• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ga dit weekend een weekje naar Frankrijk en ik vroeg mij af of het zin had om mn DVB-T usb-stick mee te nemen bij mn laptop. Ik heb al wat rondgezocht en het schijnt dat ze in Frankrijk 12 FTA kanalen hebben, alleen heb ik geen idee hoe het met bereik zit. Ik heb alleen een klein antennetje (15cm ofzo) die bij de stick zat en we zitten in bergachtig gebied, dus dat lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor het signaal.
Iemand dit al eens geprobeerd en wat was het resultaat?

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-12 21:24
Waar TNT (=de franse naam voor DVB-T) uitgezonden wordt heb je normaal 18 kanalen (17 1/2 feitelijk, want de helft van de tijd zend Canal+ gecodeerd uit). Maar of het nu lukt met zo'n klein antennetje ? Ik zou zeggen, check eens de dekkingskaarten op www.tvnt.net. Ik heb in elk geval een flinke buitenantenne nodig, maar woon dan ook buiten het officiële dekkingsgebied. Er wordt in elk geval flink aan de uitrol gewerkt.

• Palomar
  • Niet online
Thnx, ik zit in de buurt van Valence (zuidoost frankrijk, onder Lyon) en dan specifiek in de buurt van Die wat op de kaart staat. Op deze map staat daar niet echte en mast bij in de buurt, dus icm. bergachtig gebied zal dat wel een no-go zijn?

Heb de antenne en usb-stick nu met verlengkabels etc. op een vaste plek gemonteerd, dus heb weinig zin om de boel los te halen als het toch niet gaat werken. Vandaar dat ik het vraag :)

• Hansdk
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-04-2022
En, heb je ontvangst gehad in Frankrijk?
Het probleem is namelijk dat Frankrijk horizontale uitzending heeft en Nederland verticale. Ik heb het al een suitgeprobeerd en had geen ontvangst. Maar toen wist ik nog niet van die h en v verschillen.
Ga in september weer naar Frankrijk en ga dan weer uitproberen.
\hoor graag erover.

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Je kan hem beter even een DM sturen. Is een vrij oud topic wat je omhoog geschopt hebt.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Palomar
  • Niet online
Er is ook nog zoiets als my active topics ;)

Anyway, heb het ding niet meegenomen, dus kan niet zeggen of het werkt. Al is het misschien wel handig als mensen hier ervaringen neerzetten als ze het wel hebben geprobeerd, want een volgende keer wil ik het ding misschien wel meenemen. Zat dit jaar in mei ook weer in Frankrijk en op de gewone analoge publieke zenders was niet echt veel boeiends behalve de franse weekend miljonairs :P

[ Voor 57% gewijzigd door Palomar op 29-06-2009 21:01 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:04
Hansdk schreef op maandag 29 juni 2009 @ 13:29:

Het probleem is namelijk dat Frankrijk horizontale uitzending heeft en Nederland verticale.
Wat houd dit in? Horizontaal en verticaal?

Ik ga binnenkort ook op vakantie naar Frankrijk, en was ook van plan om DVB-T stickje mee te nemen.

• Palomar
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 21:02:
[...]

volgens mij gewoon dat je de antenne horizontaal moet houden. Zie je iig ook altijd bij de analoge tv-antennes op daken in huizen in Frankrijk.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 21:02:
[...]
[...]
Het gaat om polarisatie.

• ThinkPad
Ik snap het nogsteeds niet.

Is er iemand die het toevallig al eens heeft geprobeerd in Frankrijk?

Ik ga over een week naar Frankrijk, en dan neem ik m'n DVB-T stick (Zolid van de Aldi) sowieso mee, samen met m'n EEE 900, dus dan kan ik het wel testen.

Maar ik weet liever vantevoren of ik nog wat moet aanpassen aan m'n antenne ofzo.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12 17:23

Bergen

Spellingscontroleur

ThinkPadd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 22:19:
[...]

Ik snap het nogsteeds niet.
Horizontaal en vertikaal moet je letterlijk nemen. Vergelijk het met een lang gespannen touw. Als je het aan de ene kant naar links en rechts slingert, slingert het aan de andere kant van het touw ook naar links en rechts. Je ziet het touw aan de andere kant niet naar boven en beneden gaan.

Zo is het met een antenne ook. Als er met een horizontale antenne wordt uitgezonden, moet je het ook ontvangen met een horizontale antenne. Met een vertikale antenne ontvang je de radiogolven niet. En omgekeerd.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
Vroeger waren de zendharken zo gericht om analoge TV via de ether te ontvangen:
code:
1
2
3
/
--------------
\

Tegenwoordig moet je zo'n hark antenne een kwartslag draaien om met de zelfde harkantenne Digitenne te kunnen ontvangen.

Daaruit merk ik overigens op dat analoog dan altijd horizontaal uitgezonden moet zijn en Digitenne tegenwoordig dus vertikaal.

• ThinkPad
Bergen schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 22:37:
[...]

Zo is het met een antenne ook. Als er met een horizontale antenne wordt uitgezonden, moet je het ook ontvangen met een horizontale antenne. Met een vertikale antenne ontvang je de radiogolven niet. En omgekeerd.
Maar als ik dus mijn antenne een slag draai, dan zou het moeten werken? Of moet ik dan een andere antenne hebben?

Daar gaat het mij namelijk. Als ik namelijk de antenne gewoon een kwartslag kan draaien, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Maar met die polarisatie erbij begreep ik het niet echt.

• ThinkPad
Ik ben gister teruggekomen uit Frankrijk, ik had m'n EEE PC, Zolid Hybrid TV Stick en een zelfgeknutselde antenne (werkt stukken beter dan zo'n meegeleverd sprietje!!!!) mee.

Ik heb als programma DVB Dream gebruikt.

In Duitsland, onderweg bij het tankstation langs de snelweg had ik een stuk of ~6 zenders, oa. NDF, ZDF,
In Nancy, FR in het hotel waar ik ging overnachten had ik een stuk of ~10 zenders geloof ik, welke dat waren weet ik niet meer helaas.

Maar op de camping waar ik stond (bij Lac de Vouglans) was niks te ontvangen met DVB-T.
Ik zag wel allemaal mensen met campingantennes en harkantennes, maar of die wat konden ontvangen weet ik niet.

Ik heb ook nog geprobeerd om via Analoog zenders te vinden (mijn stickje kan DVB-T en analoge TV :) ) en toen vond ik 1 zender, maar die was heel zwak.

Maar dat kwam denk ik omdat de dekking in het gebied waar ik zat niet zo goed was, ik zat namelijk in een dal.
Pagina: 1