Computer gaat slecht aan, reset of aan/uit knop werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-05 15:29
Hallo,
ik heb ineens heel vervelende en heel rare problemen met mijn computer.
Voordat ik begin even een linkje naar mijn tweakers.net systeemspec. De belangrijkste dingen, denk ik:
Antec P180 kast (vanwege de aan/uit knop)
Asus A8N-SLI Nforce 4 moederbord
AMD Athlon X2 3800+, s939
EnerMax EG495AX-VE (G) SFMA, 490 Watt (enermax silentnoise ofzo, noisereducer weetikveel)
Coolermaster Blue Ice Pro moederbordkoeler, die altijd erg opgefokt is.

De symptomen zijn als volgt:
  • De computer reageert niet meer op de aan/uit knop of reset knop als hij aanstaat (vastgelopen)
  • Als de computer aangaat dan loopt hij na even vast. Soms tijdens het laden van het os soms vlak na het opstarten van het os
  • Als de computer is vastgelopen moet de stekker er uit. Als deze direct terug wordt gedaan reageert de computer niet op de aan/uit knop. Als deze daarna erin en eruit wordt gedaan reageert deze willekeurig. Nooit direct maar na een paar keer snel drukken soms wel. Één keer heb ik ook gehad dat ik een paar keer drukte, de computer niet aan bleek te staan maar toen ik 1 min later terugkwam stond deze wel aan.
  • Als de computer op deze manier is opgestart blijft het beeld zwart, brand het harde-schijflichtje (en het power lichtje) maar komt er verder niks op het scherm en geen biepjes. Punt 1 geldt ook.
  • De enige manier om de computer aan te krijgen is door de stekker er uit te trekken, er even uit te laten en weer aan te zetten (waarna de computer ook normaal reageert op de aan/uit-knop voor het aanzetten). Ik weet niet precies hoe lang, ik heb het tot nu toe steeds geprobeerd met 2+ uur.
Toevoegingen:
Fans draaien op vol vermogen bij een "foute" start.
De computer is speciaal (wel via een vrij goedkoop stekkerblok) met het enige geaarde stopcontact van de kamer verbonden. Aan het stekkerblok licht het niet want de iPod laad nog op en de (250W) lamp doet het ook nog prima.
Tot voor kort zat er 3GB geheugen in (2x512+2x1024). De 512 heb ik een tijdje (+-3 weken) er uit gehaald omdat ik al een tijd BSoD's kreeg die wezen op fout geheugen en memtest deze modules niet oke vond.
Fedora 7 heeft last van dezelfde symptomen, naast Vista.
De bootloader (grub) blijft al eeuwen hangen als je niet binnen 2 sec. op een knop drukt (tijdens het "press key for not-default OS schermpje dat op 4 sec is ingesteld"
De afgelopen dagen waren de eerste warme sinds een tijd

Iemand een idee? Ik ben echt radeloos!
Ik heb hem in PMG geplaatst omdat een kapot moederbord mij de meest waarschijnlijke oorzaak leek, zeker omdat hij niet meer reageert op de reset knop wat toch altijd zou moeten.

Alvast bedankt voor het doorlezen van deze lijvige post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-12-2023
dtech schreef op donderdag 24 april 2008 @ 09:30:

Ik heb hem in PMG geplaatst omdat een kapot moederbord mij de meest waarschijnlijke oorzaak leek, zeker omdat hij niet meer reageert op de reset knop wat toch altijd zou moeten.
Ik wilde hier een mooie reply toetsen maar je hebt in 1 zin al aangegeven waar het het meeste op lijkt :)
Dit moet haast het moederbord wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Hmm, iemand ideeën hoe ik hem tot leven kan wekken zonder gelijk het moederbord te vervangen? Socket 939 is zo lastig te vinden en om nou gelijk CPU, Mobo en Proc te vervangen...
BIOS reset? alles er uit? Hyperkoeling? Satanistische rituelen inclusief maagdenoffers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81533

Ik had vorige week een brakke voeding. PC startte (in het begin) wel op (dwz doorliep de post goed)maar daarna tijdens het opstarten van windows zette hij zichzelf af. Daarna moest je een minuut of 15 wachten voor dat ie weer aan wilde gaan. Een nieuwe voeding was bij mij uiteindelijk de oplossing.

DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256162

kan ook een kabel zijn die niet goed verbinding maakt (geen of sluiting), maar ja, ga die maar eens zoeken in een gemiddelde pc...
Als het een kabeltje is zal Mobo vervangen dus ook niet veel zin hebben, dan zal je dezelfde problemen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Voeding vind ik op zich vreemd. Ik heb een goede enermax voeding met ruim voldoende vermogen. Ik zal mn 8800GTS er even uit halen.
Nog een toevoeging: ik was net in de BIOS bezig: na een minuutje ofzo: zwart scherm, ventilatoren op vol vermogen, geen reactie op iets. Er is dus echt iets hardwarematig mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Okee: een "interresante" update.
Ik heb eerst de power-stekker van de 8800GTS er uit gehaald. Dit gaf direct bij het opstarten een snerpende piep die steeds hoger werd (reproduceerdbaar) dus ik heb hem er snel uit getrokken.
Vervolgens een X300SE die ik nog had liggen er in gezet. Het beeld ging ook deze keer niet aan (net zoals bij opstarten met 8800GTS na uitval), dus voeding-vermogen lijkt uitgesloten.
Verder reageert de PC nu weer normaal op knoppen (reset, 5-sec power, aanzetten is nog maar 1 keertje 1x mislukt, 2de keer indrukken lukte het. Misschien drukte ik gewoon niet genoeg in)
Ik heb ook het jumpertje naast de batterij even verzet, opgestart, 5 sec aan en weer uit. Jumpertje teruggezet. Ik denk/hoop dat ik hiermee een BIOS-reset heb gedaan.

Wat wel opvalt:

De ventilatoren gaan pas na even op volle snelheid draaien. De CPU-fan is overal (bij proc en aan uiteinde) koel. De moederbordfan is echter vrij heet, ongeveer zoals koffie die eventjes heeft afgekoelt in een plastic bekertje. Je kunt het net onbeperkt vasthouden. Als ik het koelblok aandruk gaat de ventilator iets langzamer lopen.
Dit zou een overblijfsel kunnen zijn van de hardhandige verplaatsing zachte dwang O-) die ik gebruikt heb bij het plaatsen van mijn (lange) videokaart. Hij moest namelijk +- 5 mm omhoog anders paste de kaart niet in het tweede slot (het eerste kon ik helemaal vergeten)
Ik heb het koelblok iets aangedraaid. Even laten afkoelen en nog een keertje proberen maar.

Overigens: dat het blok warm is duidt wel op warmte-overdracht, die was alleen misschien niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 21:16
dtech schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 19:34:
Okee: een "interresante" update.
Ik heb eerst de power-stekker van de 8800GTS er uit gehaald. Dit gaf direct bij het opstarten een snerpende piep die steeds hoger werd (reproduceerdbaar) dus ik heb hem er snel uit getrokken.
Vervolgens een X300SE die ik nog had liggen er in gezet. Het beeld ging ook deze keer niet aan (net zoals bij opstarten met 8800GTS na uitval), dus voeding-vermogen lijkt uitgesloten.

...

Wat wel opvalt:

De ventilatoren gaan pas na even op volle snelheid draaien. De CPU-fan is overal (bij proc en aan uiteinde) koel. De moederbordfan is echter vrij heet, ongeveer zoals koffie die eventjes heeft afgekoelt in een plastic bekertje. Je kunt het net onbeperkt vasthouden. Als ik het koelblok aandruk gaat de ventilator iets langzamer lopen.
Je bedoelt videokaart is uitgesloten? Een voeding kan ook brak zijn en ook op laag energieverbruik niet werken. Het patroon van symptomen dat je omschrijft is identiek aan problemen die ik heb gehad met voedingen in verschillende workstations. Ik herken zo goed als alle symptomen, zoals bv het brandende hdd lampje, het moeten ontkoppelen van de voedingskabel voordat een herstart mogelijk is en de draaiende fans zonder verdere tekenen van leven.

Heb je geen voeding in een andere pc die je kan testen?

[ Voor 11% gewijzigd door JasperE op 27-04-2008 22:10 . Reden: Schrijfstijl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Het is een enermax voeding. Dus het lijkt me in ieder geval geen slechte voeding. Maar hij kan natuurlijk kapot zijn.
Ik heb wel een voeding die ik kan proberen. Hij is echter maar 350W (een coolermaster, geen sweex ofzo dus dat in ieder geval nog iets) Proberen kan altijd.
Ik ben echter 7 dagen niet thuis dus het gaat even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manvanstaal
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-07-2024
Het vrijwel zeker je voeding, heb hetzelfde gehad. Snel vervangen want bij mij heeft het uiteindelijk geresulteerd in een kompleet opblazen van MOBO en diskdrives. :(

Chaos is a higher form of arranging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 18:49

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

manvanstaal schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 19:57:
Het vrijwel zeker je voeding, heb hetzelfde gehad. Snel vervangen want bij mij heeft het uiteindelijk geresulteerd in een kompleet opblazen van MOBO en diskdrives. :(
Een voorbarige conclusie, omdat jouw voeding ook kapot ging wil niets zeggen.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:06

Thandor

SilverStreak

Wat zegt het BIOS (PC Health of iets in die richting) over de voltages die de voeding afgeeft? Als deze ver buiten normale waardes vallen dan zijn er twee opties: a) de voeding is defect, b) de uitlezing is verkeerd. Gezien de symptomen zou optie 'a' de meest logische zijn :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Dat was ook een van de dingen waar ik naar probeerde te kijken, maar zelfs de BIOS liep vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Ik heb het probleem opgelost. De PC doet het niet als het geheugen in dual channel configuratie staat. Als ik de reepjes echter naast elkaar doe (dus niet met een slot ertussen) werkt dus computer (tot nu toe = +- 4 uur) prima.
M'n games zullen het misschien met een paar frames minder moeten doen, maar ik ben al lang blij dat ik niet het hele moederbord moet vervangen.
Pagina: 1