Toon posts:

Matrox Parhelia schokt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Matrox Parhelia APVe videokaart in een testsysteem van me zitten. Ik gebruik de composite TV out (dit is noodzakelijk voor het principe waarvoor wij het gebruiken). Op dit systeem speel ik grote hoeveelheden ruwe AVI's af (zo'n 10 GB). Na verloop van tijd begint het beeld te schokken. Er worden frames overgeslagen. Ik heb dit probleem 3 maand geleden al bij Matrox neergelegd en na veel over en weer mailen is er nog steeds geen oplossing. Uiteraard heb ik getest of het lag aan de videoplayer (VLC, Media Player Classic, GOM player) en aan de AVI's maar dat lost het allemaal niet op. Ik heb inmiddels van iemand anders begrepen dat bij een grote hoeveelheid MPEG's het ook mis schijnt te gaan. Wat nog gekker is, is als ik taakbeheer opstart dat het dan weer even goed lijkt te lopen. Dat doet mij vermoeden dat er ergens in de geheugen sfeer iets niet goed gaat.
Graag zou ik willen weten of er meerdere mensen zijn met dit probleem en of het op te lossen is.

Ultraman: Kleine titelfix

[ Voor 1% gewijzigd door Ultraman op 24-04-2008 21:58 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:29

KneoK

Not in a million lightyears

Begin even met het posten van al je specs, want wellicht gaat het ergens anders fout.

Je noemt geheugen bijvoorbeeld als factor, hoeveel heb je in de machine zitten ? Zijn je drivers allemaal up-to-date ? Geen temperatuurproblemen ?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:39
Ik denk niet dat de videokaart het probleem is. Voor de videokaart maakt het immers absoluut niet uit of je ruwe avi's, divx, of iets anders afspeelt. De videospeler decodeert de videostream en schrijft *alleen* bitmaps naar de videokaart, en de videokaart doet verder niks anders dan deze bitmap omzetten naar een signaal op de videouitgang.

Note: bij moderne videokaarten is dit niet helemaal waar omdat deze vaak hardwarematig hd-films kunnen helpen decoderen, maar dat is in jouw geval niet relevant.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Persoonlijk denk ik dat je geheugen 'volloopt' en dat Windows dan moet gaan swappen voor extra geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem dat ik gebruik is een zelfbouw Intel Pentium 4, 3000 Mhz, Asus P5P800 SE moederbord, 2 x 512 MB Kingston DDR Ram 400 Mhz, 1 x Samsung 80 GB SATA harddisk (7200 tr) en Windows XP Professional. Het geheugen is ok (stress test is gedaan), temperatuur is geen enkel probleem en of ik nu de aller nieuwste drivers van de Parhelia of de drivers van de CD neem het probleem blijft helaas hetzelfde.
Ik heb het ook getest op een aantal andere systemen (bv Intel Core 2 Duo E6300 met 2 x 1024 MB intern geheugen). Helaas ook daar hetzelfde resultaat.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 22:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in het virtueel geheugen een aantal aanpassingen gemaakt en ook het wisselbestand op een vaste waarde gezet, maar helaas zonder resultaat. Zijn er nog meer opties die ik zou kunnen proberen?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:39
Een sneller systeem met snellere harde schijven en meer geheugen, of video met een lagere bitrate.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 22:48:
Ik heb in het virtueel geheugen een aantal aanpassingen gemaakt en ook het wisselbestand op een vaste waarde gezet, maar helaas zonder resultaat. Zijn er nog meer opties die ik zou kunnen proberen?
Dat je het virtueel geheugen op een vaste waarde zet wil niet zeggen dat er niet geswapt gaat worden? Dat gebeurt namelijk nog wel.

Maar ik zou toch eerder een nieuw systeem nemen, of misschien AVI upcutten in kleinere stukken.

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 10:18

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik weet niet als ik iets toevoeg maar heb hier een ruwe avi van 10.4 gig die ik wel eens afspeel op een Asus laptop, zo'n 17" widescreen geval met een pentium M 1.7 Ghz. Ik draai windows 2000 daarop en speel de avi met MPC zonder problemen af - tenminste geen zichtbare schokken ofzo....

Verwijderd

Als je in je P4 maar 1 harde schijf hebt, zo ook voor je 6300 systeem en je gebruikt maar 1 partitie dan kan dat je bottleneck zijn, gezien het swapfile verhaal. Gebruk je 2 harde schijven dan kun je je swap file laten afhandelen via je andere harde schijf zodat je data een konstante doorvoer houd. Meerdere partitie's op 1 schijf kan ook nog wel eens problemen geven. Wat ik ook wel eens zie en weet vanuit het verleden dat XP op een te "kleine" partitie word gezet en ook dat kan een bottleneck zijn.

Je kan het dus testen door er een 2de harde schijf in te zetten. Wat veel mensen ook te weinig doen is een schijf defragmenteren waardoor de koppen over alle platters op zoek zijn naar de data die benodigd is, terwijl defragmenteren juist is bedoeld om alle data logisch aaneen neer te zetten, ook dit kan in performance schelen :)

Verwijderd

Topicstarter
Beste Parabellum, dank voor je reactie. Ik ga dit zeker testen. Onze systemen werken wel met 2 schijven. Een C schijf van vaak rond de 20 GB waarop Windows XP Prof op staat en een D drive van rond de 230 GB waarop dus de video's etc staan.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 12:03:
Beste Parabellum, dank voor je reactie. Ik ga dit zeker testen. Onze systemen werken wel met 2 schijven. Een C schijf van vaak rond de 20 GB waarop Windows XP Prof op staat en een D drive van rond de 230 GB waarop dus de video's etc staan.
Je hebt het denk ik over 2 partities op 1 harde schijf. Dat is hetzelfde als 1 harde schijf gebruiken. Parabellum zegt dat je de data op een fysieke losse schijf kunt zetten, zo heb je geen last van andere activiteiten door het OS of software.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
leg 70 euro neer en knal er 4gb ram in, helpt zoveel...

Verwijderd

Topicstarter
@ Gamo: Klopt ik werk met 1 schijf in 2 partities. Als ik er een tweede schijf bij in plaats, maakt het dan nog uit van welke drive ik de video's laat spelen en op welke schijf ik windows laat Swappen?
@SanderAlterNET: Ik heb in een ander testsysteem het geheugen van 1 naar 2 GB gebracht, het schokken van de video's bleef helaas. Zal 4 GB het dan wel oplossen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels het geheugen verhoogd naar 2 GB en er een 2e harddisk bij in gehangen waar ik het wisselbestand op laat maken. Het gaat al wel een stuk beter, maar het beeld schokt toch nog. Zijn er nog andere suggesties?

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 13:07
Als het beter gaat betekent dat je oude HD toch (deels) de bottleneck vormde. Heb je een beetje actuele HD erin gehangen of een oudje?

Verwijderd

Topicstarter
Er hangen 2 sata 7200 toeren schijven in. Degene die ik voor het wisselbestand gebruik is een nieuwe WD van 80 GB. De schijf die er al in hing is 2 jaar oud en is ook een WD 80 GB.

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Raid 0 proberen als je mobo dat ondersteund, aangezien je 2 x 80 gb sata heb en de snelheid erg hoog word als je een raid 0 opstelling maakt, moet je alleen wel je windows weer opnieuw installen en al die onzin, maar tis een idee. als je hdds dan nog een bottlenek vormen dan wordt het pas helemaal vaag. ( Wikipedia: Redundant Array of Independent Disks )

[ Voor 27% gewijzigd door Fatal Mind op 03-05-2008 09:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de Raid 0 ook niet veel meer zal uitmaken. Ik heb echt het vermoeden dat er in de Parhelia kaart of de software die erbij hoort iets mis gaat. Vraag is of een 256 MB versie in plaats van de 128 MB wat de Perhelia APVE is, het probleem zal verhelpen....

Verwijderd

Als het schokken ophoudt op het moment dat je taakbeheer opstart, dan zou de oorzaak misschien kunnen liggen bij een of ander achtergrond proces dat gaat automatisch gaat lopen als er geen keyboard input wordt geregistreerd. Is natuurlijk lastig te achterhalen als dat proces stopt zodra er weer activiteit plaatsvindt. Heb je al gekeken of het schokken na verloop van tijd ook weer vanzelf ophoudt? Anders via taakbeheer misschien zoveel mogelijk processen killen, kijken of dat scheelt? Indexen bv uitgezet?

Verwijderd

composite tv-oud zit toch op elke kaart?
Anders om de hoek een anderen lowbudget kaart kopen (agp)
ik kan me bijna niet bedenken waarom een anderen kaart het niet aan zal kunnen
Dit is zijn kaart.
http://www.trustedreviews...le/inline/1447-headon.jpg

Ik denk dat je met een ati 2400xt al meer aan zal hebben
Meer opties voor video en de kaart zal nog mee helpen met de\encoderen van ja avi files of hd-avi.

Je doet veel moeite met een matrox kaart maar ik ben zelf met matrox gestopt omdat de drivers gewoon waardeloos is.

Verder raid is nu ook niet alles zeker niet als alles eerst wel goed werkte (toch)
Wat je wel kan proberen is alleen de drivers van matrox en hun software verwijderen.
Test het op een tft scherm of je dan nog het probleem heb.
Zo niet dan is het de matrox software die weer eens in de weg zit.
Blijf het probleem dan zal je toch even proberen met een anderen kaart.

Mog je een test kaart zoeken voor agp dan heb ik er nog een liggen die je kan lenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2008 23:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankje suijkerbuijk voor je reactie. Waarom ik met de Matrox blijf testen is de kwaliteit. Ik heb er een ATI 2400 in gehad, evenals de EAX1600, diverse G-Force kaarten, etc. Het probleem is gewoon dat deze kaarten duidelijk een minder beeld geven bij het afspelen van video's. Vooral als er in de video een tekst horizontaal door het beeld scrolled.
Ik ben ook bang dat het toch ergens in de Matrox drivers fout zit, alleen wil Matrox dat niet erkennen. Ik ben al 4 maand!! over en weer aan het mailen en ze blijven maar volharden dat ik de enige ben met het probleem en dat hun er geen last van hebben.
Ik heb inmiddels al wel een ander topic geopend met daarop de vraag voor een goed alternatief, maar dat komt er helaas nog niet. Belangrijk is een uitmuntende video kwaliteit en (helaas) composite-out.
Overigens werk ik met PCI-e kaarten en niet met AGP.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2008 08:45 ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Probeer het eens met mplayer?

http://www.mplayerhq.hu/design7/dload.html

Onder Linux (heb dit nog nooit onder Windows gedraaid, maar bestaat wel..) krijg je een foutmelding zoals "je systeem is te traag om dit af te spelen." Anders zie je foutmeldingen zoals "frame dropped" met meestal een zinnige foutmelding.

Geeft je in ieder geval een idee waar het zit.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
Rainmaker, ik heb het even getest maar ik krijg geen enkele vreemde melding. De video's worden gewoon afgespeeld. Ik vermoed dat de codecs die op de site staan niet het beste is wat er te krijgen is, want de video's schokken veel er meer dan in de VLC of Media Player Classic. Ondanks het schokken helaas geen melding van wat er fout zou kunnen zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 08:44:
Dankje suijkerbuijk voor je reactie. Waarom ik met de Matrox blijf testen is de kwaliteit. Ik heb er een ATI 2400 in gehad, evenals de EAX1600, diverse G-Force kaarten, etc. Het probleem is gewoon dat deze kaarten duidelijk een minder beeld geven bij het afspelen van video's. Vooral als er in de video een tekst horizontaal door het beeld scrolled.
Ik ben ook bang dat het toch ergens in de Matrox drivers fout zit, alleen wil Matrox dat niet erkennen. Ik ben al 4 maand!! over en weer aan het mailen en ze blijven maar volharden dat ik de enige ben met het probleem en dat hun er geen last van hebben.
Ik heb inmiddels al wel een ander topic geopend met daarop de vraag voor een goed alternatief, maar dat komt er helaas nog niet. Belangrijk is een uitmuntende video kwaliteit en (helaas) composite-out.
Overigens werk ik met PCI-e kaarten en niet met AGP.
HUmm pci-e is ook geen probleem.

Goeie kaarten met goeie kwalitijd filters zijn van het merk zelf
Voorbeeld ati
Ati maakt chips maar maken zelf ook kaarten .
Je moet dus kijken naar een pci-e kaart van dell
Dell koopt namelijk bij ati zelf .
Bij nvidia het zelfde .
Ook nvidia maakt kaarten met zeer goeie filters .
Maar ook hier geld dat je een kaart moet kopen van dell.
Omdat dell bij de chip fabricant de kaarten bestelt met hoge eisen.

Ik zelf heb hier een ati x800le van dell en die gaf juist uitstekent beeld helaas is de kaart overleden (tweaker he )

Mog pci geen probleem zijn
Dan kan ik je vertellen dat een voodoo3 kaart op pci uitstekent beeld geeft via tv-oud. (er zijn windows xp drivers)
En komt zeer dicht bij matrox kaarten (toen getest met een matrox g400)

Anderen opties is dat je bij ati kaarten de d-sub kan ombouwen naar rpg scart.
En via de drivers van windows de tv kan selecteren
Hier is ergens een topic over op got.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het helaas niet voor 1 systeem, maar zeker een stuk of 10 systemen nodig. Dus zoek ik iets dat ik kan inkopen. Volgensmij gaat dat bij de Voodoo 3 kaart een probleem worden, of wordt deze nog steeds gemaakt?

Verwijderd

Humm
Ik dacht dat het maar 1 systeem is?
Maar goed dan zal je inderdaad moeten kijken naar anderen kaarten die wel leverbaar zijn.

Trouwens is het mogelijk een stukje rouwe mpg file van jouw te krijgen ?
Kunnen we het hier even testen of wij het zelfde probleem hebben.
Je kan een file hier op tweakers zetten of je mailt het even.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:25:
Humm
Ik dacht dat het maar 1 systeem is?
Maar goed dan zal je inderdaad moeten kijken naar anderen kaarten die wel leverbaar zijn.

Trouwens is het mogelijk een stukje rouwe mpg file van jouw te krijgen ?
Kunnen we het hier even testen of wij het zelfde probleem hebben.
Je kan een file hier op tweakers zetten of je mailt het even.
Het zijn rauwe avi's van 10gb toch

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn inderdaad ruwe AVI's. Niet 10 GB in 1 file, maar een aantal files die samen 10 GB maken. Maar het maakt voor het probleem niet uit of het AVI's of MPEG's zijn. Beide type geven hetzelfde resultaat. Bij MPEG's gaat het afspelen overigens wel iets beter, maar dat komt waarschijnlijk omdat het geheugen minder snel vol loopt.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een update: ik heb met Matrox gebeld. Ze hebben op een testsysteem (vergelijkbare configuratie als wij, alleen van het merk HP) getest. Ze zeggen dat ze het probleem niet hebben. Ben ik nu gek? Zijn er nog mensen die nog suggesties hebben?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zit het probleem niet in de codec(s) ?

Misschien moet je het daar eens gaan zoeken.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zowel de VLC als Media Player Classic gebruikt. De VLC maakt gebruikt van eigen codecs, de Media Player van Windows codecs. Bij beide codes is het resultaat hetzelfde.

Verwijderd

installeer eens op een schone windows install K-Lite Codec Pack Full dan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de codec probeert, maar helaas zonder het gewenste resultaat. De video's blijven schokken. Ik denk dat het iets te maken heeft met DVDMax van Matrox. Trek ik de videoplayer even naar het TV-out scherm zodat DVDMax even uit schiet en trek ik daarna de player weer terug, dan loopt de video weer zonder schokken door. Zet ik DVDMax uit, dan loopt de video ook zonder schokken. Helaas dan wel zonder de scherpte die DVDMax creeert.

Ik heb ook al diverse keren aan de telefoon gehangen met Matrox en zo'n 30 mailtjes met ze uitgewisseld. Hun antwoord: wij hebben het getest op een HP systeem en wij hebben er geen last van. Verder willen ze er geen tijd in steken. Maar ik blijk niet de enige te zijn met het probleem. Inmiddels heb ik al de nodige bijval gekregen van mensen met hetzelfde probleem. Een oplossing hebben ze (we) helaas nog niet...

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27
VLC gebruikt misschien zijn eigen codec's maar de standard uitvoer is denk ik toch directx overlay. Misschien eens bij de advanced opties bij video uitvoer ander type van uitvoer kiezen (GDI, opengl,...).

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik al gedaan. Matrox kan niet overweg met GDI en volgens de website zou GL moeten werken, maar ook daarbij krijg ik geen beeld op TV.
Pagina: 1