Toetsenbord werkt niet tijdens het opstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecofin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 19:48
Hallo,

- Eerst wil ik even mijn excuses bieden aan de moderator die de topic 'Opstarten vanaf DVD lukt niet' heeft gesloten. Bij een andere forum was het gewenst om ongeveer gelijke problemen onder 1 topic te bespreken, vandaar dat ik mijn probleem in de betreffende topic berichtte denkend dat ook hier hetzelfde zou gelden. Het was niet mijn bedoeling om de topic te kapen.

Nu, bij het opstarten van ons pc is het zo dat de toetsenbord niet functioneert totdat Windows geladen wordt/is. Hierdoor kan ik noch in de bios en noch een format/windows installatie uitvoeren omdat de toetsen niet werken.
We hebben zowel een toetsenbord met usb aansluiting alsook een met een ps/2 aansluiting (zonder omvormstekker dus) uitgeprobeerd, maar geen van beide werken.

Het gaat om een ASRock ALiveXFire-eSATA2 moederbord.
(de toetsenborden zijn van Trust, slimline KB-1400S en een multimedia *?*, maar ik denk niet dat het aan deze kan liggen want ze werken verder prima)

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 22:55
Bij USB toetsenborden is het normaal dat die pas na een tijdje wordt herkend ( in XP heb ik het over, duurt even voordat die de drivers pakt ). Echter dit is alleen als je hem voor het eerst aansluit.

Heb je hetzelfde ook met muis ?
Gaan de lampjes branden ( Capslock etc lampjes ) op je toetsenbord na het opstarten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Adnan Sabir schreef op donderdag 24 april 2008 @ 01:50:
Hallo,

- Eerst wil ik even mijn excuses bieden aan de moderator die de topic 'Opstarten vanaf DVD lukt niet' heeft gesloten. Bij een andere forum was het gewenst om ongeveer gelijke problemen onder 1 topic te bespreken, vandaar dat ik mijn probleem in de betreffende topic berichtte denkend dat ook hier hetzelfde zou gelden. Het was niet mijn bedoeling om de topic te kapen.

Nu, bij het opstarten van ons pc is het zo dat de toetsenbord niet functioneert totdat Windows geladen wordt/is. Hierdoor kan ik noch in de bios en noch een format/windows installatie uitvoeren omdat de toetsen niet werken.
We hebben zowel een toetsenbord met usb aansluiting alsook een met een ps/2 aansluiting (zonder omvormstekker dus) uitgeprobeerd, maar geen van beide werken.

Het gaat om een ASRock ALiveXFire-eSATA2 moederbord.
(de toetsenborden zijn van Trust, slimline KB-1400S en een multimedia *?*, maar ik denk niet dat het aan deze kan liggen want ze werken verder prima)

Met vriendelijke groet,
Als een ps/2 tobo het ook niet doet dan klopt er iets niet aan je mobo ;)
Een ps/2 moet het altijd doen (of je ps/2 tobo is kapot)

soms doet een ps2 het wel en een usb niet, dit kun je dan aanzetten in je bios.(usb legacy support)

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 24-04-2008 01:57 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecofin
@Yippie
Ik heb eerlijk gezegd niet gekeken of de muis stroom krijgt, gezien tijdens het opstarten er geen aanwijzer is heb ik er niet aan gedacht. Ik zal er overdag wel even naar kijken. (pc staat namelijk niet in mijn kamer)

@Def!ance
de ps/2 doet het wel wanneer windows opgestart wordt, kan ik dan alsnog concluderen dat er hardwarematig iets mis is met de moederbord als ps/2 alleen tijdens het opstarten niet werkt?
(ai, dat zal dan een rma worden..)

bedankt voor de snelle reacties trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 22:55
normaal start je bios toch niet door als er geen toetsenbord gedetecteerd is ?!

Als het toetsenbord het niet doet tijdens het laden maar wel na het laden van Windows, dan lijkt me dat je moederbord niet kapot is.

Geldt dit ook voor een USB toetsenbord ( eventueel zonder PS2 verloopstekker aangesloten )
Als je tijdens het laden op CapsLock, NumLock en Scroll Lock klikt gaan dan de lampjes aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142442

Bij mij is het zo dat een ps/2 muis/keyboard meteen bij het opstarten herkend wordt. Dit zit in de bios.
Als ik een usb kb/muis gebruik moet er eerst een driver (de usb driver) geladen worden voordat kb en muis werken. In de praktijk is dit niet veel trager dan de ps/2.
Voor zover ik het kan zien is jouw probleem waarschijnlijk het bios. Staan daar alle instellingen goed?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 142442 op 24-04-2008 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecofin
@Yippie
usb toetsenbord werkt ook niet. bij geen van de toetsenborden gaan de lampjes van num caps en scroll lock aan wanneer ik op de toetsen druk

@Kailash
Ik kan de bios niet in dus ik kan de instellingen niet bekijken. ik weet wel dat de instellingen niet veranderd zijn (in ieder geval niet door ons) sinds de laatste keer dat alles het nog deed

ik zal voor de zekerheid nog een tweede ps/2 toetsenbord aansluiten om te kijken of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ps/2 zou moeten werken, usb werkte bij mij (asrock 4core1333-fullhd) ook niet bij het booten van windows, wel in de bios...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226204

en als je nou eens opstart zonder toetsenbord dan geeft hij aan dat hij een toetsenbord mist...
dan toetsenbord erin en rebooten dan zou hij hem moeten pakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

nee. :/ dat doet ie dus niet.
om te installeren:
wat ie wel doet is als je de (sata, met ide werkt dat niet) stekker van je hdd eruit trekt, windows cd erin, dan meteen weer terugsteken als ie van cd begint te laden, schijf formatteren, reboot, en dan detecteert ie op de schijf geen os dus boot ie weer van cd
(want als je em gelijk door laat installeren dan mist ie eenofander bestandje en is je windows corrupt, maar om te formatteren werkt het wel)
om in de bios te komen werkt een usb of ps/2 tobo wel gewoon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264192

Ik heb vandaag een sweex toetsenbord gekocht, ps/2, en vreemd genoeg werkt die niet wanneer ik ermee opstart, maar wanneer ik opstart met mijn oude ps/2 toetsenbord, en hem dan inplug doet ie het wel.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat ik er gewoon mee kan opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:29

SA007

Moderator Tweaking
1e wat bij mij opkomt is terugbrengen naar de winkel en iets kopen van een gerenommeerd merk.

Sweex staat nou niet bepaald bekend als een betrouwbaar/degelijk merk.
Ok het is goedkoop, maar zoals bij bijna alles, je krijgt waar je voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, ja, dat zal allemaal best, maar dat neemt niet weg dat het toch een vreemd zaakje is. Ik heb inmiddels in apparaatbeheer gezien dat wanneer ik met de Sweex opstart, er helemaal geen stuurprogramma geladen wordt. Er is helemaal geen toetsenbord zichtbaar in apparaatbeheer. Wanneer ik hardware toevoegen probeer lukt het niet om naar een toetsenbord te gaan. Wat ook wel vreemd is is dat net bij het opstarten (met het oude toetsenbord) ik een melding kreeg dat er nieuwe hardware gevonden was, maar dat bleek een "media" iets te zijn, heb ik maar genegeerd, want er zit verder niks nieuws op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Laatst online: 03-06 22:28

Wiethoofd

Broadcast TOM

Heb je een Logitech muis of toetsenbord aangesloten en SetPoint geïnstalleerd?
Dan is het zo dat SetPoint de drivers van je muis EN toetsenbord overneemt, ookal heb je alleen de muis aangesloten.

probeer ook het toetsenbord eens op een andere computer, als hij het daar ook niet op doet is hij stuk.

Zelf gebruik ik ook een goedkope ramplank van Sweex, is niets mis mee, maar verwacht geen G15!
Zie ook mijn review over mijn toetsenbord en hoe ik de driverprobs heb opgelost.productreview: Sweex Multimedia Keyboard KB40US Zwart (PS/2) review door Wiethoofd

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi Wiethoofd,

Ja, ik heb je review gelezen, nog voor ik deze reactie plaatste. Ik heb niks van Logitech, behalve een cam, die eruit halen? Mijn muis is Microsoft en ik zie dat het tobo het wel doet wanneer ik met mijn oudfe tobo opstart. Er staatr dan bij device manager gewoon een standaard tobo geinstalleerd. Hij lijkt vreemd genoeg helemaal geen tobo te zien wanneer ik met de Sweex opstart, zoals ik eerder zei, wanneer ik dat doe zie ik in device manager helemaal geen tobo. Zou een usb connector helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

O ja Wiethoofd, wat ik graag wilde weten, je schrijft dat je uiteindelijk een goede driver hebt gevonden, maar zonder link en zonder te zeggen welke. Mij is het tot zover niet gelukt een andere driver te vinden bij Sweex. Ik dacht van wel (KB06), maar als je die uitpakt, krijg je hetzelfde email driver gebeuren als op de cd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik heb gedaan: 'Vorig stuurprogramma gebruiken'
Het toetsenbord werkt namelijk met de standaard windows driver perfect omdat dan alle functietoetsen het doen. De logitech driver van SetPoint (niet je webcam dus) heeft ondersteuning voor logitech multimediatoetsen en geen sweexmultimediatoetsen.

Je kan idd een usbconnector kunnen proberen, en check ook of je het toetsenbord in de paarse ingang achterop je moederbord drukt en niet in de groene! (just checking)

en probeer ook het toetsenbord aan een andere computer om te kijken of het toetsenbord überhaupt werkt. Kan je er bijvoorbeeld mee het BIOS in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het toetsenbord zelf werkt goed, zo lang ik er niet mee opstart. Ik werk er nu op: opstarten met mijn oude tobo en dan inpluggen. Vorig stuurprogramma kan ik dus niet doen, want als ik ermee opstart wordt er helemaal geen toetsenbord mee gestart; in apparaatbeheer zie je dan helemaal geen tobo, dus vorig stuurprog gaat niet. Ook hardware toevoegen lukt niet, omdat ie dan met allerlei apparaten behalve een tobo aankomt.

Vreemd he?

Ik heb geen tweede pc in huis op het moment, en ook geen verloopstekkertje ps/2 naar usb. Het is gewoonweg belachelijk. Ik kan hem wel terugbrengen maar ik vind het een mooi en prettig toetsenbord als ie het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Anoniem: 264192 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 17:59:
Het toetsenbord zelf werkt goed, zo lang ik er niet mee opstart. Ik werk er nu op: opstarten met mijn oude tobo en dan inpluggen. Vorig stuurprogramma kan ik dus niet doen, want als ik ermee opstart wordt er helemaal geen toetsenbord mee gestart; in apparaatbeheer zie je dan helemaal geen tobo, dus vorig stuurprog gaat niet. Ook hardware toevoegen lukt niet, omdat ie dan met allerlei apparaten behalve een tobo aankomt.
en wat dan als je handmatig een device toevoegt?
en dan een microsoft 103/104 standaardtoetsenbord
Vreemd he?
Ja, maar welk besturingssysteem gebruik je? (en probeer anders even een live cd van knoppix of ubuntu en kijk of hij het daar wel onder doet om zeker te zijn dat je chip in je tobo niet kaduuk is)
Ik heb geen tweede pc in huis op het moment, en ook geen verloopstekkertje ps/2 naar usb. Het is gewoonweg belachelijk. Ik kan hem wel terugbrengen maar ik vind het een mooi en prettig toetsenbord als ie het doet.
Eerst proberen op een andere computer lijkt me, probeer een buurman/vriendin/kennis in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Sorry voor de grote kick, maar ik heb hetzelfde probleem. In het BIOS werkt mijn (USB) toetsenbord prima. Maar zodra de POST voorbij is, werkt mijn toetsenbord ook niet meer. Ik wil dus een schone installatie uitvoeren, maar dat gaat dus niet. Ik heb mijn DVD speler als enige opstartapparaat ingesteld in het BIOS en alsnog moet ik op een toets drukken om vanaf CD/DVD op te starten, maar dat gaat dus niet. De methode van AlexanderB hierboven heb ik ook geprobeerd. Dan kom ik wel in de setup, maar krijg ik alleen de installatieachtergrond van Vista te zien. Iemand een idee/oplossing?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik zou dan toch even op zoek gaan naar een PS/2 toetsenbordje. Wat trouwens als je een XP of W7 of Ubuntu install probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Ander OS zou ik idd kunnen proberen. Ik heb wel al een PS/2 converter gebruikt, maar dat maakte niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21
En je hebt 'usb legacy support' op enabled staan in de bios (ws onder integrated peripherals)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

De tussenstand: Het BIOS kom ik niet meer in. Hij lijkt deze stap gewoon over te slaan :? Het blijkt dat ik bij Windows Vista niet genoeg geduld had. Na 5 minuten kwam er een menu. Later in de installatie gaf hij aan geen CD/DVD drivers te hebben. Ik heb de DVD met drivers in de drive gehad, maar hij heeft deze niet gevonden.
Windows XP geeft een blauw scherm.
Linux Ubuntu werkt niet want het toetsenbord werkt niet.
W7 zegt dat de Image File niet klopt of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Kan het kloppen dat je een Sata-drive hebt? Waarschijnlijk werkt alles wel ineens vlekkeloos als je een pata-drive aankoppelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Klopt. Maar die heb ik niet voor handen. Moet ik maar eens gaan proberen, dan :)

Pagina: 1