Toon posts:

RC5 versturen met irDa

Pagina: 1
Acties:

• Hasse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-03 15:18
Heeft iemand al eens succesvol zijn irDa poort gebruikt om een TV mee te bedienen? Ik wil RC5 codes sturen met mijn PC. Ik heb op de site van winLirc gekeken en zo'n schema gemaakt met een IR led, weerstand en diode aan de DTR pin van de RS232 poort van de PC. Deze knippert wel, het schema werkt dus maar de TV reageert er niet op. Ik denk dat dat komt omdat de PC de 36kHz draaggolf waarschijnlijk niet kan maken en dat de TV een receiver heeft die daar op filtert. Het nieuwe plan is om de irDa poort te gebruiken die ik al op mijn notebook heb zitten. Paar uur met google gezocht maar nog niet verder gekomen. Wie weet heeft iemand hier al eens zoiets gedaan of gezien?

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Kan je de frequentie van je seriele poort niet instellen?
Of anders de pulsen oscilleren met 36kHz? (hoe je dat meot doen, gaat me boven de pet, ik kan even voor je gaan zoeken)

Ik heb misschien iets gevonden voor je
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/84001
Echter het zal zonder timers of microcontrollers volgens deze oplossing niet gaan. Je zal dus moeten prutsen tweaken nog :)

[Voor 40% gewijzigd door alexandersamson op 24-04-2008 10:22]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• Hasse
alexandersamson schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:19:
Kan je de frequentie van je seriele poort niet instellen?
Of anders de pulsen oscilleren met 36kHz? (hoe je dat meot doen, gaat me boven de pet, ik kan even voor je gaan zoeken)

Ik heb misschien iets gevonden voor je
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/84001
Echter het zal zonder timers of microcontrollers volgens deze oplossing niet gaan. Je zal dus moeten prutsen tweaken nog :)
Ik wil even snel wat proberen en niet een heel project met een microcontroller optuigen. 3 componentjes aan een seriele poort was prima maar werkte kennelijk niet. Software op de irDa lijkt mij nu het beste om uit te zoeken.

• alexandersamson
Hasse schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:25:
[...]

Ik wil even snel wat proberen en niet een heel project met een microcontroller optuigen. 3 componentjes aan een seriele poort was prima maar werkte kennelijk niet. Software op de irDa lijkt mij nu het beste om uit te zoeken.
dan moet je inderdaad het via de seriele poort proberen te oscilleren met software, ik ben echter niet zo software/programmatuur-kenner, ik wens je veel succes dan!

• Hasse
alexandersamson schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:31:
[...]

dan moet je inderdaad het via de seriele poort proberen te oscilleren met software, ik ben echter niet zo software/programmatuur-kenner, ik wens je veel succes dan!
Nou, het lijkt me dat de irDa poort dat zelf al doet...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:17
Ik heb dit in het verleden eens lopen uitzoeken vanwege een zelfde wens.
Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar meen me het volgende te herinneren.

IrDa is het protocol dat je laptop over zijn infraroodpoort praat, net als dat je TV RC5 over de zijne praat. Dat gaat dus niet samen.

Ik meen dat je de infrarood-hardware wel zelf zou moeten kunnen aanspreken. Deze hangt intern, meen ik, gewoon aan een COM-poort.

• alexandersamson
Hasse schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:50:
[...]

Nou, het lijkt me dat de irDa poort dat zelf al doet...
Hoe kan die irDa poort nou weten op welke draaggolf die TV ontvangt? Die TV stuurt geen data terug, dus die irDa poort kan zich daar nooit op afstemmen, dat zal je zelf moeten doen. (een andere laptop, die zend data terug en zo kunnen de bitrates en misschien ook frequenties afgestemd worde, lijkt mij) Tenzij deze standaard op 36kHz zend en dan nog moet je zenden met gegevens die de TV 'kan ontvangen' (tenminste dat denk ik dan zo even)

• Hasse
voor de test wilde ik maar 2 knoppen bedienen. Ik heb dus 2 opto's gepakt en met de soldeerbout de AB aan de RTS en DTR lijn gehangen van mijn com poort. Werkt prima.

• Anthor
  • Niet online
Wil je die opstelling nu zo houden of wil je die AB er nog tussenuit hebben?

Die schema's van de Lirc site heb ik ook wel eens geprobeerd. (http://www.lirc.org/transmitters.html)

Het simpele schema werkte bij mij niet, het tweede wel. Ik moest de led nog redelijk dicht bij de ontvanger houden, maar ik had even een B. de Haas oplossing nodig om een tv in de installatie stand te krijgen, dus ik heb het niet uitvoerig getest (en misschien wat afwijkende componenten gebruikt)

ik moest in winlirc ook het aantal repeats verhogen om respons te krijgen.

Probeer eens of je iets merkt als je de ir-led tegen de ir-ontvanger van de tv aan houdt.
Als dat werkt doet winlirc het wel, en kan je aan de licht opbrengst werken.

Weet je trouwens zeker dat je de juiste afstandsbediening code's gebruikt voor jouw tv?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee