Helaas moet ik tegen mijn gewoonte in (als je niks zinnigs weet, zeg dan niks) een beetje vaag antwoorden. Wat jij zoek is een soort 'splittertje' dat meerdere PC in staat stelt gelijktijdig c.q. onafhankelijk van elkaar het internet op te laten gaan via jullie kabelaar, is het niet?
Welnu, zoals bekend is geen enkele kabelaar daar dol op tenzij je daar natuurlijk (extra) voor betaalt. Als je dat niet wilt, dan bestaat er inderdaad een apparaatje voor. Het is in iedergeval niet de hub. Hoe dat ding wel heet weet ik echter niet meer.
Een maandje of drie/vier terug stond er namelijk in het blad PCM of C!T een advertentie voor. Een kastje ter grootte van ongeveer je hand sluit je op de binnenkomende kabel aan. Deze neemt dan ongeveer de functie van een router over. Met de juiste (IP etc.) instellingen kun jij doen wat je wilt. Lastig is alleen om de juiste instellingen van je kabelaar boven water te halen. Die voelt natuurlijk direct 'nattigheid' als je hem doodleuk met dergelijke vragen zou benaderen.
Maar, niet getreurd. Ook daar is inmiddels - in een latere uitgave van één beide genoemde bladen - een antwoord op gegeven.
Tja, quanta costa? Ik meende dat het kastje zo rond de 300 piek kostte en betrekkelijk eenvoudig zelf te installeren en te configureren was. Ook voor de mindere technische goden onder ons.
Als dit je iets lijkt, dan moet je even in de historische files van de bladen duiken. Ongetwijfeld zullen er ook best nog wel andere oplossingen zijn, maar deze heb ik onthouden. Dit omdat wij zelf (ADSL) kabel krijgen, zo ergens rond ultimo 2001. Succes.
The desire to know is natural to all good people!