Toon posts:

Temperatuur van mijn Q6600.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 2 weken geleden een nieuwe computer gekocht, met daarin een Q6600 als processor.
Maar wel heb ik de gedachte dat er iets mis mee is, met name m.b.t. de temperatuur.

Hier een plaatje om te laten zien wat ik precies voor processor heb, mocht dat nodig zijn voor het verder begrijpen van het verhaal:

Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/9138/allessp8.th.png

Hij was toen ik hem kocht al warmer dan het systeem van mijn broer (die hetzelfde systeem had gekocht), dus ik vond het al raar.

Maar, de laatste tijd, als ik hem stress, komen de eerste 2 cores rond de 72 graden, terwijl bij het andere systeem ze rond de 50 graden komen. Ik vind dit zorgwekkend.

Ik heb zelf al geprobeerd de thermal paste opnieuw aan te brengen (ik neem aan dat ik dit goed heb gedaan). Maar, dit alles zonder enig effect.

Hebben jullie enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?.

Hier is trouwens een lijst met producten die ik er nog meer bij heb:

Een MSI P35 Neo3 Moederbord
2GB DDR2 667MHZ Ram
Een XFX 9600GT XXX Videokaart
500W Voeding die in de Antec Sonata III kast zit.

Alvast bedankt,
Mats

• krakbracket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07-2024
zijn op zich geen slechte temps.althans niets om je zorgen over te maken. de quad is een redelijke heethoofd, wat kan helpen is de stockkoeler te vervangen door een wat betere. heb er zelf de Tuniq tower opzitten, maar dat is wel een monster.

PC gameplay geen multiplatform!

Verwijderd

Topicstarter
Maar, hoe kan het dan zijn, dat met dezelfde configuratie, het andere systeem ongeveer 15 - 20 graden koeler is?. Bij heel veel anderen is de processor ook rond de 40-50C, en bij mij eigenlijk altijd wel 60-65C.

Ik weet nu in ieder geval wel dat het niet iets is om mij zorgen over te maken, maar, wel vreemd dat het zoveel kan verschillen?.

EDIT: Even een nieuwe update, met een "aantal" programma's open, ongeveer 3.
Komt de temperatuur van core 2 gemiddeld op 68 uit?

Dat is even hoog als toen hij normaal gestressed werd...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 21:33 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zit je koeler er wel goed op het is namelijk nogal raar dat twee cores zo rondt de 30 graden zitten en de andere twee rond de 60 graden. ;)
En wat is je temperatuur stresst met bijvoorbeeld Orthos?

Edit: En welkom op GoT. :w

[ Voor 35% gewijzigd door -The_Mask- op 23-04-2008 21:59 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel!. :D
Oh, en misschien iets verontrustends, hij kwam tot 80 graden Celcius, na ongeveer 2 seconden runnen.
Ik weet niet of dat TE hoog is, dus ik had hem maar stopgezet.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:06:
Dank je wel!. :D
Oh, en misschien iets verontrustends, hij kwam tot 80 graden Celcius, na ongeveer 2 seconden runnen.
Ik weet niet of dat TE hoog is, dus ik had hem maar stopgezet.
Ik -gok- dat je koeler heel slecht contact maakt. Even refitten met goede pasta of een goede aftermarket koeler halen :) .

De meeste mensen deugen!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Druk nog eens goed op die pinnetjes van de koeler, het zou kunnen dat 1 of meerdere niet helemaal goed door gedrukt zijn. Ze moeten sowieso in de juiste stand staan om goed vast te komen zitten.

In 2 seconden naar 80 graden klinkt als heel slecht contact tussen CPU en koeler.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
Dit klinkt inderdaad alsof er 1 kant van de koeler niet lekker vast zit. Het kan kloppen dat dit vrij zwaar gaat, maar snel breken doet het niet.

Probeer anders even als je machine uit staat te voelen of je de koeler er beter op kan drukken, misschien zie je het probleem dan zo.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de snelle reacties. Ik heb nog een keer de koelpasta vervangen, en het moederbord uit mijn kast gehaald en de pinnetjes héél goed aangedrukt.

Ik kon ook zien dat ze goed zaten omdat de weerhaakjes goed aansloten.
De leverancier vertelde me dat mijn bios eens zou moeten proberen te flashen, maar dit zou ik apart vinden want op het systeem van mijn broer(welke identiek is aan de mijne) worden de temperaturen wel goed uitgelezen.

Ik ga in ieder geval straks mijn bios flashen, en als dat niet help dan denk ik dat het tijd wordt voor een RMA. Of hebben jullie misschien nog iets toe te voegen dat ik vergeten ben.

Groetjes Mats!

EDIT: Ik ga ook nog even kijken of de koeler/processor niet toevallig een beetje sheef/hol/bol is, zodat de koeling niet perfect recht eropstaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 20:24 ]

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 14:06
Dat laatste punt is een goede, maar dan nog is het erg vreemd dat 2 cores erg warm zijn en 2 cores gewoon een normale temp hebben. Verder zou je nog je cpu in je broers mamabord kunnen knikkeren en kijken of je temps dan wel normaal zijn. Dan zal een flash van je bord een goede optie zijn.
Succes iniedergeval.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb mijn cpu in de pc van mijn broer gestopt, inclusief zijn koeler en ook daar werd hij weer net zo warm als eerst. Het moet dus aan mijn CPU zelf liggen (ofwel de sensoren of iets fout gebakken). Ik heb in ieder geval een RMA aangevraagd

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken!

• MauSS
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06-2023
Matsy_ schreef:
Hebben jullie enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?.
Ja ik heb zeker een idee :)
ik zal jou een voorbeeldje geven:

een maat en ik hebben 4 maand terug exact hetzelfde systeem gekocht.
even wat hoofd componenten:
- q6600 @ 3.6ghz met Scythe Infinity koeler
- asus p5e (x38 chipset)

de rest ook allemaal hetzelfde... echter is zijn systeempje koeler hij --> :*) ik --> :(
geen enkel systeem is echt exact identiek gelijk kwa temps...
hangt af van meerdere factoren dus ik zou je daar niet zoveel zorgen om maken mijn Q6600 @ 3,6 wordt stressed 100% 4 cores 78 graden coretemps met de fan fullspeed dus ik zou je niet zoveel zorgen maken :)

A world without gadgets is no world ;)

Verwijderd

ik zou je wel zorgen maken als je cpu je lief is , 80 graden is echt niet gezond , intel zelf geeft

Package Type:
Manufacturing Technology:
Core Stepping:
CPUID String:
Thermal Design Power:
Thermal Specification:
VID Voltage Range:
LGA775
65 nm
B3
06F7h
105W
62.2°C :>

te warm, dus, ze zullen het er niet voor niks bijzetten

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Ik denk dat het niet raar is dat de andere cores de helft zo warm worden, omdat die op dat moment niet in gebruik zijn.

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik vind de temperaturen inderdaad ook raar. Ik heb ook een Q6600 maar op een Gigabyte P35-DS3R. Boxed koeler, standaard instellingen. Ik heb even een rar aangezet, wat ongeveer 70-90% CPU gemiddeld heeft:
Afbeeldingslocatie: http://img106.imageshack.us/img106/249/cpudn9.th.png

Het valt mij eigenlijk meteen op dat je voltage vrij hoog is. Tenminste, die van mij draait dus op 1.168 V onder load, en ~1.12V idle. Snelheid daalt dan logischerwijs ook van 2400Mhz naar 1600Mhz. Idle is m'n proccesor overigens ongeveer 40 - 45C per core. Stressed max. 60C. Ik denk dat je koelpasta niet goed verdeeld is of dat koeler geen goed contact maakt (scheef). Wellicht heeft het voltage er ook wat mee te maken (aangezien Core Temp 0.98.1 als VID 1.2V opgeeft)

[ Voor 9% gewijzigd door Hans1990 op 26-04-2008 13:06 ]

• MauSS
racer13 schreef:
ik zou je wel zorgen maken als je cpu je lief is , 80 graden is echt niet gezond , intel zelf geeft
er zijn een paar verschillen waar je onderscheid in moet maken

1: core en cpu temp verschillen nogal
2: overklok en stock maakt nogal verschil
3: en voltages maken nogal het verschil

mijn maximale core is 78 graden stressed op 3,6ghz ik vind het prima >:)
want 100% cpu gebruik dat komt zelden voor.. en idle zijn de coretjes 54graden dus ik klaag niet hoor :*)

Verwijderd

ow, ja overclock , ik had het meer over standaart , wel nette overclock voor de q6600 ;)

• MauSS
racer13 schreef:
ow, ja overclock , ik had het meer over standaart , wel nette overclock voor de q6600 ;)
No problem racer, als ik hem stock op die temps had lopen dan had jij wel degelijk gelijk hoor! :)
(ik was een beetje onduidelijk)

maar de meeste mensen maken zich snel druk over temps (ik over het algemeen ook) maar je moet gewoon een beetje: testen,

- met de fanspeed beetje proberen wat lekker stil is en toch koel blijft,
- de voltage in kleine stapjes verhogen of verlagen
- met openkast met de hand voelen op het koelrip van je cpu koeler
- en je vooral niet te druk maken over temps! zolang je cores niet 80+ worden stressed is er niet zoveel reden tot klagen :)

mijn cores heb ik al op 95 graden gezien 1 seconde en toen was het hele zooitje poef uit daarna gewoon weer rustig aan gedaan ze kunnen wel iets hebben mits je een goede koeler hebt en met de kast open aan het tweaken bent ;)

nog een tip:
wanneer jouw overklok systeempje 3x 3dmark06 achter elkaar doorstaat mag je ervan uitgaan dat hij stabiel is :) 100% 4 cores stressen uren lang overleeft die van mij ook niet ik vertrouw op 3dmark en heb nog geen enkele keer een reboot gehad of iets dergelijks. (ik bedoel wanneer heb je nou 4 cores langer dan 2 min 100% stressed? ) O-) ;)

[ Voor 15% gewijzigd door MauSS op 26-04-2008 14:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke. Na even wachten op mijn CPU, die ik inmiddels als RMA had opgestuurd meldt Azerty:
Wij hebben uw processor getest en niet defect bevonden.
Bij ons geeft de processor 34 graden idle aan en 45 graden stressed, dit is perfect.

Zoals afgesproken zullen wij een “Mugen” voor u bestellen a 38,29 euro

De testkosten bedragen 15 euro.
Na enig email verkeer kwam deze vraag van Azerty
Misschien zijn de temperatuur sensoren van het moederbord defect?,
Dat kan haast niet het geval zijn, want bij het andere moederbord doet de processor precies hetzelfde.

Maar, ik gewacht op mijn Scythe mugen, verwachtend dat het wel beter gaat.
Niets is minder waar.
Exact dezelfde temperaturen als met de stock koeling.

Nog enig idee wat er aan de hand kan zijn?. Ik heb trouwens de tip van MauSS niet opgevolgd, want een temperatuur van 85-90C is niet aan te raden voor een computer, volgens bijna iedere bron die ik heb opgezocht

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ze gaan niet liegen; dat heeft voor hun geen nut. Er is dus iets lokaal mis - ik denk dus echt dat er iets met je temp sensors of mounting manier mis is :/ ... maar ik kan niet zo zeggen wat.

Als je de cores FLINK stressed, hou je hand eens op de Mugen - wordt hij ook 50-60-70 graden? Dat zou je echt wel moeten voelen dan; anders zijn de temp sensors op het bord toch echt brak.

De meeste mensen deugen!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:08
Cassius schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:24:
Ze gaan niet liegen; dat heeft voor hun geen nut. Er is dus iets lokaal mis - ik denk dus echt dat er iets met je temp sensors of mounting manier mis is :/ ... maar ik kan niet zo zeggen wat.

Als je de cores FLINK stressed, hou je hand eens op de Mugen - wordt hij ook 50-60-70 graden? Dat zou je echt wel moeten voelen dan; anders zijn de temp sensors op het bord toch echt brak.
Ho even sr maar die conclusie kan je niet zomaar trekken ook als de koeler niet goed warmte afvoerd door verkeerde montage of dat intel heat spreader niet goed is kun je hoge temps krijgen en een lauwe koeler.

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

EnderQ schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:36:
[...]

Ho even sr maar die conclusie kan je niet zomaar trekken ook als de koeler niet goed warmte afvoerd door verkeerde montage of dat intel heat spreader niet goed is kun je hoge temps krijgen en een lauwe koeler.
De proc is bij de winkel getest en goed bevonden - dus de heatspreader is fine. Of de shop moet liegen; maar gezien de reputatie en het nut van liegen zal dat echt niet het geval zijn :/ . Dus die vlieger gaat mijns inziens niet op. En ik heb nog nooit gehoord van een 'verkeerd gemonteerde' Infinity / Mugen. Maar dan nog is het sterk niet - zowel met stock als de mugen hoge temps? Toevallig zowel de intel stock als de scythe koeler verkeerd gemonteerd 8)7 ? Nah.

Wat je nog kan doen is tijdens stressen je koelblok extra sterk (niet te lomp) op je cpu drukken; kan niet veel kwaad zolang je niet met je vingertjes tussen de fan komt :> . Als de heatsink dan ineens veel warmer wordt is het een zeldzaam combinatie probleem (het lijkt me echt sterk) dat hij scheef trekt op je bord ofzo. Maar imo zijn de temps sensors brak als hij het nota bene in een andere pc die je zelf getest hebt WEL goed doet (55).

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Hoi hoi,

Ik ben dus de broer van Matsy, en ik wilde even een update doen. Als de cpu gestressed word, dan wordt hij gewoon warm, niet zo heet dat ik hem niet vast kan houden, maar dat is volgens mij ook niet de bedoeling bij de mugen.

Ik heb nu de processor omgewisseld met mijn pc. En nu loopt zijn computer op goede temperaturen en is de mijne rond de 70 graden. Dus het probleem lijkt echt aan de processor te liggen.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Ligt wel vaker aan de DTS, en dan krijg je gewoon verkeerde temperaturen te zien.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• 666badger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-12-2020
Ik heb hetzelfde probleem alleen iets extremer mijn temps zijn core 0 97 core 1: 119 core 2: 118 core 3 124 ! Is dit schadelijk hoog?

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-01 11:48
dat is veeeel te hoog! :| dat is redelijk tegen vernieling aan volgens mij!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
klinkt eerder als een foute uitlezing oid. anders had de pc allang eruit geklapt, met welk progje zijn die temps gemeten?

[ Voor 6% gewijzigd door Flythe op 17-05-2008 15:44 ]

• uzafun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-01 13:02
@666badger , klinkt meer als temperaturen in Fahrenheit

• 666badger
Uitgelezen met core temp in graden celsius. Het lijkt mij ook niet dat dit niet kan en hij allang verbrand had moeten zijn op deze temperaturen. Het is wel op 100% load. Want zogauw ik naar 0% load gaat word alles 56 - 60 graden.

Ik had wel het gevoel dat de koeler er niet helemaal goed opzat, maar ik kon hem niet verder meer drukken.

• Wackoz
  • Laatst online: 28-01 17:20
Voelt hij wel lauw/warm aan? Lijkt mij gewoon een foute uitlezing, anders als je de kans hebt even een ander mobotje proberen.

één is geen, twee is één

• DenTeD123
  • Niet online
666badger schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 15:32:
Ik heb hetzelfde probleem alleen iets extremer mijn temps zijn core 0 97 core 1: 119 core 2: 118 core 3 124 ! Is dit schadelijk hoog?
heb je er soms GEEN koeler op zitten ofzo, die temps zijn echt niet goed!

• 666badger
Heb helaas geen 2 de mobo, maar ga wel binnenkort een andere koler proberen. In principe blijft hij wel gewoon stabiel draaien, ben al een week aan het renderen zonder problemen.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01 22:23

DefLite

Why so serious?

666badger schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 15:32:
Ja
Dit is wel heel erg hoog, als de temperaturen kloppen tenminste.
Check je koelpasta, koeling etc.

• Wackoz
  • Laatst online: 28-01 17:20
666badger schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 16:46:
Heb helaas geen 2 de mobo, maar ga wel binnenkort een andere koler proberen. In principe blijft hij wel gewoon stabiel draaien, ben al een week aan het renderen zonder problemen.
Betekend al dat de temps behoorlijk fout uitgelezen worden. Bij zulke temps (en eigenlijk al véél eerder) was de pc uitgevallen door te hoge temps. Het feit dat je al een week aan het renderen bent wil al zeggen dat er geen bal van klopt, zeker niet als het nog op stock is..

één is geen, twee is één

• MstE
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-01 19:56
Hoi, gezien dit draadje al "gehijacked" is, wil ik graag mij situatie voorleggen ;) . Ik heb zelf een E8400 waarbij het verschillen tussen de cores consist groot is.

Mijn rig:
E8400 @stock
Thermalright Ultra-120 eXtreme met backplate (flink aangeschroefd)
Artic Silver 3
Asrock 4Core1600P35Wifi bios 1.30
2x Adata 2gig DDR2-800
Antec Sonata 500

Ik krijg bij zowel de TRUE als bij de stock koeler, bij idle 6 graden verschil en bij load 9-10 graden verschil. Dit is bij zowel Realtemp als bij CoreTemp. (Alleen geeft CoreTemp 10 graden meer aan bij elke core aan dan Realtemp en volgens mij is dit omdat het om Tjunction vs TCase gaat.) Ik moet wel zeggen dat de TRUE niet helemaal plat is, maar het verschil in temp was al bij de stock koeler aanwezig.

Ik heb deze CPU nu bij na 2 maanden(, wat vliegt de tijd,) en maak me eigelijk een beetje zorgen. Is het een verkeerde uitlezing van de temp, is de heatsink flink scheef of is de CPU een beetje brak?

Deze pics zijn van de E8400 en de TRUE, van voor de "hittegolf".

Idle en onderclocked, maar dit verschilt niets in de temp bij stock en idle.
Afbeeldingslocatie: http://img397.imageshack.us/img397/3256/idlenm4.png

Load, iets van 10-20 minuten met hulp van folding@home. }:O
Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/3791/loadjd9.png

Verwijderd

@ racer13

De G0 versie heeft een max aangeraden temp van 71 graden.

@666badger

Ja, dit is schadelijk hoog! heb je je koeler goed aangedrukt?

@ Matsy

Ik zou je Vcore omlaag gooien. Ik heb mij Q6600 (G0) op 3.1 ghz lopen met een vcore van 1.25 (in de bios, dit betekent met een Maximus Formula in de praktijk een gemiddeld voltage van 1.19 ~ 1.21 volt). Dit nog met stock koeler. 1.28 volt zou idd van die hoge temps kunnen geven.

Heb je je vcore in de bios op auto staan? zo ja zou ik het proberen met 1.15, zo nee, zou ik hem op auto zetten. Als hij met 1.15 rare dingen gaat doen (freezen, BSOD's) steeds iets hoger (1.18, 1.20 etc.)

Hoe zit het met de airflow in je kast? Heb je nog andere fans, of is je CPU fan de enige fan in je pc?
Pagina: 1