Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervangende condensator fotolamp

Pagina: 1
Acties:

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:37
Om een aantal fotolampen niet bij het grofvuil mee te laten gaan ben ik op zoek naar een aantal vervangende condensatoren. De condensatoren die er nu in zitten zijn ong. 5 cm in doorsnee en 15 cm hoog en hebben het volgende opschrift:

MP 35/160/240A
(E)160 uF +/- 10%
240V ~ AB 1,7% ED
HUF 560-8
500.000
-25 / +60 graden C
2/79

In mijn ogen zou ik deze prima kunnen vervangen door de volgende condensator:

http://nl.farnell.com/116...SU14535&_requestid=343696

Zie ik iets over het hoofd of is het daadwerkelijk zo simpel? Het voltage en uF kloppen iig en ook de package afmetingen komen redelijk overeen. Kan iemand dit voor mij bevestigen of me vertellen welke condensator ik anders nodig heb?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Ziet er goed uit. Alleen de afmetingen zijn toch wat anders (grotere doorsnee, kleinere hoogte), dus controleer wel goed of ze daadwerkelijk passen.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:37
[terwdan-mode]Met een hamer en ducktape past alles[/terwdan-mode]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
MP is folie, de nieuwe condensator zou electrolytisch zijn, maar aangezien het een 'motor run capacitor' is, verwacht ik dat hij het allemaal wel aan kan. en is een 'motor start capacitor' dus mogelijk niet geschikt voor grote stromen gedurende langere tijd. Kan goed gaan kan fout gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door mae-t.net op 23-04-2008 20:47 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

mae-t.net heeft helemaal gelijk. Ik kan alleen niets vinden bij Farnell dat wel precies goed is.

-edit-
Ook bij Display gekeken maar ook daar niks kunnen vinden. Staat er een merk op?

[ Voor 34% gewijzigd door TheBorg op 23-04-2008 20:59 ]

• mae-t.net
  • Niet online
TheBorg schreef op woensdag 23 april 2008 @ 20:49:
mae-t.net heeft helemaal gelijk. Ik kan alleen niets vinden bij Farnell dat wel precies goed is.

-edit-
Ook bij Display gekeken maar ook daar niks kunnen vinden. Staat er een merk op?
Misschien bij RS Components? Overigens is het origineel al uit 1979, dus is het maar de vraag of het helpt om daar het merk van te weten.

[ Voor 14% gewijzigd door mae-t.net op 23-04-2008 21:09 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gr0wLiThE schreef op woensdag 23 april 2008 @ 20:26:
Zie ik iets over het hoofd of is het daadwerkelijk zo simpel? Het voltage en uF kloppen iig en ook de package afmetingen komen redelijk overeen. Kan iemand dit voor mij bevestigen of me vertellen welke condensator ik anders nodig heb?
Wat je nodig hebt is een condensator die een lage ESR heeft. Capaciteit en spanning zijn niet erg kritisch, die ESR wel.

http://nl.farnell.com/116...COMPONENTS-2222-059-46151

zou bijvoorbeeld kunnen, als vervanger.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• mae-t.net
  • Niet online
burne schreef op donderdag 24 april 2008 @ 12:19:
[...]

Wat je nodig hebt is een condensator die een lage ESR heeft. Capaciteit en spanning zijn niet erg kritisch, die ESR wel.
http://nl.farnell.com/116...COMPONENTS-2222-059-46151
zou bijvoorbeeld kunnen, als vervanger.
/me vinkt hokje af ONGESCHIKT. Ik denk dat jij in de war bent met een flitselco (en zelfs dan moet je nog wel een beetje uitkijken met de waarde). We hebben het hier over een condensator die kennelijk in een wisselstroomcircuit geschakeld staat, wellicht in serie met een zooi lampen op het moment dat ze niet op volle sterkte moeten branden (dat stel ik mij hier althans voor, misschien kan de TS dat nog eens toelichten).

• mae-t.net
  • Niet online
Ik heb zelf ook nog nergens iets groters kunnen vinden dan 60µF. Misschien dat je toch aan parallellschakelingen moet gaan denken, 2*50+1*60 bijvoorbeeld. Bij Nedis (groothandel, een reseller van hun spullen is bijvoorbeeld electronika-online) zijn ze redelijk betaalbaar en hebben ze voor gebruik in wasmachines bijvoorbeeld 50µ met artikelnummer W1-11050 en 60µ met artikelnummer W1-11060.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

mae-t.net schreef op donderdag 24 april 2008 @ 13:10:
Ik heb zelf ook nog nergens iets groters kunnen vinden dan 60µF.
Ik ook niet. Het is een nogal apart ding. Ik zou contact opnemen met de fabrikant om te kijken of ze spare parts kunnen leveren. Ik denk ook niet dat ze goedkoop zijn, zo'n elco is misschien een tientje maar als het een folie condensator moet zijn dan gok ik (gebaseerd op wat kleinere modellen) dat je al gauw aan 80 Euro zit.

• mae-t.net
  • Niet online
TheBorg schreef op donderdag 24 april 2008 @ 13:15:
[...]

Ik ook niet. Het is een nogal apart ding. Ik zou contact opnemen met de fabrikant om te kijken of ze spare parts kunnen leveren. Ik denk ook niet dat ze goedkoop zijn, zo'n elco is misschien een tientje maar als het een folie condensator moet zijn dan gok ik (gebaseerd op wat kleinere modellen) dat je al gauw aan 80 Euro zit.
De foliecondensatoren van Nedis komen ex BTW en ex winstmarge van de reseller op €3,50.. Dan is parallellschakelen dus een stuk voordeliger.
Pagina: 1