HD3870 klokt fout en Trackmania N/U forever draait klote

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:51

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Nu ben ik het zat. Na vanalles geprobeerd te hebben en gelezen heb ik mijn probleem nog steeds niet opgelost.

Trackmania nations forever en trackmania united forever draaien zwaar klote op mijn HD3870 icm E6400 @ 3GHz icm 4GB RAM icm Vista 64 bit. Wat gebeurd er: Als ik door een checkpoint rij dan blijft het beeld even hangen (Game loopt wel verder ! want als de hickup weg is ben ik een stuk verder) deze hickup is langer als ik TAB indruk. Vreselijk irritant. Eerst maar eens nieuwste driver van ATI geinstalleerd. Geen resultaat. Toen maar eens Vista SP1 geinstalleerd. Hollee resultaat. Het liep opeens soepel. Pc gerestart en het probleem was weer terug :( Ik opeens een geniaal idee :9 laat ik CCC en Taakbeheer eens aanzetten op mijn 2e monitor (Hangt niet aan de HD3870!) en tot mijn grote verbazing zie ik dat de GPU klok op 300MHz blijft staan. Kom ik op een stuk waar het wat drukker is met objecten zie ik de GPU clock op 777MHz draaien zoals dat hoort in 3D. Ik de game instellingen verhoogd van kwaliteit en de GPU clock staat sneller op 777MHz. Maar wat ik merk is dat als er 2 checkpoint zeer snel achter elkaar komen de eerste wel blijft hangen en de 2e vrijwel niet. Nog wel een klein beetje. Ik denk dat de GPU clock te snel hoog/laag word. Verder ziet taakbeheer er normaal uit mbt RAM en CPU verbruik. GPU activity staat ook vrij hoog als ik de game kwaliteit verhoog. Tot wel 97% maarja dat is logisch daar is die ook voor. Dus het is niet zo dat de GPU niets doet. Ik weet dus niet zeker of het aan de videokaart ligt maar ik gok dat het daar ergens fout zit.

Wat wel belangrijk is dat voordat ik CCC 8.4 had en SP1 had Call of Duty 4 bagger liep. Nu draait deze uitstekend zonder problemen.

Ik heb gezocht op het trackmania forum en er was 1 iemand met hetzelfde probleem als ik maar geen oplossingen. Ook heb ik gezocht naar de 300MHz/777MHz probleem maar daar kwam ik niet verder mee. Nu ben ik ten einde raad. Ik heb de P5N-e SLI als mobo. Op mijn ok-laptop draait TMNF zonder hickups. Ook nog Prioriteit veranderd maar het hielp niet.

Edit: misschien wel het belangrijkste je weet maar nooit: Na de install van TMNU kon hij iets niet instellen mbt videogedeelte. Oa stond in compatibiliteit de frequentie niet ingevuld.

Graag zo veel mogelijk suggesties ik word hier gek van :P

[ Voor 6% gewijzigd door Twazerty op 23-04-2008 22:33 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
Je kaart schakeld terug naar de 2D snelheid. ze zou met ATItool je kaart lichtjes kunnen overklokken zodat hij constant op fullspeed draaid. maar daar word je kaart wel warmer van in idle.
Of een profiel instellen in CCC of AtiTool

Ik heb er trouwens geen last van. Alleen dat mn videodrivers steeds crashen in TMN(F)

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Theft_eXP schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:49:
Je kaart schakeld terug naar de 2D snelheid. ze zou met ATItool je kaart lichtjes kunnen overklokken zodat hij constant op fullspeed draaid. maar daar word je kaart wel warmer van in idle.
Of een profiel instellen in CCC of AtiTool

Ik heb er trouwens geen last van. Alleen dat mn videodrivers steeds crashen in TMN(F)
Dus als je zeg maar 1MHz overklokt blijft hij op de hoge klok staan? Ik moet dan wel met profiles werken omdat de pc vaak lang aanstaat en dan is het zonde van de stroom.

Edit: Hij draait nog steeds klote nadat ik in CCC de frequentie iets heb verhoogd. Hij blijft niet in 2d hangen maar hij schakeld naar mijn gevoel. Dan word het denk ik de 2D modus op dezefde clocks zetten als 3D clock. Kan dit zomaar?

Edit: Kan ATi tool niet draaien op vista 64

Edit 2: Extra info: Als ik het spel op laagste instellingen zet draait het spel echt megaslecht. Continu schokken tijdens rijden. Op allerhoogste instellingen heb ik het minste last van schokken. Maarja dan staat ie zo hoog dat ie gaat schokken omdat de videokaart het net niet bij kan benen. Zit dus ergens een clock probleem neem ik aan?

[ Voor 34% gewijzigd door Twazerty op 23-04-2008 23:26 ]

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
iemand nog een idee?

Verwijderd

Is trackmania een DirectX of OpenGL game? Homeworld 2 (OpenGL) draait ook bagger op mijn PC met vergelijkbare symptomen. Kunnen/Willen ze bij ATI niks aan doen, vinden ze te oud.

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-05 14:27
Trackmania draait goed op mijn hd3870
Al is openGL over het algemeen idd ruk :( (blender3d bijvoorbeeld, begint toch wat laggy te worden bij grote scenes, terwijl dat volgens mij niet moet >..< )

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 17:45:
Is trackmania een DirectX of OpenGL game? Homeworld 2 (OpenGL) draait ook bagger op mijn PC met vergelijkbare symptomen. Kunnen/Willen ze bij ATI niks aan doen, vinden ze te oud.
DX

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
Twazerty schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:54:
[...]

Dus als je zeg maar 1MHz overklokt blijft hij op de hoge klok staan? Ik moet dan wel met profiles werken omdat de pc vaak lang aanstaat en dan is het zonde van de stroom.

Edit: Hij draait nog steeds klote nadat ik in CCC de frequentie iets heb verhoogd. Hij blijft niet in 2d hangen maar hij schakeld naar mijn gevoel. Dan word het denk ik de 2D modus op dezefde clocks zetten als 3D clock. Kan dit zomaar?

Edit: Kan ATi tool niet draaien op vista 64

Edit 2: Extra info: Als ik het spel op laagste instellingen zet draait het spel echt megaslecht. Continu schokken tijdens rijden. Op allerhoogste instellingen heb ik het minste last van schokken. Maarja dan staat ie zo hoog dat ie gaat schokken omdat de videokaart het net niet bij kan benen. Zit dus ergens een clock probleem neem ik aan?
Instellingen of resolutie?

Je kan een lagere resolutie doen. (1024x768) ofzo met alles op max. kijken of het dan beter gaat.
het is jammer dat Rivatuner niet werkt onder vista64. daarmee kon je de clockspeeds bekijken on the go

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ik zojuist even geprobeerd. 800x600 laagst mogelijke instellingen. En wat denk je. Schokt nog als een gek. Wel minder erg als 1280x1024 laagst mogelijke instellingen. Tot nu toe draait allerhoogste instellingen op 1280x1024 het beste. Maar ook niet te spelen omdat de videokaart het niet kan bijbenen.

[ Voor 29% gewijzigd door Twazerty op 26-04-2008 21:06 ]

Verwijderd

Ik heb het idee dat het ligt aan een functie genaamd ATI Powerplay.

* ATI PowerPlay
- Advanced power management technology for optimal performance and powersavings
- Performance-on-demand (voltage switching, dynamic clock gating, clock & memory speed throttling, GPU monitoring
- Central thermal management - on-chip sensors monitors GPU temperature and triggers thermal actions as required

Klinkt alsof jou kaart dat doet terwijl hij in spellen zit. Misschien dat Performance on demand uitzetten ofzo. Kweet niet of het helpt maar het kan dat het misschien daar aan ligt. Succes ;)

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 02:57:
Ik heb het idee dat het ligt aan een functie genaamd ATI Powerplay.

* ATI PowerPlay
- Advanced power management technology for optimal performance and powersavings
- Performance-on-demand (voltage switching, dynamic clock gating, clock & memory speed throttling, GPU monitoring
- Central thermal management - on-chip sensors monitors GPU temperature and triggers thermal actions as required

Klinkt alsof jou kaart dat doet terwijl hij in spellen zit. Misschien dat Performance on demand uitzetten ofzo. Kweet niet of het helpt maar het kan dat het misschien daar aan ligt. Succes ;)
Volgens mij heb je mij op het juiste spoor gezet. Voor zover ik al gelezen heb schijnt dat Powerplay niet uit te zetten is. Zijn meerdere mensen die ongeveer dezelfde simptomen hebben. Eerder onder 64 bit dan onder 32 bit.

Hiermee loopt de 2D modus ook op de 3D clocks alleen ook nu weer zonder enige verbetering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
You have to disable PowerPlay for HD3870 / 3850, it is not so easy to do.
How to properly set your card up to not use powerplay which causes
stuttering and low performance.

Go to the directory,
(Windows XP) C:\Documents and Settings\Administrator\Local
Settings\Application Data\ATI\ACE
or
(VISTA) C:\Users\Administrator\AppData\Local\ATI\ACE

Keep that directory open.
Start up catalyst control center.
Hit the Overdrive tab.
Hit the paddle lock image to enable the overdrive settings.
Hit the profiles tab at top of page.
Select profiles manager from drop down list.
Name a profile in blank box (FixPlay is my chosen name), under "this profile
includes" section at bottom of page select the dot for "the following
settings". (In the tree make sure only ATI Overdrive checkbox is selected.)
Hit the save button.
Hit the Activate and close button at bottom of page.

Now go to your open directory
Go to the directory,
(Windows XP) C:\Documents and Settings\Administrator\Local
Settings\Application Data\ATI\ACE
or
(VISTA) C:\Users\Administrator\AppData\Local\ATI\ACE

You should see 5 new files in there in total.
One file is the same as you named your custom profile, right click it and
select edit (my file is called FixPlay.xml)

The file will open in notepad where you can now change settings to nullify
powerplay.

Here are my new settings for example, I have increased the core speed to
776Mhz (from defaults 300MHz) and voltage to 1,300V in 2D mode, and applied
a overclock to the 3D modes for the GPU (852MHz, increased the voltage to
1,315V) and for the memory (1200MHz). I also increased the fan % to 100%
from 41%.
Please, be careful with increasing the voltage it may damage your GPU, also
note that high overclock may lead to overheating and damaging your card
permanently!!!

<Profile>
<Caste name="Graphics">
<Groups>
<Group name="Overdrive5">
<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="77600" />
<Property name="Want_1" value="85200" />
<Property name="Want_2" value="85200" />
</Feature>
<Feature name="MemoryClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="112600" />
<Property name="Want_1" value="120000" />
<Property name="Want_2" value="120000" />
</Feature>
<Feature name="CoreVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="1300" />
<Property name="Want_1" value="1315" />
<Property name="Want_2" value="1315" />
</Feature>
<Feature name="MemoryVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="0" />
<Property name="Want_1" value="0" />
<Property name="Want_2" value="0" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedProtocol_0">
<Property name="FanSpeedProtocolProperty" value="Percent" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedAlgorithm_0">
<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Automatic" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedRPMTarget_0">
<Property name="Want" value="0" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedPercentTarget_0">
<Property name="Want" value="100" />
</Feature>

Make your changes, close and save changes to the file.
Right click the file choose properties and change the file to read only. You
are done.

If you restart your computer, just make sure to open catalyst and ensure
that your profile is activated. Simple once done.

[ Voor 64% gewijzigd door Twazerty op 27-04-2008 03:50 ]

Pagina: 1