Surround maken (2x2 zuilspeakers)

Pagina: 1
Acties:

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:49
Aangezien mijn opstelling is veranderd in mijn kamer wil ik 5.1 geluid hebben in mijn kamer.
Mijn huidige opstelling is:
2x B&W DM620 (Die ik al front wil gebruiken
en 2x Life speakers (Van aldi, van mindere kwaliteit dus ik gebruik ze als surround speakers)

Het zijn beiden zuilspeakers en klinken veel beter dan het setje van mijn ouders (melkpakjes)

Nu zijn er 3 opties om 5.1 te creeren
1. Een centerspeaker kopen + versterker (zat te denken aan een JBL Northrigde e25 en Versterker Yamaha- RX-V461, http://www.kieskeurig.nl/...1E651C12572FE0032B8FC.htm)
2. Centerspeaker weglaten en center laten mixen met front speakers (Die B&W"s zijn daar wel toe in staat + zelfde Yamaha versterker)
3. SUbwoofer kopen of niet? Die B&W's geven al een aardige bass maar zal ik die bass bij bijvoorbeeld U571 (Dts) missen (Bij deze film waarschijnlijk wel)

Budget liever niet hoger dan 250 euro. Aangezien optie 1 al tegen de 350 euro zit laat ik dat liever vallen.

Wat zullen jullie doen? welke van de opties? (Research heb ik al gedaan en daar kwam ik dus op de JBL en Yamaha uit) Of ben ik iets totaal over het hoofd gezien en kan het helemaal niet of zijn er betere (goedkopere?) Alternatieven ;)

Alvast bedankt!

Verwijderd

Voor goeie surround weergave is subwoofer niet echt noodzakelijk als je hoek-luidsprekers genoeg laag kunnen weergeven. Center luidspreker (spraak en mid-detail) is toch wel erg belangrijk. Ervaringen met het mengen van center naar de frontrears is toch dat het de spraak nogal verzopen in het andere geluid kan gaan klinken en dat het niet recht voor je neus is.
Ik zal in allertijden voor optie 1 gaan. Dan maar een maandje wachten en wat meer werken bijvoorbeeld maar je zal dan altijd meer plezier van hebben en uitbreiden naar een echte volwaardige 5.1set met subwoofer is dan niet verweg meer.

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20

paradoXical

The ParadoX

Zoals Mauce al zegt.

Ik zou zeker een center speaker kopen. Ik heb een tijd lang zonder center film gekeken, en wat ik geleerd heb; het is een must.

Verder ik heb 2 zuilen welke een erg goede bassweergave hebben, plus een setje met minder goede basweergave. De speakers met goed laag hoeven hier absoluut niet in combinatie met een subwoofer. Voor mijn andere setje is dit wel noodzakelijk.. Dit moet je denk ik zelf ervaren denk ik.

En last but not least; probeer op marktplaats een oude AV receiver op de kop te tikken.. Hoeft niet duur te zijn, als de prijs kwaliteit maar goed is. Volgens mij koop je voor iets over de 100 euro al een leuke Harman Kardon receiver. ik heb zelf een van de oudere modellen, en ben hier erg tevreden over.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Lightning89
Aha Optie 1 dus. Dacht ik al. Op kieskeurig zag ik al de JBL center voor 80 euro. Dat moet wel lukken, een Receiver dan voor rond de 100-150 zou mooi zijn:) IK zal wel op marktplaats zoeken dan. Heb alleen niet zoveel verstand van alle soorten (Yamaha schijtn wel redelijk te zijn en de output is voldoende, 5x140watt, ook al zegt output vrij weinig, en het handige is dat die ook HDMI heeft)

Heeft iemand nog een suggestgie voor ene betere center dan de northrigde (Eltax??)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Let er wel op dat die Yamaha zover ik weet géén HDMI heeft, in tegenstelling van water op kieskeurig staat.

Life is not about specs, it is about joy!

• Lightning89
Volgens de Site van Yamaha wel dus daar ga ik dan van uit:
http://www.yamaha-hifi.de...ntry=NL&idcat1=1&idcat2=2

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik zie het staan inderdaad. Het vreemde is dat bijvoorbeeld: http://www.yamaha.com/yec...tdetail.html?CNTID=551938 er met geen woord over rept. Zal dus wel regio gebonden zijn ofzo.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Lightning89 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 19:53:
2. Centerspeaker weglaten en center laten mixen met front speakers (Die B&W"s zijn daar wel toe in staat + zelfde Yamaha versterker)
Als 't je vooral om films gaat: niet doen. De center is dan je belangrijkste speaker in je set, en dat geluid verdelen over je fronts is niet prettig omdat 't dan uitgesmeerd wordt.
3. SUbwoofer kopen of niet? Die B&W's geven al een aardige bass maar zal ik die bass bij bijvoorbeeld U571 (Dts) missen (Bij deze film waarschijnlijk wel)
Je B&W's kunnen wel aardig laag weergeven, maar ze krijgen niet het LFE (low frequency effects) signaal gevoerd dat DTS en DD naar de subwoofer sturen. U571 of de tank die 't dorp binnenrijdt in 'Saving private Ryan' zul je dan niet in vol ornaat kunnen genieten, maar verder is met jouw fronts een sub niet echt noodzakelijk.

Ik zou op zoek gaan naar een leuke center die qua geluid goed bij je B&W's past, daarna naar goeie vervangers voor je Aldi rears, en dan pas naar een nette sub.

• Lightning89
IK ben er uit het wordt waarschijnlijk een Yamaha RX-V630 (van een medetweaker) en als center een JBL Northridge EC25.

Maar nu een vraag. Kan ik de B&W DM620 http://www.gbaudio.co.uk/data/dm620.htm
en de JBL Northridge EC 25, en de Life speaker (120watt continous/200wattpeak)
Ze zijn allemaal 8 ohm, behalve de life die is 4-8 ohm.

Geeft het Ohm verschil problemen? Want op de site van de RX-V630 staat dat ie 4 Ohm's nominal output heeft en deze speakers hebben dus een grotere weerstand?

(En de wattages verschillen ook, lijkt me geen probleem)

Met andere woorden: Gaat het op elkaar passen en werken? (zonder rare volume verschillen, of is dit op te lossen met de receiver)

Btw een subwoofer ga ik later aanschaffen.

Links: Yamaha RX-V630: http://www.yamaha-hifi.de...=1454&archivset=&newsset=
B&W DM620 Series: http://www.gbaudio.co.uk/data/dm620.htm
Life speakers kon ik niet vinden: Achterkant staat continous 120 watt, peak 200 watt, 4-8 ohms.
JBL Northridge EC25 Center: http://www.jbl.com/home/p...on=EUROPE&cat=CLA&ser=NRE

[ Voor 27% gewijzigd door Lightning89 op 05-05-2008 23:34 ]

Verwijderd

't Gaat werken en passen, en volumeverschillen zijn goed op de versterker op te vangen.
Maar ik zou niet zo gauw een JBL center met B&W fronts combineren, omdat ze gewoon anders klinken. Over die Aldi rears kan en durf ik niks te zeggen, maar ik heb er een hard hoofd in...

De meeste receivers hebben wel de mogelijkheid om je speakers te testen door 1-voor-1 roze ruis naar je speakers te sturen. Als je dan veel geluidskarakteristiek verschil hoort tussen center en fronts weet je zeker dat je je daar op den duur aan gaat ergeren, omdat 't geen comfortabel geluidsbeeld gaat bieden.

Maar met een beetje uitkiezen kan 't ook heel erg meevallen: ik gebruik T+A fronts, Infinity rears en een BNS center, en dat harmonieert wonderbaarlijk goed. Kwestie van uitproberen en luisteren dus. :)

• Lightning89
Tsja maar heb het geld neit om een volwaardige Infinity speakerset + Mooie Onkyo Avr te kopen :P (Om maar wat te noemen). Het budget wat ik heb kan ik wel 5.1 melkpakjes kopen maar daar weet ik zeker dat het niet gaat klinken.

een alternatief voor de JBL's zou de Infinity Primus 25 zijn. (20 euro duurder). De specs zijn hetzelfde en persoonlijk vind ik de JBL's wat mooier. (budget max 250 of ietsje erboven, de versterker kost rond 125, de JBL rond 80 euro en moeten nog verzendkosten bij dus zit op 235 euro)
De Infinity kost rond 100 euro. Aangezien de shops in de buurt geen van deze boxen hebben (Alleen maar Bcc, de block en dat soort meuk, geen speciaalwinkels:().

Al met al ga ik de gok wagen, aangenomen dat het werkt. Daarna alles finetunen en kijken hoe het zit met testgeluid. Als het me ergert ga ik wel over op een ander alternatief.

Over een paar maanden komt er ook een Sub bij als het laag me niet bevalt ;). Eerst de vakantie afwachten.

Verwijderd

Ik ken beide centers niet, maar voor m'n gevoel zou ik bij jouw B&W's gaan voor de Primus C25 i.p.v. die JBL, ook al ziet 'ie er niet geweldig uit. JBL is meestal nogal direct en analytisch, en Infinity ietsje meer ingetogen en 'warm'. Dat laatste lijkt me beter te passen bij je B&W's.

• Lightning89
Een vriend van me heeft toevallig die Primus bedenk ik me nu. Ik vind bij hem het hoog te doordringend en stemmen te direct juist. de EC25 kan ik helaas niet beluisteren. Maar het kan ook liggen aan verkeerd configureren. Ik heb er zelf niet super veel verstand van (Het enige setje war ik ervaring mee heb is een Sony Set van speakers en losse versterker, klinken ook niet verkeerd. het geluid is heel voldaarbij alleen af en toe misschien wel teveel bass en niet helder ). Die JBL is als het goed is ook in voorraad. Ik zal nog wel bij die vriend op gaan letten en dan kijken wat het wordt.

• Lightning89
Update: Kan van een vriend de Sony SSCN 17 (Daar lijkt ie op) krijgen (heeft ie over), maar specs en reviews zijn niet te vinden. Iemand ervaring ermee ?
Pagina: 1