Hoe koel ik me processor lucht

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 20:35
Ik zat te denken om het volgende te doen
ik heb 2 papst 12x12 fans (220V 19W)(papst 4650N) en wil deze gebruiken om dus me pc te koelen (duh)

ik heb nu een AMD k6 2 300@300(geen zin in overklocking nog) deze draait stressed of niet stressed nu dus standaard ongeveer 37 graden met me koeling zoals die nu is in me kast, dat wil zeggen aan voorkant een nidec torin alpha V 220V 14 W en links achter onderaan een papst 4650N en bovenaan boven me voeding nog een papst eerste 2 fans blazen in en laatste fan, me 2e papst dus die zuigt af

ik stap alleen binnenkort over op een AMD TB 1000 en wil deze gaan overklokken als ik er ff tijd voor heb

me mobo is in iedergeval al een goeie (msi k7t pro 2 a)en ik heb een chrome orb als cooler(hier ben ik nog iets mee van plan) heb em op de hcc gekocht kon toen alleen door geldgebrek geen proc kopen

ik zat er aan te denken om dus een windtunnel te bouwen direct naar me chrome orb toe aangezien me chrome orb wel een erg kleine airflow heb met t ventilatortje wat er standaard op zit.

ik ga ook nog me voeding buiten mijn kast bouwen aangezien dit
1 een andere voeding gaat worden en
2 ik de ruimte nodig heb voor me windtunnel naar me proc

me nieuwe voeding word een enermax 300 of 400 W (ik wil t liefst die 400W maar die is wat duur)

ik zit alleen nog met 1 ding.... ik wil de lucht die ingeblasen word koelen, vooral in verband met de zomer, maar hoe pak ik dit alles aan (ik lees hier nu wel van iedereen "me koeling doet het goed" maar mensen, het is nu winter, koeling is nu niet zo een groots probleem)

owjah wat ik onder andere op me pc wil draaien is het volgende > }:O en Shoutcast Webradio

Vast bedankt voor eventuele tips watbetreft het koelen van me lucht

• NightOwlNL
niemand????? das minder

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-05 12:22

ReseTTim

Chocolate addicted

goede keuze Papst cooler

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

220 120x120x(38?) x2 zei je heh, hoeveel Db is dat?
je wil echt niet weten hoeveel herry dat maakt, maarja ehh, pabst is wel een goeie keuze inderdaat

Verwijderd

nog te veel herrie :P
ik hoor ze als ik in bed lig :)

• NightOwlNL
het gaat mij er meer om hoe ik de ingeblazen lucht ga koelen voor t de processor raakt...

• NightOwlNL
hmm kan niemand me helpen:(

Verwijderd

ik heb onze airco unit afgetapt, en dus als het zomer wordt en dat ding slaat aan dan blaast hij fijn koele en droge lucht door mijn kassie ha ha. da's pas een oplossing!!

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op maandag 19 februari 2001 16:31 schreef wolsinknick het volgende:
ik heb onze airco unit afgetapt, en dus als het zomer wordt en dat ding slaat aan dan blaast hij fijn koele en droge lucht door mijn kassie ha ha. da's pas een oplossing!!
hmmmmm ik heb geen airco anders had ik dat ook gedaan :)

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Tweakers koelen de lucht niet, maar de processor.
Dat doe je met een ventilator op de processor (en eventueel op de videokaart en op de chipset).
Vooronder in je kast monteer je een extra ventilator (zuigend) en bovenachter (blazend) ook (boven je voeding als daar plaats genoeg is, of in de bovenplaat van je pc-kast.) Ook kun je in het zijpaneel een gat -precies voor je processor- zagen en daar een ventilator monteren.

Lucht koelen? Dan moet je de aangezogen lucht door een koelkast (of electrische campingkoeltas?) of airco leiden.

Koop ook oordopjes als je twee 220volt ventilatoren voluit laat draaien.

• NightOwlNL
Maar ik wil ees weten hoe je de lucht voorkoelt en met wat voor spullen dat zou moeten en dan niet koeltassen of dat soort zooi want daar heb ik niets aan

waar ik aan zat te denken was dus iets als een radiator waar koud water of iets doorstroomt maar is dit haalbaar???

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 17:16 schreef augustus het volgende:
Tweakers koelen de lucht niet, maar de processor.
Dat doe je met een ventilator op de processor (en eventueel op de videokaart en op de chipset).
Vooronder in je kast monteer je een extra ventilator (zuigend) en bovenachter (blazend) ook (boven je voeding als daar plaats genoeg is, of in de bovenplaat van je pc-kast.) Ook kun je in het zijpaneel een gat -precies voor je processor- zagen en daar een ventilator monteren.

Lucht koelen? Dan moet je de aangezogen lucht door een koelkast (of electrische campingkoeltas?) of airco leiden.

Koop ook oordopjes als je twee 220volt ventilatoren voluit laat draaien.
wat ben jij voor NEP Tweaker een ECHTE Tweaker tweaket alles of het nou nut heeft of niet :P

Verwijderd

uhm hallo, het kan dan wel winter zijn, maar zit jij in je huis met een temperatuur van -5? ik neem eigenlijk aan dat de verwarming aanstaat. Dus veel verschil zal er niet zijn in vergelijking met de summer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Op maandag 19 februari 2001 20:22 schreef MR_WAZOO het volgende:
Maar ik wil ees weten hoe je de lucht voorkoelt en met wat voor spullen dat zou moeten en dan niet koeltassen of dat soort zooi want daar heb ik niets aan

waar ik aan zat te denken was dus iets als een radiator waar koud water of iets doorstroomt maar is dit haalbaar???
Airconditioning koelt lucht ja, maar dat is een duur apparaat en vraagt veel stroom.
Andere idee is bijvoorbeeld slang door open raam te doen, dan zuig je verse lucht van buitenaf ('s winters is dat heel koud) naar je computer. Dat is makkelijkste methode.

Maar als je geen raam in buurt hebt, dan kun je niet lucht koelen (op dure stroomvretende apparaat afgezien ja). Dan moet je waterkoeling gebruiken. Met bijvoorbeeld peltier tegen de cpu aan of elders bij warmtewisselaar maak je water kouder. Er is geen lucht bij cpu nodig. Met speciale waterblok koel je al de cpu. Bij radiator of warmtewisselaar aan andere kant van watercircuit blaas je met ventilator tegenaan, zodat water weer afkoelt (of dat warmte uit peltiers afgevoerd kan worden).
Peltier is een thermo-elektrische warmtepomp. Ene kant wordt heel koud en andere kant heel warm. Die warme zijde moet wel gekoeld worden, anders zal de peltier zichzelf stuk gaan door oververhitting.

Gezien jouw ervaring op deze zaken is het duidelijk allemaal nog beetje ingewikkeld. Ik raad je aan even bij je vriend te vragen die meer van weet. 1 ding is zeker: lucht koelen is nog nergens/zelden toegepast. Er wordt alleen met gekoeld water of stikstof gebruikt. Dus NIET met lucht.
(Behalve in de serverruimtes waar stevige airco systeem wordt opgesteld, dat is inderdaad gekoeld lucht, maar voor JOUW te DUUR om eentje te kopen!)

• NightOwlNL
Ik heb in de winter zelden me verwarming aan, en het is hier zo rond de 20 graden
maar somers word t hier als t echt warm word weleens 30 graden he:) en das niet leuk om mee te koelen

• NightOwlNL
Ik wil dus gekoelde lucht gebruiken omdat bij mij veel dingen weleens fout lopen dus als ik dan waterkoeling bouw dan heb ik feest
dus dacht ik als ik nou de lucht die op me procblaast eens extreem afkoel, zou moeten werken dacht ik zo

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 23:01 schreef MrDummy het volgende:

[..]

Airconditioning koelt lucht ja, maar dat is een duur apparaat en vraagt veel stroom.
Andere idee is bijvoorbeeld slang door open raam te doen, dan zuig je verse lucht van buitenaf ('s winters is dat heel koud) naar je computer. Dat is makkelijkste methode.

Maar als je geen raam in buurt hebt, dan kun je niet lucht koelen (op dure stroomvretende apparaat afgezien ja). Dan moet je waterkoeling gebruiken. Met bijvoorbeeld peltier tegen de cpu aan of elders bij warmtewisselaar maak je water kouder. Er is geen lucht bij cpu nodig. Met speciale waterblok koel je al de cpu. Bij radiator of warmtewisselaar aan andere kant van watercircuit blaas je met ventilator tegenaan, zodat water weer afkoelt (of dat warmte uit peltiers afgevoerd kan worden).
Peltier is een thermo-elektrische warmtepomp. Ene kant wordt heel koud en andere kant heel warm. Die warme zijde moet wel gekoeld worden, anders zal de peltier zichzelf stuk gaan door oververhitting.

Gezien jouw ervaring op deze zaken is het duidelijk allemaal nog beetje ingewikkeld. Ik raad je aan even bij je vriend te vragen die meer van weet. 1 ding is zeker: lucht koelen is nog nergens/zelden toegepast. Er wordt alleen met gekoeld water of stikstof gebruikt. Dus NIET met lucht.
(Behalve in de serverruimtes waar stevige airco systeem wordt opgesteld, dat is inderdaad gekoeld lucht, maar voor JOUW te DUUR om eentje te kopen!)
Emiel het word eens tijd dat jij een airco aanschaft leg ik een leding naar mijn kamer :7

Verwijderd

Dikke slang (witte 12 cm harmonicaslang) van buiten naar je pc-ventilator?

Kun je met de lucht op kamertemperatuur water tot onder de kamertemperatuur koelen? Heb je daar geen 'electrische' koeling voor nodig: peltier, electrische koeltas, koelkastcompressor?
Volgens mij kun je alleen tot onder kamertemperatuur koelen als er water kan verdampen: zie koel briesje als je zweet.

Ik geef het toe: ik ben een neptweaker, want mij gaat het om een stille pc. Ik haat die luidruchtige ventilators en harde schijven. ;)

• NightOwlNL
Wat ik wil is dit
ik koel water met iets van een peltier of iets anders buiten me pc, laat dat koude water door iets van een radiator stromen en de lucht die ik kan heb blaas ik op me proc:) nu duidelijk

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Op dinsdag 20 februari 2001 00:01 schreef MR_WAZOO het volgende:
Wat ik wil is dit
ik koel water met iets van een peltier of iets anders buiten me pc, laat dat koude water door iets van een radiator stromen en de lucht die ik kan heb blaas ik op me proc:) nu duidelijk
Je wilt met 'koude' radiator de koude lucht op cpu blazen he? Dat kan wel ja, maar dat is geen slimme opzet. Bovendien heb je dan twee radiatoren nodig, veel te veel! Eentje voor koude deel en andere voor warme deel.
Kortom, dat is zelfde als paard achter de wagen spannen. Je doet alles omgekeerd.
Je maakt geen goed gebruik van! Lucht doet minder goed dan water meteen tegenaan. De warmtetransport van water is groter dan lucht. Als je die watercircuit al hebt, maak dan meteen gebruik van en benut die goed.
Je zult dan zien dat cpu al koel wordt en gekoeld lucht is dan niet nodig. Alleen radiator is nodig om water te koelen, klaar.

Niet andersom, want dat doet niemand hier! Het is dom om andersom toe te passen! :(
Het spijt me, maar het is echt zo.

• joffri
  • Laatst online: 03-04-2024
Ok het zou zo onderhand wel duidelijk moeten zijn, maar...

Koelen met extra gekoelde lucht is NIET efficient..als je perse met lucht wil koelen koop dan dat vapochill geval..

In alle andere gevallen is lucht voorkoelen niet practisch omdat de SOORTELIJKE warmte van lucht LAAG is. dwz dat lucht relatief weinig warmte/kou kan opnenem/afgeven daarom koelt men met water. Een goede airflow is belangrijke..als je toevallig airco hebt is het leuk, maar zoveel moeite voor koelere lucht dmv waterslangetjes radiator etc etc is gewoonweg dom. Doe dan gewoon waterkoeleing direct op je processor.

reageer alsjeblieft niet meer op deze topic ik wil em niet meer zien :(

• NightOwlNL
denk dattik gewoon alleen maar me windtunnel hou:) en zie later wel watbetreft waterkoeling ofzo, kan natuurlijk ook gaan stikstofkoelen:)
staan van die mooie stikstoftanks op me werk:) veel leuker dan luchtkoeling:)
enne joffri, zeur niet, ik gaat ook niet over jou topics zeuren

jammer dat jullie geen creatieve koelideen hebben buiten de standaard middelen...
lijkt mij leuk weereens wat anders te doen dan waterkoeling enzo

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Als je proc echt koel wilt krijgen dmv lucht dan kun je het beste de volgende opstelling maken:
zet een SuperOrb op je proc (, vereist wel enige nauwkeurigheid ivm afbreken core :().
Zaag een gat in de zijplaat van je kast precies boven je proc(als je de pc op zijn zij legt ;)).
Maak een koker van karton met de diameter van de superorb en hoogte van vier cm ongeveer.
Vervolgens zet je deze koker op de bovenkant van de superorb(, er NIET helemaal overschuiven, slechts een +- cm ;)).
Maak vervolgens een soort buis van een plastic-tas o.i.d. waardoor je de koker met het gat in de zijplaat verbindt. Zet hier een blazende 80 mm fan( >20 CFM, sunon of papst oid) op en je hebt een superkoele proc !!! >:) de proc wordt slechts nog enkele graden hoger dan de kamertemp(in geval van een Athlon TB dan, PIII waarschijnlijk nog lager >:))!

JayGTeam (213177)

• NightOwlNL
uhm, windtunnel met 12x12 papst 220V of nidec torin 12x12 220V ook goed???? die nidec is een stille jongen
ben dus al bezig geweest:) maar denk dat dit dus ook lukken gaat
Pagina: 1