Snelste HDD Setup

Pagina: 1
Acties:

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-02 01:11
Zo ongeveer 1 keer per jaar geef ik mijn computer een kleine (of grote, afhankelijk van de omstandigheden) upgrade. Nadat ik vorig jaar een hele nieuwe PC in elkaar heb gebouwd en daar redelijk tevreden mee ben, moet ik nu zeggen dat ik misschien een foutje heb gemaakt ten opzichte van de schijven indeling die ik heb gebruikt.

Mijn huidige setup is op het moment als volgt:

2 x WD Raptor, 74GB, 10000RPM in RAID0, hierop staat Windows Vista.

2 x Maxtor 300GB, single, 1 schijf is hierbij voor alle applicaties (inclusief games), het enige wat nog op bij de Raptors wordt geschreven zijn hardware drivers.

Dit leek opzich een goed idee om Windows en programma's gescheiden te houden om Windows een performance boost te geven. Maar nu ik een jaar verder ben en de data schijf toch behoorlijk vol staat met programma's begin ik na te denken over hoe handig dit nou daadwerkelijk is.

Als Windows nu opstart dan wordt Windows geladen van de Raptors maar alle programma's die daarbij ingeladen moeten worden, zoals MSN, Daemon Tools en andere achtergrond meuk moet allemaal vanaf 1 schijf komen. Als ik daarbij ook nog eens een spelletje ga spelen dan staat die schijf volgens mij onder behoorlijk wat stress en dat was niet helemaal de bedoeling.

Dus, medetweakers, heb ik hier een flinke fout gemaakt die ik het beste kan gaan fixen door de programma's naar de Raptors te verhuizen of zal het niet veel uitmaken?

Alvast bedankt!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Opzich is het juist goed dat je programma's gescheiden staan... windows gebruikt namelijk ook resources van je raptors, dus dan zouden je programma's juist langzamer opstarten

Heeft ook een computer!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 09:40
Als je nou je systeemmap op een SSD gooit, genoeg geheugen neemt en swap uitschakeld of een stukje over houd in een RAMdrive en voor je programma's een paar 15K SAS schijven in Raid gooit, en je documenten op een paar grotere schijven zet?

Een goede install is het halve werk. Gewoon opnieuw beginnen. Kan me namelijk niet voor stellen dat je 2x 73GB gebruikt voor puur nuttige data alsin programma installaties. Ik heb hier zelfs aan 18GB meer dan zat. Alloceer dikwijls niet 100% ruimte op mijn boot config (zinloze ruimte is ook gene zinloos dure backup :P ).

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Yup ik zou de programma's ook naar de raptors verhuizen, en gewoon ook eens kijken hoe dat gaat.

Theoretisch klinkt het erg, je apps, je pagefile en je OS op dezelfde spindles maar als je een flinke dot ram hebt zorgen je OS en je pagefile voor minime belasting.

En je wilt wel de snelheid die de raptors bieden gebruiken voor je apps.

Ik heb er ook een tijdje over nagedacht, ik heb een 15K 74gb raid 0 setje en een 10K 300gb raid 0 setje, en ik heb mijn apps en Os samen op het 15k setje.
Hardware Junk schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:36:
Als je nou je systeemmap op een SSD gooit, genoeg geheugen neemt en swap uitschakeld of een stukje over houd in een RAMdrive en voor je programma's een paar 15K SAS schijven in Raid gooit, en je documenten op een paar grotere schijven zet?

Een goede install is het halve werk. Gewoon opnieuw beginnen. Kan me namelijk niet voor stellen dat je 2x 73GB gebruikt voor puur nuttige data alsin programma installaties. Ik heb hier zelfs aan 18GB meer dan zat. Alloceer dikwijls niet 100% ruimte op mijn boot config (zinloze ruimte is ook gene zinloos dure backup :P ).
Jouw plan kost geld... :)

[ Voor 41% gewijzigd door maratropa op 24-04-2008 15:37 ]

specs

Verwijderd

Je windows op je raptor in raid is oke, maar je apps die meegeladen worden op een andere disk zetten met een VEEEEL langzamere leessnelheid (raid 0 10000RPM tegen over 1 disk 7200 RPM) is niet echt een handige keuze.

Ik heb zelf mijn raptor niet in Raid 0 staan maar ik zorg er wel voor dat Windows slank blijft en op 1 disk mijn apps erbij zet (cruciale apps wel te verstaan) daarnaast zit er nog een disk in die de wat langzamere versie van windows mag draaien (dus veel apps, en test stuff)
Hierdoor heb je wel een dual boot, maar ook een slanke snelle windows en een normal mode) best of both worlds.

Aangezien niet iedereen hier op zit te wachten raad ik aan een selectie te maken van belangrijke apps voor jou en evt wat games (niet te veel) en install deze op je raptor samen met windows, zorg ervoor dat 50% ruimte overblijft, dan zit je voorlopig save.

Verwijderd

Het hangt er natuurlijk ook een beetje af hoe je de programma's hebt afgesteld.
Als je veel programma's zowel op de achtergrond als voorgrond laat opstarten met windows, dan moet windows dus niet alleen van de raptors laden maar ook van de Maxtor schijven.

Ik heb bijvoorbeeld vrijwel alle opstartprocedure's (voor zover mogelijk) uitgeschakeld.
Ik wil namelijk zelf bepalen wanneer ik iets nodig heb en dat wil starten.

Wat ik wel denk is dat het allemaal net wat sneller loopt als het allemaal op de raptor's in Raid 0 geinstalleerd staat. Dan op de individuele Maxtor schijven.

Verwijderd

Mijn setup thuis is in zekere zin vergelijkbaar:

2x WD Raptor 74GB in RAID 0 => Windows XP & programma's
2x Maxtor schijven, onafhankelijk van elkaar werkend => Opslag
TigerXtrm schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:24:
Zo ongeveer 1 keer per jaar geef ik mijn computer een kleine (of grote, afhankelijk van de omstandigheden) upgrade. Nadat ik vorig jaar een hele nieuwe PC in elkaar heb gebouwd en daar redelijk tevreden mee ben, moet ik nu zeggen dat ik misschien een foutje heb gemaakt ten opzichte van de schijven indeling die ik heb gebruikt.

Mijn huidige setup is op het moment als volgt:

2 x WD Raptor, 74GB, 10000RPM in RAID0, hierop staat Windows Vista.

2 x Maxtor 300GB, single, 1 schijf is hierbij voor alle applicaties (inclusief games), het enige wat nog op bij de Raptors wordt geschreven zijn hardware drivers.

Dit leek opzich een goed idee om Windows en programma's gescheiden te houden om Windows een performance boost te geven. Maar nu ik een jaar verder ben en de data schijf toch behoorlijk vol staat met programma's begin ik na te denken over hoe handig dit nou daadwerkelijk is.

...
Om eerlijk te zijn heb ik het nut van een dergelijke setup nooit ingezien. Maar dat is, zoals meestal, geheel te wijten aan mezelf.

Staat er dus voor de rest niets anders op jouw Raptors? Is dat geen zonde van de onbenutte plaats?

Als je OS & geinstalleerde progs en data gescheiden houdt, is het volgens mij bovendien veel handiger bij de herinstallatie van de PC.

In mijn ervaring zijn de Raptors (al dan niet in RAID 0) zo snel dat dergelijke opstellingen als de jouwe niet echt renderen. De Raptor kan echt wel de stress aan van van meerdere dingen tegelijk te laden. Dankzij technologieën als NCQ zal hij nog sneller data lezen die niet in elkaars buurt ligt op de schijf.

Moest je het mij vragen, raad ik je aan dezelfde opstelling als mij te gebruiken, die werkt al jaren heel goed voor mij. Mijn uitleg is wat in mijn opinie het beste is, maar het zou kunnen verschillen van de technische waarheid.

Succes!

• Hardware Junk
Valt mee. Je systeemmap bevat voornamelijk bestanden die snelle acces nodig heeft, gene rauwe datadoorvoer. Met XP heb je aan 2GB hiervoor meer dan zat. Gewoon een SSDtje van zeg 20 euro. 15K schijven, tja, een 15K.5 73GB vandaag de dag kost 70 euro p/s tweedehands. En je hebt voor onder de 80 euro zelfs PCI-E x1 SAS controllers nieuw.

Alles kost geld, maar het is niet zo iets als van 'onbetaalbaar'. Als je jezelf reeds een setje Raptors hebt gegunt in het verleden, dan is de stap betrekkelijk klein ;)

• maratropa
  • Niet online
Hardware Junk schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:41:
[...]

Valt mee. Je systeemmap bevat voornamelijk bestanden die snelle acces nodig heeft, gene rauwe datadoorvoer. Met XP heb je aan 2GB hiervoor meer dan zat. Gewoon een SSDtje van zeg 20 euro. 15K schijven, tja, een 15K.5 73GB vandaag de dag kost 70 euro p/s tweedehands. En je hebt voor onder de 80 euro zelfs PCI-E x1 SAS controllers nieuw.

Alles kost geld, maar het is niet zo iets als van 'onbetaalbaar'. Als je jezelf reeds een setje Raptors hebt gegunt in het verleden, dan is de stap betrekkelijk klein ;)
hey die specs boven je icon die staan niet in je specs beneden klopt da?

specs

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-02 21:23
Zoals gezegd, alle programma's en games naar de snelle raptors verhuizen. Lijkt me dat je ook ontzettend veel ruimte over hebt nu je dat nog niet over gezet hebt?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• TigerXtrm
Nou ja ontzettend veel, 70GB ofzo en dat zit redelijk snel vol met een lading programma's en games. Plus het is verstandig om je schijf niet helemaal vol te proppen dus dat komt er ook bij kijken.

Verwijderd

Dan heb je teveel crap, met 70GB zou je toch een heel eind moeten komen.

Je kan bijvoorbeeld op je grote schijven wel de installatie bestanden houden van de spellen die je vrijwel nooit speelt.

Anders vraag ik me toch af hoe je ooit 70GB vol krijgt met OS + applicaties/spellen die je dagelijks nodig hebt?

Ik heb in mijn game PC een tweetal 80GB schijven in RAID 0 staan, maar ik gebruik amper 40GB en heb toch redelijk wat games + Vista erop staan.

• TigerXtrm
Nou ja als je bedenkt dat een beetje game tegenwoordig al snel 6 tot 8 gig op slokt dan kan het snel gaan hoor. Maar er moet wel genoeg zijn om flink wat op kwijt te kunnen inderdaad.

• Hardware Junk
maratropa schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:44:
[...]

hey die specs boven je icon die staan niet in je specs beneden klopt da?
Moet ik allemaal nog aanpassen. Ben aan het upgraden van een Tyan dual Opteron 2212 met 4GB mem, 6x 36Gb 15K.4 Raid 50 + 4x 500GB Raid 10, naar een MSI dual Opteron 2214 met 12GB mem, 4x 73GB 15K.5 Raid 10 + 8x ~750GB Raid 50. Tussendoor nog een Asus dual 246HE en daarna een Tyan dual 240 gedraait. Ben aan het sparen nu voor een derde hot-swap frame + 2x Perc5/i. Meuk schijven komt wel, maar moest even de deur uit ivm verhuizing / verbouwing. Maar kan weer verder met de PC, echter moet het altijd beter dan hè.

edit:

Ja zal wel leuk zijn. Verder patsen is een groot woord. Als ik genoeg winst maak, zit ik zo weer op een SGI 540 als ik dat wil ^^ Misschien een iets een keer als de Quote 500 samenstellen maar dan met PC's? Geheid dat er verder nog wel iemand is die een SAN gebruikt als boot disk :P

[ Voor 16% gewijzigd door Hardware Junk op 25-04-2008 15:10 ]

• maratropa
  • Niet online
Hardware Junk schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:10:
[...]

Moet ik allemaal nog aanpassen. Ben aan het upgraden van een Tyan dual Opteron 2212 met 4GB mem, 6x 36Gb 15K.4 Raid 50 + 4x 500GB Raid 10, naar een MSI dual Opteron 2214 met 12GB mem, 4x 73GB 15K.5 Raid 10 + 8x ~750GB Raid 50. Tussendoor nog een Asus dual 246HE en daarna een Tyan dual 240 gedraait. Ben aan het sparen nu voor een derde hot-swap frame + 2x Perc5/i. Meuk schijven komt wel, maar moest even de deur uit ivm verhuizing / verbouwing. Maar kan weer verder met de PC, echter moet het altijd beter dan hè.
Lekker..Ik heb ook besloten dat er een groot SCSI/SAS topic moet komen, waar je kan babbelen over je vintage scsi setup of patsen met je nieuwste 15k schijven... Kijken of dat mag :)

specs

Pagina: 1