Server wil niet uploaden met 1 Gbit (maar wel downloaden)

Pagina: 1
Acties:

• Zeemon123
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-03-2024
Hallo iedereen,

Ik zit de laatste tijd met een merkwaardig probleem.

Ik heb op mijn kamer 1 server met 1 computer. Deze beschikken allebei over een gigabit netwerkkaart met daartussen een gigabit switch.

Echter wil de server bestanden niet met 1 gbit uploaden naar mijn Pc, de snelheid ligt precies op 100 Mbit, namelijk rond de 12 MB/s. Nu zul je denken dat iets gewoon nog op 100 Mbit draait, maar het vreemde is; wanneer ik iets vanaf mijn Pc naar de server upload -dus andersom- haalt het wel gewoon een behoorlijke snelheid, namelijk tussen de 60-100 MB/s.

Nu heb ik het volgende allemaal geprobeerd om te kijken wat dit veroorzaakt:

-Nieuwe drivers
-Verschillende netwerkkaart combinaties geprobeert (Andere kaart in server, andere kaart in computer, van beide pc's een andere kaart, etc)
-Andere kabels
-Andere Switch
-Geen Switch (crossed)
-Andere besturingssystemen (Geprobeert: Server: Server 2003 + 2008, Pc: XP + Vista)

Dit gaf allemaal precies hetzelfde resultaat met precies dezelfde snelheden. Het meest rare vind ik dus nog dat het echt precies op een 100 Mbit snelheid blijft hangen, en andersom niet.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn of wat ik kan proberen?

Alvast bedankt ,
Zeemon

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:01
Ergens een nvidia firewall ofzo die rottig doet? is wel vaker gebeurd bij die dingen...

Test eens met een ander CD'tje van linux ofzo, en hou de pc kaal en test dan eens?

[ Voor 33% gewijzigd door HyperBart op 24-04-2008 08:49 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

probeer het eens met een tooltje als iperf te doen. Dit sluit in ieder geval de harddisks uit.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 08:20

Gé Brander

MS SQL Server

Staan je netwerkkaarte op beide machines op autosensing voor wat betreft de snelheid, of heb je ze hard op 1GB staan?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Zeemon123
Bedankt voor de reacties,

Ik heb niets aan firewall draaien behalve Windows Firewall, met deze uit maakt het ook geen verschil. Ook aan mijn harde schijf zal het niet liggen want kopieren binnen de Pc zelf gaat wel met behoorlijke snelheid.

@c70070540:
Ik heb ze wel op autosensing, maar volgens mij hoort dit gewoon te werken wanneer beiden aangeven in de opties van de netwerkverbinding dat de snelheid 1 Gbit bedraagt, of ligt dit anders?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zeemon123 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:01:
Bedankt voor de reacties,

Ik heb niets aan firewall draaien behalve Windows Firewall, met deze uit maakt het ook geen verschil. Ook aan mijn harde schijf zal het niet liggen want kopieren binnen de Pc zelf gaat wel met behoorlijke snelheid.

@c70070540:
Ik heb ze wel op autosensing, maar volgens mij hoort dit gewoon te werken wanneer beiden aangeven in de opties van de netwerkverbinding dat de snelheid 1 Gbit bedraagt, of ligt dit anders?
Stel ze gewoon vast in op 1 GB en test het dan is.

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-03 21:45

SilentSimon

Have you been hopped?

Steam toevallig aanstaan @ Vista pc?
dat bugged ook met netwerkspeed

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Zeemon123 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:01:
@c70070540:
Zou moeten werken, inderdaad, maar het is al vaak genoeg voorbij gekomen dat dit niet goed werkt. Dus gewoon op de snelheid zetten die je wilt. Kijk eens of het dan wel werkt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Zeemon123
Ik draai steam inderdaad, ik zit nu op school dus zal die vanmiddag even uitzetten, zal ik proberen samen met het instellen van 1 Gbit, ik laat uiteraard even weten hoe dit afloopt :)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Zeemon123 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 13:23:
Ik draai steam inderdaad, ik zit nu op school dus zal die vanmiddag even uitzetten, zal ik proberen samen met het instellen van 1 Gbit, ik laat uiteraard even weten hoe dit afloopt :)
Als je slim bent test je beide situaties even onafhankelijk van elkaar, en post je de resultaten daarvan hier, dan hebben anderen er ook wat aan. ;)

• Zeemon123
c70070540 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:19:
[...]

Als je slim bent test je beide situaties even onafhankelijk van elkaar, en post je de resultaten daarvan hier, dan hebben anderen er ook wat aan. ;)
Ik heb ze allebei geprobeert, helaas geen verbeteringen :X
Het programma Iperf werkt helaas niet met Windows Server 2008, het crashed wanneer de test start, zijn er mischien nog andere programma's? Of natuurlijk nog andere ideeen?

Verwijderd

LuckyY schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:07:
[...]

Stel ze gewoon vast in op 1 GB en test het dan is.
Let hierbij wel op dat je de poorten op je switch ook fixed maakt.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 22:50

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Pak gewoon even een crosskabel tussen PC en server.

This footer is intentionally left blank

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12

lier

MikroTik nerd

ajhaverkamp schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 13:15:
-Geen Switch (crossed)
Crossed is overigens niet nodig bij Gigabit..

Eerst het probleem, dan de oplossing

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-03 12:47
[quote]ajhaverkamp schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 13:15:
[/quote]
Heeft hij al gedaan, staat in de TS

Voor de rest, geen idee eigenlijk, alle ideeën die ik had, zijn al opgenoemd.

[ Voor 1% gewijzigd door X-DraGoN op 25-04-2008 13:26 . Reden: ... ]

• Zeemon123
Zonder switch heb ik inderdaad ook al geprobeert, gewoon met een straight kabel overigens aangezien het toch een autodetect netwerkkaart betreft, en als het klopt wat Lier zegt maakt het natuurlijk helemaal niets uit.

Nou ga ik toch echt heel erg afvragen waar dit probleem ligt, aangezien:
-Het niet de kabels kunnen zijn, want andersom haalt het de juiste snelheid wel...
-Het niet de switch kan zijn, zonder switch precies hetzelfde resultaat
-Het niet de netwerkkaart kan zijn, het omwisselen van kaarten geeft precies hetzelfde resultaat

Ik heb echter dit weekend nog een lan-party, ik zal daar mijn server ook bijhalen om te bekijken wat er gebeurt bij een andere combinatie van Pc's, ondertussen zijn nog meer ideeen natuurlijk welkom _/-\o_

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:47
Zeemon123 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:24:
Zonder switch heb ik inderdaad ook al geprobeert, gewoon met een straight kabel overigens aangezien het toch een autodetect netwerkkaart betreft, en als het klopt wat Lier zegt maakt het natuurlijk helemaal niets uit.

Nou ga ik toch echt heel erg afvragen waar dit probleem ligt, aangezien:
-Het niet de kabels kunnen zijn, want andersom haalt het de juiste snelheid wel...
-Het niet de switch kan zijn, zonder switch precies hetzelfde resultaat
-Het niet de netwerkkaart kan zijn, het omwisselen van kaarten geeft precies hetzelfde resultaat

Ik heb echter dit weekend nog een lan-party, ik zal daar mijn server ook bijhalen om te bekijken wat er gebeurt bij een andere combinatie van Pc's, ondertussen zijn nog meer ideeen natuurlijk welkom _/-\o_
Als het omwisselen van de kaarten hetzelfde beeld geeft dan kan het niet aan de software van de kaart liggen denk ik.
Naar mijn idee is er een ander programma dat hier bij dwars ligt. Dit kan zowel op de server als de client zijn. Iperf is dan op de client nog te gebruiken

• Zeemon123
MuddyMagical schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 15:47:
[...]

Als het omwisselen van de kaarten hetzelfde beeld geeft dan kan het niet aan de software van de kaart liggen denk ik.
Naar mijn idee is er een ander programma dat hier bij dwars ligt. Dit kan zowel op de server als de client zijn. Iperf is dan op de client nog te gebruiken
Maar het is bij Iperf dat er op 2 pc's wordt getest? 1 server en 1 client?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

_Arthur

blub

Zeemon123 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 18:45:
Maar het is bij Iperf dat er op 2 pc's wordt getest? 1 server en 1 client?
Ja, iperf gebruikt een client-server model bij de test.

Je draait "iperf -s" aan de 'server' kant en "iperf -c <ip-adres>" aan de client kant.

Welke machine de server of client is, maakt niet uit. Het beste is om het beide kanten op te testen.

http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/

• Zeemon123
_Arthur schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 11:44:
[...]

Ja, iperf gebruikt een client-server model bij de test.

Je draait "iperf -s" aan de 'server' kant en "iperf -c <ip-adres>" aan de client kant.

Welke machine de server of client is, maakt niet uit. Het beste is om het beide kanten op te testen.

http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/
Bedankt, op die manier werkt het wel..

De resultaten:
Server draait iperf server:
Interval Transfer Bandwidth
0.0-10.0 sec 117 Mbytes 98.1 Mbits/sec

Pc draait iperf server:
0.0-10.0 sec 104 Mbytes 87.3 Mbits/sec

Wat ik daar uit opmaak is dat het netwerk hier in beide richtingen niet eens boven de 100 komt.
Volgens mij wordt het nou steeds vreemder...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je kan iperf tunen je moet even kijken naar de max window size kijken en deze eventueel even aanpassen. Daarna even kijken hoeveel je er dan overheen krijgt.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

_Arthur

blub

Zeemon123 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 19:35:
[...]

Bedankt, op die manier werkt het wel..

De resultaten:
Server draait iperf server:
0.0-10.0 sec 117 Mbytes 98.1 Mbits/sec

Pc draait iperf server:
0.0-10.0 sec 104 Mbytes 87.3 Mbits/sec

Wat ik daar uit opmaak is dat het netwerk hier in beide richtingen niet eens boven de 100 komt.
Volgens mij wordt het nou steeds vreemder...
Specifieer aan de server kant eens de parameter "-w 130k". Voor de 130k kan je allerlei willekeurige (grote) getallen gebruiken. Hiermee specificeer je de $TCP_WINDOW_SIZE die je gebruikt.

Zie ook de handleiding: http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/iperfdocs_1.7.0.php

• Zeemon123
Ik heb op mijn lan-party even gekeken, en daar kwam wat interessants naar voren, iedereen kon gewoon met 1 Gbit van de server downloaden, behalve ik dus. Dus dat het aan de server ligt kan worden weggestreept. Daarna heb ik besloten het nog eens op Windows XP te proberen, en wat bleek, daar kon ook ik met 1 Gbit kopieren. Dus waarschijnlijk was bij de vorige keer dat ik een ander OS had geprobeert de auto negotiation niet op 1 Gbit gesprongen.

Dus nu is de vraag waarom het niet op 1 Gbit download op Vista. Ik weet wel dat het niet aan Vista zelf ligt aangezien anderen ook Vista gebruikten en het daar wel normaal functioneerde (ook zal dit probleem anders allang bekend zijn natuurlijk).

Iemand nog ideeen wat het dan zou kunnen zijn?

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49
Je PC kan het niet snel genoeg wegschrijven? Zou best kunnen dat vista veel op je schijven aan het doen is o.i.d. en ze het niet trekken.

Als dat het niet is, dan draait er gewoon iets op je Vista wat de boel beperkt. Of de driver zijn bv niet geheel geoptimaliseerd voor Vista.

prutsert

• Zeemon123
--WaaZaa-- schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 16:05:
Je PC kan het niet snel genoeg wegschrijven? Zou best kunnen dat vista veel op je schijven aan het doen is o.i.d. en ze het niet trekken.

Als dat het niet is, dan draait er gewoon iets op je Vista wat de boel beperkt. Of de driver zijn bv niet geheel geoptimaliseerd voor Vista.
Ik denk dat er inderdaad iets moet draaien wat het beperkt: een instelling of een programma. Een driver lijkt me sterk want met een andere kaart geplaatst (van Realtek) functioneert het ook niet. Harde schijf zou ook geen probleem moeten zijn want lokaal van schijf naar schijf gaat ook zeer snel.

Ik heb nog een oude hdd, mischien dat ik straks even daarop vista installeer zonder programma's daarbij te installeren, kijken wat er dan gebeurt.
Pagina: 1