Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[MSSQL/Oracle] Exporteren van data

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn probleem is als volgende: ik moet (zowel in MSSQL2005 als in Oracle 10g) verschillende systemviews uitlezen (de INFORMATION_SCHEMA.XXX in MSSQL2005 en de user_XXX in Oracle) en ook wat inhoud van verschillende tabellen. Deze informatie moet kunnen geëxporteerd worden naar een bestand om die dan vervolgens in een andere databank op een andere server (zonder fysische verbinding met de brondatabank) weer te kunnen importeren in een intermediaire tabel, zodat ik dan op deze tabel en op de andere views in de doeldatabank queries kan loslaten die heel het boeltje gaan vergelijken met elkaar.

Nu heb ik niet echt een idee hoe ik hier moet aan beginnen vermits ik niet echt kennis heb van de bijgeleverde tools bij de verschillende RDBMS'en.

ik ben al te weten gekomen dat ik zoiets kan doen met de SQL Server Integrated Services (SSIS) maar stel dat mijn databank 600 tabellen bevat, dan moet ik 600 keer deze wizard uitvoeren, wat niet echt de bedoeling is dacht ik. In Oracle heb ik al totaal geen idee hoe. Ik dacht aan de expdp en impdp tools, maar verder ben ik nog niet geraakt!

Kan er mij iemand opweg helpen in deze materie?

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Begrijp ik het goed? Jij moet een export/import tool schrijven voor databases waar je totaal geen verstand van hebt? Ik denk dat je beter wat DBA Administration boeken voor MSSQL en Oracle kunt aanschaffen. Daarin staan de internals (waaronder de database meta data valt) uitvoerig beschreven.

Wat je ook doet, veranderd NOOIT informatie in deze meta tabellen, want voor je het weet is je database corrupt en dan ben je nog verder van huis.

Maar als je 600 tabellen hebt, zul je ook 600 exports en imports moeten schrijven. Er bestaat namelijk niet zoiets als een generieke import tussen verschillende databases. Zoals je zelf al aangeeft zul je toch ook vergelijkings queries en converteer queries moeten schrijven. En die zijn voor elke tabel toch weer anders. Ook de intermediaire tabel zul je elke keer opnieuw moeten aanmaken, aangezien elke tabel toch weer andere velden heeft.

Als het een eenmalig 'conversie' betreft kun je beter kijken of het niet verstandiger is om een tool te kopen. Er zijn genoeg commerciele tools beschikbaar welke een MSSQL database kan overzetten naar een Oracle database en andersom. Is te duur hoor ik je nu al roepen, wat kost het om jouw 2 weken te laten aankloten? Da's de helft van je maandsalaris..

If it isn't broken, fix it until it is..

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt mijn probleem volledig verkeerd begrepen. Het is niet de bedoeling om een MSSQL db te gaan converteren naar een Oracle of omgekeerd.

Het eindresultaat zou moeten een soort handleiding zijn hoe je nu bv bepaalde entiteiten die je zelf wilt (een aantal tabellen, trigger x, procedure y enz) kan exporteren en in een andere MSSQL db gaat importeren en dan daarop een aantal queries loslaten die de verschillen gaat controleren. Dat ik zelf die queries ga moeten schrijven weet ik ook wel. Ik heb alleen nog niet echt een klaar beeld van hoe ik die entiteiten kan selecteren en exporteren met de bijgeleverde dba tools van de databanken.

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
Als het doel het schrijven van documentatie is, dan zou ik het al helemaal overlaten aan iemand met verstand van zaken ( aangaande databases )

Jij ( als leek ) zou juist wel weer heel erg geschikt zijn om de documentatie te testen.

Verder zou je je helemaal op ssis kunnen richten, met ssis kun je namelijk ook heel erg gemakkelijk oracle databases uit lezen. uiterraard ook andere merken.

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

^^ met boven

Maar insert statements genereren uit een table (view eigenlijk) om in een andere database te importeren is toch niet zo moeilijk?

code:
1
2
SELECT 'INSERT INTO MY_USER_TABES(veld1,veld2) values('||veld1||','||veld2||');' 
from user_tables;

(Paar tellen googlen levert me zelfs een oracle script op die dit kan genereren).

En deze methode is redelijk portable.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.