• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-05 20:14
Ik heb een erg vreemd tft schermpje,

Het is een am151 :?. 15.1" Met composite, s-video en vga aansluitingen. :P

Het signaallampje brandt voornamelijk rood en het scherm doet niets, wanneer hij wel aangesloten is. Ook als het lampje geel is doet het display niets.

Heel soms werkt hij wel, ik krijg dan de melding 'no signal input' terwijl de kabels wel aangesloten zijn. Ik heb hem getest op een pc met een werkend scherm, ook heb ik meerdere resoluties en frequenties getest.

Dit is alleen bij de vga-stand het geval. Ik kan hem van input wisselen via het OSD-menu(wat ook niet altijd werkt :? ).

Het is mij één keer gelukt het beeld van een digitale camera via composite op het scherm laten verschijnen. Maar na een tijdje ging het weg. :'(

Ik heb hem open gemaakt, er zit een lcd van lg/philips in: LM151X2

Op de controller( waar volgens mij het probleem zit) zitten een paar ic's met 2 draadjes aanelkaar gesoldeerd. Dit is volgens mij door de vorige eigenaar gedaan. Misschien dat daar het probleem ligt. Ik heb er een foto van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/2295/dsc00396wd6.jpg

De linker en rechter chips zijn het zelfde, type nummer: 74LVC74AD van Philips.Datasheet
De bovenste is een 74F02D ook van Philips. Datasheet

Hier is nog een foto van de controller zelf:
Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/3663/dsc00393dz7.jpgEn van de kabel die naar het scherm loopt:
Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/4350/dsc00395nx8.jpg

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem!! :)

[ Voor 9% gewijzigd door WWJD op 24-04-2008 09:50 . Reden: plaatjes verandert ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Anders de vorige eigenaar even mailen of bellen? Misschien dat hij het solderen kan bevestigen en dan kun je meteen vragen waarom hij dat heeft gedaan.

• WWJD
Heb ik gedaan, hij zei dat hij hem zo had overgenomen van een ander. (wie dat is en verdere informatie kon hij mij niet geven)

• WWJD
Ik heb nog een foto genomen van het soldeersel:
Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/4250/dsc00401wb1.jpg
Hier is goed te zien dat sommige aders van de ic zijn verbonden.

Ook heb ik nog iets vreemds ontdekt, soms loopt het menu vast, maar daarnaast gebeurt er soms dit:
Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/5927/dsc00404vl8.jpg

Ook heb ik wel eens dat het scherm langzaam helemaal of gedeeltelijk wit wordt.

Is er misschien iemand hier die ook zo'n scherm/controller heeft, en die er foto van zou kunnen maken. Kunnen we zien of daar ook aan gesoldeert is. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door WWJD op 24-04-2008 09:57 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

dat noemen ze greenwiren, het repareren van een foutje in de printplaat door een draadbruggetje van (toepasselijk!) groen draad op te zetten, en eigenlijk, vloeken in de kerk in electronica land.
waarschijnlijk zitten die draadjes er al af fabriek.

• J4cks0n
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-02-2025
Heb je niet gewoon een breuk in de kabel? In de signaal/vga kabel dan wel te verstaan. Probeer eens een andere vga kabel. Ik denk dit omdat het scherm het af en toe wel doet en daarna uit gaat en dan no signal aangeeft. No signal is geen signaal dus geen signaal wat hij krijgt cq kan laten zien op het schem.

• WWJD
Ik maak gebruik van een nieuwe kabel, dus ik denk dat daar het probleem niet kan liggen. Ik zal deze kabel wel even testen met een ander beeldscherm.

Hij doet trouwens ook raar wanneer hij niet aangesloten is. (lampje blijft op rood, wordt soms geel en reageert niet.)

Die draadjes lijken gewoon door iemand er op zijn gesoldeerd. :?

Zou het probleem vooral liggen aan de hardware, of aan de kabels die de verschillende hardware verbindt.

[ Voor 54% gewijzigd door WWJD op 24-04-2008 19:47 . Reden: typefoutje:P ]

• WWJD
Heeft verder niemand een idee?

Er zijn al 450+ views maar nog maar 3 reacties! :/

Verwijderd

Naja ik heb werkelijkwaar geen idee.
Alleen wat me opvalt is dat de draadjes opgesoldeerd zijn, ik denk dat het gedaan is door 1 van de eigenaren?

• WWJD
AlexanderB schreef op donderdag 24 april 2008 @ 13:43:
dat noemen ze greenwiren, het repareren van een foutje in de printplaat door een draadbruggetje van (toepasselijk!) groen draad op te zetten, en eigenlijk, vloeken in de kerk in electronica land.
waarschijnlijk zitten die draadjes er al af fabriek.
Zoals AlexanderB zegt, is het waarschijnlijk gedaan in de fabriek ;)

Ik vraag me alleen af waarom het signaal lampje soms een hele tijd rood blijft. En soms in een keer geel wordt. Is er dan een draadje los wat op dat moment wel contact maakt? Ik heb de meeste draden al doorgemeten, ze maken wel allemaal contact.

[ Voor 22% gewijzigd door WWJD op 26-04-2008 12:16 ]

• WWJD
Ik heb mijn vga-kabel getest met een ander beeldscherm, niets aan de hand.

• WWJD
Niemand verder bekend met dit probleem? :'(

Verwijderd

Misschien, zomaar een idee: er zijn twee versies van dit scherm, één die uitsluitend video doet (AM151-AV) en een ander die zowel video als PC doet (AM151-AV/PC). Is je scherm wellicht van de eerste variant?

• WWJD
Mijn versie: AM 151 PV.
Hij hoort wel te werken met de pc. Anders zou er geen pc-aansluiting op zitten. :)

Ook kun je in het menu kiezen tussen video-ingang en pc-ingang.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 19:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Gewoon even die twee draadjes opnieuw solderen..zo gedaan. Mogelijk zit daar het probleem.

Vaak wordt er een brugje gesoldeerd om een fout op de printplaat/doorgebrande ## te overbruggen. Dat is een oplossing, maar vervolgens kan alsnog het draadje kapot gaan.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• WWJD
Ik heb de draadjes vervangen zoals Michael Knight zei.

Maar nog steeds geen verandering, ik krijg nog steeds de melding 'no signal input' :/

Zoals je kon zien op deze foto zijn er 3 aders met elkaar verbonden d.m.v. soldeertin. Zou dit ook in de fabriek zijn gedaan, of zou dit een foutje zijn. Is het schadelijk voor het scherm om deze draden/verbindingen (tijdelijk) weg te halen?

Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/4250/dsc00401wb1.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door WWJD op 15-09-2008 22:29 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 19:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

WWJD schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:15:
Ik heb de draadjes vervangen zoals Michael Knight zei.

Maar nog steeds geen verandering, ik krijg nog steeds de melding 'no signal input' :/

Zoals je kon zien op deze foto zijn er 3 aders met elkaar verbonden d.m.v. soldeertin. Zou dit ook in de fabriek zijn gedaan, of zou dit een foutje zijn. Is het schadelijk voor het scherm om deze draden/verbindingen (tijdelijk) weg te halen?

[afbeelding]
Hoe lopen de banen ervan oorspronkelijk aan de andere kant van de printplaat, is dat nog te zien?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27
Wat ik van die fotos kan zien in verband met die draadjes is dat flipflop uitgang 1Q invers van U25 verbonden is aan de ingangen D2a en D2b van de nor gate 2 van U23 (korte draad). De soldeertin op die drie klemmen zorgt ervoor dat de inverse uitgang van die nor gate 2 in verbinding staat met de ingangen D3a en D3b van nor gate 3. De inverse uitgang van die 3de staat in verbinding met de tweede flipflop op U25 zijn klok 2CP (lange draad).

Dus 1Q inv -> 1Q -> 1Q inv op de klok, welk nut dit juist heeft weet ik niet maar misschien om ongeveer 10ns vertraging op te bouwen ofzo... misschien iemand met een deftige elektronica kennis die kan antwoorden? :)

• WWJD
Ik heb alle draden bekeken en getekend in paint:

Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/4457/schemalg6.jpg

Aan de onderkant zitten geen draden verbonden.

Link naar groter plaatje:

[ Voor 57% gewijzigd door WWJD op 07-05-2008 10:44 ]

• WWJD
Kan ik voor dit scherm niet gewoon een vga => s-video kabel maken?

• WWJD
Ik heb nu alle aangesoldeerde draden verwijderd. (dus de rode draden op de tekening).

Maar nog steeds geen resultaat. :'(

Wel heb ik de pinout van het scherm op internet gevonden, ik zou het scherm dus ook aan een vga kaart kunnen hangen? Heb ik nog wel een paar van liggen geloof ik. :9

Alleen geeft hij dan maar 16 kleuren, dus niet echt geschikt voor z'n doel(een beamer).

Iemand verder nog een idee? Hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 6% gewijzigd door WWJD op 08-05-2008 15:04 ]

Pagina: 1