• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:13
Ik dacht dat ik m'n workflow redelijk op orde had met Lightroom, echter nu er bij mijn camera een volledige versie van Capture NX zit, ben ik nu een paar keer dat programma gaan gebruiken om mijn raws te converteren.
Huilen met de pet op, want nu wil ik weg bij ACR, de resultaten zijn met CaptureNX echt zichtbaar fijner om naar te kijken.

Hoe hebben de mensen die CaptureNX gebruiken hun workflow op orde? Want juist daarvoor was Lightroom zo ideaal.

Ook zat ik met het probleem dat ik zoveel kleur verlies bij het converteren van AdobeRGB naar sRGB, nu is dit best logisch, maar op welke manieren kan ik dit het beste opvangen zodat het wat minder erg wordt?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:57
Zelfde verhaal met DPP en LR, ik vind de DPP output gewoon mooier.. Weinig aan te doen.. Ik gebruik DPP zo dat ik alles met LR import, en selecteer, delete de crap, en vanuit DPP transfer naar Photoshop, vervolgens kun je die map updaten in LR...

|>

• olafhartong
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-01 18:41

olafhartong

Erm...

Alle adobe raw converters zijn vies :\ LR is een erg fijn progje maar de enigne is belabberd

Ik heb een vergelijkbare workflow met simon, import in lightroom omdat mn raweditor traag is met previews en werk vanuit mn raweditor export naar tiff en open ze in photoshop

uiteraard personlijke mening:P

[ Voor 59% gewijzigd door olafhartong op 25-04-2008 17:33 ]

Verwijderd

oke, ik ben net begonnen met schieten, heb een Nikon D80 gekocht ben volledig losgegaan (weggeschreven in RAW, dat wel).
Nu heb ik CaptureNX en de nieuwste photoshop maar ik wil graag weten hoe ik het beste kan leren met deze programma's om te gaan. Misschien dat ik dan ook iets ga snappen van bovenstaande berichten :-)

Bij voorbaat dank!
Maarten

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50

breinonline

Are you afraid to be known?

Koop een goed boek of ga op cursus. Daarnaast zijn er zat tutorials te vinden op het internet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
ThunderNet schreef op donderdag 24 april 2008 @ 12:55:
Ook zat ik met het probleem dat ik zoveel kleur verlies bij het converteren van AdobeRGB naar sRGB, nu is dit best logisch, maar op welke manieren kan ik dit het beste opvangen zodat het wat minder erg wordt?
Wat zijn de exportmogelijkheden van Capture NX? Als de beperking daar zit, dan lijkt me dat er geen oplossing is?

Ik neig er zelf ook naar om op DPP+Photoshop over te stappen. Workflow inruilen voor goede kleuren... Jammer, Thomas Knoll. :N

@mlindenbergh: Als je Adobe Camera Raw of Lightroom wilt gebruiken, kan ik Real World Camera Raw with Photoshop PS3 aanraden. Niet duur, heldere uitleg en goeie uitgebreide voorbeelden. Als je dat even doorspit, dan kun je met meer zelfvertrouwen aan de slag en merk je al gauw dat er maar een paar manieren zijn om in een RAW conversion te bereiken wat je wilt. Wat je in dit boek leert zal voor het grootste gedeelte voor alle andere RAW converters van toepassing zijn.

De belangrijkste kernconcepten die je moet doorgronden zijn het histogram en de verschillende bewerkingen hiervan (waar de Tone Curve een belangrijke van is). Het voornaamste wat je doet bij een RAW conversie is "tone mapping": je bepaalt de verdeling van de "tonen" (niet kleuren) van je foto. Je kunt de globale indeling van de tonen verschuiven (helderheid) en die verdeling oprekken of laten inkrimpen (contrast). Hierdoor veranderen de kleuren niet (enkel helderheid en verzadiging). De kleuren kun je met aparte bewerkingen globaal of specifiek aanpassen.

Zodra je door zelf uitproberen gezien hebt wat alle bewerkingen doen, krijg je door oefening vrij snel oog voor wat voor bewerkingen je foto's "nodig hebben".

Ik wens je iig succes. Een RAW file bevat veel meer informatie dan een JPEG file, net als film veel meer beeldinformatie heeft dan 1 afdruk kan weergeven. Als je eenmaal gewend bent aan die rijkdom aan manipulatiemogelijkheden, wil je niet anders meer. :)

[ Voor 62% gewijzigd door Aham brahmasmi op 11-05-2008 10:20 ]

Pagina: 1