• E-rikootje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-12-2019
hoi,

ik zit met enkele vraagjes, waarvan ik hoop dat de mensen die een beetje op de hoogte zijn en voeling hebben over de evoluties in het tv-landschap mij kunnen helpen.
En het zou ook nuttig zijn voor andere potentiele kopers denk ik.

Het is geweten dat qua kleuren, helderheid en kwaliteit de klassieke beeldbuizen beter zijn dan die van de flatscreen technologie.
Maar die High Definition biedt wel een meerwaarde natuurlijk, iets wat de klassieke beeldschermen niet hebben.
de SED- technologie: klassieke crt kwaliteit + flat + high definition zou natuurlijk de perfecte aankoop zijn, maar deze zijn helaas (nog) niet beschikbaar.
http://www.hdtvinfo.nl/news.php?extend.67
Net als de OLED technologie.

Maar als ik nu al zou moeten kiezen tss een LCD of een Plasma, kies ik voor plasma om de reeds bekende eigenschappen die plasma tov lcd heeft.
Ik wil toch niet gamen, of een pc aansluiten, maar uitsluitend tv kijken en vooral schijfjes.
Dit met het oog van de opkomst van de HD-schijfjes en de HD-televisie.
En ik zou kiezen voor deze specifieke plasma:
http://www.bestelict.nl/product/279431/?oid=4
Een Panasonic TH42PZ85U, een merk waarvan al veel lof over werd gesproken door eigenaars en door Testaankoop als het over plasma schermen gaat.
Daarbovenop, heeft het de eigenschappen die ik zocht:
- 107cm (wou zeker niet meer, liefst minder, maar dan had men geen FULL)
- grote contrast ratio (dynamisch en native) 30.000:1 native
- Full HD
- 24p, een optie die naar het schijnt belangrijk zou zijn
- 100hertz
- een prijs van om en bij de 1500 euro

Maar ik zit toch met vragen over zo een aankoop:
1.
een flatscreen hd televisie waarbij men analoog tv kijkt, daarvan is de kwaliteit opmerkelijk slechter dan in het geval men zijn klassieke crt beeldbuis gebruikt om analoog mee te bekijken.
Dus moet men eigenlijk Digibox (of iets dergelijks) aanschaffen om van zijn hd televisie uitzendingen te kunnen genieten op een hd plasmatv? anders blijft men best analoog tv kijken op zijn klassieke beeldbuis...?
Dus qua analoog tv kijken blijf ik best bij mijn oude beeldbuis?

2.
over die digitale tv aanbieders in belgië heb al gelezen dat dit eigenlijk niet eens 100% digitaal is. Het signaal zou digitaal zijn tot aan de digicoder zelf, en dan word dat omgezet in een analoog signaal en dan weer digtaal omgezet om zo naar de tv te gaan, dus die omzetting gaat wel gepaard met enig kwaliteitsverlies.
En ook zijn er geen uitzendingen in 1080p (de full hd resolutie) maar max 720p, of zelfs dat niet?
Dus een full hd kopen om via digitale tv naar televisie te kijken is ook zinloos, gezien de ready hd uitzendingen?

3.
klopt het dat meeste blue ray dvds maar een beeldweergave hebben van 720p?
dus ook hier is een Full hd tv zinloos als meerderheid van de Blue Rays 720p zijn? of is dit iets dat nog zal veranderen? of vergis ik mij in die 720p blue rays?

4.
klopt de redenering voor de voorgaande puntjes dat een Full HD tv waarbij men tv bekijkt OF een Blue Ray OF zelfs een gewone dvd in een resolutie lager dan 1080p, geeft een slechtere kwaliteit dan bijvoorbeeld: een Ready HD tv (720p) waarbij men een tv uitzending of Blue Ray bekijkt ook in 720, dus waar bron en tv hetzelfde zijn qua pixels?
Maw, als de bronresolutie lager is dan de TV-resolutie (1080p) dan heb je slechter beeld, dan waarbij de beide resoluties hetzelfde zijn, en dan is een geval waarbij beide resoluties 720 zijn nog beter van kwaliteit?
In geval van een gewone dvd, als ik deze zou bekijken op FULL HD resolutie zou de kwaliteit dan slechter zijn dan als ik diezelfde dvd zou bekijken op mijn oude crt scherm?

5.
Als zoals puntje 4 de kwaliteit echt verlaagd word doordat er geen overeenstemming is, vraag ik me af of deze panasonic (of de laatste nieuwe flats in het algemeen) regelbaar is qua resolutie, dus dat ik eventueel van FULL HD kan overschakelen naar Ready HD resolutie? om overeenstemming te bereiken tss bron en tv?
En kan ik zelfs lagere resoluties bekomen dan 720? (om bijvoorbeeld gewone dvd's te bekijken?)
(ik veronderstel van wel, maar wou dit toch nog effe checken)

Bottom line, rekening houdende dat men een tv toch voor minstens 5-10 jaar gebruikt, vraag ik mij af het wel interessant is om in een periode van volle overgang (blue ray - dvd) (hd tv - analoge tv) over te schakelen naar een plasma scherm van 1500 euro?
Zou het niet interessanter zijn om nog een jaar of 5 te wachten eer die nieuwe technologieen op de markt komen die superieurder zijn als Plasma/ Lcd?
Of is deze specifieke Panasonic de aankoop waard om mijn huidige dvd's op te bekijken (blue rays kopen zal ik nog niet veel doen vrees ik) en om de investering in digitale tv te doen?

Wat raden jullie het beste aan gezien het feit waarvoor ik deze Full HD tv zou gebruiken?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Men heeft het er over dat dit jaar nog Laser-TV op de markt komt. De schermen zijn iets minder plat dan LCD & Plasma, maar hebben een beter beeld dan een gewonen CRT.

Ook zal laser-TV qua prijsklasse rond de LCD/Plasma liggen, maar niet gek veel duurder. Het is dat ik een nieuwe TV moest hebben, anders had ik gewacht.

Ey!! Macarena \o/

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-02 21:56
1) Nope, analoge TV op plasma gaat prima, ik woon in het Antwerpse en heb gewone analoge Teleslet kabel op een 50" plasma. Prima!

2) digiboxen met HDMI zijn er reeds. Dus dan is alle digitaal tot op het display. De "oude" Telenet digibox was een lame concept.

3) Ik dacht dat Bluray wel 1080p zou zijn ? Dat wil niet zeggen dat het beeldmateriaal dat ook is hé ! Buiten animatiefilms zal er nog niet teveel "native" 1080p materiaal (film) geschoten worden.
Als je relatief "ver" van uw tv zit zie jij dat verschil niet meer hoor (pakweg 3.5m afstand)

4) Je full-HD plasma panel kan enkel weergeven 1920x1080 puntjes dus daar zit een scaler in. De KWALITEIT van deze scaler gaat voor een groot stuk bepalen hoe een DVD eruit zal zien.
Da's ook van de redenen denk ik dat Pioneer scherm pokkeduur zijn, de electronica is zekers en vast niet slecht.
Een HD-ready plasma moet ook "scalen" als het een DVD-resolutie of TV-signaal krijgt, maar is volgens mij vergevingsgezinder met "mindere" electronica.

PERSOONLIJK zou ik gewoon de goedkoopste HD-READY (720p) plasma kopen. Echt waar, je gaat er veel plezier van beleven en ik weet niet of je VLAK voor je scherm zit, maar ik speelde gisteren een 720p filmpje via de laptop op m'n 50" Samsung plasma en dat was dik in orde hoor !
DVD's kijk ik via de m'n Onkyo receiver op 720p en dat ik prima hoor, haarscherp!

PS : Wachten, wachten, je kan altijd wachten. Je moet gewoon doen en ervan genieten ! Morgen kan het gedaan zijn ;-(

4)

• E-rikootje
mja vind dat een overbodig gedoe om een film te bekijken via een laptop, ik veronderstel dat je het over dvix films ed hebt dan ;) en niet dat je een schijf in je laptop steekt, je laptop verbind met je tv en zo kijkt he :p

dus alles hangt af van de scaler in deze Panasonic van hoe de omzetting van 576 (dvd standaard) naar de full had 1080p gebeurt (= deinterlacing dacht ik qua terminologie? :p)

wou dus gewoon weten of ik dan met een gerust hart mag concluderen dat het bekijken van mijn gewone dvdschijfjes op deze laatste nieuwe Full HD van Panasonic, die je met de zotste cijfers en specs rond de oren zwaait (waarbij je in de meeste gevallen niets mee bent), dat ik toch MINSTENS even mooie beeldkwaliteit krijg als bij mijn bestaande crt beeldbuis nu? :)

• E-rikootje
ps: wat is die Onkyo receiver van u? das dan een hddvd speler die uw gewone dvds upscaled naar uw 720p formaat van uw tv?

• jvanhambelgium
Ik heb de Onkyo 875 waarin een (goede) scaler zit tot 1080p
In m'n Philipd DVD speler van 100 euro zit ook een scaler, maar als ik die 720p vergelijk met de scaler van m'n Onkyo ... tja ... voor 100 euro moet je geen wonderen verwachten natuurlijk ....

Ik heb voorlopig geen "media center" (heb een Popcorn hour in bestelling) dus kijk enkel DVD.
Zéér tevreden, punt!

PS : Het zou me erg verwonderen dat het beeld op je CRT beter zou kunnen zijn als op een plasma.
Tov LCD kan ik het nog geloven, tenzij je echt een laatste generatie, erg dure LCD TV bekijkt.

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
E-rikootje schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:32:
mja vind dat een overbodig gedoe om een film te bekijken via een laptop, ik veronderstel dat je het over dvix films ed hebt dan ;) en niet dat je een schijf in je laptop steekt, je laptop verbind met je tv en zo kijkt he :p
Een goede xvid/divx rip kan op een vergevingsgezinde plasma best een eindje in de buurt komen van dvd kwaliteit. Al kan divx/xvid ook prima met een standalone apparaat.

Verder is het eigenlijk ideaal om een pc/laptop als enige ingangsbron te gebruiken. De rekenkracht en de mogelijkheden zijn enorm. SD/HD in alle mogelijke opslagformaten kan je dan op een prima manier upscalen naar een gewenste resolutie. Het is een tijd geleden al eens bewezen dat met gebruik van Avivo of Purevideo de kwaliteit van DVD decoding op een pc beter is dan die van een high-end dvd speler.

Verder wat betreft de vragen:

1. Ten eerste is het fysieke formaat 9 van de 10 keer kleiner dus valt de slechte kwaliteit van het signaal minder op. Ten tweede is de resolutie dichter in de buurt van het bronsignaal dus hoeft er minder aan gedaan te worden waardoor er minder kans is op kwaliteits verlies (bij een hele goede scaler hoeft dat niet zo te zijn). Full HD is niet perse nodig en ik zal het zeker niet als eerste criterium nemen.

2. Digitale TV hoeft niet beter te zijn dan analoog maar mijn ervaring is dat dat wel vaak het geval is. De beste optie is een DVB-C kaart in een HTPC omdat je dan verreweg de meeste kracht hebt om het signaal mooi te decoden en je meteen op de beste manier extern kan scalen zodat je dat probleem al niet of minder hebt.

3. Blu-ray schijven zijn er ook best wel in 1080p, maar ook hier geld resolutie is maar één aspect. Ga zelf kijken in een winkel of je die resolutie belangrijker vind dan andere zaken als zwartwaarden, kleurweergave, inkijkhoek etc. Waarschijnlijk niet want je vind CRT eigenlijk wel goed.

4. Hangt van de scaler af. Handigste manier om goed te scalen voor eigenlijk alle bronbestanden is een HTPC gebruiken en alles native naar de tv te sturen.

5. Andere resoluties dan native kun je uiteraard prima weergeven. Je kunt niet switchen op je tv je zult dan een ander uitgangssignaal uit je afspeelapparaat moeten toveren. Bijvoorbeeld een receiver of dvd-speler die upscaled. Maar ook hier geld: de meest krachtige en flexibele optie is een HTPC.

Wat mij betreft is het het zeker waard om een leuke plasma te kopen bijvoorbeeld. En of dat dan full-hd moet zijn moet je zelf bepalen op basis van je bevindingen in een winkel. Wat is de kijkafstand en hoeveel procent van het bronmateriaal is 1080p, waarbij het scherm 100% gebruikt wordt?

Om de scaling en bron onduidelijkheden voor nu en de nabije toekomst voor te zijn zou ik er gewoon een compact pc'tje naast zetten die je alle bronmateriaal laat scalen en die je later prima kan uitbreiden met een blu-ray speler etc etc. DVB-C kaart erin en je kunt ook digitale tv kijken en opnemen in de optimale kwaliteit. En voordeel is dat je alles via een apparaat/interface/afstandbediening kunt regelen.

• E-rikootje
jvanhambelgium schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:07:
Ik heb de Onkyo 875 waarin een (goede) scaler zit tot 1080p
In m'n Philipd DVD speler van 100 euro zit ook een scaler, maar als ik die 720p vergelijk met de scaler van m'n Onkyo ... tja ... voor 100 euro moet je geen wonderen verwachten natuurlijk ....
aha heb een vraagje:

die onkyo doet de scaling dus, maar als je tv zelfs een scaler heeft die de deinterlacing doet, hoe weet je dan welke scaler effectief werkt?
Heb namelijk gehoord dat panasonics in het verleden doorgaans niet zo goed deinterlacen...dit kan je dus verhelpen door een externe scaler aan te schaffen?

• E-rikootje
The_nv40_man schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:58:
[...]
Verder is het eigenlijk ideaal om een pc/laptop als enige ingangsbron te gebruiken. De rekenkracht en de mogelijkheden zijn enorm. SD/HD in alle mogelijke opslagformaten kan je dan op een prima manier upscalen naar een gewenste resolutie. Het is een tijd geleden al eens bewezen dat met gebruik van Avivo of Purevideo de kwaliteit van DVD decoding op een pc beter is dan die van een high-end dvd speler.
bedoel je als bron dan de gewone dvd of digitale uitzendingen?
want het brengt mij bij het volgende, http://www.hdtvtest.co.uk...TH42PZ85B/Picture-Quality
Due to the glaring deficiency in film mode deinterlacing, you may notice numerous artefacts such as line twitters and jaggies when watching broadcast film-based material (e.g. movies, American drama like CSI) on the Panasonic TH42PZ85B. One way of getting around this problem is to feed the interlaced broadcast video signal into an intermediary device (for example a home theatre PC) to perform the deinterlacing before sending a progressive signal into the TH42PZ85B plasma television.

Met heeft het in deze review toch over tv-uitzendingen en nie over gewone dvd-films voor alle duidelijkheid he?
En dus men kan het "slechte" delaicing probleem van de scaler op de tv verhelpen door het bronsignaal eerst via de pc (of zijn er andere mogelijkheden?) te brengen en dan vanuit de pc naar de tv, ipv door het rechtstreeks binnen te brengen naar de tv?

• E-rikootje
The_nv40_man schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:58:
[...]1. Ten eerste is het fysieke formaat 9 van de 10 keer kleiner dus valt de slechte kwaliteit van het signaal minder op. Ten tweede is de resolutie dichter in de buurt van het bronsignaal dus hoeft er minder aan gedaan te worden waardoor er minder kans is op kwaliteits verlies (bij een hele goede scaler hoeft dat niet zo te zijn). Full HD is niet perse nodig en ik zal het zeker niet als eerste criterium nemen.

2. Digitale TV hoeft niet beter te zijn dan analoog maar mijn ervaring is dat dat wel vaak het geval is. De beste optie is een DVB-C kaart in een HTPC omdat je dan verreweg de meeste kracht hebt om het signaal mooi te decoden en je meteen op de beste manier extern kan scalen zodat je dat probleem al niet of minder hebt.

3. Blu-ray schijven zijn er ook best wel in 1080p, maar ook hier geld resolutie is maar één aspect. Ga zelf kijken in een winkel of je die resolutie belangrijker vind dan andere zaken als zwartwaarden, kleurweergave, inkijkhoek etc. Waarschijnlijk niet want je vind CRT eigenlijk wel goed.

4. Hangt van de scaler af. Handigste manier om goed te scalen voor eigenlijk alle bronbestanden is een HTPC gebruiken en alles native naar de tv te sturen.

5. Andere resoluties dan native kun je uiteraard prima weergeven. Je kunt niet switchen op je tv je zult dan een ander uitgangssignaal uit je afspeelapparaat moeten toveren. Bijvoorbeeld een receiver of dvd-speler die upscaled. Maar ook hier geld: de meest krachtige en flexibele optie is een HTPC.

Wat mij betreft is het het zeker waard om een leuke plasma te kopen bijvoorbeeld. En of dat dan full-hd moet zijn moet je zelf bepalen op basis van je bevindingen in een winkel. Wat is de kijkafstand en hoeveel procent van het bronmateriaal is 1080p, waarbij het scherm 100% gebruikt wordt?

Om de scaling en bron onduidelijkheden voor nu en de nabije toekomst voor te zijn zou ik er gewoon een compact pc'tje naast zetten die je alle bronmateriaal laat scalen en die je later prima kan uitbreiden met een blu-ray speler etc etc. DVB-C kaart erin en je kunt ook digitale tv kijken en opnemen in de optimale kwaliteit. En voordeel is dat je alles via een apparaat/interface/afstandbediening kunt regelen.
dank voor het uitgebreide antwoord en uitleg. :)
en als ik het goed samenvat, voor alle 5 de puntjes kan je de eventuele mindere deinterlacing van de tv gemakkelijk verhelpen door zo een externe HTPC aan te sluiten als soort van tussenstation tss de diverse bronnen van < 1080p en de full hd tv?

Men kan dus eigelijk alles doen via zo 1 HTPC unit...
Dus ingeval van gewone dvds bekijken zonder last van slechte deinterlacing => dvd schijfje in HTPC steken, die upscaled naar 1080p en zend dat dan door naar de tv. (in veronderstelling dat htpc dvds leest)
Is zo een HTPC unit dan ook een Blue Ray lezer? (kwestie van geen aparte blue ray te moeten aanschaffen als er htpc's bestaan die ook bleu ray lezers zijn) (newbie...)

En ook ingeval van digitaal tv kijken, de digibox (of whatever) eerst aansluiten aan de HTPC die upscaled en die wederom aangesloten is op de tv.

Zo een htpc is eigelijk alleen interessant als de scaler op de tv zelf niet echt goed is zeker?
maar hoeveel kost zo een HTPC ?

• The_nv40_man
E-rikootje schreef op donderdag 24 april 2008 @ 00:48:
[...]

dank voor het uitgebreide antwoord en uitleg. :)
en als ik het goed samenvat, voor alle 5 de puntjes kan je de eventuele mindere deinterlacing van de tv gemakkelijk verhelpen door zo een externe HTPC aan te sluiten als soort van tussenstation tss de diverse bronnen van < 1080p en de full hd tv?
Ja in principe wel, maar dat geld natuurlijk ook voor een HD-ready tv, want ook downscalen (alhoewel veel minder een probleem) gaat uitstekend via een HTPC.
Men kan dus eigelijk alles doen via zo 1 HTPC unit...
Dus ingeval van gewone dvds bekijken zonder last van slechte deinterlacing => dvd schijfje in HTPC steken, die upscaled naar 1080p en zend dat dan door naar de tv. (in veronderstelling dat htpc dvds leest)
Is zo een HTPC unit dan ook een Blue Ray lezer? (kwestie van geen aparte blue ray te moeten aanschaffen als er htpc's bestaan die ook bleu ray lezers zijn) (newbie...)
Inderdaad het idee is dat je dan alles met één ding kunt doen. Een HTPC is inprincipe gewoon een normale pc (door toevoeging van één of meerdere tuners en een compact formaat behuizing meer toegespits op gebruik als afspeel en opname unit) dus uiteraard kun je een blu-ray speler inbouwen. Dat wordt steeds goedkoper en scheelt inderdaad een apart apparaat, hoewel het prijsverschil tussen standalone en intern nog niet gigantisch is; voordeel zit hem meer in praktische overweging en weer de grotere verwerkingskracht van de pc.
En ook ingeval van digitaal tv kijken, de digibox (of whatever) eerst aansluiten aan de HTPC die upscaled en die wederom aangesloten is op de tv.
Is mogelijk maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoel echt een interne tuner kaart in de pc. Dan blijft het signaal van begin tot eind digitaal zelf bij opnames, de kwaliteit zal dan het beste zijn. Bovendien kun je dan de gelikte guide functie etc van een mediacenter pc gebruiken die sowieso uitgebreider en meer aanpasbaar zijn dan die van een settop-box.
Zo een htpc is eigelijk alleen interessant als de scaler op de tv zelf niet echt goed is zeker?
maar hoeveel kost zo een HTPC ?
Dan heeft ie nog meer nut, maar behalve de scaling is één centrale bron ook al een groot voordeel. De scaling van een goed ingestelde pc is echter wel zo goed dat het in heel veel gevallen de voorkeur heeft boven de tv laten scalen.

Hoe duur ie HTPC wordt ligt eraan hoe gek je het maakt, maar daar is bijvoorbeeld al een uitgebreid topic over en ook op hardware.info staat wel eens wat over HTPC's samenstellen en ook over een bekende DVB-C tunerkaart de Floppy DTV

• jvanhambelgium
E-rikootje schreef op woensdag 23 april 2008 @ 23:54:
[...]

aha heb een vraagje:

die onkyo doet de scaling dus, maar als je tv zelfs een scaler heeft die de deinterlacing doet, hoe weet je dan welke scaler effectief werkt?
Heb namelijk gehoord dat panasonics in het verleden doorgaans niet zo goed deinterlacen...dit kan je dus verhelpen door een externe scaler aan te schaffen?
Het HDMI signaal dat uit de Onkyo komt is 720p is heeft reeds de-interlacing en interpolatie ondergaan, ik denk niet dat de TV qua deinterlacing nog iets moet doen.
DVD is van origine 480 lijnen die uit m'n Philips komen en vervolgens via HDMI in de Onky verdwijnen.
Nu is er nog wel iets te doen denk ik aangezien de Onkyo als 720p gaat uitsturen zijne 1280x720 en het plasmapaneel is eigenlijk 1366x768 native resolutie heeft.
Je kan het ook "scalen" noemen om het "bijna goede" ingangssignaal aan te passen tot het op het plasmapanel kan.
Doch ik heb nooit nadelen hiervan gezien op m'n Samsung.
Ik ken de architectuur van de Samsung niet vanbinnen en weet niet exact wat hij al dan niet doet op bepaalde ingangssignalen via bepaalde ingangen.

PS : Niet TEVEEL op reviews vertrouwen, sommige dingen worden door extreme techies getest en 99.9999% van sommige "artefacten" etc zal jij niet zien, of enkel onder specifieke omstandigheden etc.

• bramberk15
  • Laatst online: 11-12-2025
Het is op het moment het zeker waard om een plasma te kopen. De huidige schermen komen in de buurt van het CRT-niveau, en hebben de meerwaarde van resolutie en hdmi-ingangen. Of het het waard is om een Full HD te kopen laat ik even in het midden, dit hangt voornamelijk samen met de kijkafstand. Wat misschien ook nog wel handig is om te melden dat de huidige Full HD plasma's wel een flinke sloot energie vreten, of je dit erg moet vinden ligt aan jezelf. De 2009 line-up van Panasonic krijgt waarschijnlijk een reductie van 50% v/h energieverbruik, maar deze schermen komen pas rond mei/juni 2009 op de markt.

De gekozen 42PZ85 is een erg goed scherm, echter ik zou eerder de 42PZ80 kiezen. Identieke schermen, maar persoonlijk vind ik het design v/d PZ80 mooier en tevens is dit scherm goedkoper. Enige noemenswaardige wat je mist bij de PZ80 is Intelligent Frame Creation maar dit is een optie die ten eerste sommige mensen tegenstaat (het express vloeiend maken van film-materiaal) en tevens schijnt het niet zo goed te werken. Kijk voor een goede review v/d PZ85 hier:

http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PZ85B

• E-rikootje
The_nv40_man schreef op donderdag 24 april 2008 @ 01:11:Dan heeft ie nog meer nut, maar behalve de scaling is één centrale bron ook al een groot voordeel. De scaling van een goed ingestelde pc is echter wel zo goed dat het in heel veel gevallen de voorkeur heeft boven de tv laten scalen.

Hoe duur ie HTPC wordt ligt eraan hoe gek je het maakt, maar daar is bijvoorbeeld al een uitgebreid topic over en ook op hardware.info staat wel eens wat over HTPC's samenstellen en ook over een bekende DVB-C tunerkaart de Floppy DTV
en wanneer zo een htpc die alle scaling doet is aangesloten op de tv, zal de tv dan automatisch weten dat hij niet meer zelf moet scalen?

• E-rikootje
bramberk15 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 09:11:De gekozen 42PZ85 is een erg goed scherm, echter ik zou eerder de 42PZ80 kiezen. Identieke schermen, maar persoonlijk vind ik het design v/d PZ80 mooier en tevens is dit scherm goedkoper. Enige noemenswaardige wat je mist bij de PZ80 is Intelligent Frame Creation maar dit is een optie die ten eerste sommige mensen tegenstaat (het express vloeiend maken van film-materiaal) en tevens schijnt het niet zo goed te werken. Kijk voor een goede review v/d PZ85 hier:

http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PZ85B
ja, had ik ook een vraagje over :D
die IFC functie (of het express vloeiend maken van de film) als je dit aanzet geef je de film weer zoals het oorspronkelijk bedoelt is? met die 24p, of schakelt het juist die 24p uit?
dus dat express vloeiend maken = weergave zoals oorspronkelijk bedoelt, of was het omgekeerd?

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
E-rikootje schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:37:
[...]
en wanneer zo een htpc die alle scaling doet is aangesloten op de tv, zal de tv dan automatisch weten dat hij niet meer zelf moet scalen?
Ja, want dan krijgt ie het signaal op de juiste resolutie binnen.
Scalen is het aanpassen van de bronresolutie aan de doelresolutie, als die hetzelfde zijn hoeft er door de TV niets gedaan te worden.

• E-rikootje
SH4D3H schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:45:
[...]

Ja, want dan krijgt ie het signaal op de juiste resolutie binnen.
Scalen is het aanpassen van de bronresolutie aan de doelresolutie, als die hetzelfde zijn hoeft er door de TV niets gedaan te worden.
okidoki thx! :)

zal voorlopig nog effe van zo een HTPC blijven tot ik daar wat meer over weet enzo.

Maar qua dvds afspelen zou een goeie progressive Blue Ray dvdspeler met een goede scaling al voldoende zijn om optimaal te kunnen genieten van gewone dvd's op deze full hd tv?
zoja, welke zijn zowa de goeie referenties op dit vlak?

• bramberk15
E-rikootje schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:41:
[...]

ja, had ik ook een vraagje over :D
die IFC functie (of het express vloeiend maken van de film) als je dit aanzet geef je de film weer zoals het oorspronkelijk bedoelt is? met die 24p, of schakelt het juist die 24p uit?
dus dat express vloeiend maken = weergave zoals oorspronkelijk bedoelt, of was het omgekeerd?
IFC creert/verzint een extra frame of iets dergelijks. Alle Panasonic 2008 modellen zijn judder vrij, en geven 24p weer zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Dit doen ze door een 4x4 conversie (weet de exacte term niet meer) wat inhoudt dat de plasma er 96 frames van maakt. Judder treedt dus op als de 24 frames niet in een veelvoud van 24 worden vertoond. Mijn plasma (42PV70) heeft dus judder, aangezien de plasma de 24 beeldjes intern omzet naar 60 beelden per seconde. 60 is geen veelvoud van 24, dus er treedt judder op. Nu moet ik zeggen dat ik het wel zie, maar het is niet echt storend en ik merk het alleen bij horizontale bewegingen v/d camera.

24p is van zichzelf vrij schokkerig, aangezien er maar 24 frames in een seconde zitten. Normale tv is 60fps. 24p geeft het net zo weer als in de bioscoop, dus oorspronkelijk, zoals de regisseur het bedoeld heeft. IFC maakt 24p vloeiender, wat meer een ''video'' of normale tv-look geeft. Ikzelf prefereer oorspronkelijkheid, dus ik zet dergelijke ''verbetertechnieken'' altijd uit.

• E-rikootje
bramberk15 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:05:
[...]

IFC creert/verzint een extra frame of iets dergelijks. Alle Panasonic 2008 modellen zijn judder vrij, en geven 24p weer zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Dit doen ze door een 4x4 conversie (weet de exacte term niet meer) wat inhoudt dat de plasma er 96 frames van maakt. Judder treedt dus op als de 24 frames niet in een veelvoud van 24 worden vertoond. Mijn plasma (42PV70) heeft dus judder, aangezien de plasma de 24 beeldjes intern omzet naar 60 beelden per seconde. 60 is geen veelvoud van 24, dus er treedt judder op. Nu moet ik zeggen dat ik het wel zie, maar het is niet echt storend en ik merk het alleen bij horizontale bewegingen v/d camera.

24p is van zichzelf vrij schokkerig, aangezien er maar 24 frames in een seconde zitten. Normale tv is 60fps. 24p geeft het net zo weer als in de bioscoop, dus oorspronkelijk, zoals de regisseur het bedoeld heeft. IFC maakt 24p vloeiender, wat meer een ''video'' of normale tv-look geeft. Ikzelf prefereer oorspronkelijkheid, dus ik zet dergelijke ''verbetertechnieken'' altijd uit.
dus die IFC maakt die oorspronkelijk cinematic schokkendere ervaring van een 24p ongedaan eigenlijk (alle das althans de bedoeling). En in het specifieke PZ85 model gebeurt dit nog niet zoals het moet.
En dat is eigelijk de meerwaarde van de 85 over de 80? hmm
Heb geen ervaring in het bekijken van 24p beelden laat staan van 24p beelden die vloeiend gemaakt worden, dus vermoedelijk is voor een newbie als mij die IFC meerwaarde overbodig? :)

Het feit dat de panasonics al die 24p ondersteuning bieden is al een technische verwezelijking, niet? dan is het toch raar dat ze diezelfde 24p ondersteuning nog wat willen bijstellen....

• bramberk15
Tja van mij hoeft een dergelijke ''smoothing'' van 24p beelden ook niet. Volgens mij zijn er nog wel wat andere verschillen tussen de PZ80 en PZ85, maar IFC is het grootste verschil. Kijk anders maar eens in het Pana 8-serie plasma topic hier, daar staat wel handige info.

Persoonlijk vind ik de PZ80 qua design veel mooier dan de PZ85, maar dat is zoals vermeldt persoonlijk.

Volgens mij begrijp je het wel. Bij de PZ85 werkt het IFC op zich redelijk, beter dan bij vergelijkbare technieken van andere merken. IFC werkt met een wiskundig algoritme, en dat kan problemen hebben met sommige berekeningen. Dit wordt ook gemeldt in een review, waar het de wedstrijd Arsenal-Liverpool betreft:

Unfortunately the interpolation artefacts introduced by [Intelligent Frame Creation] when watching sports proved to be more distracting. During the live broadcast of the second leg of Champion's League quarter-final tie between Liverpool and Arsenal, I noticed the ball breaking up/ tearing and juddering whenever it went past the crowd, indicating that IFC's interpolation algorithm had difficulty differentiating between the ball and the fans' heads for motion rendering.

The solution, of course, is to simply disable IFC. You're not going to miss anything: for me, even with IFC off motion handling on the Panasonic TH42PZ85B was easily among the best I've seen on any flat screen HDTV to date: individual figures in the crowd and the pitchside advertisements exhibited minimal loss of definition and clarity during medium-quick camera pans.

Bron: http://www.hdtvtest.co.uk...TH42PZ85B/Picture-Quality

• E-rikootje
hmm, zonet pas ontdekt dat panasonic nog een 3e versie heeft van de PZ8 reeks, namelijk de TH-42PZ800: http://www.plasmavisie.nl/plasma/21/panasonic.html

een THX-gecertificeerde plama tv...
ziet er qua specs basically hetzelfde uit als de 2 andere versies, buiten dat het audiosysteem zwaarder is en dat hij ook nog precies andere beeldopties heeft als: Digital Cinema Colour, Deep Colour.

het staat wel te koop in die nederlandse site voor 1800 euro ongeveer.
Maar zie die niet staan op de panasonic site van belgie...komt die er wel? anders lijkt mij dit wel een interessante aankoop

en is er iemand op de hoogte van de evoluties in de blue ray speler wereld?
ik veronderstel dat een dvdtje afspelen op een blue ray speler sowieso de beste kwaliteit heeft op zo een full had scherm?

[ Voor 14% gewijzigd door E-rikootje op 24-04-2008 18:06 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

E-rikootje schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:33:
hmm, zonet pas ontdekt dat panasonic nog een 3e versie heeft van de PZ8 reeks, namelijk de TH-42PZ800: http://www.plasmavisie.nl/plasma/21/panasonic.html

een THX-gecertificeerde plama tv...
ziet er qua specs basically hetzelfde uit als de 2 andere versies, buiten dat het audiosysteem zwaarder is en dat hij ook nog precies andere beeldopties heeft als: Digital Cinema Colour, Deep Colour.

het staat wel te koop in die nederlandse site voor 1800 euro ongeveer.
Maar zie die niet staan op de panasonic site van belgie...komt die er wel? anders lijkt mij dit wel een interessante aankoop

en is er iemand op de hoogte van de evoluties in de blue ray speler wereld?
ik veronderstel dat een dvdtje afspelen op een blue ray speler sowieso de beste kwaliteit heeft op zo een full had scherm?
PZ800 komt pas eind juni op z'n vroegst. Heeft een andere voorkant (glasplaat) betere audio, en 4 hdmi ipv 3. Maar geen THX-certificering, al maakt dat eigenlijk niets uit.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• E-rikootje
mss een domme vraag maar: kan men een blue ray speler ook gebruiken om zijn digtaal tv signaal te upscalen? (indien de upscaling door de tv zelf mindere kwaliteit is?)

• The_nv40_man
E-rikootje schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 11:04:
mss een domme vraag maar: kan men een blue ray speler ook gebruiken om zijn digtaal tv signaal te upscalen? (indien de upscaling door de tv zelf mindere kwaliteit is?)
Nee, de beste oplossing is een HTPC waarmee je probleemloos alle bronnen kunt opscalen. En wat is het nut van nu alvast een blu-ray speler halen :S . Tenzij je die later weer van de hand wil doen heb je dan weer niet het voordeel van alle bronmateriaal via één apparaat. Een blu-ray/HD-DVD combo drive voor in een pc is niet heel goedkoop, maar wel te doen tegenwoordig en dat lijkt me dan ook praktisch en technisch een betere optie.

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:01
bramberk15 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 09:11:
De 2009 line-up van Panasonic krijgt waarschijnlijk een reductie van 50% v/h energieverbruik, maar deze schermen komen pas rond mei/juni 2009 op de markt.
Heb je hier een bron van?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• bramberk15
Poeh, is alweer een tijdje geleden dat ik dat gelezen heb. Werd volgens mij op de afgelopen CES aangekondigd, stonden schermen die dus 50% zuiniger waren maar pas in productie worden genomen voor de 2009 line-up. Ff googlen zou ik zeggen.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik verbaas me vooral over de 24 Hz waar films nog steeds in geschoten worden! TV's moeten allemaal 24 Hz zijn, en ondertussen zie je het beeld zelfs in de bios haperen! I.p.v. hogere resolutie zou ik veel liever een hogere framerate zien! Bij games accepteer je 24 fps toch ook niet?

• E-rikootje
The_nv40_man schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 11:37:
[...]

Nee, de beste oplossing is een HTPC waarmee je probleemloos alle bronnen kunt opscalen. En wat is het nut van nu alvast een blu-ray speler halen :S . Tenzij je die later weer van de hand wil doen heb je dan weer niet het voordeel van alle bronmateriaal via één apparaat. Een blu-ray/HD-DVD combo drive voor in een pc is niet heel goedkoop, maar wel te doen tegenwoordig en dat lijkt me dan ook praktisch en technisch een betere optie.
wat is de beste oplossing om met een full hd tv je gewone dvd's in optimale kwaliteit te bekijken, af en toe es een blue ray, en televisie in optimale kwaliteit...buiten een HTPC...?

een goeie blue ray speler voor die dvd's? (de vraag is, welke zijn goed, omdat die nu pas beginnen uit te komen met de laatste nieuwe standaarden als: hdmi 1.3, profile 1.1, enz)
de laatste nieuwe van panasonic, de dmp-bd30 heeft niet al te goede reviews gehad mbt tot dvds afspelen: http://reviews.cnet.com/v...4505-6463_7-32730548.html onderaan

en voor tv te kijken, gewoon een digibox met hdmi (das het beste op televisievlak?)

• The_nv40_man
E-rikootje schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 14:44:
[...]

wat is de beste oplossing om met een full hd tv je gewone dvd's in optimale kwaliteit te bekijken, af en toe es een blue ray, en televisie in optimale kwaliteit...buiten een HTPC...?

een goeie blue ray speler voor die dvd's? (de vraag is, welke zijn goed, omdat die nu pas beginnen uit te komen met de laatste nieuwe standaarden als: hdmi 1.3, profile 1.1, enz)
de laatste nieuwe van panasonic, de dmp-bd30 heeft niet al te goede reviews gehad mbt tot dvds afspelen: http://reviews.cnet.com/v...4505-6463_7-32730548.html onderaan

en voor tv te kijken, gewoon een digibox met hdmi (das het beste op televisievlak?)
Waarom geen HTPC. Het is goedkoper dan dezelfde kwaliteit in losse apparaten. Je hebt één centrale plek waarvanuit je alles aanstuurd.

Wat betreft DVD en blu-ray playback is een goede HTPC zo goed als onverslaanbaar omdat er veel meer aan in te stellen is en de rekenkracht veel groter is.

Digitale tv playback kan ook uitstekend HTPC met goede interlacing (wat met een beetje grafische kaart van extreem goede kwaliteit is).

Dus ik snap het niet echt: wil je nu optimale kwaliteit voor een schappelijke prijs -> HTPC of wil je alleen maar een schappelijke prijs -> goedkope blu-ray speler, digi settop-box bij abbo proberen te krijgen.

• E-rikootje
The_nv40_man schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 17:57:
[...]

Waarom geen HTPC. Het is goedkoper dan dezelfde kwaliteit in losse apparaten. Je hebt één centrale plek waarvanuit je alles aanstuurd.

Wat betreft DVD en blu-ray playback is een goede HTPC zo goed als onverslaanbaar omdat er veel meer aan in te stellen is en de rekenkracht veel groter is.

Digitale tv playback kan ook uitstekend HTPC met goede interlacing (wat met een beetje grafische kaart van extreem goede kwaliteit is).

Dus ik snap het niet echt: wil je nu optimale kwaliteit voor een schappelijke prijs -> HTPC of wil je alleen maar een schappelijke prijs -> goedkope blu-ray speler, digi settop-box bij abbo proberen te krijgen.
ok, maar probleem is dat moest ik vragen wat er zoal aan te raden is van HTPC, datta nie makkelijk is te beantwoorden omdatta geen kant en klare toestellen zijn veronderstel ik...

bij blue ray spelers en dige settop boxen kan je dat wel makkelijker zeggen.

zou moesta mogelijk zijn een overzicht willen van de 2 opties van de best mogelijke aparaten...

• The_nv40_man
E-rikootje schreef op zondag 27 april 2008 @ 03:42:
[...]

ok, maar probleem is dat moest ik vragen wat er zoal aan te raden is van HTPC, datta nie makkelijk is te beantwoorden omdatta geen kant en klare toestellen zijn veronderstel ik...

bij blue ray spelers en dige settop boxen kan je dat wel makkelijker zeggen.

zou moesta mogelijk zijn een overzicht willen van de 2 opties van de best mogelijke aparaten...
Behalve dat ik het wat vaag omschreven vind maakt het volgens mij niks uit. Of je nou een losse DVD/blu-ray speler of settop-box neemt of vervangers daarvan in een HTPC; het lijkt me dat je nog steeds over hetzelfde aantal dingen advies moet hebben.

En als een HTPC duidelijke voordelen bied dan moet dat beetje extra advies je niet in de weg staan lijkt me: aangezien je al advies hebt gevraagd hier.

• E-rikootje
bijvoorbeeld: de Playstation 3, is deze geen goedkoop en goed alternatief voor gelijk welke Blue Ray speler op de markt? prijs-kwaliteit?...?

als ik reviews er op nalees, is deze een uitstekende blue ray speler en beschikt deze over uitstekende upscale capaciteiten...en is die nog up to date ook betreffende hdmi en andere ondersteunigsformaten.

iemand die meer en juiste uitleg kan geven over de PS3?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:42

voodooless

Sound is no voodoo!

E-rikootje schreef op zondag 27 april 2008 @ 15:47:
bijvoorbeeld: de Playstation 3, is deze geen goedkoop en goed alternatief voor gelijk welke Blue Ray speler op de markt? prijs-kwaliteit?...?

als ik reviews er op nalees, is deze een uitstekende blue ray speler en beschikt deze over uitstekende upscale capaciteiten...en is die nog up to date ook betreffende hdmi en andere ondersteunigsformaten.

iemand die meer en juiste uitleg kan geven over de PS3?
Zoek, en gij zult vinden :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1