto :-(

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-02 18:19
Wat voor SATA-controller zit er op je moederbord? Misschien dat je bij de windowsinstallatie daar eerst drivers voor moet laden zodat hij hem wel herkend.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 15:14

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Kan je in de bios SATA Legacy aan of uit zetten (of op een andere waarde zetten)?
Windows XP herkent de SATA controller niet altijd even goed.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik weet niet wat voor soort SATA-controller er op mijn moederbordje zit (waar kan ik dat checken?)... maar als ik eerst drivers moet laden moet dat dan VOOR de windows installatie? Ik weet niet hoe ik drivers kan laden voordat ik windows heb geinstalleerd... of denk je dat ik ook nu in Windows zelf gewoon SATA drivers kan installeren?

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:57
Weet je het typenummer en merk van je moederbord? Dan is het makkelijk om te zoeken naar de juiste driver.

Als je deze hebt gevonden deze op diskette zetten en vervolgens windows setup starten. Tijdens het laden van de windows setup komt onder in beeld iets te staan van: press f6 to load extra storage drivers

Dan diskette erin en dan krijg je de optie om je drivers van je sata controller te installeren.

Als je een pc zonder diskette station hebt dan kun je kiezen om je drivers te slipstreamen met bv. nlite

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 15:14

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 17:17:
Hmm ik weet niet wat voor soort SATA-controller er op mijn moederbordje zit (waar kan ik dat checken?)... maar als ik eerst drivers moet laden moet dat dan VOOR de windows installatie? Ik weet niet hoe ik drivers kan laden voordat ik windows heb geinstalleerd... of denk je dat ik ook nu in Windows zelf gewoon SATA drivers kan installeren?
Ik heb met een aantal nieuwe HP laptops iets dergelijk meegemaakt. Door de SATA support in de bios aan te passen werkte het opeens wel. Alternatief is de SATA drivers aan het begin op te geven als extra driver (press F6 blablabla).
Je moet dan wel weten wat voor SATA drivers je nodig heb. Die worden bij een nieuw mobo vaak wel meegeleverd op een CD (dus die dan eerst naar een floppy kopieren)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Topicstarter
Oke, mijn schijf is inmiddels weer zichtbaar: ik heb het typenr van mn mobo opgezocht en ff flink googlen heb ik de Sata driver kunnen downloaden ( Voor Asrock 939S56-M op http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=939S56-M ).

Nu wil ik echter proberen te booten van een bestaande (maar misschien beschadigde) Windows installatie op die Sata HD. Als die Windows installatie namelijk weer gefixt kan worden, dan is alles weer bij het oude. Heeft iemand daar nog goede ideeen over? :)

Overigens.. ik kon niet in de bios vinden waar ik SATA Legacy of uberhaupt SATA insstellingen kon aanpassen. Maar ik ga nu gelijk nog ff checken.

Maar ik ben iig blij dat ik die data weer gewoon zag staan zeg... woeii 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 00:04 ]

Pagina: 1