Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sinds 4 maanden werk ik bij een bedrijf waar ik ben aangenomen als ontwerper/front-ender - werk wat ik graag doe, maar niet echt aan toe kom. Het werk wat ik veelal doe ik niet hetgeen ik het allerliefst doe, maar het betaalt wel goed. En de werksfeer is goed.

Nu krijg ik de uitnodiging om mee te doen met een nieuw op te zetten bedrijf waarin ik, samen met twee anderen, eigenaar zou zijn. De twee andere personen zijn vrienden van elkaar en hebben enorm veel zakelijke connecties. Ik zou productie draaien en freelancers aansturen.

Kortom, 1 keuze met 2 opties.
  1. Zekerheid. Blijf bij mijn werkgever, hoop dat ik een vast contract krijg over 2 maandjes.

Voordeel: vast inkomen, eigen woning, lang leve de lol.

Nadeel: weinig toekomst perspectief, niet echt super leuk.
  2. Uitdaging. Lef tonen en een eigen bedrijf beginnen. Dit kan alle kanten op natuurlijk.

Voordeel: leuke dingen gaan doen, zelf ondernemen.

Nadeel: enorm onzekere toekomst, voorlopig geen eigen woning.
Ik kan niet kiezen op dit moment. Voor beide situaties valt wat te zeggen. Ik ben 24 jaartjes jong, woon nog thuis, heb geen noemenswaardige opleiding genoten en dus volledig autodidact in mijn vakgebied. Financieel zou het geen ramp zijn als een eigen bedrijf zou klappen. Dat geldt trouwens voor beide partners ook - beide personen hebben hun eigen ondernemingen die min of meer zelfstandig goed draaien.

Gezien de mogelijke collapse van de Amerikaanse markt en bijhorend het gebrek aan budgetten in de ICT-wereld is het misschien niet bijzonder slim om een bedrijf te beginnen. Aan de andere kant is het wel enorm gaaf om zoiets te gaan doen.

Aan jullie de vraag: noem mij nou eens een aantal dingen waar ik over moet nadenken zodat ik een beslissing kan gaan maken tussen deze twee opties? Ik ben natuurlijk helemaal niet bekend met het ondernemerschap en heb er ook geen theoretische kaas van gegeten ;) Wat moet ik weten over het beginnen van een eigen bedrijf, wat zijn goede vragen voor mijn mogelijke partners, etc.?

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 22:50
Voorlopig geen eigen woning hoeft niet persé

Geen eigen huis dat kan ja.
Maar je kan ook op kamers, dit is duur maar nog lang niet zo duur als een eigen huis.

Dan kun je toch het huis uit voor een schappelijk prijsje. Als je daar echt behoefte aan hebt.

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:58

m0nk

16-09-2003 15.15

Weet je wat jij zou moeten doen? ... KVK!

Je moet voor jezelf nagaan wat je wilt de komende jaren. Als jij nog tevreden bent met het feit dat je thuis woont en dit nog even van plan bent. Waarom niet? Je bent nog jong. Wat voor risico's loop je als je besluit dat avontuur aan te gaan..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zoek eerst eens uit hoeveel persoonlijk risico je loopt bij een eventueel faillisement. Hoeveel moet je investeren? Hoe veilig zijn de andere twee bij dergelijke problemen? En weet je wat jij zou moeten doen: .... kvk ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Blue-eagle
  • Niet online
Oh die KvK afspraak komt wel, maar niet voordat ik een beetje weet waar ik het over heb ;) Uitzoeken wat een BV en een VOF zijn is op zich wel leuke basis kennis vind ik :)

Thuis wonen is geen probleem an-sich. Nog een jaar of twee gaat geen probleem zijn, maar als ik blijf werken kan ik binnen nu en een half jaar een leuk appartement gaan kopen en inrichten - kan al mijn spaargeld direct naar meubels enzo :P

• martinkleppe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 13:21
Ik denk dat als je een eigen bedrijf begint je helemaal niet meer toekomt aan wat je graag doet...

• Blue-eagle
  • Niet online
martinkleppe schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:45:
Ik denk dat als je een eigen bedrijf begint je helemaal niet meer toekomt aan wat je graag doet...
Zou je dat kunnen toelichten? Ik heb namelijk 0,0 verstand van dat soort dingen. Als mensen met ervaring kunnen vertellen dat ik iedere avond 3 uur bezig ben met allerlei zakelijke dingetjes dan gaat dat meewegen in mijn overwegingen. Ik wil ook kunnen gamen en andere leuke dingen doen natuurlijk :)

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-11 22:45
Financieel zou het geen ramp zijn als een eigen bedrijf zou klappen.
Dat zou ik niet te snel zeggen, bij een vennootschap zijn de eigenaren verantwoordelijk voor de opgebouwde schuld. En die eigenaren, daar val jij dan dus ook onder.

Niet alleen de risico's t.o.v. wel salaris/geen salaris, maar ook risico's in het geval van een faillissement dus.

[ Voor 22% gewijzigd door JasperE op 23-04-2008 10:50 ]

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 20:43
Kan je overigens niet gewoon in dienst blijven bij je huidige werkgever, eventueel speel je het gewoon eerlijk richting je baas: "Ik ga een eigen bedrijf beginnen, maar ik wil hier parttime blijven werken". Zo heb je toch deels nog zekerheid en kan je steeds meer opbouwen aan je eigen bedrijf. Wie zegt dat jij direct opdrachten hebt als je een eigen bedrijf begint?

In het begin zal je wellicht meer moeten inversteren, als je geld achter de hand hebt, geen probleem, maar je moet ook ergens van leven als er geen inkomsten uit voortkomen. Ik zou voor eerst voor een 75/25 verdeling gaan, 75% bij je huidige werk en 25% voor je op te starten bedrijf. Dit langszaam naar elkaar toetrekken en als je genoeg opdrachten hebt ga je volledig over op je eigen bedrijf. Eventueel kan je daarna een partner worden van je huidige werkgever, zodat je opdrachten voor een lager uurtarief voor hem gaat doen..

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Ik denk dat als het je kriebelt om te gaan ondernemen, je dat beter nu kunt doen dan over 10 jaar als je een vrouw, kinderen en eigen huis hebt. Dan is de impact veel groter als het mis gaat.

https://niels.nu

• martinkleppe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 13:21
Blue-eagle schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:46:
[...]

Zou je dat kunnen toelichten? Ik heb namelijk 0,0 verstand van dat soort dingen. Als mensen met ervaring kunnen vertellen dat ik iedere avond 3 uur bezig ben met allerlei zakelijke dingetjes dan gaat dat meewegen in mijn overwegingen. Ik wil ook kunnen gamen en andere leuke dingen doen natuurlijk :)
Als eigenaar van een eigen bedrijf ben je verplicht een complete administratie te voeren. Ook komen er nog extra verplichtingen bij zoals bijvoorbeeld de inkomstenbelasting, btw-aangifte, facturatie, enz.
Mijn ervaring hiermee is dat hier overdag geen tijd voor is en dit veelal in de avonduren gebeurt.

Het is zeker een goed idee om van te voren de rolverdeling goed vast te leggen zodat jij straks niet 's avonds de administratie zit te doen :P

[ Voor 9% gewijzigd door martinkleppe op 23-04-2008 10:58 ]

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:01
Nu zou je dat zeker kunnen doen, dan blijf je nog een jaartje langer thuis wonen en dan waag je de gok.
Als je eenmaal een vast contract hebt met eigen huis dan zal de drempel vele malen hoger liggen je baan op te zeggen en een eigen bedrijf te beginnen.
Beter spijt van iets dat je gedaan hebt, dan van iets dat je niet gedaan hebt :)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:15

mphilipp

Romanes eunt domus

m0nk schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:36:
Weet je wat jij zou moeten doen? ... KVK!
Yeah, right! KvK is alleen goed in het vullen van eigen zakken, intrappen van open deuren en het organiseren van avondjes voor kneuzen die denken dat je met een taartenbakkerij (vanuit thuis) een mooie business kan maken. De meeste info die zij je proberen te verkopen, kun je voor nop op internet vinden en échte kennis van bv de ICT branche hebben ze niet. Zinvolle kennis dan. Op zich kan het geen kwaad om er een keer heen te gaan en wat info in te winnen, maar mijn ervaring is dat je er vrij weinig aan hebt. Een noodzakelijk kwaad, zo zie ik ze.

Wat je plan betreft: gewoon doen! Je bent jong en je hebt zo te horen ervaring en vakkennis genoeg. Stel vooraf strakke doelen op voor de toko: omzetverwachting en plan van aanpak. Ga niet helemaal uit je dak met een businessplan, want daar komt toch nooit wat van terecht. Belangrijker zijn een paar doelen en meetpunten. Zet een fatsoenlijk salaris voor jezelf op papier en de een inschatting vwb kosten zodat je weet wat je moet omzetten om te kunnen overleven.
Als het niet goed gaat, kun je altijd nog een baan zoeken. Het is denk ik juist een pré om dan ook die ervaring van een eigen bedrijf te hebben gehad, ook al is het niet goed gegaan. Het toont lef, initiatief en zelfvertrouwen. Lijken mij goede eigenschappen voor een werknemer (in bepaalde bedrijven dan).

Wat betreft een eigen huis: bedenk dat het lastig is om een hypotheek te krijgen als je DGA bent. Hopelijk sta je binnen 6 maanden op 200 in de Quote 500, maar ik zou er mijn leven niet op zetten. Als het bv het eerste jaar een beetje moeizaam gaat, krijg je geen hypotheek natuurlijk. Tenzij je via een constructie werknemer bent van je eigen bedrijf. Je moet dan verzwijgen dat je geen eigen bedrijf hebt, en ik weet niet of dat kan en je daar geen problemen mee krijgt. Hypotheekverstrekkers willen soms 2 jaarrekeningen zien voordat ze besluiten om je geld te geven.

Verder: heel veel succes en go for it!

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Your early twenties are exactly the time to take insane career risks
Paul Graham - Hiring is obsolete
Waarom ? Je bent nog jong; geen 'verplichtingen' (nog geen kinderen, geen hypotheek, whatever, ... ).
Ik denk dat je je zelf moet afvragen: wat is het gevolg dat ik heb, als het niet goed afloopt ? Heb ik iets te verliezen ?

Nu, als je 'eigenaar' gaat zijn, moet je natuurlijk ook niet verwachten dat je een nine-to-five job zult hebben. Er zullen idd nog een aantal andere zaken komen bij kijken denk ik. Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe de afspraken zijn,en hoe alles geregeld wordt

[ Voor 27% gewijzigd door whoami op 23-04-2008 11:05 ]

https://fgheysels.github.io/

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Frijns.Net schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:56:
Beter spijt van iets dat je gedaan hebt, dan van iets dat je niet gedaan hebt :)
Spijt is voor de dommen... 8)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Sagittarius
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je zegt dat 2 anderen je hebben uitgenodigd om samen een onderneming op te richten. Er komen bij mij wat vragen naar boven die ik niet beantwoord zie:

- Wat zou de inbreng van de 2 anderen zijn, buiten het onderhouden van contacten? Jouw rol is duidelijk, ontwikkeling en aansturing.
- Wat zal de hoofdactiviteit van de onderneming zijn? Is er een ondernemingsplan? Is er startkapitaal? Is er vraag naar het product?
- Enorm veel zakelijk connecties wil niet automatisch zeggen dat het tot opdrachten komt. Zijn er concrete toezeggingen gedaan?
- Om een beetje rond te kunnen komen en alle kosten te kunnen dekken moet je voor 3 personen aan een omzet denken van minimaal 10k per maand. Redden jullie dat?

• Blue-eagle
  • Niet online
Allen bedankt tot zover, keep it coming :)
Sagittarius schreef op woensdag 23 april 2008 @ 11:23:
Je zegt dat 2 anderen je hebben uitgenodigd om samen een onderneming op te richten. Er komen bij mij wat vragen naar boven die ik niet beantwoord zie:

- Wat zou de inbreng van de 2 anderen zijn, buiten het onderhouden van contacten? Jouw rol is duidelijk, ontwikkeling en aansturing.
Persoon 1: opdrachten binnen slepen, contacten onderhouden.
Persoon 2: dito, maar kan ook in productie meedraaien (design vooral).
- Wat zal de hoofdactiviteit van de onderneming zijn? Is er een ondernemingsplan? Is er startkapitaal? Is er vraag naar het product?
Dat moet nog vastgelegd worden. Eerst moet de vraag: "willen we het doen?" beantwoord worden. Vervolgens kijken we naar de invulling van de vragen die jij stelt :) Maar het zal gaan neerkomen op webdevelopment (geen grote dingen), producten opzetten en ander grafisch werk (denk aan huisstijlen). Het lach-met-traan smiley kwam al bij mij naar voren (bedrijfje #1001 die dit wilt gaan doen) maar ik heb veel vertrouwen in mijn mogelijke partners.
- Enorm veel zakelijk connecties wil niet automatisch zeggen dat het tot opdrachten komt. Zijn er concrete toezeggingen gedaan?
Een paar. De eerste drie maanden zullen we flink bezig zijn.
- Om een beetje rond te kunnen komen en alle kosten te kunnen dekken moet je voor 3 personen aan een omzet denken van 10k per maand. Redden jullie dat?
Ik had op (veel) meer gerekend om eerlijk te zijn, 3 keer 2k per maand (loon betalen) plus loonheffing, verzekeringen, administratie kosten (gaan we niet zelf doen), huur van een kantoor, gas/water/licht, etc. - 15k tot 20k leek mij een uitgangspunt. Maar als we het met 10k redden dan.. ja, dat gaat zeker lukken ;)

Wat betreft de risico's vraag ik me af hoe "erg" het kan zijn. Als ik een BV opricht en ik en mijn partners met 3 BV's aandeelhouder zijn van het eigenlijke bedrijf, en het laatstgenoemde bedrijf zou onverhoopt failliet gaan, dan is er toch niks aan de hand voor simpele aandeelhouders?

Maargoed, dat soort (belangrijke) details zijn online wel te vinden, en anders kan de KvK me daar wel over voorlichten lijkt me :)

Ik heb tot nu toe al wat inzichten gelezen die ik nog niet zelf had bedacht, dus.. blijf posten zou ik zeggen :D

Verwijderd

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 01:58 ]

Verwijderd

Ik kan je alleen mijn eigen ervaring meegeven...ik ben gaan werken op mijn 20ste omdat ik direct na mijn stage een contract kreeg aangeboden (automatiseringsafdeling van DAF). Na een half-jaar contract en een verlenging kreeg ik een vast contract. Net als jij woonde ik nog thuis, vast contract, leuk salaris...maar na een paar jaar verveelt dat automatiseringswerk wel. Toen een ouwe vriend van me aankwam met het idee om een eigen bedrijf op te zetten, heb ik eigenlijk niet lang getwijfeld. Een maand later stond ik buiten, ben ik verhuisd van Brabant naar Gelderland, en voor mezelf begonnen.

Met een groepje van vijf man hebben we startkapitaal opgehoest (40.000 gulden, was toen nog verplicht), en zijn we begonnen. Ik heb vier jaar op een zolderkamertje gewoond, en als ik bij DAF was blijven werken had ik jarenlang (veel) meer pm verdiend dan nu, maar het was het allemaal wel waard. Bedrijf bestaat nu 12.5 jaar, 22 man in dienst, kerngezond, goede reputatie, vaste klanten over de hele wereld...en ik had de lol en ervaring niet willen missen. Natuurlijk zijn er zat valkuilen, we hebben twee keer op randje faillisement gestaan, ik heb eens mensen moeten ontslaan omdat ik ze niet meer kon betalen (ergste wat ik ooit heb moeten doen), ruzie met de belastingdienst gehad enz. enz. Maar toch, een normale baan...daar zou ik niet meer naar toe willen :+

Ik weet niet waarom je een eigen woning zo belangrijk vind trouwens, waarbij ik aanneem dat je een koopwoning bedoeld. Ik huur nu nog en ik heb altijd geroepen dat ik pas een huis koop als ik het contact kan afbetalen ;) Maar goed, je moet er rekening mee houden dat de hypotheek voorwaarden voor DGA's (Directeur/Groot-Aandeelhouder) een stuk stricter zijn dan voor 'normaal werkvolk', zo zal een bank de bedrijfsresultaten van de laatste drie jaar opvragen en als het gemiddelde daarvan niet positief is kun je een hypotheek vergeten...

[edit]
Nog even een toevoeging: alleen zeer goede zakenmensen en mazzelkonten worden in een paar jaar miljonair door ondernemerschap...90% van de ondernemers is 'eigen baas' maar ook niet meer dan dat. Je moet voor jezelf wel even nagaan of je de mentaliteit hebt om dat te doen...standaard 'werknemergezeur' over vrije dagen, lange dagen, weinig geld gaan voor jou niet op. Ik heb mezelf maanden niet betaald om het bedrijf overeind te houden, er is een tijd geweest dat ik 2.5 jaar lang geen vrije dag had gehad. Alles over hebben voor je bedrijf (zeker als je personeel in dienst hebt)...tot een paar jaar geleden verdiende de gemiddelde werknemer hier meer dan ik.

Dus als je je zorgen maakt of je uit de kosten komt, betaal jezelf dan wat minder :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 12:33 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Blue-eagle schreef op woensdag 23 april 2008 @ 11:41:
Wat betreft de risico's vraag ik me af hoe "erg" het kan zijn. Als ik een BV opricht en ik en mijn partners met 3 BV's aandeelhouder zijn van het eigenlijke bedrijf, en het laatstgenoemde bedrijf zou onverhoopt failliet gaan, dan is er toch niks aan de hand voor simpele aandeelhouders?
Hangt er vanaf...bij mismanagement komen ze gewoon bij iedereen centjes halen (fiscus vooraan!). Elke eigenaar is hoofdelijk aansprakelijk en ze moeten zelf de verschuldigde centjes ophoesten. Als jij ook nog aandeelhouder/eigenaar bent van een ander bedrijf, is dat ook bezit waar ze aan kunnen komen.

Een 'filter' daarvoor is een personal holding. Dat is een dure naam voor een BV die je bv Blue-Eagle BV noemt en waarvan jij DGA bent. Die BV beheert de aandelen van de op te zetten BV die je met je vriendjes hebt. Van die nieuwe BV krijg je een 'management fee' en hoef je dus niet echt op de loonlijst te staan. Voordeel van deze constructie is dat je eigen BV je salaris binnen krijgt en dat kun je voor een groot deel in de Blue Eagle BV houden (je moet wél een minimaal salaris van +/- €40.000/jaar aanhouden; wettelijk verplicht). Binnen je eigen BV kun je dan ook sparen voor een oude dag reserve (pensioen). Geld dat in de BV zit hoef je geen loonbelasting over te betalen, dus dat scheelt weer. Je kunt het uitkeren naar privé als dat nodig is. Scheelt een hoop belasting uiteindelijk.

Mocht de nieuwe BV failliet gaan, kunnen de schuldeisers volgens deze constructie nooit aan je privé toestand komen, omdat de aandelen in die personal holding zitten. Tenzij natuurlijk sprake is van mismanagement. Koop dus geen M3 als je failliet dreigt te gaan... ;)

Punt is het verplichte startkapitaal (ooit HFL 40.000). Wat veel mensen niet weten is dat je dat geld gewoon op een rekening moet staan van die BV, en dat je dat er na inschrijving bij KvK er weer af kunt halen. Je hebt dan een lening aan je eigen BV verstrekt en je kunt dat geld weer steken in andere dingen (auto, laptop, kantoor e.d.). Zo blijft het geld nog in de BV en is er niets aan de hand. Het is dus zeker geen dood geld.

€1000 tip: neem een eigen accountant, en niet dezelfde als je 2 partners en/of de nieuwe BV. Mocht het ooit mis gaan nl, heb je een eigen man die voor jouw belangen opkomt. Jouw 2 partners zullen waarschijnlijk voor hun andere BV's ook bij 1 accountant zitten. Wiens belangen vind die man belangrijker? Die van een aanstaande failliete man in loondienst of die van 2 andere goede klanten? Een accountant kost alleen op papier geld; een goede levert je geld op, zeker voor de toekomst. Gewoon doen. Kost iets van €4000/jaar, maar het is het waard.

[edit]Oh...bedenk even hoe jullie omzet blijven genereren. Probeer een 'standaard' prijs voor een gemiddelde website te bepalen en ga op die manier uitrekenen hoeveel sites je per maand moet bouwen om genoeg geld te verdienen voor 3 salarissen en de onkosten. Kan zomaar zijn dat je merkt dat je elke dag 10 sites moet verkopen om te blijven leven. Dat betekent personeel en dus nóg hogere kosten... kan best een eye opener zijn... En bedenk ook dat niet iedereen op tijd betaald. De eerste 3 maanden zit je dus zonder geld moet je rekenen. Sommige bedrijven zijn kampioen in niet betalen en zeker als ze weten dat je net begint kunnen ze je het leven moeilijk maken. Soms heb je zelfs ratten ertussen die na een paar maanden ineens nog maar 3/4 willen betalen. Incassoburos kosten ook geld!

[ Voor 12% gewijzigd door mphilipp op 23-04-2008 13:09 ]

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:31
Zou het proberen (als je er zelf achter staat)!

Wat je zelf al aangeeft, je heb financieel niet echt veel "nodig", aangezien je niet echt vaste lasten hebt. (je woont lekker thuis)

Het is een grote uitdaging, die je denk ik over 5 jaar niet meer zo makkelijk maakt, aangezien je dan misschien vrouw/kids enz hebt.
En dan kies je vaker voor zekerheid.

De zekerheid die je nu hebt, is dat als het mislukt, er werk genoeg is (tenminste op dit moment dan), dus over je verdere toekomst hoef je ook niet echt zorgen te maken (mocht het allemaal mislukken).

Qua salaris moet je denk ik niet vanuit gaan dat je gelijk bakken met geld gaat verdienen (zou ik dan niet eens willen). Maar na een aantal jaar zou het best wel lekker kunnen gaan verdienen.

• Sagittarius
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Welk business model wil je voor je toekomstige webdesignbureau "Wij zijn niet zoals de overige 1001 webdesignbureau's ;) " hanteren?

Je kunt nu 3 keer een dure website verkopen, maar heb je garantie dat je na een half jaar nog inkomsten hebt? Denk aan structurele oplossingen.

Persoonlijk zou ik me overigens niet wagen aan een onderneming die 'gewoon' sites bouwt. Is er een uniek concept of ben je op zoek naar het kleine kruimeltje dat over is van de website-taart?

Stel ik ben een potentiele klant, welk antwoord geef jij op de vraag: "Waarom zou ik mijn site door jullie laten maken en niet door 1 van de andere 1001?"

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nog even wat concrete info:

wat betreft het salaris dat je als DGA 'moet' verdienen:
Vanaf 1997 geldt dat een directeur grootaandeelhouder (de zogenaamde DGA) die werkzaamheden voor zijn B.V. verricht, volgens de Belastingdienst altijd geacht wordt een salaris te krijgen. Wanneer de B.V. (en dus vaak de DGA zelf) geen of weinig salaris toekent en uitbetaalt aan de DGA, dan gaat de Belastingdienst toch uit van een “gebruikelijk” salaris. De hoogte van dit gebruikelijke salaris, ook wel aangeduid als fictief loon, is voor 2005 vastgesteld op € 38.118,00 en voor 2006 op € 39.000,00.
Bron: Sprout Start
Lijkt me een aardige site waar je denk ik meer aan hebt dan de Kamer van Koehandel.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 01:58 ]

Verwijderd

mphilipp schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:06:
Punt is het verplichte startkapitaal (ooit HFL 40.000). Wat veel mensen niet weten is dat je dat geld gewoon op een rekening moet staan van die BV, en dat je dat er na inschrijving bij KvK er weer af kunt halen. Je hebt dan een lening aan je eigen BV verstrekt en je kunt dat geld weer steken in andere dingen (auto, laptop, kantoor e.d.). Zo blijft het geld nog in de BV en is er niets aan de hand. Het is dus zeker geen dood geld.
Ja leuk, even storten en er daarna weer afhalen...dat hebben wij ook gedaan bij oprichting, maar zo gauw je dan bij de bank een krediet wil openen gaat de bank je vragen waar dat geld is gebleven en krijg je geen cent. Dus moesten we het alsnog ophoesten. Dat is dus niet aan te raden. Daarbij heb ik begrepen dat er geen startkapitaal meer vereist is om een BV op te richten, dus is het sowieso niet meer van toepassing. Dit zou je bij de KvK even kunnen checken, want ik heb het alleen van horen zeggen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Blue-eagle schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:44:
Oh die KvK afspraak komt wel, maar niet voordat ik een beetje weet waar ik het over heb ;) Uitzoeken wat een BV en een VOF zijn is op zich wel leuke basis kennis vind ik :)
Laten dat nou net de dingen zijn die ze bij de KvK wel heel goed kunnen uitleggen ;)
mphilipp schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:06:
[...]

Hangt er vanaf...bij mismanagement komen ze gewoon bij iedereen centjes halen (fiscus vooraan!).
Fiscus komt na eventueel personeel.
Elke eigenaar is hoofdelijk aansprakelijk en ze moeten zelf de verschuldigde centjes ophoesten.
Correctie: elke eigenaar moet afzonderlijk schuldig verklaard worden aan mismanagement voordat hij hoofdelijk aansprakelijk gesteld kan worden voor (een deel van) de schulden.
Als jij ook nog aandeelhouder/eigenaar bent van een ander bedrijf, is dat ook bezit waar ze aan kunnen komen.
Correctie: ze kunnen alleen aan de aandelen komen, niet aan het bedrijf zelf. De aandelen zijn voor hun gewoon handelswaar met een waarde, waarbij zelfs de belastingdienst overigens aan de beperkende regels van een BV is gebonden, zijnde dat aandelen alleen middels notariele akte van eigenaar mogen wisselen en alle aandeelhouders met naam en toenaam in de statuten dienen te staan.
Voordeel van deze constructie is dat je eigen BV je salaris binnen krijgt en dat kun je voor een groot deel in de Blue Eagle BV houden (je moet wél een minimaal salaris van +/- €40.000/jaar aanhouden; wettelijk verplicht). Binnen je eigen BV kun je dan ook sparen voor een oude dag reserve (pensioen). Geld dat in de BV zit hoef je geen loonbelasting over te betalen, dus dat scheelt weer. Je kunt het uitkeren naar privé als dat nodig is. Scheelt een hoop belasting uiteindelijk.
Hohohoho. Geld dat je in je BV laat zitten maar dat wel winst van de onderneming is betaal je 20 tot 25.5% vennootschapsbelasting over. Zodra je dit vervolgens in de vorm van dividend aan jezelf uitkeert dok je er in box 2 nog eens 25% dividendbelasting overheen. De snelle rekenaar zal zien dat je liefst zoveel mogelijk van de 42% schaal in box 1 gebruik maakt voordat je met dividend en winst gaat spelen. Tweede puntje om rekening mee te houden: als je jezelf om onduidelijke redenen minder dan die 40k salaris betaalt wordt je daar wel voor belast.
Sterker nog, je kunt het direct na het passeren van de akte het geld aan jezelf teruglenen. Moet je er wel marktconforme rente over rekenen overigens. Het minimumkapitaal bij oprichting is tegenwoordig 18.000 euro, maar die hoeft niet per definitie financieel ingebracht te worden - dit mag ook middels goodwill of verhandelbare activa gebeuren.
Sommige bedrijven zijn kampioen in niet betalen en zeker als ze weten dat je net begint kunnen ze je het leven moeilijk maken. Soms heb je zelfs ratten ertussen die na een paar maanden ineens nog maar 3/4 willen betalen. Incassoburos kosten ook geld!
Praktijktip: verkoop hosting bij je websites. Het is verbazend hoe snel bedrijven de spoedoverboeking weten te vinden zodra je hebt uitgelegd dat jij een 'suspend' knopje achter hun website en een 'cancel registration' bij hun domains.

Professionele website nodig?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Belangrijkste was je moet doen als je met anderen in zee gaat, is kijken hoe je goede afspraken kunt maken en of je ze vertrouwd. Samen ondernemen is lastiger als een huwelijk....

Vertrouw je ze, dan voor de rest gewoon doen...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

curry684 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 02:17:
Correctie: ze kunnen alleen aan de aandelen komen, niet aan het bedrijf zelf.
Is dat ook zo als er sprake is van mismanagement? (daar had ik het over nl) Ik dacht begrepen te hebben dat ze in die gevallen de 'paper trail' volgen tot ze ergens komen waar ze geld kunnen halen. Maar ik ben ook geen expert...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Cyberpope schreef op donderdag 24 april 2008 @ 06:52:
Belangrijkste was je moet doen als je met anderen in zee gaat, is kijken hoe je goede afspraken kunt maken en of je ze vertrouwd. Samen ondernemen is lastiger als een huwelijk....
Vertrouw je ze, dan voor de rest gewoon doen...
Vertrouwen is leuk, maar harde afspraken op papier en controle is beter. Iemand kan, eventueel 'geholpen' door schulden, ineens besluiten een greep in de kas doen. Spreek ook een solide tekenbevoegdheid af, zodat niet iemand stiekem deals kan sluiten waar je mee het schip in gaat.

Vandaar dat ik al eerder zei dat ie een eigen accountant moet nemen. Laat die ook rustig naar de jaarcijfers kijken.

Blindelings vertrouwen doe je maar in God of je vrouw, maar niet in je zakenpartners... ;)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mphilipp schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:20:
[...]

Vertrouwen is leuk, maar harde afspraken op papier en controle is beter. Iemand kan, eventueel 'geholpen' door schulden, ineens besluiten een greep in de kas doen. Spreek ook een solide tekenbevoegdheid af, zodat niet iemand stiekem deals kan sluiten waar je mee het schip in gaat.

Vandaar dat ik al eerder zei dat ie een eigen accountant moet nemen. Laat die ook rustig naar de jaarcijfers kijken.

Blindelings vertrouwen doe je maar in God of je vrouw, maar niet in je zakenpartners... ;)
Ik zeg ook geen blind vertrouwen, maar wel basisvertrouwen. Je krijgt het namelijk NOOIT op papier 100% waterdicht geregeld wat ook nog werkbaar is. Natuurlijk kun je afspreken dat iedereen moeten tekenen als er 1 euro uitgegeven moet worden, maar dat is niet werkbaar. Worden het hogere bedragen, kun je al discussie krijgen. Het handelen van 1 persoon kan het imago van de anderen al schaden. Iemand kan vertrekken en klanten meenemen (ook dat krijg je op papier niet 100% afgedekt). etc, etc.

Daarom moet je al een goed gevoel bij iemand hebben wil je er als zakenpartner in 1 bedrijf mee in zee gaan. Losse onderlinge bedrijfjes die een netwerk vormen is al weer anders.

(en zelfs je vrouw met je niet blindelings vertrouwen)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

mphilipp schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:15:
[...]

Is dat ook zo als er sprake is van mismanagement? (daar had ik het over nl) Ik dacht begrepen te hebben dat ze in die gevallen de 'paper trail' volgen tot ze ergens komen waar ze geld kunnen halen. Maar ik ben ook geen expert...
Zou leuk zijn, heb je 10 aandelen Philips in je beleggingsportefeuille en mag papa Staat ineens bij Koninklijke Philips N.V jouw gepruts bij Bokkiewokkie Hobbytoko B.V. gaan verhalen. Dacht het niet ;)

De paper trail mogen ze wel volgen maar alleen als die bedrijven inhoudelijk betrokken zijn natuurlijk. Dat jij er een deel(tje) van bezit is daarin niet relevant.

[ Voor 13% gewijzigd door curry684 op 26-04-2008 01:10 ]

Professionele website nodig?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

curry684 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 01:09:
[...]

Zou leuk zijn, heb je 10 aandelen Philips in je beleggingsportefeuille en mag papa Staat ineens bij Koninklijke Philips N.V jouw gepruts bij Bokkiewokkie Hobbytoko B.V. gaan verhalen. Dacht het niet ;)

De paper trail mogen ze wel volgen maar alleen als die bedrijven inhoudelijk betrokken zijn natuurlijk. Dat jij er een deel(tje) van bezit is daarin niet relevant.
Sorry, maar daarmee haal je je eigen rare voorbeeld mee onderuit natuurlijk. Je zegt nu hetzelfde als ik.

Als ik Flipje Holding BV bezit en Flipje Holding BV bezit 33,3% van de aandelen (let op: de BV en niet ik) in De Lege BV dan is een blik in de aktes voldoende om te bepalen dat de Holding (deels) eigenaar is van De Lege BV en niet 'slechts' een aandeelhouder. Dat soort zaken ligt dan natuurlijk vast in de aktes. En als ik via mijn Holding met geld uit De Lege BV nog even een M3 koop, 2 maanden voordat men de deur komt verzegelen, denk ik toch écht dat die M3 naar de schuldeisers gaat. Je bent immers feitelijk aan het construeren. Zo kan ik via die Holding allerlei gelden aan de Lege BV onttrekken en niemand kan me wat maken. Lijkt me niet de bedoeling. Dat soort dingen kon vroegâh, net als de spullen op naam van je vrouw zetten.

Pagina: 1